ام وی ام X22 برای ایرانیها نامی آشنا است. این خودرو نسخه کراس اوور از هاچبک ام وی ام ۳۱۵ محسوب میشود و چند سال اخیر فروش قابل قبولی در بازار ایران داشته است. اولین فیس لیفت رسمی این خودرو با نام ام وی ام X22 پرو به بازار کشور آمد و طراحی متفاوت آن مورد توجه کارشناسان و علاقمندان قرار گرفت.
به گزارش عصر خدمات، حالا دومین فیسلیفت رسمی X22 قرار است با نام ام وی ام X33 کراس به دست مشتریان ایرانی برسد. تحول چشمگیر طراحی داخلی و تغییرات دلچسب طراحی ظاهری، از مهمترین بهروزرسانیهای این مدل نسبت به ایکس ۲۲ پرو به حساب میآید.
در ادامه به بررسی مشخصات فنی ام وی ام X33 کراس پرداختهایم تا هر نوع اطلاعاتی که از محصول جدید و کوچک مدیران خودرو نیاز دارید، به آگاهی شما برسد.
مزایا و معایب
+ ظاهر مدرنتر از گذشته
+ طراحی داخلی چشمنواز
+ امکانات مناسب
+ مصرف سوخت پایین
– استایل قدیمی بدنه
– قیمت بالا
مشخصات فنی
مشخصات فنی ام وی ام X33 کراس تفاوتی با مشخصات X22 پرو ندارد. بنابراین همچون گذشته یک موتور ۳ سیلندر توربوشارژ به حجم یک لیتر، نیروی محرکه این کراس اوور کوچک را تامین میکند. حداکثر قدرت موتور ام وی ام X33 کراس، ۱۰۲ اسب بخار و بیشترین گشتاور هم ۱۵۰ نیوتن.متر است.
عملکرد دقیق گیربکس به همراه توان متعادل موتور باعث شده تا کاربران این خودرو حس نکنند که سوار ماشینی با یک موتور کوچک ۳ سیلندر هستند. حتی این پیشرانه نسبت به موتور ۴ سیلندر تنفس طبیعی در مدل قبلی نیز ضعف چندانی نشان نمیدهد و توان کافی را به چرخها میفرستد تا چابکی و شتاب خودرو نسبت به مدل ۴ سیلندر تفاوت چندانی نداشته باشد.
میزان مصرف سوخت ام وی ام ایکس ۳۳ کراس بهطور رسمی اعلام نشده، اما باید چیزی در حدود ۵.۵ تا ۶ لیتر در هر ۱۰۰ کیلومتر باشد.
همچنین نسخه دندهای ام وی ام X33 کراس هم به فهرست تولیدات مدیران خودرو اضافه میشود. این مدل به موتور ۴ سیلندر ۱.۵ لیتری تنفس طبیعی، مشابه X22 اسپرت اکسلنت مجهز خواهد بود. بنابراین توانی معادل ۱۱۶ اسب بخار و ۱۴۳ نیوتن.متر به واسطه یک گیربکس دستی ۵ سرعته به چرخهای جلو ارسال میشود.
سیستم تعلیق ام وی ام X33 کراس در هر دو نسخه اتوماتیک و دندهای از نوع مکفرسون در جلو و میله پیچشی در عقب است. بنابراین کیفیت سواری آن در صندلیهای ردیف دوم کمی خشک احساس میشود تا هندلینگ و پایداری این کراس اوور کوچک حین عبور از پیچها در حد استاندارد و ایمن قرار داشته باشد.
البته وجود سامانههای کنترل کشش و پایداری موجب بهبود تعادل خودرو سر پیچها میشود، با این حال در سرعتهای بالا، باید جانب احتیاط را هنگام ورود به پیچ رعایت کرد.
مشخصات ام وی ام ایکس ۳۳ کراس
پس از معرفی اومدا ۵ ، که با نام فونیکس FX در ایران شناخته میشود ، اکنون نوبت به عضو دیگر از این خانواده رسیده است که قرار است با نام ام وی ام ایکس ۳۳ کراس ، وارد بازار شود.
پیشینه ام وی ام ایکس ۳۳ کراس ( x33 cross ) به سال ۲۰۰۹ بازمیگردد . زمانی که یک خودروی هاچبک به نام چری فالوین ( ام وی ام ۳۱۵ در ایران ) وارد بازار شد . در سال ۲۰۱۶ ، با تبدیل این خودرو به یک هاچبک قدبلند ، مدل تیگو ۳x (در برخی بازارها تیگو ۲ نامیده میشود ) به دنیا آمد .
