شاهین اتوماتیک بخریم یا ایکس 22 پرو ؟ | مقایسه ام وی ام X22 پرو با شاهین اتوماتیک

شاید در نگاه اول مقایسه دو خودروی کاملا متفاوت با یکدیگر کار زیاد جالبی نباشد اما زمانی که اتومبیلهای موجود در بازار محدود باشد و قیمت خودروها نزدیک به یکدیگر، این کار میتواند جذابیت خاص خود را داشته باشد. ام وی ام X22 پرو و شاهین دو خودرو با طراحی جذاب در بازار داخل هستند که یک مقایسه بین آنها میتواند آگاهی لازم به خریداران را بدهد. از همین رو تصمیم گرفتیم تا در این مقاله به طور کامل به بررسی MVM X22 و سایپا شاهین اتوماتیک بپردازیم.
مقایسه ظاهری ام وی ام ایکس 22 و سایپا شاهین
ایکس 22پرو کراس اوور و سایپا شاهین سدان است. این موضوع نشان دهنده تفاوت زیاد بین ظاهر این دو خودرو است. سایپا شاهین شباهت زیادی به هیوندای اکسنت مونتاژ شده در کرمان موتور دارد. هرچند که تفاوتهایی هم هست اما در نمای جلویی این خودرو شباهت زیادی با هیوندای اکسنت دیده میشود. چراغهای منحنی شکل این خودرو به زیبایی طراحی شدهاند. جلو پنجره شاهین مانند یک ذوزنقه منحنی شکل است که به صورت مشبک طراحی شده است. از وسط جلو پنجره یک خط به صورت افقی عبور کرده است که جلوهای زیبا به نمای جلویی داده است. نمای جلویی ایکس 22 پرو هم یک چراغهای بزرگ به همراه جلو پنجرهای شبیه به شاهین دیده میشود.
هرچند که این جلو پنجره کمی کوچکتر است اما از نظر طراحی و ساختار شبیه به آن است. تفاوت بدنه هر دو خودرو در نمای بغل به خوبی قابل دیدن است. جایی که شاهین سیمای یک سدان و X22 پرو سیمای یک کراس اوور را به نمایش میگذارد. بخش عقبی شاهین در نمای عقب مانند زانتیا کمی بریده است. نمای جلویی هم زیاد کشیده نیست و دماغه اتومبیل فرمی منحنی و نیم دایرهای دارد. بخش عقب در نمای بغل ایکس 22 فرمی شکسته دارد که باعث شده طراحی این خودرو کمی عضلانی شود. بخش جلو هم در نمای بغل زیاد کشیده نیست.
در نمای عقب شاهین چراغهایی دو تکه میبینید که با زاویههای نرم خود فرمی زیبا را به نمای عقب دادهاند. در این اتومبیل پلاک بر روی درب صندوق عقب نصب میشود. یک دیفیوزر در نمای عقبی شاهین قرار گرفته که باعث زیباتر شدن این بخش شده است. اما لوله اگزوز درون این دیفیوزر طراحی نشده است که جا داشت با تعبیه کردن اگزوز درون دیفیوزر نمای پشتی را حرفهای تر کرد. در نمای عقب ایکس 22 چراغهای یک تکه و مثلثی شکل را میبینید. در این خودرو هم دیفیوزر در بخش پایینی وجود دارد اما باز هم اگزوز خارج از آن طراحی شده است. در ایکس 22 پرو هم انتظار میرفت که اگزوز را درون دیفیوزر طراحی کنند.
ایکس 22 در نمای خارجی کمی بهتر عمل کرده است اما در نمای داخلی و کابین این اختلاف بیشتر شده و میتوان گفت X22 خیلی بهتر عمل کرده است. در کابین ایکس 22پرو تریم دو رنگ تیره و نارنجی استفاده شده است. یک نمایشگر در وسط داشبورد قرار دارد و در بالای آن کانالهای کولر قرار گرفته است.
