خودرومعرفی خودروهای روز دنیا

کیا اسپورتیج 2023 به بازار ایران می آید

کیا اسپورتیج 2023 به بازار ایران می آید

یکی از محصولات بسیار محبوب شرکت کیا در بازارهای جهانی اسپورتیج است. خودرویی که نسل سوم آن در بازار ایران و جهان به خوبی مورد استقبال قرار گرفت. هرچند که نسل بعدی آن نتوانست مانند نسل سوم پر فروغ باشد اما کیا تصمیم گرفته تا دوباره افسانه اسپورتیج را با محصولی جدید زنده کند.

کیا اسپورتیج 2023 قرار است به وسیله کوشا خودرو در بازار ما عرضه شود. همین خبر باعث شده تا طرفداران این محصول برای حضور آن در بازار لحظه شماری کنند. البته باید اشاره کنیم که هرچند این خودرو یک محصول اقتصادی در بازارهای جهانی محسوب می‌شود اما در بازار ایران قیمت آن همچنان مشخص نیست و ممکن است که تبدیل به خودروی لوکس شود. با همه این‌ها باز هم ما تصمیم گرفتیم تا به بررسی این خودرو بپردازیم تا اطلاعات لازم در اختیار علاقه‌مندان قرار بگیرد.

بررسی ظاهری کیا اسپورتیج 2023 وارداتی

در کیا اسپورتیج نسل جدید می‌توانید ترند طراحی شرکت‌ کیا را ببینید. یک طراحی خشن و مدرن که با منحنی‌ها و خطوط تند و تیز صورت گرفته است. این خطوط با زاویه‌های تیز در چراغ‌های جلو و جلو پنجره به خوبی دیده می‌شود. چراغ‌های جلویی این خودرو ظاهری دو بخشی دارد. یک لوزی به همراه یک بوم رنگ شکسته از سمت داخل این خودرو دیده می‌شود که ظاهری کلی چراغ‌ها تشکیل داده است. این سبک طراحی بسیار جسورانه است از همین رو ممکن است همه سلیقه‌ها را نتواند پوشش دهد. جلو پنجره این خودرو هم از چند بخش تشکیل شده است. بخش اول که دقیقا زیر کاپوت است و فقط شامل یک خط باریک می‌شود.

اما بخش اصلی جلو پنجره در میانه نمای جلویی قرار دارد. یک جلو پنجره مشبک با خانه‌های بزرگ که فرمی ذوزنقه‌ای شکل دارد. استفاده از زاویه‌های تیز در این بخش باعث شده تا یک همخوانی بین چراغ‌ها و این بخش در نمای جلویی دیده شود. در زیر سپر هم یک بخش دیگر جلو پنجره است که مانند یک نوار طراحی شده و دو طرف ان چراغ‌های مه‌شکن قرار گرفته است. در نمای بغل می‌توانید سیمای یک کراس اوور تو شهری اسپرت را ببینید که با خطوط و زاویه‌های تند و تیز طراحی شده است. این سبک طراحی باعث شده تا ظاهر اتومبیل در نمای بغل هم فرمی خشن و عضلانی به خود بگیرد. از دیگر موارد قابل توجه در نمای بغل وجود رینگ‌های اسپرت و آلومینیومی است که طراحی آن با ساختار کلی اتومبیل هماهنگ است.

در نمای عقب خودرو هم همان سبک طراحی دیده می‌شود و چراغ‌ها با زاویه‌های تیز در نظر گرفته شده‌اند. چراغ‌ها دو تکه هستند و از اندازه آن‌ها زیاد بزرگ نیست. همچنین در بین دو چراغ لوگوی کیا قرار گرفته است. بر روی درب صندوق عقب پلاک اتومبیل قرار می‌گیرد و موضوع خاص دیگری دیده نمی‌شود. همچنین زیر سپر اتومبیل یک دیفیوزر با رنگ کرومی قرار دارد که درون آن جایی برای اگزوز اتومبیل در نظر گرفته نشده است. هرچند که این اتومبیل اقتصادی است اما جا داشت که کیا طراحی بهتری را برای این بخش در نظر بگیرد و اگزوز را درون دیفیوزر جای دهد. در دو طرف دیفیوزر هم چراغ‌های شب‌نما قرار گرفته است.

رد پای اقتصادی بودن طراحی در نمای داخلی کابین کیا اسپورتیج وارداتی دیده می‌شود. هرچند که این طراحی مدرن است اما می‌توانست بهتر شود. برای کلاستر پشت فرمان یک قاب پلاستیکی طراحی شده است که یک نمایشگر درون آن قرار دارد. در امتداد همین قاب و در میانه داشبورد نمایشگر کابین قرار گرفته است. زیر این نمایشگر کانال‌های کولر به صورت نواری واقع شده است. در کنار نمایشگر هم یک کانال دیگر کولر قرار دارد که با فرمی عجیب به دسته عصاء طراحی شده است. زیر کانال‌های کولر نواری یک پنل از دکمه‌ها قرار دارد. بین دو صندلی جلو یک استراحتگاه دست قرار گرفته که جلوی آن دنده اتومبیل واقع شده است. فرمان دور چرم این خودرو با دکمه‌های کنترلی همراه شده است که سهولت در رانندگی را به همراه خواهد داشت.

