خودرومعرفی خودرو چینی

معرفی فونیکس FX کراس اوور لوکس مدیران خودرو

فونیکس FX یک خودروی کراس‌اوور کوپه است که توسط برند چینی چری طراحی و ساخته شده و در ایران توسط مدیران خودرو با نام فونیکس عرضه می‌شود.

به گزارش عصر خدمات،این خودرو در دو تیپ اکسلنت و پریمیوم با دو موتور متفاوت ۱.۵ و ۱.۶ لیتری توربوشارژ و گیربکس‌های CVT و DCT موجود است. طراحی تهاجمی و جذاب، آپشن‌های متنوع و پیشرفته، شتاب و هندلینگ خوب و ایمنی ۵ ستاره یورو انکپ از ویژگی‌های این خودرو هستند. نام این خودرو در چین امودا ۵ (Omoda 5) نام دارد. برند امودا بعد از اکسید و جتور سومین برند چری است.

معرفی طراحی ظاهری فونیکس FX

طراحی این کراس اوور تازه به بازار اسپرت و خشن است. استفاده از خطوط تند و تیز و شکسته در این طراحی این خودرو بسیار دیده می‌شود. طراحی این خودرو در بخش‌های جلو و عقب هجومی صورت گرفته تا بتواند نظر خریداران را به خود جلب کند.

معرفی نمای جلویی فونیکس FX

نمای جلویی فونیکس FX یکی از برجسته‌ترین ویژگی‌های این خودرو است که طراحی پویا و مدرنی را نشان می‌دهد. این خودرو از چراغ‌های دوقسمتی LED بهره می‌برد که در بالاترین قسمت نمای جلویی کاپوت و جلو پنجره قرار دارند و با یک نوار کرومی به یکدیگر متصل شده‌اند. این چراغ‌ها نقش راهنما را هم ایفا می‌کنند. در قسمت پایین‌تر، چراغ‌های اصلی و نوربالا درون سپر جای گرفته‌اند که طراحی تهاجمی و فضایی را به این خودرو می‌دهند. جلوپنجره این خودرو بدون قاب و بزرگ است که با ترند این روزهای طراحی خودرو در جهان هماهنگ است. در کل، نمای جلویی فونیکس FX یکی از جذاب‌ترین و اسپرت‌ترین نماهای میان خودروهای کراس‌اوور کوپه است.

معرفی نمای کناری فونیکس FX

نمای کناری فونیکس FX یکی از جذاب‌ترین بخش‌های این خودرو است که با خطوط تند و تهاجمی، فرمی اسپرت و مدرن به آن بخشیده شده است. این خودرو از رینگ‌های ۱۹ اینچی ۵ پره بهره می‌برد که با نوار رنگی قرمز در گرافیک داخلی و آینه‌های جانبی هماهنگ شده‌اند. این نوار رنگی در القای حس اسپرت بودن به این خودرو موثر است. سقف این خودرو با شیب زیاد به سمت عقب کشیده شده و با چراغ‌های LED عقب، یک نمای کوپه‌ای را ایجاد کرده است.

معرفی نمای عقبی فونیکس FX

نمای عقبی فونیکس FX یکی از بخش‌هایی است که طراحی تهاجمی و مدرن این خودرو را نشان می‌دهد. این خودرو از چراغ‌های LED دوقسمتی بهره می‌برد که با یک نوار شیشه‌ای به یکدیگر متصل شده‌اند و در میان آن عبارت انگلیسی Fownix نصب شده است. این چراغ‌ها گرافیک نئون تایپ دارند که با نمای کوپه‌ای این خودرو هماهنگ است. در قسمت پایین سپر، دو خروجی اگزوز دوگانه وجود دارد که با رنگ قرمز مشخص شده‌اند و به اسپرت بودن این خودرو اضافه می‌کنند. البته این خروجی‌ها فیک هستند و خروجی اصلی اگزوز پشت دیفیوزر قرار گرفته است. جا داشت که چری برای این بخش یک طراحی بهتری را در نظر می‌گرفت. در نمای عقبی این خودرو می‌توانید چیزی شبیه به طراحی خودروهای کوپه را مشاهده کنید.

معرفی نمای داخل کابین فونیکس FX

نمای داخل کابین فونیکس FX یکی از بخش‌هایی است که با سبک مدرن و اسپرت، توجه را به خود جلب می‌کند. این خودرو از یک نمایشگر یکپارچه با کلاستر خودرو (جلو آمپر) بهره می‌برد که جلوه خوبی را به داخل فونیکس FX داده است. طراحی صندلی‌ها، فرمان، کنسول میانی و داشبورد به شکلی است که ارگونومی در آن‌ها رعایت شده و حس اسپرت بودن را به راننده و سرنشینان می‌دهد. این خودرو همچنین از نورپردازی ۶۴ رنگ در کابین بهره می‌برد که روح جوانی را در فضای کابین می‌پراکند. تمامی تنظیمات از طریق صفحه نمایش لمسی یا دکمه‌های لمسی صورت می‌گیرد و هیچ دکمه فیزیکی در کابین این خودرو وجود ندارد.

معرفی کلاستر فونیکس FX

کلاستر فونیکس FX یکی از بخش‌هایی است که با سبک مدرن و اسپرت، توجه را به خود جلب می‌کند. این خودرو از یک نمایشگر یکپارچه با کلاستر خودرو (جلو آمپر) بهره می‌برد که جلوه خوبی را به داخل فونیکس FX داده است. این نمایشگر ۱۰.۲۵ اینچی از نوع LCD است و اطلاعات مختلفی را به راننده نشان می‌دهد. برخی از این اطلاعات عبارتند از: سرعت، دور موتور، سوخت مصرفی، حالت رانندگی، سیستم های کمک رانندگی، نقشه و مسیریابی، تماس و پیامک، موسیقی و رادیو و … . این نمایشگر قابلیت تغییر تم رنگی و گرافیکی را نیز دارد و می‌تواند با توجه به سلیقه راننده یا حالت رانندگی تنظیم شود.

معرفی کنسول بین دو صندلی جلو فونیکس FX

کنسول بین دو صندلی جلو فونیکس FX یکی از بخش‌هایی است که با سبک مدرن و اسپرت، توجه را به خود جلب می‌کند. این خودرو از یک کنسول میانی لمسی بهره می‌برد که از طریق آن می‌توان تنظیمات مختلفی را انجام داد. برخی از این تنظیمات عبارتند از: حالت رانندگی، نورپردازی کابین، تهویه مطبوع، سیستم صوتی، شارژر وایرلس، دستیار صوتی هوشمند و … . این کنسول میانی همچنین دارای یک دنده برقی دی‌کات است که با طراحی اسپرت و مدرن، جلوه خوبی را به فضای کابین می‌دهد.

بررسی مشخصات فنی فونیکس FX

موتور فونیکس FX یکی از قوی‌ترین و پیشرفته‌ترین موتورهایی است که توسط چری طراحی و ساخته شده است. این موتور ۱.۶ لیتری توربوشارژ با سیستم سوخت‌رسانی GDI است که می‌تواند ۱۹۷ اسب بخار قدرت و ۲۹۰ نیوتون متر گشتاور را در دور موتور ۲۰۰۰ ارائه دهد. این موتور با یک گیربکس ۷ دنده دو کلاچه تر (Wet DCT) هماهنگ شده است که انتقال نیروی خود را به چرخ‌های جلو انجام می‌دهد. این موتور توانایی شتاب‌دهی از صفر تا ۱۰۰ کیلومتر در ساعت را در ۷.۸ ثانیه دارد و مصرف سوخت ترکیبی آن ۷ لیتر در ۱۰۰ کیلومتر است. این موتور از تکنولوژی‌های پیشرفته‌ای همچون سیستم خنک‌کننده موثر، سیستم کنترل احتراق، سیستم کنترل توربو و سیستم کنترل گازهای خروجی بهره می‌برد. این موتور با توجه به قدرت و شتاب بالایی که دارد، یکی از موتورهای اسپرت و پرطرفدار در بازار ایران است.

فونیکس FX اکسلنت دارای یک موتور ۱.۵ لیتری توربوشارژ است که توان تولید ۱۵۶ اسب بخار قدرت و ۲۳۰ نیوتون‌متر گشتاور را دارد. این موتور با یک گیربکس CVT هماهنگ شده که قدرت را به چرخ‌های جلو می‌رساند.

بررسی گیربکس و دیفرانسیل فونیکس FX

گیربکس و دیفرانسیل فونیکس FX یکی از بخش‌هایی است که با سبک مدرن و اسپرت، توجه را به خود جلب می‌کند. این خودرو از یک گیربکس ۷ دنده دو کلاچه تر (Wet DCT) بهره می‌برد که انتقال نیروی خود را به چرخ‌های جلو انجام می‌دهد. این گیربکس از تکنولوژی‌های پیشرفته‌ای همچون سیستم کنترل توربو، سیستم کنترل گازهای خروجی و سیستم کنترل احتراق بهره می‌برد. این گیربکس با توجه به قدرت و شتاب بالایی که دارد، یکی از گیربکس‌های اسپرت و پرطرفدار در بازار ایران است.