زیر نمایشگر هم پنلی برای کنترل بخشهای مختلف قرار گرفته است. فرمان این خودرو دور چرم طراحی شده و بر روی آن دکمههای کنترلی قرار دارد تا علاوه بر زیبایی کاربردی هم باشد. نمای داخلی شاهین خشک و ساده به نظر میرسد. یک نمایشگر کوچک در وسط داشبورد قرار دارد که زیر آن دکمههای مدیریتی و بالای آن هم کانال کولر واقع شده است. فرمان فقط دور چرم است و بر روی آن دکمهای قرار نگرفته است.
مقایسه ابعاد و اندازه MVM X22 پرو و سایپا شاهین
طول، عرض و ارتفاع ایکس پرو 22 به ترتیب 4200 در 1760 در 1570 میلیمتر است. فاصله دو محور جلو و عقب این کراس اوور تو شهری با یکدیگر 2555 میلیمتر است. همچنین ابعاد و اندازه سایپا شاهین به ترتیب طول، عرض و ارتفاع چیزی معادل 4446 در 1771 در 1490 میلیمتر است. فاصله دو محور جلو و عقب این خودرو 2650 میلیمتر است. هر دو اتومبیل برای 5 سرنشین ظرفیت دارند. ظرفیت صندوق عقب X22 چیزی معادل 420 لیتر و ظرفیت صندوق عقب شاهین هم همین میزان است.
وزن ایکس 22 چیزی معادل 1215 کیلوگرم است. در آن طرف هم وزن شاهین 1260 کیلوگرم است که نشان ضعف شاهین در این بخش است. ام وی ام رینگهای ایکس 22 را 16 اینچی در نظر گرفته است. همچنین برای این خودرو بهتر است که از تایرهایی با قطر 205 میلیمتر استفاده شود. رینگهای شاهین هم 15 اینچی و تایرهای آن هم قطری 185 میلیمتری دارند. باک بنزین ایکس 22 چیزی معادل 50 لیتر و باک بنزین شاهین هم 47 لیتر ظرفیت دارد.
مقایسه فنی ایکس 22 پرو و شاهین
در بخش فنی هر دو اتومبیل صاحب یک موتور 1 لیتر توربو با 4 سیلندر هستند. موتور شاهین خطی 8 سوپاپ است که از یک توربوشارژ استفاده میکند. همچنین پیشرانه X22 هم خطی تنفس طبیعی است که از 16 سوپاپ بهره میبرد. موتور ایکس 22 قدرتی معادل 110 اسب بخار در 6000 دور در دقیقه دارد. این در حالی است که موتور شاهین توان تولید 110 اسب بخار قدرت را دارد. حداکثر گشتاور ایکس 22 چیزی معادل 135 نیوتنمتر در 2750 دور در دقیقه است و حداکثر گشتاور شاهین هم 178 نیوتونمتر است. شتاب صفر تا 100 کیلومتر ایکس 22 چیزی حدود 12 ثانیه است. همچنین شتاب سایپا شاهین هم چیزی حدود 13 ثانیه است.
حداکثر سرعت ام وی ام ایکس 22 چیزی حدود 170 کیلومتر در ساعت و حداکثر سرعت سایپا شاهین هم چیزی حدود 190 کیلومتر در ساعت است. مصرف سوخت ترکیبی سایپا شاهین 7.5 لیتر و مصرف سوخت ترکیبی ایکس 22 پرو هم 5.9 لیتر است. هر دو خودرو از دندههای اتوماتیک و دستی بهره میبرند اما دندههای اتوماتیک 7 سرعته سرعته است. هر دو خودرو دیفرانسیل جلو هستند. سیستم فرمان ایکس 22 هیدرولیک و سایپا شاهین هم برقی است. ترمزهای جلو و عقب هر دو خودرو دیسکی هستند و از سیستم ترمز ضد قفل ABS بهره میبرند.
