اخبار

معرفی وانت کارا پیرمرد بهمن موتور

یکی از اتومبیل‌هایی که مانند وانت نیسان آبی سهم زیادی در صنعت حمل و نقل به ویژه روستایی دارد همین وانت مزدا است که به دو صورت تک کابین یا دو کابین در بازار موجود است.

به گزارش عصر خدمات،بعدها بهمن موتور این محصول را به نام وانت کارا هم به بازار عرضه کرد که مشخصات آن مانند همین مزدا است. همچنان این محصول در بازار تولید می‌شود، هرچند که طبق خبرهای رسیده احتمال توقف تولید وانت کارا در امسال زیاد است و باید منتظر ماند و دید جایگزین آن چه خودرویی خواهد بود.

معرفی طراحی ظاهری وانت کارا بهمن موتور

طراحی باکسی و مکعبی شکل این خودرو ما را به سال‌های دور می‌برد. دورانی که طراحی خودروهای به این شکل نبود و به طور عمده از خطوط تند و تیز برای طراحی اتومبیل استفاده می‌شد. سادگی و قدیمی بودن در نگاه اول چیزی است که نظر خریداران را به خود جلب می‌کند که البته خیلی هم بد نیست زیرا طراحی این خودرو متعلق به بیش از ۳۰ سال پیش است.

معرفی نمای جلویی وانت کارا بهمن موتور

نمای جلویی این خودرو بسیار ساده و مکعبی شکل است. چراغ‌های چهارگوش با جلوپنجره مستطیلی یک بخش یکپارچه را تشکیل می‌دهند. سپر فلزی و درب موتور نیز بدون خط خاصی طراحی شده‌اند. در وسط جلو پنجره نام کارا یا مزدا را می‌توانید ببینید که نشان دهنده نام خودرو است. عرض اتومبیل به نسبت مناسب برای یک اتومبیل باری است که نشان از جادار بودن اتاق و بخش بار است.

معرفی نمای کناری وانت کارا بهمن موتور

نمای کناری وانت کارا بسیار ساده و مکعبی شکل است. خطوط مستقیم با زوایای شکسته در ترسیم طراحی چهره و فرم بدنه خودرو به خدمت گرفته شده‌اند. این خودرو در دو مدل تک کابین و دو کابین عرضه می‌شود. مدل دو کابین نمای جذاب‌تری دارد. در این نما می توانید هماهنگی در بخش جلویی و عقبی طراحی اتومبیل را به خوبی ببینید. در مدل تک کابین فضای بار بزرگتر است.

معرفی نمای عقبی وانت کارا بهمن موتور

زبان طراحی در نمای عقب هم از زبان طراحی در بخش‌های جلویی و کناری پیروی می‌کند و فرم مکعبی به خوبی حفظ شده است. چراغ‌های اصلی در این بخش به صورت یک تکه و عمودی طراحی شده‌اند. درب قسمت بار تنها میزبان یک قسمت فرو رفته است که وسط آن دستگیره درب تعبیه شده است.

معرفی طراحی داخل کابین وانت کارا بهمن موتور

طراحی داخل کابین وانت کارا بسیار ساده و کاربردی است. داشبورد این خودرو از مواد پلاستیکی سخت تشکیل شده است. کنسول مرکزی نیز دارای یک سیستم رادیوپخش با پورت USB و کنترل تهویه مطبوع است. فضای کابین در نسخه دو کابین برای چهار نفر مناسب است و در نسخه تک کابین فقط برای دو نفر جا دارد. صندلی‌های جلویی از نوع بادکنکی هستند و قابلیت تنظیم ارتفاع و عقب و جلو رفتن را دارند. صندلی‌های عقبی نیز در نسخه دو کابین قابلیت تا شدن را دارند. این خودرو از نظر امکانات رفاهی و ایمنی تنها به مواردی همچون ترمزهای ABS و EBD، کیسه هوا برای سرنشین و راننده و سیستم ضد سرقت ایموبلایزر مجهز شده است.

معرفی طراحی فرمان و کلاستر کارا بهمن موتور

طراحی فرمان و کلاستر کارا بهمن موتور بسیار ساده و کاربردی است. فرمان این خودرو از نوع هیدرولیک است و دارای یک غربیلک فرمان است که شبیه به مدل‌های ساینا و تیبا است. کلاستر این خودرو نیز دارای دو عقربه برای نشان دادن سرعت و دور موتور است. همچنین در این کلاستر می‌توانید سرعت، دما، سوخت و … را هم ببینید. پلاستیک‌های بکار رفته در این بخش از کیفیت پایینی بوده و جلوه جذابی را ایجاد نمی‌کنند.

معرفی کنسول بین دو صندلی جلو کارا بهمن موتور

کنسول بین دو صندلی جلو کارا بهمن موتور یک قطعه لوازم جانبی خودرو است که می‌تواند فضای بیشتری را برای نگهداری وسایل شخصی فراهم کند. این کنسول دارای چندین محفظه، جای نوشیدنی و جای موبایل است. این کنسول با رنگ مشکی و جنس پلاستیک ساخته شده است و به راحتی بین دو صندلی جلو قابل نصب است. این کنسول می‌تواند زیبایی و کارایی داخل کابین وانت کارا را افزایش دهد.

بررسی مشخصات فنی وانت کارا بهمن موتور

وانت کارا یک خودروی تجاری از شرکت بهمن موتور است که در دو نسخه تک کابین و دو کابین عرضه شده است. این خودرو مبتنی بر مزدا وانت است که در سال‌های ۱۹۷۸ تا ۱۹۸۵ تولید شده است. موتور این خودرو یک پیشرانه چهار سیلندر ۱۶ سوپاپ به حجم ۲ لیتر است که ۱۱۱ اسب بخار قدرت و ۱۷۱ نیوتن متر گشتاور تولید می‌کند. جعبه دنده این خودرو ۵ سرعته دستی است و قدرت را به چرخ‌های عقب منتقل می‌کند. شاسی این خودرو از نوع نردبانی بوده و ظرفیت حمل بار آن ۶۰۰ کیلوگرم در نسخه دو کابین و ۱۰۰۰ کیلوگرم در نسخه تک کابین است.

بررسی گیربکس وانت کارا بهمن موتور

گیربکس وانت کارا یک گیربکس دستی ۵ سرعته است که قدرت را از موتور ۲ لیتر ۱۶ سوپاپ به چرخ‌های عقب منتقل می‌کند. این گیربکس دارای نسبت‌های دنده‌ای مناسب برای حمل بار و رانندگی در شرایط مختلف است.

برخی از مزایای این گیربکس عبارتند از:

  • کنترل بیشتر راننده بر روی قدرت و گشتاور خودرو
  • مصرف سوخت کمتر نسبت به گیربکس اتوماتیک
  • تعمیر و نگهداری آسان‌تر و ارزان‌تر
  • عمر طولانی‌تر نسبت به گیربکس CVT

برخی از معایب این گیربکس نیز عبارتند از:

  • نیاز به تعویض کلاچ در بازه‌های زمانی مشخص
  • نیاز به تسلط و تجربه راننده برای استفاده بهینه از دنده‌ها
  • احتمال خستگی و خستگی راننده در رانندگی طولانی و شلوغ

بررسی دیفرانسیل وانت کارا بهمن موتور

دیفرانسیل وانت کارا یک دیفرانسیل آزاد یا ساده است که به چرخ‌های عقب نیرو می‌رساند. این دیفرانسیل اجازه می‌دهد که چرخ‌های عقب با سرعت‌های متفاوت بچرخند وقتی که خودرو دور می‌زند. این کار باعث می‌شود که خودرو راحت‌تر بپیچد و تایر‌ها کمتر ساییده شوند. اما این دیفرانسیل هم دارای ضعف‌هایی است. مثلا اگر یکی از چرخ‌ها بر روی سطح لغزنده قرار بگیرد، دیفرانسیل تمام نیرو را به آن چرخ می‌دهد و چرخ دیگر بی‌حرکت می‌ماند. این باعث می‌شود که خودرو از جای خود حرکت نکند.