دیفرانسیل فونیکس FX یک دیفرانسیل جلو است که نیرو را به چرخ‌های جلو منتقل می‌کند. این دیفرانسیل از نوع ساختار H با آرایش میله پیچشی است که باعث می‌شود کراس اور FX از هندلینگ خوبی برخوردار باشد. این دیفرانسیل همچنین از سیستم کنترل پایداری الکترونیکی (ESC) بهره می‌برد که با کنترل چرخ‌های جلو، از از دست رفتن کنترل خودرو در شرایط سخت جلوگیری می‌کند. این دیفرانسیل با توجه به امنیت و راحتی بالایی که به راننده می‌دهد، یکی از دیفرانسیل‌های مطمئن و مقرون به صرفه در بازار ایران است.

بررسی سیستم تعلیق فونیکس FX

سیستم تعلیق فونیکس FX یکی از بخش‌هایی است که با سبک مدرن و اسپرت، توجه را به خود جلب می‌کند. این خودرو در محور جلو از سیستم تعلیق مک فرسون و در محور عقب از سیستم تعلیق مولتی لینک بهره می‌برد. این سیستم تعلیق سواری نسبتا نرم و هندلینگ بسیار خوبی را برای FX به ارمغان می‌آورد. این خودرو همچنین از سیستم کنترل پایداری الکترونیکی (ESC) بهره می‌برد که با کنترل چرخ‌های جلو، از از دست رفتن کنترل خودرو در شرایط سخت جلوگیری می‌کند.

بررسی سیستم ایمنی فونیکس FX

این خودرو از امکانات ایمنی متعددی بهره می‌برد که به کمک آنها توانسته در تست ایمنی یورو انکپ پنج ستاره دریافت کند. برخی از این امکانات عبارتند از:

  • شش کیسه هوای ایمنی ۱۰ نقطه‌ای (جلو، جانبی، پرده‌ای)
  • ترمز اضطراری اتوماتیک (AEB)
  • سامانه اخطار برخورد از جلو (FCW)
  • دوربین ۳۶۰ درجه
  • کروز کنترل تطبیقی (ACC)
  • رانندگی خودکار بین خطوط (LKA)
  • رادار نقطه کور (BSD)
  • سیستم کنترل پایداری الکترونیکی (ESC)
  • سیستم کنترل کشیدگی (TCS)
  • سیستم کمک رانندگی در شیب (HAC)
  • سیستم کنترل سرعت در شیب (HDC)

این خودرو همچنین از یک ساختار بدنه مقاوم و سبک بهره می‌برد که با استفاده از فولاد ضد زنگ و آلیاژ آلومینیوم، مقاومت بالایی در برابر برخورد دارد.

 

نام خودرو

فونیکس FX محصول مدیران خودرو

موتور

۱.۶ لیتر توربوشارژ GDI با ۱۹۷ اسب بخار و ۲۹۰ نیوتن متر گشتاور

گیربکس

۷ دنده دو کلاچه تر (Wet DCT)

شتاب

۰ تا ۱۰۰ کیلومتر در ساعت در ۷.۸ ثانیه

سرعت

۲۰۶ کیلومتر بر ساعت

مصرف سوخت

۷ لیتر در ۱۰۰ کیلومتر

ابعاد

۴۴۰۰ × ۱۸۳۰ × ۱۵۸۸ میلی‌متر

فاصله محوری

۲۶۳۰ میلی‌متر

وزن

۱۳۸۱ کیلوگرم

حجم باک

۵۱ لیتر

چرخ

R18

تعلیق

مک فرسون در جلو و مولتی لینک در عقب

ترمز

دیسکی در جلو و عقب

کروز کنترل

تطبیقی (ACC)

رادار

نقطه کور  (BSD)، تغییر لاین  (LKA)، برخورد جلو (FCW)، برخورد عقب  (RCW)، تابلوخوان  (TSR)

دوربین

۳۶۰ درجه

ایربگ

شش عدد

صندلی

اسپرت، برقی، گرمکن، سردکن، ماساژور

نمایشگر

۱۰.۲۵ اینچی لمسی

سقف

پانوراما

نورپردازی

۶۴ رنگ

 

نویسنده: نادر شاه نشین

برای خواندن اخبار خودرو و اخبار اقتصادی اینجا کلیک کنید.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا