معرفی سوزوکی دیزایر (Dzire Suzuki)
یکی از گزینههای احتمالی واردات خودرو سوزوکی دیزایر است. یک اتومبیل اقتصادی از شرکت ژاپنی سوزوکی که برای کشورهای در حال توسعه مانند هند و کلمبیا طراحی شده است. این اتومبیل بر اساس پلتفرم سوزوکی سوئیفت که یک هاچبک است طراحی شده است.
به گزارش عصر خدمات، نکته جالب سدان اقتصادی سوزوکی این است که اصلا در ژاپن تولید نمیشود در شرکت ماروتی سوزوکی هند به تولید میرسد. اما این موضوع باعث نمیشود که کیفیت متریال و مونتاژ دیزایر کم باشد. در نهایت همه مراحل تولید و کنترل کیفیت توسط شرکت ژاپنی صورت میگیرد و محصول نهایی قابل قبول است.
معرفی طراحی ظاهری سوزوکی دیزایر
این خودرو یک سدان است اما از نظر طراحی شباهت زیادی به سوئیفت محصول دیگر سوزوکی دارد. در این خودرو از منحنیهای نرم استفاده شده تا نمای کلی خودرو خیلی ساده و اقتصادی باشد. از طراحی این خودرو اقتصادی بودن آن به خوبی مشخص است و در نماهای مختلف موضوع عجیبی دیده نمیشود.
معرفی نمای جلویی سوزوکی دیزایر
سوزوکی دیزایر یک خودروی سدان کوچک است که برای بازارهای نوظهور مثل هند، خاورمیانه و آفریقا طراحی شده است. این خودرو از نسل سوم سوزوکی سویفت الهام گرفته است و در سال ۲۰۱۷ رونمایی شد. در سال ۲۰۲۰ نیز یک فیس لیفت را تجربه کرد. نمای جلویی سوزوکی دیزایر دارای یک جلوپنجره بزرگ و جسورانه است که وسط آن حرف S برند سوزوکی قرار دارد. چراغهای جلویی LED با طراحی مدرن و زیبا به جلوپنجره میچسبند و گریل جلویی نیز با روکش کروم شیکی را به خودرو میدهد.
معرفی نمای کناری سوزوکی دیزایر
نمای کناری سوزوکی دیزایر نشان میدهد که این خودرو یک سدان کوچک است که طول آن فقط ۴ متر است. این خودرو دارای رینگهای ۱۴ یا ۱۵ اینچی است که بسته به تریم انتخابی متفاوت هستند. دربهای جانبی نیز با خطوط زیبا و اسپویلرهای کروم شده طراحی شدهاند.
معرفی نمای عقبی سوزوکی دیزایر
نمای عقبی سوزوکی دیزایر شاید زیباترین بخش این خودرو نباشد اما برای این رده قیمتی قابل قبول است. چراغهای عقبی LED با شکل مستطیلی به خودرو جلوهای مدرن میدهند و لوگوی S نیز در وسط صندوق عقب قرار دارد. پلاک خودرو نیز در بالای صندوق عقب نصب شده است و زیر آن یک روکش کروم شده وجود دارد.
معرفی نمای داخل کابین سوزوکی دیزایر
نمای داخل کابین سوزوکی دیزایر از دیدگاه منطق طراحی دقیقا از نمای خارجی پیروی میکند. یک طراحی قدیمی اما معاصر که خوشبختانه تناسب قطعات در آن به خوبی رعایت شده است. فرمان سه شاخه دیزایر طرح مناسبی دارد و با نشانگرهای آنالوگ دایرهای پشت فرمان به خوبی هماهنگ است.
معرفی کلاستر سوزوکی دیزایر
کلاستر سوزوکی دیزایر شامل دو کیلومتر شمار و یک سرعت سنج دایرهای است که در میان آنها یک صفحه نمایش رنگی ۴.۲ اینچی قرار دارد. این صفحه نمایش اطلاعاتی مانند میزان مصرف سوخت، میزان سوخت باقیمانده، مسافت طی شده، سرعت متوسط، دمای موتور و زمان را نشان میدهد.
معرفی کنسول بین دو صندلی جلو سوزوکی دیزایر
کنسول بین دو صندلی جلو سوزوکی دیزایر دارای یک محفظه داخلی برای نگهداری وسایل است که میتوان آن را باز و بسته کرد. همچنین دارای دو جای لیوان در قسمت جلویی است که میتوان لیوانها یا نوشیدنیها را در آن قرار داد. کنسول همچنین دارای یک درگاه USB و یک درگاه AUX برای اتصال دستگاههای صوتی است.
