معرفی تارا برقی (TARA EV)
ایران خودرو هم مانند سایر شرکتها اقدام به تولید اتومبیلهای برقی کرده است.
به گزارش عصر خدمات،هرچند که همچنان محصولی را برای فروش نگذاشته است اما از تارا برقی به عنوان یک اتومبیل تمام الکتریکی رونمایی کرده تا خبر از تولید و عرضه ماشینهای برقی بدهد. از همین رو ما در این مقاله تصمیم گرفتیم تا به بررسی و معرفی تارا برقی این محصول جدید تارا بپردازیم.
معرفی طراحی ظاهری تارا برقی
ظاهر تارا برقی با مدل بنزینی آن تفاوتی ندارد و در حالت عادی شاید نتوانید برقی بودن آن را تشخیص دهید. اما خوب از روی نوشتهها و همچنین درگاه شارژ جای تشخیص این موضوع کمی راحتتر است. همچنین اینکه طراحی داخلی این خودرو نسبت به مدل بنزنی تغییراتی داشته که از روی آن هم میتوانید به برقی بودن خودرو پی ببرید.
معرفی نمای جلویی تارا برقی
تارا برقی یک خودروی سدان برقی است که توسط شرکت ایران خودرو و گروه جتکو طراحی و ساخته شده است. نمای جلویی تارا برقی دارای چراغهای کشیده و جلوپنجرهای بزرگ با نشان ایران خودرو است. در زیر چراغها و روی سپر، چراغهای روز به همراه مه شکنهای دایرهای شکل قرار دارند. از نظر ظاهری، تارا برقی تفاوت چندانی با تارا بنزینی ندارد اما نکته جالب طراحی جلو پنجره آن است که شبیه به خودروهای بنزینی صورت گرفته است. در اتومبیلهای برقی جلو پنجره به آن مفهوم خودروهای بنزینی دیگر کاربرد ندارد و به عموم حذف میشود. حال باید ببینیم که ایرانخودرو در زمان عرضه تارا برقی تغییراتی را در این بخش به وجود میآورد یا خیر.
معرفی نمای کناری تارا برقی
نمای کناری تارا برقی دارای طراحی ساده و بدون تغییرات چشمگیری نسبت به تارا بنزینی است. تنها تفاوت قابل توجه، استفاده از آینههای دوربینی به جای آینههای معمولی است که تصاویر آنها در دو نمایشگر روی داشبورد نمایش داده میشوند. این آینهها باعث بهبود آیرودینامیک و دید راننده میشوند. تارا برقی همچنین دارای رینگهای آلومینیومی و آینههای پژو ۳۰۱ است.
معرفی نمای عقبی تارا برقی
نمای عقبی تارا برقی دارای چراغهای کشیده و گرافیک جدیدی است که با طرح چراغهای عقب تارا بنزینی متفاوت است. سپر عقب نیز دارای یک دیفیوزر بزرگ و لبههای تیز است. لوگوی ایران خودرو در وسط سپر قرار دارد. در نمای عقب تارا برقی هیچ نشانی از خروجی اگزوز نیست که انتظار میرفت برای جلو پنجره هم چنین باشد.
معرفی نمای داخل کابین تارا برقی
نمای داخل کابین تارا برقی دارای تغییرات قابل توجهی نسبت به تارا بنزینی است. از جمله این تغییرات میتوان به موارد زیر اشاره کرد:
- مانیتور عمودی در کنسول مرکزی که نمایشگر لمسی و مالتی مدیا است.
- صفحه کیلومتر تمام دیجیتال که اطلاعات مربوط به سرعت، شارژ باتری، مصرف انرژی و … را نشان میدهد.
- شیفتر چرخی گیربکس که حالتهای مختلف گیربکس با آن قابل انتخاب است.
- آینههای جانبی دوربینی که تصاویر آنها در دو نمایشگر روی داشبورد نمایش داده میشوند.
- چراغ آفتابگیر برای راننده، چراغ محفظه داخلی داشبورد، آینه فتوکرومیک و چراغ خوشامدگویی.
- طراحی پنل سانروف، جنس پارچه سقف کاذب و روکش صندلیها.
معرفی کلاستر تارا برقی
کلاستر تارا برقی یک صفحه کیلومتر تمام دیجیتال است که اطلاعات مربوط به سرعت، شارژ باتری، مصرف انرژی و … را نشان میدهد. این صفحه با استفاده از رنگهای مختلف، حالتهای مختلف رانندگی را مشخص میکند. برای مثال، در حالت اکو، صفحه کیلومتر رنگ سبز میشود و در حالت اسپرت، رنگ قرمز. این صفحه همچنین دارای چندین نمایشگر کوچک است که اطلاعاتی مانند دمای موتور، سطح سوخت، ساعت و … را نشان میدهند.