مقایسه آپشن و امکانات سایپا شاهین و MVM ایکس 22
در مقایسه با خودروهای داخلی آپشنهای این دو اتومبیل در حد معمولی و وسط قرار میگیرند. از یک سری امکانات مانند سیستم تقسیم نیروی ترمز EBD و سیستم کنترل پایداری خودروی ESP بهرهمند میشوند اما سیستم کمکی حرکت در سربالایی HAS را ندارند. همچنین در هر دو خودرو از کیسههای هوا برای حفظ ایمنی سرنشینان استفاده شده است.
کیفیت سواری شاهین دلنشین تر از ام وی ام ایکس ۲۲ است و از لحاظ هندلینگ و پایداری هم عملکردی اطمینانبخشتر را با شاهین تجربه خواهید کرد.
خودرو |
شاهین |
mvm x22 |
نوع موتور |
1.4 لیتری –توربو– 8سوپاپ |
1 لیتری –تنفس طبیعی– 16سوپاپ |
قدرت (اسب بخار) |
109 |
105 |
گشتاور (نیوتن متر) |
178 |
135 |
شتاب 0-100 (ثانیه) |
13.5-14 |
13 |
بیشترین سرعت (km/h) |
190 |
170 |
گیربکس |
7 سرعته سی وی تی |
7 سرعته سی وی تی |
مصرف سوخت (lit/100km) |
7.2 |
7.9 |
وزن (کیلوگرم) |
1360 |
1315 |
مقایسه امکانات شاهین اتوماتیک و ام وی ام x22 پرو
در مورد مقایسه ام وی ام x22 با شاهین از نظر امکانات رفاهی میشود گفت که وضعیت سدان سایپا بهتر از کراس اوور مدیران خودرو است. مواردی مثل استارت دکمهای، ورود بدون کلید، فرمان برقی، تهویه اتوماتیک و… ازجمله برتریهای شاهین نسبت به ام وی ام x22 دنده ای اسپرت اکسلنت در بخش تجهیزات رفاهی به شمار میروند.
تجهیزات |
شاهین G |
ام وی ام x22 |
چراغ |
لامپ هالوژن، دیلایت،اتولایت، مه شکن جلو و عقب، چراغ بدرقه |
لامپ هالوژن، مه شکن عقب، دیلایت |
سیستم پخش |
نمایشگر 7 اینچی لمسی – شش اسپیکر – USB |
نمایشگر 8اینچی- چهار اسپیکر-میرورلینک- بلوتوث – USB |
رینگ ها |
15 اینچی آلومینیومی |
16 اینچی |
شیشه و آینه |
سانروف، آینه های جانبی تاشونده برقی |
آینه های جانبی برقی با گرمکن- سانروف |
تهویه مطبوع |
اتوماتیک |
دستی |
صندلی |
راننده دستی 6حالته- سرنشین دستی 4حالته |
راننده دستی 6حالته- سرنشین دستی 4حالته |
سایر امکانات |
نویگیشن، دوربین عقب، فرمان برقی با روکش چرمی و کلیدهای کنترل، استارت دکمه ای- ورود بدون کلید |
برق 12ولت- کروزکنترل – فرمان هیدرولیک با روکش چرمی با کلید کنترل، دوربین عقب |
از مدل ۹۷ به بعد به امکانات ایمنی مناسبی مثل سیستم کنترل کشش و پایداری ترمز کمکی هیدرولیکی مجهز شده که از این جهت برتری محسوسی نسبت به شاهین خواهد داشت.
تجهیزات |
شاهین G |
ام وی ام x22 |
هشدار و حفاظت |
سنسور پارک عقب، TPMS |
سنسور پارک عقب، اتو هلد – گرم کن صندلی و TPMS |
کیسه هوا |
2 عدد جلو |
دو عدد جلو |
ترمز و پایداری |
ABS – EBD |
ABS – EBD – کنترل کشش و پایداری – کنترل توقف در سربالایی – ترمز کمکی |
نویسنده: نادر شاه نشین