بررسی سیستم تعلیق وانت کارا بهمن موتور

سیستم تعلیق وانت کارا بهمن موتور از نوع جناغی فنر لول در جلو و فنر تخت در عقب است. این سیستم تعلیق باعث می‌شود که خودرو بتواند بارهای سنگین را حمل کند و در شرایط جاده‌ای نامناسب نیز عملکرد مناسبی داشته باشد. اما این سیستم تعلیق هم دارای مشکلاتی است. مثلا این سیستم تعلیق باعث می‌شود که خودرو دارای رانندگی سخت و ناهموار باشد و در مواقع ترمز گیری و پیچ گرفتن، عدم تعادل و پایداری خودرو را افزایش دهد.

بررسی سیستم ایمنی وانت کارا بهمن موتور

وانت کارا یک خودروی باری شهری است که بر اساس طرح مزدا سری B تولید می‌شود. سیستم ایمنی وانت کارا شامل ترمز دیسکی در جلو و کاسه‌ای در عقب، سیستم تعلیق جناغی فنر لول جلو و فنر تخت عقب، سیستم فرمان هیدرولیک، سیستم قفل مرکزی، سیستم آژیر دزدگیر، سیستم روشنایی خودکار چراغ‌ها، سیستم آتش‌نشانی خودکار، سیستم ایمنی درب‌ها، سیستم ایمنی سوخت و سیستم ایمنی باتری است. این سیستم‌ها به کاهش خطرات ناشی از تصادفات و سرقت‌ها کمک می‌کنند و از امنیت راننده و مسافران افزایش می‌دهند. البته باید توجه داشت که وانت کارا از سیستم‌های ایمنی پیشرفته مانند کیسه هوا، ABS، EBD  و ESP برخوردار نیست و این موارد می‌توانند نقاط ضعف این خودرو باشند.

بررسی عملکرد فرمان وانت کارا بهمن موتور

فرمان وانت کارا بهمن موتور از نوع هیدرولیک است که باعث افزایش راحتی و دقت رانندگی می‌شود. این فرمان با استفاده از یک پمپ و یک سیلندر، فشار روغن را به چرخ‌های جلو منتقل می‌کند و باعث کاهش نیروی لازم برای چرخاندن فرمان می‌شود. این فرمان همچنین دارای یک سیستم ایمنی است که در صورت بروز خرابی در پمپ یا لوله‌ها، امکان رانندگی را حفظ می‌کند.

بررسی بازار خرید و فروش دست دوم وانت کارا بهمن موتور

تنوع خودروهای باری در بازار ما زیاد نیست به همین دلیل خریداران گزینه‌های زیادی برای انتخاب مناسب ندارند. از طرفی دیگر خودروهای باری جدید امتحان خود را پس نداده‌اند و خریداران با آن‌ها ارتباط برقرار نکرده‌اند. خودروهایی مانند وانت کارا و نیسان آبی به علت سازگاری با شرایط جغرافیایی ایران مورد توجه بخش عمده خریداران هستند از همین رو بازار خرید و فروش دست دوم وانت کارا یا همان مزدا بسیار خوب و عالی است. هرچند که توقف تولید این خودرو به گوش می‌رسد اما پیش بینی می‌شود تا چند سال دیگر هم بازار خرید و فروش آن به همین شکل باشد. البته این بستگی به جایگزینی که قرار است که به جای وانت کارا بیاید هم دارد. در صورتی که خودروی جایگزین توانی مانند وانت کارا نداشته باشد قیمت این خودرو ممکن است با افزایش روبرو شود.

نام خودرو

وانت کارا تک کابین

وانت کارا دو کابین

نوع موتور

چهار سیلندر خطی – ۱۶ سوپاپ

چهار سیلندر خطی – ۱۶ سوپاپ

حجم موتور

۱۹۹۹cc

۱۹۹۹cc

نسبت تراکم

۹.۵:۱

۹.۵:۱

حداکثر قدرت موتور

۱۱۲ اسب بخار در ۵۴۰۰ دور در دقیقه

۱۱۲ اسب بخار در ۵۴۰۰ دور در دقیقه

حداکثر گشتاور موتور

۱۷۱ نیوتن متر در ۲۰۰۰-۴۵۰۰ دور در دقیقه

۱۷۱ نیوتن متر در ۲۰۰۰-۴۵۰۰ دور در دقیقه

نوع کلاج

تک صفحه ای با فنر دیافراگمی

تک صفحه ای با فنر دیافراگمی

نوع سیستم انتقال قدرت

۵ دنده – معمولی

۵ دنده – معمولی

ظرفیت سرنشین

۲ نفر

۴ نفر

ظرفیت بار

۱۰۰۰ کیلوگرم

۵۰۰ کیلوگرم

ابعاد اتاق بار

۲۱۹۰×۱۵۱۵×۴۰۰ میلیمتر

۱۵۰۰×۱۵۱۵×۴۰۰ میلیمتر

وزن خودرو با بار و سرنشین

۲۲۰۰ کیلوگرم

۲۱۰۰ کیلوگرم

نوع فرمان

هیدرولیک

هیدرولیک

نوع ترمز

دیسکی در جلو و کاسه ای در عقب

دیسکی در جلو و کاسه ای در عقب

نوع سیستم تعلیق

جناغی فنر لول جلو و فنر تخت عقب

جناغی فنر لول جلو و فنر تخت عقب

 

 

 

  • عنوانمقدار
  • ارتفاع اتاق بار۴۱۰mm
  • طول اتاق بار۱۵۱۵mm
  • عرض اتاق بار۱۴۳۵mm
  • فاصله چرخ های عقب۱۳۰۰mm
  • فاصله چرخ های جلو۱۳۰۰mm
  • فاصله محور چرخ های عقب و جلو۲۸۶۵mm
  • ارتفاع۱۵۶۰mm
  • عرض۱۶۲۰mm
  • طول۴۸۲۰mm
  • وزن خالص۱۳۳۰
  • ظرفیت بار۶۰۰
  • استاندارد آلایندگییورو ۵
  • مدل موتورDAE481Q
  • نوع موتورچهار سیلندر خطی – ۱۶ سوپاپ تزریق چند نقطه ای
  • سیستم سوخت رسانیانژکتور
  • حجم موتور۱۹۹۹cc
  • نسبت تراکم۹.۵:۱
  • حداکثر قدرت موتور (اسب بخار/ دور در دقیقه)۱۱۲/۵۴۰۰
  • حداکثر گشتاور موتور (نیوتن متر/ دور در دقیقه)۱۷۱/۲۰۰۰-۴۵۰۰
  • نوع جعبه دنده۵ دنده دستی
  • نوع کلاچتک صفحه ای با فنر دیافراگمی
  • مکانیزم کلاچهیدرولیک
  • سیستم تعلیق جلوجناقی فنر لول
  • سیستم تعلیق عقبفنر تخت
  • کمک فنر سیستم تعلیقهیدروتلسکوپی
  • نوع سیستم فرمانهیدرولیک
  • سیستم ترمز جلودیسکی
  • سیستم ترمز عقبکاسه ای (سیستم خود تنظیم شونده)
  • نوع ترمزABS + EBD
  • ترمز دستیمکانیکی روی چرخ های عقب
  • دینام۱۴ ولت – ۱۰۵ آمپر
  • باتری۱۲ ولت – ۶۸ آمپر
  • نوع شاسینردبانی
  • سایز و نوع تایر۱۹۵R14C – تیوبلس
  • سایز و جنس رینگ۵J-14 – فولادی
  • جنس و ظرفیت باک(لیتر)فلزی – ۶۶
  • رادیو پخش + SD + AUXدارد
  • سیستم تهویه مطبوع(کمپرسور مکانیکی با گاز R134a)دارد
  • ایربگ (راننده + سرنشین)دارد
  • قفل مرکزی همراه با ریموت کنترلدارد
  • ظرفیت سرنشین۴ نفر
  • مجهز به سیستم ضد سرقت ایموبلایزردارد
  • جنس و رنگ تودوزیپارچه ای – خاکستری

نویسنده: نادر شاه نشین

برای خواندن اخبار خودرو و اخبار اقتصادی اینجا کلیک کنید.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا