بررسی هیوندای اکسنت ۲۰۲۳
هیوندای یکی از شرکتهای پر طرفدار در بازار خودروی ایران است.
به گزارش عصر خدمات، اتومبیلهای نسبتا با کیفیت و خوش قیمت این شرکت توانستند نظر خریداران ایرانی را به خود جلب کنند. اکسنت یکی از سدانهای ارزان قیمت هیوندای است که نسلهای قبلتر آن در بازار ایران بوده است. هرچند که با وضعیت کنونی ارز و همچنین نحوه واردات و عرضه خودرو بعید میدانم دیگر حتی هیوندای اکسنت هم یک اتومبیل اقتصادی باشد. با این وجود حضور چنین اتومبیلهای به گرم شدن بازار خودرو کمک بسیاری میکند. از همین رو تصمیم گرفتیم تا بررسی هیوندای اکسنت ۲۰۲۳ بپردازیم.
بررسی ظاهری هیوندای اکسنت ۲۰۲۳
نسل جدید هیوندای اکسنت ۲۰۲۳ به وسیله کرمان موتور به بازار ایران آمده است تا بتواند مانند گذشته با طراحی جذاب خود نظر خریداران را جلب کند. طراحی مدرن و استفاده از خطوط تند و تیز در هیوندای اکسنت ۲۰۲۳ به خوبی دیده میشود. هیوندای در مدلهای جدید محصولات خود یک سبک طراحی را در پیش گرفته است که میتوانید این رویه را در اکسنت هم ببینید.
بررسی نمای جلویی هیوندای اکسنت ۲۰۲۳
• یک نوار چراغ LED سرتاسری در قسمت بالای جلو پنجره وجود دارد که جلوه خاصی به نمای جلویی اتومبیل میدهد.
• دو چراغ LED کوچک با طراحی زیبا در دو سمت جلو پنجره که با رشته LED هماهنگ هستند در نمای جلویی دیده میشود.
• یک جلو پنجره نسبتا بزرگ در میان سپر که با خطوط و برجستگیهای کاپوت متقارن است.
• یک لوگوی هیوندای در مرکز جلو پنجره که با رنگ مشکی متمایز میشود.
• در مجموع نمای جلویی خودرو خشن و مدرن است.
بررسی نمای کناری هیوندای اکسنت ۲۰۲۳
• یک خط زیبا و متقارن که از جلو تا عقب خودرو ادامه مییابد و باعث ایجاد حس جریان و سبکی میشود.
• یک آینه بیرونی با چراغهای راهنما LED که با رنگ بدنه خودرو هماهنگ است.
• یک درب جلو و یک درب عقب با دستگیرههای ساده و مشکی رنگ که با خطوط خودرو همخوانی دارند.
• یک رینگ فولادی با قالپاق یا یک رینگ آلومینیومی با طراحی جذاب بسته به تیپ خودرو.
• بخش جلویی و عقبی خودرو در نمای بغل با یکدیگر هماهنگ است
بررسی نمای پشتی هیوندای اکسنت ۲۰۲۳
• یک چراغ عقب LED کشیده و زیبا که با خطوط جانبی خودرو هماهنگ است.
• یک سپر عقب با یک دیفیوزر مشکی رنگ که نمای عقب را متمایز میکند.
• یک لوگوی هیوندای در مرکز درب عقب که با رنگ مشکی متمایز میشود.
• در نمای عقب و بخش پایین سپر یک دیفیوزر دیده میشود که نمایی اسپرت و مدرن به خودرو داده است.
• پلاک اتومبیل بر روی درب صندوق عقب نسب میشود.
بررسی نمای داخلی هیوندای اکسنت ۲۰۲۳
نمای داخلی هیوندای اکسنت ۲۰۲۳ برای یک خودروی اقتصادی بسیار زیبا و مدرن است. کابین این خودرو دارای امکانات و آپشنهای متنوعی است که راحتی و ایمنی راننده و سرنشینان را افزایش میدهد. در ادامه به برخی از این ویژگیها اشاره میکنیم:
• روی داشبورد دو نمایشگر دیجیتالی ۱۰.۲۵ اینچی قرار دارد که یکی برای کیلومتر و اطلاعات فنی و دیگری برای سیستم مولتیمدیا و ناوبری است.