معرفی کنسول بین دو صندلی جلو تارا برقی
- محفظه نگهداری کوچک که میتوان در آن اشیاء شخصی مانند کلید، موبایل و … را قرار داد.
- دکمه روشن و خاموش کردن خودرو که با فشار دادن آن میتوان خودرو را راهاندازی یا توقف کرد.
- دکمه تنظیم حالت رانندگی که با آن میتوان بین حالتهای اکو، نرمال و اسپرت انتخاب کرد.
- دکمه تنظیم سطح شارژ باتری که با آن میتوان بین حالتهای ۱۰۰%، ۸۰% و ۶۰% شارژ باتری انتخاب کرد.
- دکمه تنظیم سیستم صوتی که با آن میتوان صدای سیستم صوتی را بالا یا پایین کرد.
- دکمه تنظیم دمای کابین که با آن میتوان دمای کابین را بالا یا پایین کرد.
- دکمه تنظیم سیستم تهویه که با آن میتوان سرعت و جهت باد را تنظیم کرد.
- دکمه تنظیم سیستم ترمز برقی که با آن میتوان ترمز برقی را فعال یا غیرفعال کرد.
- دکمه تنظیم سیستم روشنایی که با آن میتوان روشنایی صفحه کیلومتر و مانیتور مرکزی را تنظیم کرد.
- دکمه تنظیم سیستم راهنمایی که با آن میتوان راهنمایی صوتی را فعال یا غیرفعال کرد.
- دکمه تنظیم سیستم امنیتی که با آن میتوان سیستم امنیتی را فعال یا غیرفعال کرد.
- دکمه تنظیم سیستم کروز کنترل که با آن میتوان سرعت مورد نظر را تنظیم کرد.
- دکمه تنظیم سیستم رادار که با آن میتوان فاصله با خودروهای جلویی را تنظیم کرد.
- دکمه تنظیم سیستم دوربین عقب که با آن میتوان تصویر دوربین عقب را روی مانیتور مرکزی نمایش داد.
- دکمه تنظیم سیستم پارکینگ که با آن میتوان خودرو را به صورت خودکار پارک کرد.
بررسی مشخصات فنی تارا برقی
موتور تارا برقی یک موتور الکتریکی است که با استفاده از باتریهای لیتیوم-یون تغذیه میشود. این موتور دارای قدرت نامی ۸۰ کیلووات (۱۰۷ اسببخار) و قدرت پیک ۱۲۰ کیلووات (۱۶۰ اسببخار) است. گشتاور این موتور ۳۰۰ نیوتنمتر است که در دور موتور صفر تا ۹ هزار دور در دقیقه قابل دسترسی است. این موتور باعث میشود تارا برقی در ۹.۸ ثانیه از سرعت صفر به ۱۰۰ کیلومتر بر ساعت برسد و سرعت نهایی آن ۱۴۰ کیلومتر بر ساعت باشد. این موتور همچنین دارای سیستم کنترل الکترونیکی است که با تنظیم جریان و ولتاژ باتری، عملکرد موتور را بهینه میکند.
بررسی باتری و شارژ تارا برقی
- باتری تارا برقی از نوع لیتیوم-یون است که دارای ظرفیت ۴۵ کیلوواتساعت است. این باتری میتواند تارا برقی را تا مسافت ۳۰۰ کیلومتر با یکبار شارژ کامل پیمایش دهد.
- شارژ تارا برقی با استفاده از شارژرهای سریع یا خانگی انجام میشود. با شارژر سریع، میتوان ۸۰ درصد ظرفیت باتری را در کمتر از ۳۰ دقیقه شارژ کرد. با شارژر خانگی، میتوان باتری را در ۱۰ ساعت به صورت کامل شارژ کرد.
- تارا برقی دارای سیستم مدیریت باتری است که با کنترل دما، جریان و ولتاژ باتری، عمر و کارایی آن را افزایش میدهد. این سیستم همچنین اطلاعات مربوط به شارژ باتری، مصرف انرژی و مسافت باقیمانده را روی صفحه کیلومتر نمایش میدهد .
