معرفی اطلس محصول جدید سایپا
سایپا محصول جدیدی به نام اطلس را روانه بازار کرده است که بر اساس همان پلتفرم کوییک ساخته شده است.
به گزارش عصر خدمات،به بیانی دیگر این محصول یک فیس لیفت کامل از کوییک است که توسط سایپا صورت گرفته تا بتواند نظر مشتریان را به خود جلب کند، هرچند که از شرکتی مانند ساپیا انتظار میرفت تا از یک پلتفرم ایمنتر برای محصولات جدید خود استفاده کند. گفتنی است که این محصول قرار است به وسیله پارس خودرو یکی از زیر مجموعههای سایپا عرضه شود.
معرفی طراحی ظاهری سایپا اطلس
در مجموع میتوان نمره قبولی را به طراحی اطلس داد. این خودرو در نمای جلویی و عقب کاملا تغییر کرده و میتواند نظرات را به خود جلب کند. همچنین تغییراتی کلی در طراحی داخل کابین صورت گرفته باعث جذابیت این اتومبیل میشود. اما در نمای کناری دقیقا همان فرم کوییک را شاهد هستیم که توی ذوق میزند.
معرفی نمای جلویی سایپا اطلس
نمای جلویی سایپا اطلس با طراحی مدرن و جذاب، چشماندازی خوشآیند را ایجاد میکند. چراغهای جلو با طراحی اسپرت و دیلایتهای LED، نمای جلویی را شاداب و زیبا میکنند. جلو پنجره با طراحی کرومی و خطوط عمودی و لوگوی سایپا، حس قدرت را منتقل میکند. بامپر جلو با طراحی متفاوت و مهشکنهای جلو، نمای جلویی را کامل میکند. نمای جلویی به مراتب از کوییک جذابتر شده است و میتواند نظر نسل جوان را به خود جلب کند.
معرفی نمای کناری سایپا اطلس
نمای کناری سایپا اطلس با خطوط زیبا و هماهنگ، تعادلی بین زیبایی و کارایی را ارائه میدهد. دربهای کناری با طراحی ساده و دستگیرههای رنگ بدنه، نمای کناری را شیک و مدرن میکنند. آینههای کناری با قابلیت تاشو برقی و چراغهای جانبی، نمای کناری را زیبا و کاربردی میکنند. تایرهای ۱۴ اینچی با طراحی اسپرت و باربند سقفی، نمای کناری را اسپرت و جذاب میکنند. رینگهای به کار رفته در این خودرو آلومینومی هستند که نمای کناری را جذابتر کردهاند.
معرفی نمای عقبی سایپا اطلس
نمای عقبی سایپا اطلس با طراحی متفاوت باعث شده تا این اتومبیل نسبت به کوییک جذابتر شود. چراغهای عقب با طراحی اسپرت و LED، نمای عقبی را شاداب و زیبا میکنند. دیفیوزر عقب با طراحی متفاوت و مهشکنهای عقب، نمای عقبی را کامل میکند. درب صندوق عقب با طراحی ساده و لوگوی سایپا، نمای عقبی را شیک و مدرن میکند.
معرفی نمای داخل کابین سایپا اطلس
نمای داخل کابین سایپا اطلس با طراحی مدرن و راحت، فضایی دنج و دلانگیز را فراهم میکند. داشبورد با رنگ کرم و نمایشگر لمسی ۷ اینچی، فضای داخلی را زیبا و کاربردی میکند. فرمان با طراحی اسپرت و دکمههای کنترلی، فضای داخلی را اسپرت و راحت میکند. صندلیها با روکش چرم و قابلیت تنظیم، فضای داخلی را لوکس و راحت میکنند.
معرفی کلاستر سایپا اطلس
کلاستر سایپا اطلس با طراحی مدرن و دیجیتال، اطلاعاتی دقیق و کاربردی را به راننده ارائه میدهد. کلاستر با نمایشگر دیجیتال ۳.۵ اینچی، اطلاعاتی مانند سرعت، دما، سوخت، تعویض دنده و سرویس دورهای را نشان میدهد. کلاستر با نورپردازی LED، نمایشگر را شاداب و زیبا میکند.
معرفی کنسول بین دو صندلی جلو سایپا اطلس
کنسول بین دو صندلی جلو سایپا اطلس یک قطعه لوازم جانبی است که برای افزایش راحتی و کارایی در فضای داخلی خودرو طراحی شده است. این کنسول دارای محفظههای نگهداری، جای نوشیدنی، پورت USB و جک ۱۲ ولتی است که به راننده و سرنشین جلو امکان استفاده از وسایل مختلف را میدهد. برای ساخت این کنسول از پلاستیک مقاوم و روکش چرمی استفاده شده است و برای اینکه به کنسول میانی خودرو متصل شود از پیچهایی استفاده کردهاند. این کنسول در رنگهای مختلفی موجود است و با طراحی داخلی سایپا اطلس هماهنگ است. لازم به ذکر است این کنسول یکی از آپشنهایی است که سایپا در مدلهای G و E اطلس ارائه میدهد.
بررسی مشخصات فنی سایپا اطلس
موتور سایپا اطلس یک پیشرانه ۱.۵ لیتری چهار سیلندر و هشت سوپاپ با نام M15-GSI است که بر اساس موتور قدیمی M15I بازنگری شده است. این موتور دارای ویژگیهایی مانند هدرز، زمانبندی متغیر سوپاپهای ورودی (VVT-i)، دریچه گاز برقی و استاندارد آلایندگی یورو ۵ است. این موتور میتواند قدرتی برابر با ۹۰ اسب بخار در ۵۲۵۰ دور بر دقیقه و گشتاوری برابر با ۱۳۷ نیوتنمتر در ۴۰۰۰ دور بر دقیقه تولید کند. مصرف ترکیبی این موتور حدود ۶.۹ لیتر در هر صد کیلومتر است.
این موتور با دو نوع گیربکس ۵ دنده دستی و CVT هماهنگ است که در چهار تیپ مختلف اطلس به کار گرفته میشود. تیپهای S و G دارای گیربکس دستی و تیپهای L و E دارای گیربکس CVT هستند. گیربکس CVT دارای ۶ سرعت مجازی و قابلیت تغییر دستی سرعت با دکمههای روی فرمان است. گیربکس دستی نیز دارای نشانگر تعویض دنده (GSI) است که به راننده کمک میکند تا در زمان مناسب دنده را تغییر دهد.
بررسی دیفرانسیل سایپا اطلس
دیفرانسیل یک قطعه مکانیکی است که نیروی موتور را به چرخهای محور محرک منتقل میکند. دیفرانسیل باعث میشود که چرخهای محور محرک بتوانند با سرعتهای متفاوت بچرخند و از ایجاد لغزش و فرسایش چرخها جلوگیری کند. سایپا اطلس دارای دیفرانسیل معمولی است که به صورت مستقیم به جعبه دنده متصل شده است. این دیفرانسیل از نوع پینیون و رک است که دارای دو دنده تاجخروسی و دو دنده شیاردار است. دنده تاجخروسی شفت خروجی جعبه دنده را به دنده شیاردار چپ متصل میکند و دنده شیاردار راست را به شفت خروجی دیفرانسیل متصل میکند. این دیفرانسیل باعث میشود که چرخهای جلوی خودرو با سرعتهای متناسب با شعاع خمشی خود بچرخند. دیفرانسیل معمولی سایپا اطلس برای رانندگی در شرایط عادی مناسب است و برای استفاده در جادههای ناهموار طراحی نشده است.
بررسی سیستم تعلیق سایپا اطلس
سیستم تعلیق سایپا اطلس شامل مکفرسون در جلو و میله پیچشی در عقب است که استواری خوبی در شرایط مختلف رانندگی فراهم میکند. مکفرسون یک نوع سیستم تعلیق است که در آن یک فنر حلزونی و یک میله میراگر بر روی یک مفصل کروی قرار دارند. این سیستم تعلیق ساده، سبک و ارزان است و در بسیاری از خودروهای مدرن استفاده میشود. میله پیچشی پیچشی یک نوع سیستم تعلیق است که در آن یک میله فلزی به دو چرخ عقب متصل شده و با چرخش خود، نیروی لازم برای تعلیق چرخها را ایجاد میکند. این سیستم تعلیق کم جا، کم وزن و کم هزینه است و در برخی از خودروهای کوچک و متوسط استفاده میشود.
بررسی ترمزهای سایپا اطلس
ترمزهای سایپا اطلس از نوع دیسکی در جلو و کاسهای در عقب هستند که با سیستمهای کمکی ترمز مانند ABS، EBD و BAS همراه شدهاند. این سیستمها باعث میشوند که ترمزها با کارایی بالا و بدون قفل شدن چرخها کار کنند و کنترل خودرو را در شرایط اضطراری حفظ کنند. ترمزهای سایپا اطلس همچنین دارای چراغ ترمز اضطراری هستند که در هنگام ترمز گیری شدید، به صورت پشت سرهم روشن و خاموش میشوند و به رانندگان عقبی هشدار میدهند.
