تکرار تجربه کیفیت با شاسی KC465 / توسعه محصول هدفمند در سایپا دیزل
سایپا دیزل که بعد از اعمال تحریم های سرسخت در اردیبهشت سال ۹۷ با مشکلات بسیاری دست و پنجه نرم کرد، طی سه سال اخیر با توسعه همکاری به سمت شرق آسیا و نوسازی زیرساخت های خود توانسته از پیچ تحریم ها عبور کند.
به گزارش عصر خدمات، قدیمی ترین تجاری ساز کشور به ویژه در دو سال اخیر با توسعه محصول هدفمند به جایگاه خود در بازار داخلی بازگشته و حتی این شرکت به فکر کسب سهم بازار از منطقه هم باشد.
این تجاری ساز با سابقه در بیست و سومین نمایشگاه خودروی مشهد نیز با سبدی متنوع از محصولات حضور داشت. اما گل سرسبد سایپا دیزل کمپری KC465 بود. خودرویی که با توجه به رشد تولید و صادرات در معادن کشور می تواند عصای دست این بخش از صنعت باشد. البته سایپا دیزل با محصول KD420 طی سال های گذشته سهم خوبی از بازار کمپرسی در کشور را به خود اختصاص داده بود و این خودرو توانسته بود به دلیل قدرت بالا و کیفیت ساخت مناسب رضایت مشتریان را به خود جلب کند.
اما کمپرسی یا شاسی جدید این خودروساز که در نمایشگاه خودروی مشهد با کاربری کمپرسی معرفی شد، یک سرو گردن از محصولات قبلی بالاتر است. زیرا این خودرو ۴۵ اسب بخار قوی تر از مدل قبلی قوی تر است و قدرت این محصول جدید به ۴۶۵ اسب رسیده. ضمن این که حتی گشتاور موتور نیز به ۲۲۴۰ نیوتن متر رسیده است که باز هم نسبت به کمپرسی KD420 حدود ۲۴۰ نیتون متر افزایش در مدل KC465 دیده می شود. نکته جالب توجه در خصوص گشتاور این که موتور می تواند در بازه ۱۰۵۰ تا ۱۴۰۰ دور بر دقیقه این گشتاور عظیم را در اختیار راننده بگذارد که به معنای کاهش مصرف سوخت و حتی آلایندگی در این خودرو است.
موتور ۶ سیلندر گلادیاتور جدید سایپا دیزل ۱۰.۸ لیتر یا ۱۰ هزار و ۸۰۰ سی سی حجم دارد. این موتور می تواند استانداردهای آلایندگی یورو ۶ را پاس کند و حتی قابلیت ارتقاء به استانداردهای بالاتر را نیز دارد. نکته حائز اهمیت این که بخش مهندسی سایپا دیزل در یک همکاری گسترده با مهندسان دانگ فنگ ( شریک تجاری) توانسته اند سیستم سوخت رسانی، سیستم احتراق و بخش فیلتراسیون این خودرو را با توجه به کیفیت سوخت موجود در کشور تنظیم کنند. از این رو این خودرو در دسته خودروهای دیزلی تولید داخلی قرار دارد که کمترین حساسیت را به سوخت خواهد داشت.
محصول جدید سایپا دیزلی مجهز به یکی از بادوام ترین گیربکس های دستی موجود در کشور است. این گیربکس که توسط کمپانی ZF آلمان طراحی و توسعه یافته است، مجهز به ۱۶ دنده جلو و دو دنده سینکرونایزه عقب است که موجب می شود درگیری دنده های در زمان استفاده از دنده عقب به نرمی و بدون ضربه انجام شود.
همچنین این گیربکس یک PTO یا خروجی نیرو با گشتاور ۱۰۰۰ نیوتن متر دارد که برای کاربری های مختلف شاسی KC465 مفید خواهد بود. در این خودرو یک سیستم کلاچ SACH مدل ۴۲۰ تک صفحه ای با پمپ هیدرولیک و کنترل بادی به کارگیری شده است. همچنین ترمزهای دو مدار جداگانه دارند و محورهای خودرو ساخت کمپانی بزرگ DANA است که پیشتاز نیم قرن در ساخت دیفرانسیل و اکسل انواع خودرو سابقه دارد.
در این خودرو از فرمان ساخت ZF هم استفاده شده است که علاوه بر هیدرولیکی بودن دارای قابلیت تنظیم ارتفاع مکانیکی است و می توانید این سیستم فرمان را روی بسیاری تولیدات اروپایی همچون MAN نیز پیدا کنید. به طور کلی در مهندسی محصول این خودرو از مجموعه های باکیفیتی استفاده شده که اغلب توسط تامین کنندگان به نام دنیا تولید می شوند و توضیح یک به یک آنها در حوصله این مطلب نیست.
در این خودرو تجهیزاتی چون فضای خواب، صندلی راننده قابل تنظیم دارای گرمکن و سرد کن، سرعت سنج جک بالابر اتاق برقی، قفل مرکزی، گرمکن آینه، مولتی مدیا و شیشه بالابر برقی به صورت استاندارد وجود دارد. همچنین امکانات دیگری چون سنجش فشار باد مخازن، فیلتر آبگیرسوخت، گلگیر عقب، دنده پنج، جعبه کمک های اولیه، آفتابگیر داخلی، چراغ مه شکن عقب کلید استارت موتور از بیرون، تاخو گراف VDO و کروز کنترل هم دیده می شود.