• صندلیهای جلو دارای گرمکن و سردکن و همچنین تودوزی چرمی هستند. صندلی راننده برقی و دارای حافظه است.
• کابین تم دو رنگ دارد و نورپردازی هم در آن اجرا شده است. نورپردازی کابین قابل تنظیم است و میتوان رنگ آن را بر اساس سلیقه تغییر داد.
• فرمان چرمی و سه شاخه دارای کلیدهای کنترلی مولتیمدیا و کروز کنترل است. شیفترهای دنده پشت فرمان نیز در تیپهای فول قرار دارند.
• سیستم تهویه مطبوع دستی یا اتوماتیک بسته به تیپ خودرو است. سانروف برقی نیز در تیپهای بالا وجود دارد.
• سیستم صوتی با ۶ بلندگو و پشتیبانی از اندروید اتو و اپل کارپلی
• پد شارژر وایرلس تلفن همراه نیز در تیپهای فول موجود است.
بررسی کلاستر هیوندای اکسنت ۲۰۲۳
کلاستر یا صفحه کیلومتر هیوندای اکسنت ۲۰۲۳ دارای یک نمایشگر دیجیتال ۱۰.۲۵ اینچی است که اطلاعات مختلفی را به راننده نشان میدهد. این نمایشگر قابلیت تغییر تم رنگی و نمایش اطلاعات مختلف مانند سرعت، مصرف سوخت، دمای موتور، سیستم ناوبری، سیستم مولتیمدیا و غیره را دارد. این نمایشگر با مانیتور مولتیمدیا در وسط داشبورد هماهنگی دارد و باعث ایجاد یک نمای مدرن و زیبا برای کابین میشود.
بررسی مشخصات فنی هیوندای اکسنت ۲۰۲۳
موتور هیوندای اکسنت ۲۰۲۳ یک موتور چهار سیلندر ۱.۵ لیتری با تنفس طبیعی است که از سیستم سوخت رسانی تزریق غیرمستقیم MPi بهره میبرد. این موتور قادر است حداکثر ۱۱۳ اسب بخار قدرت و ۱۵۶ نیوتن متر گشتاور تولید کند. این موتور با یک ۶ سرعته دستی یا ۷ سرعته دو کلاچه اتوماتیک هماهنگ شده است که وظیفه انتقال توان تولیدی به چرخهای جلو را بر عهده دارد. موتور هیوندای اکسنت ۲۰۲۳ از استاندارد آلایندگی یورو ۶ پیروی میکند و میزان تولید گاز کربن دیاکسید آن گرم در هر کیلومتر است. میزان مصرف سوخت ترکیبی این موتور ۶.۵ لیتر در هر ۱۰۰ کیلومتر است. این موتور از سیستم کمکی شروع حرکت در سربالایی HAC نیز پشتیبانی میکند.
بررسی گیربکس و دیفرانسیل هیوندای اکسنت ۲۰۲۳
گیربکس هیوندای اکسنت ۲۰۲۳ شش سرعته دستی یا ۷ سرعته دو کلاچه اتوماتیک است که وظیفه انتقال توان تولیدی موتور به چرخهای جلو را بر عهده دارد. این گیربکس دارای یک سیستم کنترل الکترونیکی است که بر اساس شرایط رانندگی، دنده مناسب را انتخاب میکند.
دیفرانسیل هیوندای اکسنت ۲۰۲۳ یک دیفرانسیل تک محوری است که محور محرک خودرو را به چرخهای جلو متصل میکند. دیفرانسیل اکسنت از نوع متغیر نیست و نسبت دنده آن ثابت است. این دیفرانسیل باعث میشود که چرخهای جلو در زاویههای مختلف با سرعتهای متفاوت بچرخند و از لغزش چرخها جلوگیری کند.
بررسی سیستم تعلیق هیوندای اکسنت ۲۰۲۳
سیستم تعلیق هیوندای اکسنت ۲۰۲۳ از نوع مک فرسون در جلو و سیستم تعلیق محور پیچشی (Torsion Beam) در عقب است. این سیستم تعلیق باعث میشود که خودرو به راحتی بر روی سطوح ناهموار و ناصاف حرکت کند و از لرزش و نوسانات زیاد جلوگیری کند. این سیستم تعلیق همچنین به کاهش مصرف سوخت و افزایش پایداری و کنترل خودرو کمک میکند.
مک فرسون یک سیستم تعلیق مستقل است که از یک فنر حلزونی و یک میله میرایی تشکیل شده است. این سیستم تعلیق از جدا شدن چرخهای جلو از بدنه خودرو در هنگام برخورد با موانع جلوگیری میکند و باعث افزایش ایمنی و راحتی راننده و سرنشینان میشود.
سیستم تعلیق محور پیچشی یک سیستم تعلیق نیمه مستقل است که از یک میله فلزی خمیده و دو فنر حلزونی تشکیل شده است. این سیستم تعلیق باعث میشود که چرخهای عقب بهصورت مستقل از هم بچرخند و از انتقال نیروی ضربه به بدنه خودرو کاهش دهند. این سیستم تعلیق همچنین به کاهش وزن و هزینه خودرو کمک میکند.
بررسی شتاب و سرعت هیوندای اکسنت ۲۰۲۳
شتاب ۰ تا ۱۰۰ کیلومتر در ساعت هیوندای اکسنت مدل ۲۰۲۳ چیزی حدود ۱۱.۸ ثانیه است که برای یک اتومبیل با این مشخصات و گیربکس اتوماتیک مناسب است. همچنین این اتومبیل میتواند به حداکثر سرعت ۱۹۲ کیلومتر در ساعت برسد که برای خودرویی با قدرت موتور ۱۱۳ اسب بخار مناسب است. هماهنگی بین موتور و گیریکس موجب شده تا خروجی کار سک شتاب و حداکثر سرعت مناسب باشد. از همین رو سواری با هیوندای اکسنت ۲۰۲۳ بسیار راحت و لذت بخش است.
بررسی سیستم ایمنی هیوندای اکسنت ۲۰۲۳
• شش ایربگ : این خودرو دارای شش ایربگ در قسمتهای جلو، جانبی و پردهای است که در صورت برخورد با مانع، بهسرعت باز شده و از ضربه به سر و بدن افراد جلوگیری میکنند.
• ترمز ضد قفل ABS : این سیستم باعث میشود که ترمزها در هنگام ترمز گیری ناگهانی، قفل نشوند و خودرو از کنترل خارج نشود.
• توزیع الکترونیکی نیروی ترمز EBD : این سیستم باعث میشود که نیروی ترمز به صورت مناسب بین چرخهای جلو و عقب تقسیم شود و پایداری خودرو را حفظ کند.
• دستیار ترمز BA : این سیستم باعث میشود که در صورت ترمز گیری اضطراری، نیروی ترمز به صورت خودکار افزایش یابد و مسافت توقف خودرو کاهش پیدا کند.
• سیستم کمکی شروع حرکت در سربالایی HAC : این سیستم باعث میشود که در صورت شروع حرکت در سربالایی، خودرو به عقب باز نگردد و از سقوط خودرو جلوگیری کند.
• تشخیص برخورد و قفل دیفرانسیل: این سیستم باعث میشود که در صورت برخورد با مانع، دیفرانسیل خودرو قفل شود و از حرکت خودرو جلوگیری کند.
• سنسور پارک جلو و عقب: این سیستم باعث میشود که در هنگام پارک کردن خودرو، از فاصله خودرو با موانع اطلاع پیدا کنید و از برخورد با آنها جلوگیری کنید.