ام وی ام ایکس ۳۳ کراس ، با موتور ۱ لیتری سه سیلندر توربوشارژ مشابه با X22 پرو، با توان ۱۱۲ اسببخار و گشتاور ۱۵۰ نیوتنمتر از طریق گیربکس اتوماتیک CVT با ۹ دنده به چرخهای جلو قدرت میدهد. در تستها، این خودرو در شتاب صفر تا صد بهبود قابل توجهی نسبت به X22 پرو داشته و زمان ۱۴ ثانیه را به خود اختصاص داده است. هرچند تأثیر کیفیت تایر و بنزین نیز از اهمیت برخوردار است.
علاوه بر این، احتمال وجود دارد که ام وی ام ایکس ۳۳ کراس با موتور تنفس طبیعی ۱.۵ لیتری چهار سیلندر، قدرت ۱۱۶ اسببخار و گشتاور ۱۴۳ نیوتنمتر و گیربکس ۵ دنده دستی نیز در ایران عرضه شود.
مشخصات کلی
ابعاد و ظرفیت ها
طول | ۴۲۰۰ میلیمتر |
عرض | ۱۷۶۰ میلیمتر |
ارتفاع | ۱۵۷۰ میلیمتر |
فاصله محورها | ۲۵۵۵ میلیمتر |
وزن خالص | ۱۲۳۹ کیلوگرم |
تعداد سرنشین | ۵ نفر |
ظرفیت صندوق عقب | ۴۲۰ لیتر |
حجم مخزن سوخت | ۵۰ لیتر |
قطر رینگ | ۱۷ اینچ |
آپشن ها و امکانات
طراحی ظاهری
یکی از مهمترین تفاوتهای MVM X33 Cross نسبت به X22 پرو تغییر کامل نمای چهره و قسمت پشت این خودرو است که باعث شده بدنه این کراس اوور کوچک مدرنتر از گذشته به نظر برسد.
در قسمت جلو به واسطه الگوبرداری از طرح چهره هیوندای توسان ۲۰۲۳، شاهد جلوپنجره یکپارچه با سپر هستیم. چراغهای روز به صورت منقطع و شطرنجی در گوشهها قرار گرفته و هماهنگی زیبایی با تزیینات کرومی جلوپنجره پیدا کرده. چراغ اصلی در کنارههای سپر، داخل قابهای مشکی رنگ دیده میشود و زیر آن مهشکنها جانمایی شده است.
نمای جانبی نسبت به گذشته تغییری نکرده و همان استایل ایکس ۲۲ را در مدل X33 کراس هم میبینید. قسمت عقب خودرو نیز مقداری تغییر کرده و حالا چراغهای بههمپیوسته خودنمایی میکند. طرح سپر عقب کمی اصلاح شده و شمایل بهتری ارائه میدهد. با این وجود، تغییرات نمای پشت به اندازه قسمت جلوی خودرو دلچسب به نظر نمیرسد.
با این تفاصیل، طراحی ظاهری ام وی ام X33 کراس از لحاظ استایل بدنه تفاوت چندانی با ایکس۲۲ پرو ندارد اما اصلاحاتی که روی نمای چهره این خودرو صورت گرفته، باعث میشود تا حالت مدرنتری را از این محصول کهنهکار در بازار ایران شاهد باشیم. البته باید تاکید شود که انتظار نداریم این تغییرات ظاهری باعث به وجد آمدن بیش از حد مشتریان شود و آنها را با شور و شوق فراوان به سوی خرید این خودرو بکشاند.
طراحی داخلی
مهمترین و دلچسبترین تغییری که در ام وی ام X33 کراس نسبت به مدلهای قبلی صورت گرفته، تحول کامل طراحی داخلی خودرو به سبک محصولات لوکس چری است. داشبرد X22 پرو طراحی جذابی نداشت و نتوانست نظر مثبت کارشناسان و مالکان را کسب کند. اما طرح داشبرد ایکس ۳۳ کراس میتواند آب رفته را به جوی بازگرداند و افرادی را که پیش از این از نمای داخلی ایکس ۲۲ پرو دل خوشی نداشتند، به جمع طرفداران ام وی ام X33 کراس اضافه کند.
طراحی روان و سیال که به واسطه خطوط ملایم و المانهای مدرن روی داشبرد به چشم میخورد، باعث میشود بیننده از دیدن این طرح در یک خودروی نهچندان گرانقیمت تا حدودی ذوقزده شود. البته قیمت ماشینهای اقتصادی خارجی در بازار ما همواره بالاست و نمیتوان به این محصول در بازار ایران لقب خودروی اقتصادی داد.
طراحی زیبای قسمت میانی داشبرد، استفاده از کلیدهای پیانویی، جانمایی مناسب دکمه استارت، حالت بههمچسبیده نمایشگر مالتی مدیا با قاب صفحه آمپر، استفاده از الگوهای لوزی شکل روی پنل داشبرد و رودریها، طرح زیبای دریچههای تهویه و…، از نکات مثبت این سبک از طراحی داخلی به حساب میآیند.
اگرچه صندلیهای ردیف عقب خیلی جادار نیست، اما فضای کافی برای افراد با قد متوسط را دارد. صندوق عقب ام وی ام X33 کراس نیز ظرفیتی برابر با ۴۲۰ لیتر را برای اسباب و لوازم را در اختیار راننده و سرنشینان قرار میدهد که برای این کلاس خودرویی گنجایش مناسبی به حساب میآید.
مشخصات فنی ام وی ام X33 کراس
این خودرو در دو نسخه دنده دستی و اتوماتیک CVT به بازار می آید. در ام وی ام X33 کراس اتوماتیک زیر کاپوت پیشرانه ۱ لیتر توربوشارژ سه سیلندر مجهز است که مثل دیگر پیشرانه های چری فناوری AVL اتریش را دارد. این موتور توان تولید نهایت قدرت ۱۱۲ اسب بخار قدرت و نهایت گشتاور ۱۵۰ نیوتن متر را دارد. قدرت از طریق جعبه CVT با ۹ دنده مصنوعی به چرخ های جلو منتقل می شود.
در نمونه دنده دستی پیشرانه ۱.۵ لیتر تنفس طبیعی ۴ سیلندر را داریم که توان تولید ۱۱۶ اسب بخار قدرت و ۱۴۳ نیوتن متر گشتاور را دارد و قدرت از سریق جعبه دنده ۵ سرعته دستی به چرخ های جلو منتقل می شود. این همان مشخصات فنی ای است که قبل تر در ام وی ام X22 پرو هم دیده می شد. در هر دو نسخه دستی و اتوماتیک بنظر می رسد خروجی های فنی برای یک کراس اوور کوچک شهری مناسب و منطقی باشد.
برند | ام وی ام |
مدل | X33 کراس |
کلاس بدنه | شاسی بلند |
سال تولید | ۱۴۰۲ |
حجم موتور | ۹۹۸ سی سی |
تعداد سیلندر | ۳ |
تعداد سوپاپ | ۱۲ |
فناوری موتور | توربوشارژر |
قدرت | ۱۱۲ اسب بخار |
گشتاور | ۱۵۰ نیوتن متر |
شتاب ۰ تا ۱۰۰ | ۱۰.۸ ثانیه |
حداکثر سرعت | ۱۷۰ کیلومتر بر ساعت |
گیربکس | CVT |
انتقال قدرت | دیفرانسیل جلو |
تعلیق جلو | مک فرسون |
تعلیق عقب | تویست بیم |
طول | ۴۲۰۰ میلی متر |
عرض | ۱۷۶۰ میلی متر |
ارتفاع | ۱۵۷۰ میلی متر |
فاصله محوری | ۲۵۵۵ میلی متر |
وزن | ۱۲۳۹ کیلوگرم |
حجم باک | ۵۰ لیتر |
مصرف سوخت | ۷.۲ لیتر به ازای هر ۱۰۰ کیلومتر ترکیبی |
ابعاد رینگ و لاستیک | ۲۰۵/۵۵R16 |
برند نشان مادر | چری |
کشور سازنده | ایران – چین |
رونمایی ایکس ۳۳ کراس
شرکت مدیران خودرو ۲۵تیرماه ۱۴۰۲ از مینی کراس جدید X۳۳ کراس از برند MVM رونمایی کرد. خودروی X33 کراس (Coming- Redefine- oxygen-Pasion-Self) در جمع مدیران این شرکت و اصحاب رسانه معرفی شد.
قیم ام وی ام X33 کراس در ایران
قیمت ام وی ام X33 کراس تا زمان نگارش این مطلب بهطور رسمی از سوی مدیران خودرو اعلام نشده، اما میتوان حدس زد که قیمت نهایی این خودرو ۱۰ درصد بالاتر از ام وی ام X22 پرو خواهد بود. همچنین نسخه دنده ای این محصول نیز در صورت عرضه به بازار ایران، حدود ۱۵ درصد از مدل اتوماتیک ارزانتر به دست مشتریان میرسد.
همانطور که مدیران خودرو به صورت غیر رسمی اعلام کرده است، قرار است این خودرو کمتر از یک میلیارد تومان و در شهریورماه امسال عرضه شود.