بررسی امکانات ایمنی سایپا اطلس
سایپا اطلس یک خودروی هاچبک است که در چهار تیپ S، L، G و E عرضه میشود. این خودرو دارای امکانات ایمنی متفاوتی است که بر اساس تیپ خودرو میتوانند تغییر کنند. برخی از این امکانات عبارتند از:
- دو کیسه هوا در تیپهای G و E و یک کیسه هوا در تیپهای S و L
- سیستم مانع انغلاق ترمز (ABS) در تمام تیپها
- توزیع الکترونیکی نیروی ترمز (EBD) در تمام تیپها
- مساعد فرامل هیدرولیک (BAS) در تمام تیپها
- سیستم کنترل پایداری برقی (ESP) در تیپهای G و E
- سیستم کنترل حرکت در سربالایی (HDC) در تیپهای G و E
- رادار هشدار نقطه کور (BSD) در تیپ E
- سنسور پایش فشار تایرها (TPMS) در تیپهای G و E
- سنسور باران و نور در تیپ E
- چراغ ترمز اضطراری در تمام تیپها
- سیستم نصب مقعد کودک (ISOFIX) در تمام تیپها
بررسی انواع تیپ های سایپا اطلس
- تیپ S: این تیپ پایهترین نسخه اطلس است که دارای گیربکس ۵ دنده دستی است. این تیپ دارای امکاناتی مانند کولر، رادیو، بلوتوث، دزدگیر، فرمان هیدرولیک، شیشههای برقی جلو، آینههای تاشو برقی، باربند سقفی، کیسه هوای راننده و سرنشین جلو، آنتن شارک، چراغهای جلو و عقب LED و ترمز ABS است.
- تیپ L: این تیپ مشابه تیپ S است با این تفاوت که دارای گیربکس CVT با ۶ سرعت مجازی و قابلیت تغییر دستی سرعت با دکمههای روی فرمان است. این تیپ همچنین دارای دوربین عقب، سنسور عقب، کروز کنترل، کیسه هوای جانبی و پردهای، ترمز EBD و ESP و سیستم راهنمای صوتی است.
- تیپ G: این تیپ فولترین نسخه دندهای اطلس است که دارای گیربکس ۵ دنده دستی است. این تیپ دارای تمامی امکانات تیپ S است به علاوه نمایشگر لمسی ۷ اینچی، سیستم صوتی ۴ بلندگو، سنسور باران، دوربین عقب، سنسور عقب، کروز کنترل، کیسه هوای جانبی و پردهای، ترمز EBD و ESP و سیستم راهنمای صوتی. این تیپ همچنین دارای رنگ سقف متفاوت با بدنه و تزئینات رنگی در داخل و خارج خودرو است.
- تیپ E: این تیپ فولترین نسخه اتوماتیک اطلس است که دارای گیربکس CVT با ۶ سرعت مجازی و قابلیت تغییر دستی سرعت با دکمههای روی فرمان است. این تیپ دارای تمامی امکانات تیپ G است به علاوه صندلیهای چرمی، تنظیم ارتفاع صندلی راننده، سنسور جلو، سنسور نور، روشنایی خودکار چراغها، کلاستر دیجیتال و سیستم راهنمای صوتی پیشرفته. این تیپ نیز دارای رنگ سقف متفاوت با بدنه و تزئینات رنگی در داخل و خارج خودرو است.
نام مدل |
اطلس S |
اطلس L |
اطلس G |
اطلس E |
گیربکس |
۵ دنده دستی |
CVT |
5 دنده دستی |
CVT |
موتور |
M15I یورو پنج |
M15I یورو پنج |
M15I یورو پنج |
M15I یورو پنج |
قدرت |
۹۰ اسب بخار |
۹۰ اسب بخار |
۹۰ اسب بخار |
۹۰ اسب بخار |
گشتاور |
۱۳۷ نیوتن متر |
۱۳۷ نیوتن متر |
۱۳۷ نیوتن متر |
۱۳۷ نیوتن متر |
مصرف ترکیبی |
۶.۹ لیتر |
۶.۹ لیتر |
۶.۹ لیتر |
۶.۹ لیتر |
سایز تایر |
۱۸۵/۶۵R14 |
185/65R14 |
185/65R14 |
185/65R14 |
مانیتور |
۷ اینچ |
۷ اینچ |
۷ اینچ |
۷ اینچ |
دوربین عقب |
ندارد |
دارد |
دارد |
دارد |
دکمه کنترلی فرمان |
ندارد |
دارد |
دارد |
دارد |
آینه تاشو برقی |
ندارد |
دارد |
دارد |
دارد |
آنتن سقفی |
ندارد |
دارد |
دارد |
دارد |
تریم دو رنگ |
ندارد |
دارد |
دارد |
دارد |
صندلی روکش چرم |
ندارد |
دارد |
دارد |
دارد |
کروز کنترل |
ندارد |
دارد |
ندارد |
دارد |
کیلس استارتر |
ندارد |
دارد |
ندارد |
دارد |
صندلی تاشو عقب |
دارد |
ندارد |
دارد |
ندارد |
سانروف |
ندارد |
ندارد |
دارد |
دارد |
سقف رنگی |
ندارد |
ندارد |
دارد |
دارد |
صندلی برقی راننده |
ندارد |
ندارد |
ندارد |
دارد |
صندلی راننده با گرمکن |
ندارد |
ندارد |
ندارد |
دارد |
شیشه دودی عقب |
ندارد |
ندارد |
ندارد |
دارد |
سنسور باران |
ندارد |
ندارد |
ندارد |
دارد |
توییتر |
ندارد |
ندارد |
ندارد |
دارد |
رادار نقطه کور |
ندارد |
ندارد |
ندارد |
دارد |
نویسنده: نادر شاه نشین