بررسی مشخصات فنی سوزوکی دیزایر
موتور سوزوکی دیزایر یک موتور خطی ۴ سیلندری با حجم ۱/۲ لیتر است که با تکنولوژی VVT (Variable Valve Timing) مجهز شده است. این موتور می تواند قدرت ۹۰ اسب بخار و گشتاور ۱۱۳ نیوتن متر را تولید کند. این موتور همچنین دارای سیستم تزریق سوخت چند نقطهای و سیستم خنک کننده مایعی است. سوزوکی دیزایر با این موتور می تواند شتاب صفر تا ۱۰۰ کیلومتر بر ساعت را در ۱۲/۶ ثانیه انجام دهد و سرعت نهایی ۱۶۰ کیلومتر بر ساعت را داشته باشد. مصرف سوخت این خودرو در شهر ۵/۷ لیتر در ۱۰۰ کیلومتر و در بزرگراه ۴/۵ لیتر در ۱۰۰ کیلومتر است.
بررسی گیربکس سوزوکی دیزایر
سوزوکی دیزایر دارای دو نوع گیربکس است: یک گیربکس دستی ۵ سرعته و یک گیربکس اتوماتیک ۵ سرعته AMT (Automated Manual Transmission) که در واقع یک گیربکس دستی است که با استفاده از یک سیستم الکترونیکی، عمل تعویض دنده را به صورت خودکار انجام می دهد. گیربکس AMT دارای دو حالت رانندگی است: حالت اتوماتیک که دنده ها را بر اساس سرعت و شرایط رانندگی تغییر می دهد و حالت دستی که راننده می تواند با استفاده از دسته گیربکس یا دکمه های روی فرمان، دنده ها را به دلخواه تعویض کند.
گیربکس AMT دارای برخی مزایا و معایب نسبت به گیربکس های دیگر است. مزایای آن عبارتند از:
- مصرف سوخت کمتر نسبت به گیربکس اتوماتیک CVT یا توربینی.
- قیمت کمتر نسبت به گیربکس اتوماتیک CVT یا توربینی.
- رانندگی راحت تر نسبت به گیربکس دستی.
- امکان انتخاب بین حالت اتوماتیک و دستی.
معایب آن عبارتند از:
- عدم همواری در تعویض دنده ها و احساس لگد زدن در هنگام تغییر سرعت.
- عدم دقت در انتخاب دنده های مناسب برای شرایط رانندگی مختلف.
- عدم امکان استفاده از دنده های میانی برای کنترل سرعت در سرازیری یا سربالایی.
- عدم امکان استفاده از دنده های پایین برای افزایش شتاب.
بررسی دیفرانسیل سوزوکی دیزایر
سوزوکی دیزایر دارای یک دیفرانسیل جلویی است که از نوع اوپن (Open) یا باز است. این نوع دیفرانسیل سادهترین و ارزانترین نوع دیفرانسیل است که در بسیاری از خودروهای سبک و اقتصادی استفاده می شود. این دیفرانسیل نیروی موتور را به طور مساوی بین دو چرخ جلوی خودرو تقسیم می کند، اما اگر یکی از چرخها در لغزش قرار بگیرد، نیروی بیشتری را به آن چرخ می دهد. این می تواند باعث کاهش کنترل خودرو در شرایط بد جاده شود.
بررسی سیستم تعلیق سوزوکی دیزایر
سیستم تعلیق سوزوکی دیزایر شامل قطعاتی است که ارتباط بین بدنه خودرو و چرخها را برقرار می کنند و باعث می شوند خودرو روی جاده پایدار بماند و راننده و سرنشینان راحتتر باشند. سیستم تعلیق سوزوکی دیزایر از نوع مک فرسون (MacPherson) است که در بسیاری از خودروهای سبک و اقتصادی استفاده می شود. این نوع تعلیق دارای قطعاتی مانند کمک فنر، فنر، بوش، لینک استابیلایزر و آرم است.
بررسی سیستم ایمنی سوزوکی دیزایر
- ایربگها: سوزوکی دیزایر دارای دو ایربگ برای راننده و سرنشین جلو است که در صورت برخورد، باز شده و جلوی ضربه به سر و صورت را می گیرند.
- سیستم کنترل پایداری (ESC): این سیستم با استفاده از سنسورهایی که سرعت و جهت چرخش چرخها و خودرو را اندازهگیری می کنند، می تواند در صورت لغزش یا برخورد، ترمز چرخها را به صورت مجزا فعال کند و نیروی موتور را کاهش دهد تا خودرو را به مسیر درست بازگرداند.