نمایشگر مانیتورینگ فشار تایر: این سیستم باعث میشود که از فشار باد تایرهای خودرو اطلاع پیدا کنید و در صورت کم بودن آن، به شما هشدار میدهد.
بررسی هیوندای اکسنت ۲۰۲۳ از نظر فنی
در بررسی هیوندای اکسنت ۲۰۲۳ نوبت به ارزیابی مشخصات فنی این خودرو میرسد. هیوندای دو نوع موتور برای این خودرو در نظر گرفته که در تیپهای مختلف استفاده میکند. اولین پیشرانه، موتور ۱.۵ لیتری تنفس طبیعی است که حداکثر قدرت و گشتاور آن بهترتیب ۱۱۳ اسب بخار و ۱۴۴ نیوتن متر است.
در مقابل موتور ۱.۵ لیتری توربوشارژ قرار دارد که در تیپهای فول این خودرو نصب میشود. این پیشرانه حداکثر قدرت و گشتاور بهترتیب ۱۵۶ اسب بخار و ۲۵۳ نیوتن متر را تجربه میکند که در مقایسه با پیشرانه قبلی عملکرد بهمراتب بهتری را از خود بهنمایش میگذارد. همچنین از دو نوع گیربکس دستی ۶ سرعته و اتوماتیک ۷ سرعته برای این ماشین استفاده میشود. سایر مشخصات فنی هیوندای اکسنت را میتوانید در جدول زیر مشاهده کنید.
مدل خودرو |
هیوندای اکسنت ۲۰۲۳ |
پیشرانه |
۴ سیلندر ۱۶ سوپاپ موتور ۱.۵ لیتری تنفس طبیعی یا موتور ۱.۵ لیتری توربوشارژ |
حجم موتور (cc) |
1482 |
حداکثر قدرت |
۱۱۳ اسب بخار برای موتور تنفس طبیعی ۱۵۶ اسب بخار برای موتور توربوشارژ |
حداکثر گشتاور |
۱۴۴ نیوتن متر برای موتور تنفس طبیعی ۲۵۳ نیوتن متر برای موتور توربورشارژ |
گیربکس |
۶ سرعته دستی یا ۷ سرعته دو کلاچه اتوماتیک |
مصرف سوخت (ترکیبی) |
۶.۵ لیتر در ۱۰۰ کیلومتر |
شتاب ۰ تا ۱۰۰ (S) |
11.3 ثانیه |
حداکثر سرعت (Km/h) |
192 |
سیستم تعلیق |
مک فرسون جلو و نیمه مستقل در عقب |
حجم مخزن سوخت (L) |
45 |
حجم صندوق بار (L) |
528 |
ابعاد لاستیکها |
R16 55/205 |
وزن خالص (Kg) |
– |
طول * عرض * ارتفاع (mm) |
1475 * 1764 * 4535 |
فاصله بین دو محور (mm) |
2670 |
نسخه وارداتی اکسنت قرار است به امکاناتی نظیر دو ایربگ، کنترل پایداری الکترونیکی، مولتی مدیای ۸ اینچی، فرمان کمکی برقی، سنسور پارک عقب، سیستم تهویه دستی، پخش از طریق بلوتوث و USB، سانروف، سنسور نور و اتولایت و سنسور پایش فشار تایرها یا TPMS مجهز باشد.
برای این خودرو قرار است از موتور ۱.۶ لیتری تنفس طبیعی با حداکثر توان تولیدی ۱۲۱ اسب بخار و حداکثر گشتاور ۱۵۰ نیوتن متر استفاده شود که توان و گشتاور تولیدی را از طریق یک گیربکس AT شش سرعته به چرخ های جلو تحویل می دهد.
قیمت علی الحساب این خودروی به ظاهر اقتصادی فعلاً توسط شورای رقابت ۱ میلیارد و ۳۵۰ میلیون تومان تعیین شده که در پایان با اضافه شدن هزینه های جانبی احتمالاً در محدوده ۲ میلیارد تومان برای خریدارش آب بخورد.
نویسنده: نادر شاه نشین