بررسی گیربکس و دیفرانسیل تارا برقی
گیربکس تارا برقی یک گیربکس اتوماتیک الکترونیکی است که با استفاده از یک شیفتر چرخی، حالتهای مختلف گیربکس را انتخاب میکند. این گیربکس دارای چهار حالت میباشد: حالت پارک (P) که در آن چرخها قفل میشوند، حالت ریورس که در آن خودرو به عقب حرکت میکند، حالت نوترال (N) که در آن خودرو در حالت سکون قرار میگیرد و حالت درایو (D) که در آن خودرو به جلو حرکت میکند.
دیفرانسیل تارا برقی یک دیفرانسیل الکترونیکی است که با استفاده از یک میکروکنترلر، توزیع گشتاور بین چرخهای جلویی را کنترل میکند. این دیفرانسیل با توجه به شرایط رانندگی، میزان اسلیپ چرخها، سرعت و جهت خودرو، گشتاور موتور و حالت رانندگی، گشتاور مناسب را به هر چرخ ارسال میکند. این دیفرانسیل باعث میشود که خودرو دارای پایداری، کنترل و راندمان بالاتری باشد.
بررسی سیستم ایمنی تارا برقی
- چهار کیسه هوا برای راننده، شاگرد، و دو سرنشین جلو.
- سیستم ترمز ضد قفل (ABS) که با جلوگیری از چرخش چرخها در هنگام ترمز، کنترل راننده را بر روی خودرو حفظ میکند.
- توزیع الکترونیکی نیروی ترمز (EBD) که با توزیع مناسب نیروی ترمز بین چرخهای جلو و عقب، پایداری خودرو را افزایش میدهد.
- سیستم کنترل پایداری الکترونیکی (ESC) که با تشخیص حالات اسکید و لغزش خودرو، با تنظیم گشتاور موتور و ترمز چرخها، خودرو را به مسیر مورد نظر راننده باز میگرداند.
- سیستم ضد سرقت (Immobilizer) که با استفاده از یک کد رمز در کلید خودرو، جلوگیری از راهاندازی خودرو توسط کلیدهای غیر مجاز میکند.
- سیستم تماس اضطراری (Emergency Call) که با استفاده از یک دکمه در کنسول سقف، امکان برقراری ارتباط صوتی با مرکز خدمات ایران خودرو را فراهم میکند.
- سیستم ترمز برقی (EPB) که با استفاده از یک دکمه در کنسول میانی، امکان ترمز کردن یا رها کردن چرخها را بدون نیاز به دسته ترمز دستی میدهد.
- سیستم راهنمایی صوتی (Voice Guidance) که با استفاده از یک دکمه در کنسول میانی، امکان فعال یا غیرفعال کردن صدای راهنمایی مانیتور مرکزی را میدهد.
- سیستم کروز کنترل (Cruise Control) که با استفاده از یک دکمه در کنسول میانی، امکان تنظیم سرعت مورد نظر را میدهد.
- سیستم رادار (Radar) که با استفاده از یک دکمه در کنسول میانی، امکان تنظیم فاصله با خودروهای جلویی را میدهد.
- سیستم دوربین عقب (Rear Camera) که با استفاده از یک دکمه در کنسول میانی، امکان نمایش تصویر دوربین عقب روی مانیتور مرکزی را میدهد.
- سیستم پارکینگ (Parking System) که با استفاده از یک دکمه در کنسول میانی، امکان پارک کردن خودکار خودرو را میدهد.
نام خودرو |
تارا برقی |
کلاس بدنه |
سدان |
انتقال نیرو |
دیفرانسیل جلو |
نوع جعبه دنده |
اتوماتیک الکترونیکی |
توان موتور |
۸۰ کیلووات نامی – ۱۲۰ کیلووات پیک |
گشتاور موتور |
۳۰۰ نیوتن متر |
شتاب ۰ تا ۱۰۰ |
۹ ثانیه |
سرعت نهایی |
۱۴۰ کیلومتر بر ساعت |
وزن |
۱۵۵۰ کیلوگرم |
طول |
۴۵۱۹ میلیمتر |
عرض |
۱۹۵۳ میلیمتر |
ارتفاع |
۱۴۶۶ میلیمتر |
فاصله بین دو محور |
۲۶۵۲ میلیمتر |
ظرفیت باطری |
۴۵ کیلووات ساعت |
میزان پیمایش |
بیش از ۳۰۰ کیلومتر |
مدت زمان شارژ سریع |
کمتر از ۳۰ دقیقه |
مدت زمان شارژ خانگی |
۱۰ ساعت |
نویسنده: نادر شاه نشین