- ترمز کمکی (BA): این سیستم با تشخیص فشار بالای پدال ترمز، نیروی ترمز را افزایش می دهد تا مسافت توقف خودرو کوتاهتر شود.
- سیستم کنترل فشار باد تایر (TPMS): این سیستم با نمایش فشار باد تایرها روی صفحه نمایش داشبورد، راننده را از وضعیت تایرها آگاه می کند و در صورت کاهش فشار زیر حد مجاز، هشدار می دهد۱۲.
- سیستم قفل شدن دربها به صورت اتوماتیک: این سیستم با قفل شدن دربها در هنگام حرکت خودرو، از ورود سارقان یا خارج شدن ناخواسته سرنشینان جلوگیری می کند.
- کیلس استارتر: این سیستم با استفاده از یک کلید هوشمند، امکان روشن کردن خودرو را فقط به صاحب آن می دهد و از سرقت خودرو توسط کلیدهای تقلبی یا دزدگیرهای الکترونیکی جلوگیری می کند.
بررسی فرمان سوزوکی دیزایر
فرمان سوزوکی دیزایر یک فرمان برقی است که با استفاده از یک موتور الکتریکی، نیروی لازم برای چرخاندن چرخها را تامین می کند. این نوع فرمان دارای برخی مزایا و معایب نسبت به فرمان هیدرولیک است. مزایای آن عبارتند از:
- کاهش مصرف سوخت به دلیل عدم استفاده از پمپ هیدرولیک.
- افزایش دقت و حساسیت فرمان به دلیل تنظیم الکترونیکی.
- امکان تغییر سختی فرمان بر اساس سرعت و شرایط رانندگی.
- کاهش وزن و فضای مورد نیاز برای نصب.
عملکرد فرمان سوزوکی دیزایر را می توان با استفاده از یک معیار به نام نسبت فرمان (Steering Ratio) اندازه گیری کرد. این معیار نشان می دهد که چه مقدار فرمان باید بچرخد تا چرخها یک درجه بچرخند. هر چه این نسبت کمتر باشد، فرمان حساستر و سریعتر عکس العمل می دهد و برعکس. بر اساس اطلاعات موجود، نسبت فرمان سوزوکی دیزایر ۱۸/۱ است که نشان می دهد فرمان این خودرو نسبتا سبک و راحت است.
بررسی پلتفرم سوزوکی دیزایر
پلتفرم یک خودرو یک ساختار پایهای است که قطعات مختلف خودرو را به هم متصل می کند و تأثیر بسزایی بر روی عملکرد، ایمنی، هزینه و کیفیت خودرو دارد. پلتفرم سوزوکی دیزایر از نوع HEARTECT است که توسط شرکت سوزوکی برای خودروهای سبک و کوچک طراحی شده است. این پلتفرم دارای ویژگیهای زیر است:
- ساختاری سبک و مقاوم با استفاده از فولادهای با مقاومت بالا.
- کاهش وزن و مصرف سوخت.
- افزایش فضای داخلی و ظرفیت صندوق عقب.
- بهبود رفتار رانندگی و پایداری خودرو.
- افزایش ایمنی در برابر برخورد و جذب انرژی.
نام خودرو |
سوزوکی دیزایر |
حجم موتور |
۱/۲ لیتر |
تعداد سیلندر |
۴ عدد |
قدرت موتور |
۹۰ اسب بخار |
گشتاور موتور |
۱۱۳ نیوتن متر |
نوع گیربکس |
دستی ۵ سرعته یا اتوماتیک ۵ سرعته AMT |
نوع تعلیق |
مک فرسون |
نوع فرمان |
برقی |
نوع پلتفرم |
HEARTECT |
نوع ترمز |
دیسکی جلو و کاسهای عقب |
نوع ایربگ |
دو عدد جلو |
نوع سیستم کنترل پایداری |
ESC |
نوع ترمز کمکی |
BA |
نوع سیستم کنترل فشار باد تایر |
TPMS |
نوع سیستم قفل شدن دربها به صورت اتوماتیک |
دارد |
نوع کیلس استارتر |
دارد |
طول خودرو |
۴ متر |
عرض خودرو |
۱/۷۳ متر |
ارتفاع خودرو |
۱/۵۱ متر |
ظرفیت صندوق عقب |
۳۷۹ لیتر |
ظرفیت باک |
۳۷ لیتر |
مصرف سوخت ترکیبی |
۵ لیتر در ۱۰۰ کیلومتر |
شتاب صفر تا ۱۰۰ کیلومتر بر ساعت |
۱۲/۶ ثانیه |
سرعت نهایی |
۱۶۰ کیلومتر بر ساعت |
نویسنده: نادر شاه نشین