ابعاد و اندازه کیا اسپورتیج 2023 وارداتی

پلتفرم به کار رفته در ساخت کیا اسپورتیج همان پلتفرمی است که شرکت هیوندای برای توسان استفاده کرده است. نسل پنجم کیا اسپورتیج ابعادی نزدیک به نسل‌های قبلی خود دارد و در همان رده قرار می‌گیرد. این کراس اوور کره‌ای خیلی بزرگ نیست و از همین رو برای سفرهای درون شهری هم یک گزینه مناسب است.

البته فضای داخلی آن مناسب است و با توجه به ظرفیت صندوق عقب خوبی که دارد یک گزینه جذاب برای سفرهای خارج از شهر هم هست. همچنین وزن این اتومبیل نسبت به قدرتی که موتور آن دارد مناسب است که موجب می‌شود رانندگی با آن لذت بخش باشد.

حجم مخزن سوخت (L)

54

حجم صندوق بار (L)

543

ابعاد رینگ و لاستیک‌

رینگ 17 اینچ و تایرها 235 میلی‌متر

وزن خالص (Kg)

1538

طول×عرض×ارتفاع (mm)

4515 × 1865 × 1650

فاصله بین دو محور (mm)

2680

بررسی مشخصات فنی کیا اسپورتیج

کیا مانند سایر خودروهای خود برای این اتومبیل هم چند پیشرانه در نظر گرفته است. در این خودرو از موتور تنفس طبیعی و توربوشارژ بهره برده شده است تا خریدار گزینه‌های بیشتری را برای انتخاب داشته باشد. گزینه تنفس طبیعی این خودرو دارای حجمی معادل 2 لیتر و گزینه توربوشارژ آن دارای حجمی معادل 1.6 لیتر است. موتور 1.6 لیتری از قدرت بالاتری برخودار است و می‌توانید سرعت و شتاب بالاتری را تجربه کند. کوشا خودرو هر دو نوع تنفس طبیعی و توربوشارژ را وارد بازار خواهد کرد. در این خودرو از گیربکس‌های ساخته شده Hyundai Powertech استفاده شده که دارای 2 کلاچ است. در نسخه توربوشارژ از گیربکس 7 دنده دو کلاچه بهره برده می‌شود و در نسخه 2 لیتری هم از گیربکس 6 سرعته AT.

حجم موتور

موتور 2 لیتری

موتور 1.6 لیتری

تنفس

طبیعی

توربوشارژ

نوع موتور

خطی

خطی

سوخت رسانی 

GDi

MPI

تعداد سیلندر

4

4

تعداد سوپاپ

16

16

حداکثر قدرت

155 اسب بخار در 6200 دور

177 اسب بخار در 5500 دور

حداکثر گشتاور

192 نیوتن متر در 4500 دور

265 نیوتن متر در 1500 دور

گیربکس

6 دنده MT یا AT       

7 دنده DCT    

شتاب صفر تا 100 (S)

11.1

 

حداکثر سرعت (Km/h)

181

 

مصرف سوخت ترکیبی

7.9 لیتر در صد کیلومتر

7.2 لیتر در هر صد کیلومتر

وزن به کیلوگرم

1538

1643

بررسی آپشن و امکانات کیا اسپورتیج 2023 وارداتی

هرچند که اسپورتیج یک محصول اقتصادی است اما می‌توان آن را در رده‌های بالای خودروهای اقتصادی قرار داد. وود امکانات خوب در بخش آپشن‌ها هم این موضوع را به ما ثابت می‌کند. کیا برای این محصول در بخش‌های متفاوت مانند ایمنی و رانندگی امکانات خوبی را در نظر گرفته است که در بین خودروهای وارداتی هم عملکرد خوبی به شمار می‌رود.

  • دستیار جلوگیری از برخورد از جلو (FCA)
  • هشدار برخورد از نقطه کور (BCW)
  • سیستم هشدار عبور از خط (LKA)
  • دستیار حفظ خودرو بین خطوط (LFA)
  • هشدار برخورد متقابل از عقب (RCCW)
  • هشدار خروج ایمن (SEW)
  • تهویه خودکار دو ناحیه‌ای
  • ترمز پارک برقی با اتوهلد
  • سنسورهای پارک (عقب و جلو)
  • کروز کنترل هوشمند
  • سنسورهای باران
  • ترمز ضد قفل (ABS)
  • هشدار ضد سرقت
  • دستیار ترمز (BA)
  • ایموبیلایزر
  • ایربگ سرنشین
  • توزیع الکترونیکی نیرو ترمز (EBD)
  • رخت‌آویز پشت سری
  • گرمایش و تهویه صندلی‌های جلو
  • صندلی‌های عقب تاشو با نسبت ۶۰/۴۰
  • پورت‌های شارژ USB در پشت صندلی‌ها
  • پشتیبانی از اپل کارپلی و اندروید اوتو
  • دنده پشت فرمان (پدل شیفتر)
  • سانروف پانوراما

نویسنده: نادر شاه نشین

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا