معرفی بایک بی جی ۸۰ مرسدس بنز جی کلاس چینی
در پنجمین نمایشگاه خودرو تهران اتومبیلهای متنوعی رونمایی شد که یکی از آنها بایک بی جی ۸۰ بود. این ماشین قرار است که به وسیله دیار خودرو به بازار ما عرضه شود.
به گزارش عصر خدمات، ظاهر این اتومبیل دقیقا کپی برداری از مرسدس بنز جی کلاس است از همین رو در همان نگاه اول نظرات را به خود جلب میکند. اما خوب قطعا عملکرد آن مانند این شاسی بلند آلمانی نخواهد بود. هرچند که این اتومبیل یک کپی است اما قیمت آن خیلی هم ارزان نیست و قیمت آن در بازارهای جهانی چیزی بین ۴۰ تا ۵۰ هزار دلار است. به بهانه حضور این خودرو در نمایشگاه و احتمال بالای آن در بازار کشور تصمیم گرفتیم تا به معرفی بایک بی جی ۸۰ مرسدس بنز جی کلاس چینی بپردازیم.
معرفی طراحی ظاهری بایک بی جی ۸۰
طراحی این خودرو مانند مدل آلمانی خود باکسی است. این سبک طراحی برای خودروهای آفرودی بسیار به کار میرود و از طرفداران زیادی برخوردار است. استفاده از زاویههای ۹۰ درجه و تند و تیز بدون انحنا در این خودرو هم به خوبی دیده میشود.
معرفی نمای جلویی بایک بی جی ۸۰
این خودرو در نمای جلویی دارای یک جلوپنجره مستطیلی بزرگ و کشیده است که با خطوط کرومی مربعی شکل تزئین شده است. چراغ های اصلی در دو طرف جلوپنجره به صورت دایرهای شکل به همراه چراغ های کوچک و راهنما طراحی شده اند. بر روی سپر نیز تنها چراغ های مه شکن تعبیه شدهاند. تنها تفاوت این خودرو در نمای جلویی با مرسدس بنز جی کلاس جلو پنجره آن است که به سبک سایر خودروهای شرکت بایک به صورت مربعی طراحی شده است.
معرفی نمای کناری بایک بی جی ۸۰
این خودرو دارای یک بدنه مکعبی و تند و تیز با لولاهای نمایان دربها و گلگیرهای بیرون زده است. تایر و رینگ های این خودرو نیز بسیار بزرگ و مناسب برای آفرود هستند. در نمای کناری این خودرو همچنین میتوانید آینههای بزرگ و کرومی، پرچ های سقفی، و درب صندوق عقب با تایر زاپاس را مشاهده کنید. طراحی بخش جلو و عقب این خودرو در نمای کناری بسیار هماهنگ و جذاب صورت گرفته شده و هرچند که کپی است نقطه ضعفی از خود نشان نمیدهد.
معرفی نمای عقبی بایک بی جی ۸۰
نمای عقبی بایک بی جی ۸۰ نیز مانند نمای جلویی و کناری آن بسیار شبیه به نمای عقبی مرسدس بنز جی کلاس است. این خودرو در نمای عقب دارای یک درب صندوق عقب با تایر زاپاس روی آن است که با یک قاب همرنگ با بدنه تزئین شده است. چراغهای عقب نیز به صورت مستطیلی شکل عمودی با گرافیکی بسیار ساده طراحی شدهاند. بر روی سپر عقب نیز تنها چراغهای مهشکن و دنده عقب قرار گرفتهاند.
معرفی نمای داخل کابین بایک بی جی ۸۰
نمای داخل کابین این خودرو ساده و کلاسیک است. داشبورد آن از جنس چوب و چرم ساخته شده و دارای یک صفحه نمایش لمسی ۱۰ اینچی است. فرمان آن نیز چرمی است و دارای کلیدهای کنترل صوتی و تلفن همراه است. در میانه کنسول مرکزی، دنده اتوماتیک، دکمه های کنترل دیفرانسیل، دکمههای کنترل دمای هوا و دکمههای کنترل روشنایی قرار دارند. صندلی های جلوی خودرو نیز چرمی و برقی هستند و دارای حافظه تنظیمات هستند. درب های خودرو نیز از جنس چوب و چرم هستند و دارای بلندگوهای صوتی و دکمه های کنترل شیشه ها و آینه ها هستند.
معرفی کلاستر بایک بی جی ۸۰
نمایشگر پشت فرمان بایک بی جی ۸۰ یک صفحه نمایش عقربهای به همراه دیجیتال است که اطلاعات مهمی مانند سرعت، دور موتور، سطح سوخت، دمای موتور، سیستمهای ایمنی و راهنمای مسیر را به راننده نشان میدهد. این نمایشگر قابلیت تنظیم روشنایی، رنگ و حالت نمایش را دارد این نمایشگر به راننده امکان میدهد که بدون نیاز به گرفتن چشم از جاده، از وضعیت خودرو و مسیر خود آگاه باشد.
معرفی کنسول بین دو صندلی جلو بایک بی جی ۸۰
کنسول بین دو صندلی جلو دارای یک فضای نگهداری و شارژ دستگاههای الکترونیکی است که در میان صندلیهای راننده و سرنشین جلو قرار دارد. این کنسول دارای یک درب کشویی است که باز و بسته شدن آن را آسان میکند. در داخل کنسول، یک پایه نگهدارنده گوشی موبایل وجود دارد که میتواند گوشیهای با اندازههای مختلف را جای دهد. همچنین یک پورت USB و یک پورت Type-C برای شارژ گوشی یا دیگر دستگاهها در نظر گرفته شده است. این کنسول همچنین دارای یک فندکی برق و یک فضای نگهداری برای نوشیدنیها است.
بررسی مشخصات فنی بایک بی جی ۸۰
بایک بی جی ۸۰ با دو نوع موتور توربوشارژر ۲.۳ و ۳ لیتری تجهیز شده است. موتور ۲.۳ لیتری دارای ۴ سیلندر است و قدرت ۲۳۱ اسببخار و گشتاور ۳۵۰ نیوتنمتر را ارائه میدهد. این موتور با گیربکس اتوماتیک ۶ سرعته هماهنگ شده است. موتور ۳ لیتری دارای ۶ سیلندر است و قدرت ۲۸۰ اسببخار و گشتاور ۴۵۰ نیوتنمتر را دارد. این موتور با گیربکس اتوماتیک ۸ سرعته کار میکند. هر دو موتور دارای سیستم چهار چرخ محرک و دو دیفرانسیل قابل قفل هستند.
بررسی گیربکس بایک بی جی ۸۰
گیربکس بایک بی جی ۸۰ یک سیستم انتقال قدرت است که با تغییر نسبت دندهها، سرعت و گشتاور موتور را به چرخها منتقل میکند. این گیربکس دارای دو نوع ۶ و ۸ سرعته اتوماتیک است که با موتورهای ۲.۳ و ۳ لیتری توربوشارژر هماهنگ شدهاند. گیربکس اتوماتیک یک سیستم هیدرولیکی است که با استفاده از سنسورها و کنترلکنندههای الکترونیکی، زمان و نحوه تغییر دنده را تعیین میکند. این گیربکس از نوع AT یا اتوماتیک سنتی است که دارای یک توربین، یک چرخ دنده سیارهای و یک کلاچ است. وظیفه آنها این است که با دوران با سرعتهای مختلف، سرعت دنده سیارهای اصلی را تنظیم کنند. گیربکس بایک بی جی ۸۰ از مزایایی مانند راحتی رانندگی، کاهش مصرف سوخت، افزایش عمر موتور و کاهش نویز و لرزش برخوردار است.
بررسی دیفرانسیل بایک بی جی ۸۰
دیفرانسیل بایک بی جی ۸۰ یک سیستم مکانیکی است که گشتاور موتور را به دو چرخ جلو و دو چرخ عقب منتقل میکند. این سیستم اجازه میدهد که چرخها با سرعتهای متفاوت بچرخند وقتی خودرو دور میزند. این کار باعث میشود که خودرو راحتتر و ایمنتر حرکت کند. بایک بی جی ۸۰ دارای دو دیفرانسیل قابل قفل است که یکی در جلو و یکی در عقب خودرو قرار دارند. این دیفرانسیلها با فشار دادن یک دکمه قابل فعال و غیرفعال شدن هستند. وقتی دیفرانسیلها قفل شوند، چرخها با یک سرعت یکسان میچرخند و این باعث میشود که خودرو در شرایط آفرودی و لغزنده بهتر عمل کند. اما وقتی دیفرانسیلها باز شوند، چرخها با سرعتهای متناسب با شعاع پیچ خود میچرخند و این باعث میشود که خودرو در شرایط جادهای و سرعت بالا کنترل بهتری داشته باشد.
بررسی سیستم تعلیق بایک بی جی ۸۰
سیستم تعلیق بایک بی جی ۸۰ یک سیستم تعلیق نیمه مستقل است که از نوع مولتی لینک در جلو و نوع دو لوله در عقب خودرو استفاده میکند. این سیستم تعلیق باعث میشود که خودرو در شرایط آفرودی و جادهای بهتر عمل کند و راحتی و ایمنی راننده و سرنشینان را افزایش دهد. سیستم تعلیق نیمه مستقل یک سیستم تعلیق است که در آن چرخهای یک جفت به یکدیگر متصل نیستند و میتوانند به صورت مستقل از هم حرکت کنند. این سیستم تعلیق باعث میشود که خودرو در پیچها و ناهمواریها کنترل بهتری داشته باشد و انتقال نیروی موتور به چرخها را بهینه کند. سیستم تعلیق مولتی لینک یک نوع سیستم تعلیق نیمه مستقل است که در آن هر چرخ به چندین آرم یا لینک متصل است که از جنبش غیرمطلوب چرخ جلوگیری میکنند. این سیستم تعلیق از مزایایی مانند کاهش وزن، افزایش قابلیت تنظیم، کاهش نویز و لرزش و بهبود عملکرد خودرو برخوردار است. سیستم تعلیق دو لوله یک نوع سیستم تعلیق نیمه مستقل است که در آن هر چرخ به یک لوله متصل است که از جنبش عرضی چرخ جلوگیری میکند. این سیستم تعلیق از مزایایی مانند سادگی ساختار، کاهش هزینه، افزایش مقاومت و کاهش فضای مورد نیاز برخوردار است.
بررسی سیستم ایمنی بایک بی جی ۸۰
- ترمز ضد قفل (ABS)
- توزیع الکترونیکی نیروی ترمز (EBD)
- کنترل کشش (TCS)
- کنترل پایداری الکترونیکی (ESC)
- دستیار ترمز (BA)
- سیستم کنترل خودرو در سربالایی (HDC)
- سیستم کنترل خودرو در سرپایینی (HSA)
- سنسور پارک جلو و عقب
مشخصات |
بایک بی جی ۸۰ ۲.۳ توربو |
بایک بی جی ۸۰ ۳ توربو |
نوع موتور |
۴ سیلندر توربوشارژ |
۶ سیلندر توربوشارژ |
حجم موتور |
۲۲۹۸ سی سی |
۲۹۹۷ سی سی |
قدرت موتور |
۲۵۰ اسب بخار در ۵۵۰۰ دور |
۲۸۰ اسب بخار در ۵۵۰۰ دور |
گشتاور موتور |
۳۵۰ نیوتن متر در ۲۰۰۰ تا ۴۵۰۰ دور |
۴۰۰ نیوتن متر در ۲۰۰۰ تا ۴۵۰۰ دور |
نوع گیربکس |
اتوماتیک ۶ سرعته |
اتوماتیک ۸ سرعته |
نوع سیستم چرخ محرک |
چهار چرخ محرک با قفل دیفرانسیل |
چهار چرخ محرک با قفل دیفرانسیل |
ظرفیت سوخت |
۸۵ لیتر |
۸۵ لیتر |
مصرف سوخت |
۱۲.۵ لیتر در ۱۰۰ کیلومتر |
۱۳.۵ لیتر در ۱۰۰ کیلومتر |
طول خودرو |
۴۸۴۰ میلی متر |
۴۸۴۰ میلی متر |
عرض خودرو |
۱۸۴۵ میلی متر |
۱۸۴۵ میلی متر |
ارتفاع خودرو |
۱۹۷۵ میلی متر |
۱۹۷۵ میلی متر |
ظرفیت صندوق |
۶۵۰ لیتر |
۶۵۰ لیتر |
تعداد سرنشین |
۵ نفر |
۵ نفر |
امکانات رفاهی بایک بی جی ۸۰
- سانروف برقی
- سیستم مکان یاب
- ترمز ضد قفل (ABS)
- توزیع الکترونیکی نیرو ترمز
- کنترل کشش
- کنترل پایداری الکترونیکی
- دستیار ترمز
- سیستم کنترل خودرو در سربالایی و سرپایینی
- سنسور پارک جلو و عقب
- چراغ های LED
- صندلی های چرمی برقی با حافظه
- سیستم صوتی هارمن کاردن
- صفحه نمایش لمسی ۱۰ اینچی
- دوربین ۳۶۰ درجه
- سیستم تهویه مطبوع دو منطقه ای
- سیستم بی سیم شارژ گوشی
نویسنده: نادر شاه نشین
برای خواندن اخبار خودرو و اخبار اقتصادی اینجا کلیک کنید.