معرفی سهند محصول جدید سایپا
یکی دیگر از محصولات جدید سایپا سهند نام دارد که در اصل یک فیس لیفت از ساینا است. این خودرو با طراحی جدید میتواند نظرات را به سمت خود جلب کند.
به گزارش عصر خدمات،از نظر قوای فنی هم این اتومبیل تغییرات زیادی نداشته و به غیر از چند مورد تفاوت دیگری با ساینا ندارد. در مجموع میتوان تغییرات ایجاد شده بر روی سهند را مثبت دانست هرچند که انتظار میرفت سایپا پلتفر جدیدی را برای تولید این اتومبیل به کار ببرد. گفتنی است که این محصول قرار است به وسیله پارس خودرو یکی از زیر مجموعههای سایپا عرضه شود.
معرفی طراحی ظاهری سایپا سهند
طراحی این خودرو نسبت به سایر اتومبیلهای تولید شده در ساپیا به روزتر است. به خصوص در نمای جلو که طراحی این اتومبیل به زیبایی صورت گرفته است. همچنین نمای داخلی این اتومبیل از یک طراحی بهتری نسبت به ساینا برخودار است. اما در نمای کناری و عقب تغییرات خیلی چشمگیر نیست و جا داشت که تغییرات بهتری صورت بگیرد.
معرفی نمای جلویی سایپا سهند
سایپا سهند دارای یک جلو پنجره بزرگ با لوگوی پارس خودرو است که از دو طرف توسط چراغهای روزانه LED و مه شکنهای دایرهای همراهی میشود. درپوش موتور نیز دارای حجم پردازیها و چینخوردگیهای جذابی است که جلوه اسپرت و عضلانیتری به خودرو میدهد.
معرفی نمای کناری سایپا سهند
سایپا سهند دارای یک بدنه کشیده و متناسب با خطوط ساده و روان است که تناسب خوبی بین بخش جلویی و عقبی آن دیده نمیشود. در ناحیه کناری، تغییر اساسی بهجز تغییر رینگهای ۱۵ اینچی و آینههای جانبی برقی و تاشو دیده نمیشود. دربهای جلو و عقب نیز دارای دستگیرههای کرومی هستند.
معرفی نمای عقبی سایپا سهند
سایپا سهند دارای یک نمای عقبی مدرن و زیبا است که دارای چراغهای LED با طرح جدید، اسپویلر بالای درب صندوق عقب، دیفیوزر پایینی و خروجی اگزوز است. در نمای عقب نیز لوگوی پارس خودرو قرار دارد.
معرفی نمای داخل کابین سایپا سهند
سایپا سهند دارای یک کابین جدید با طراحی زیباتر از ساینا است که از داشبورد جدید، فرمان دی کات، تهویه نیمه اتومات، صندلیهای چهار حالته، دو ایربگ، تریم داخلی دو رنگ، کنترل کشش و پایداری و کنترل حرکت در سربالایی برخوردار است. صفحه کیلومترشمار نیز از عقربههای مکانیکی با حالت قرینه استفاده میکند.
معرفی نمایشگر مرکزی داشبورد سایپا سهند
کلاستر سایپا سهند شامل یک صفحه نمایش ۷ اینچی لمسی در مرکز داشبورد است که از سیستم عامل اندروید و امکاناتی مانند بلوتوث، USB، AUX، میرور لینک، ناوبری و دوربین عقب پشتیبانی میکند.
معرفی کنسول بین دو صندلی جلو سایپا سهند
کنسول بین دو صندلی جلو سایپا سهند شامل یک گیربکس دستی ۵ سرعته یا اتوماتیک CVT با قابلیت تیپترونیک ۶ سرعته است. کنسول نیز دارای دو فنجان نگهدار، یک خروجی ۱۲ ولت، یک جاکنشانی و یک دستگیره است.
معرفی کلاستر سایپا سهند
کلاستر سایپا سهند یک نمایشگر دیجیتال ۳.۵ اینچی است که در میان دو عقربه مکانیکی قرار گرفته است. این کلاستر اطلاعاتی مانند سرعت، دما، سوخت، تعویض دنده، سرویس دورهای، سیستمهای ایمنی و … را به راننده نشان میدهد. این کلاستر با نورپردازی LED، نمایشگر را جذاب و زیبا میکند. این کلاستر یکی از ویژگیهای جدید سهند نسبت به ساینا است که در تیپ E این خودرو ارائه میشود.
بررسی مشخصات فنی سایپا سهند
این خودرو از موتور M15GSI بهره میبرد که یک موتور ۴ سیلندر و ۸ سوپاپ با حجم ۱۵۰۳ سیسی است. این موتور با فناوری VVT، میتواند ۹۰ اسب بخار قدرت و ۱۳۷ نیوتن متر گشتاور تولید کند. این موتور نسخه بهینه شده موتور پراید است که در خودروهای دیگری مثل تیبا، ساینا و اطلس نیز استفاده شده است.
بررسی گیربکس سایپا سهند
این خودرو در دو نوع گیربکس دستی ۵ سرعته و اتوماتیک CVT عرضه میشود. گیربکس دستی از نوع اهرمی است که با نسخه نصب شده روی شاهین مشابه است. گیربکس اتوماتیک CVT از نوع بدون نمد است که باعث کاهش مصرف سوخت و افزایش راندمان میشود.
بررسی دیفرانسیل سایپا سهند
این خودرو یک خودرو دو چرخ محرک است که دیفرانسیل آن در محور جلو قرار دارد. دیفرانسیل این خودرو از نوع معمولی است و هیچ سیستمی برای کنترل چرخش چرخها در شرایط لغزش ندارد. استفاده از چنین دیفرانسیلی در این نوع خودروها مرسوم است.
بررسی سیستم تعلیق سایپا سهند
این خودرو از سیستم تعلیق مک فرسون در محور جلو و سیستم تعلیق یکپارچه H در محور عقب بهره میگیرد. این سیستمها مشابه سیستمهای استفاده شده در ساینا و تیبا هستند و برای یک خودروی اقتصادی مناسب هستند.
بررسی ترمزهای سایپا سهند
این خودرو دارای ترمزهای دیسکی در چرخهای جلو و ترمزهای کاسهای در چرخهای عقب است. این خودرو همچنین مجهز به سیستمهای ترمز ضد قفل (ABS) و توزیع نیروی ترمز (EBD) است که ایمنی رانندگی را افزایش میدهند.
بررسی عملکرد فرمان سایپا سهند
فرمان سایپا سهند از نوع برقی بهحالت دیکات است که به معنی این است که فرمان به صورت مستقیم به سیستم هیدرولیک متصل نیست و بلکه از یک موتور الکتریکی برای تنظیم نیروی فرمان استفاده میکند. این نوع فرمان دارای مزایایی مانند کاهش مصرف سوخت، کاهش سر و صدا، افزایش دقت و امنیت و تنظیم نیروی فرمان بر اساس سرعت خودرو است.
فرمان سایپا سهند همچنین دارای دکمههای کنترل سیستم صوتی، تلفن، کروز کنترل و استارت دکمهای است که امکان دسترسی آسان و راحت به این امکانات را برای راننده فراهم میکند. فرمان سایپا سهند نیز از نظر طراحی و ارگونومیکی مناسب و راحت بوده و با توجه به اندازه و وزن خودرو، عملکرد خوبی را ارایه میدهد.
بررسی امکانات ایمنی سایپا سهند
- دو کیسه هوا برای راننده و سرنشین جلو
- سیستمهای ترمز ضد قفل (ABS) و توزیع نیروی ترمز (EBD) با ترمزهای کاسهای در چرخهای عقب
- سنسور پارک و دوربین عقب
- سیستم کنترل پایداری (ESC)
- رادار نقطه کور
- ترمز اضطراری
- سیستم هشدار دهنده باز بودن درب خودرو
- ایزوفیکس برای نصب صندلی کودک
- سیستم پایش فشار باد تایر ها (TPMS)
بررسی پلتفرم سایپا سهند
پلتفرم سایپا سهند همان پلتفرم x200 سایپا است که بر اساس پلتفرم تیبا و ساینا طراحی شدهاست. این پلتفرم یک پلتفرم کامپکت کوچک است که از ادغام چند پلتفرم سایز B توسط سایپا پدید آمدهاست. این پلتفرم دارای فاصله بین محورهای ۲۴۱۰ میلیمتر، درازای ۴۱۰۵ میلیمتر، پهنای ۱۶۴۱ میلیمتر و بلندی ۱۴۸۴ میلیمتر است. وزن خالص سایپا سهند نیز ۱۲۲۰ کیلوگرم است که نسبت به ساینا ۱۷۰ کیلوگرم سنگینتر شدهاست.
بررسی تیپ های مختلف سایپا سهند
- تیپ ۱ MT: این تیپ پایهترین نسخه سهند است که دارای گیربکس دستی ۵ سرعته و موتور M15 GSI با قدرت ۹۰ اسب بخار و گشتاور ۱۳۷ نیوتن متر است. این تیپ از آپشنهایی مانند فرمان برقی، دکمههای کنترلی روی غربیلک فرمان، رینگ آلومینیومی، صندلی دو حالته برقی با گرمکن، روکش چرم و پارچه، تریم دو رنگ، شیشه دودی عقب، آیینه جانبی جمع شونده برقی با گرمکن، سانروف، تشخیص نقطه کور BSD، استارت دکمهای، نمایشگر ۷ اینچی، دوربین دنده عقب و آنتن کوسهای برخوردار است.
- تیپ ۱ MT دوگانه سوز: این تیپ مشابه تیپ قبلی است با این تفاوت که موتور آن قابلیت استفاده از گاز CNG را نیز دارد. این موضوع باعث کاهش قدرت موتور به ۷۷ اسب بخار و گشتاور آن به ۱۱۶ نیوتن متر میشود. این تیپ نیز از همان آپشنهای تیپ ۱ MT برخوردار است.
- تیپ ۲ MT: این تیپ نسخه پیشرفتهتری از سهند است که دارای گیربکس دستی ۵ سرعته و موتور M15 GSI با قدرت ۹۰ اسب بخار و گشتاور ۱۳۷ نیوتن متر است. این تیپ از آپشنهایی مانند کروز کنترل، دو کیسه هوا، سیستمهای ترمز ضد قفل (ABS) و توزیع نیروی ترمز (EBD)، سنسور پارک، سیستم کنترل پایداری (ESC)، ترمز اضطراری، سیستم هشدار دهنده باز بودن درب خودرو، ایزوفیکس برای نصب صندلی کودک و سیستم پایش فشار باد تایر ها (TPMS) علاوه بر آپشنهای تیپ ۱ MT داراست.
- تیپ ۲ MT دوگانه سوز: این تیپ مشابه تیپ قبلی است با این تفاوت که موتور آن قابلیت استفاده از گاز CNG را نیز دارد. این موضوع باعث کاهش قدرت موتور به ۷۷ اسب بخار و گشتاور آن به ۱۱۶ نیوتن متر میشود. این تیپ نیز از همان آپشنهای تیپ ۲ MT برخوردار است.
- تیپ ۲ CVT-L: این تیپ نسخه اتوماتیک سهند است که دارای گیربکس اتوماتیک CVT با قابلیت تیپترونیک ۶ سرعته و موتور M15 GSI با قدرت ۹۰ اسب بخار و گشتاور ۱۳۷ نیوتن متر است. این تیپ از آپشنهایی مانند دو فنجان نگهدار، یک خروجی ۱۲ ولت، یک جاکنشانی و یک دستگیره علاوه بر آپشنهای تیپ ۲ MT داراست.
- تیپ ۲ CVT-E: این تیپ فولترین نسخه سهند است که دارای گیربکس اتوماتیک CVT با قابلیت تیپترونیک ۶ سرعته و موتور M15 GSI با قدرت ۹۰ اسب بخار و گشتاور ۱۳۷ نیوتن متر است. این تیپ از آپشنهایی مانند صندلی چهار حالته برقی با گرمکن، رادار نقطه کور، میرور لینک، ناوبری و دوربین عقب علاوه بر آپشنهای تیپ ۲ CVT-L داراست.
نام خودرو |
سایپا سهند (پارس خودرو) |
نوع موتور خودرو |
خطی بنزینی |
حجم موتور |
۱.۵ لیتر |
سیلندر / سوپاپ |
۴ / ۸ |
تنفس موتور |
طبیعی |
قدرت |
۹۰ اسب بخار |
گشتاور |
۱۳۷ نیوتن.متر |
گیربکس |
۵ سرعته دستی و CVT |
محور محرک |
دیفرانسیل جلو |
شتاب |
۱۳ ثانیه |
سرعت |
۱۷۵ کیلومتر بر ساعت |
مصرف سوخت |
۷ لیتر در صد کیلومتر |
استاندارد آلایندگی |
یورو ۵ |
فرمان |
هیدرولیک |
بدنه |
سدان |
نوع رینگ |
فولادی |
طول |
۴۲۱۵ میلیمتر |
عرض |
۱۶۶۳ میلیمتر |
ارتفاع |
۱۴۸۴ میلیمتر |
فاصله محورها |
۲۴۱۰ میلیمتر |
وزن خالص |
۱۲۲۰ کیلوگرم |
تعداد سرنشین |
۴ – ۵ نفر |
ظرفیت صندوق عقب |
۳۷۰ لیتر |
حجم مخزن سوخت |
۴۱ لیتر |
قطر رینگ |
۱۴ اینچ |
نویسنده: نادر شاه نشین