خودرومعرفی خودرو چینی

تیگارد موتور از ونوسیا وی آنلاین دی دی آی (VENUCIA V-ONLINE DDi) رونمایی کرد

بررسی ونوسیا وی آنلاین دی دی آی

 

قطعا نام ونوسیا یا ونوچیا را در بین خودروهای مونتاژی دیده‌اید و شاید هم کم و بیش با آن آشنا باشید. ونوسیا وی آنلاین با موتور بنزینی توربوشارژ را شرکت مکث موتور به بازار ما آورد اما حالا تیگارد موتور از نسخه پلاگین هیبریدی آن در نمایشگاه خودرو اصفهان در آبان ۱۴۰۳ رونمایی کرد.

 

(VENUCIA V-ONLINE DDi

نسخه رونمایی شده از ونوسیا وی آنلاین توسط تیگارد موتور مدل DDi است. این خودرو دارای یک موتور بنزینی و یک موتور برقی است که با فول شارژ کردن هر دو می‌توانید تا ۱۱۰۰ کیلومتر را بدون وقفه بپیمایید.

این خودرو محصولی از شرکت نیسان-دانگ‌فنگ است که در ابتدا به صورت وادراتی خواهد آمد و سپس برنامه‌هایی برای مونتاژ آن هم در دستور کار تیگارد موتور وجود دارد.

(VENUCIA V-ONLINE DDi

معرفی طراحی ظاهری VENUCIA V-ONLINE DDi

ونوسیا V-Online DDi یک کراس‌اوور اسپرت و چشم‌نواز است که طراحی آن ترکیبی از خطوط تیز و نرم را به نمایش می‌گذارد. برای توصیف بهتر طراحی این خودرو، می‌توان به نکات زیر اشاره کرد:

نمای جلو:

جلوپنجره: جلوپنجره بزرگ و برجسته با خطوط مورب و شکسته، به خودرو ظاهری خشن و اسپرت بخشیده است.

چراغ‌ها: چراغ‌های جلو باریک و کشیده با طراحی زاویه‌دار، همراه با چراغ‌های LED روزتاب، چهره خودرو را جذاب‌تر کرده‌اند.

سپر: سپر جلو با طراحی اسپرت و ورودی‌های هوای بزرگ، به خودرو حس پویایی بیشتری می‌بخشد.

نمای جانبی:

خطوط طراحی: خطوط شکسته و زاویه‌دار در کنار سقف شیب‌دار با رنگ مشکی، به خودرو ظاهری دینامیک بخشیده است.

رینگ‌ها: رینگ‌های آلیاژی چند پره، به خودرو ظاهری اسپرت و مدرن می‌بخشد.

 

(VENUCIA V-ONLINE DDi

نمای عقب:

چراغ‌ها: چراغ‌های عقب کشیده و باریک با طراحی سه بعدی، به خودرو ظاهری مدرن و جذاب بخشیده است.

سپر: سپر عقب با طراحی اسپرت و دیفیوزر، به خودرو ظاهری پویا و اسپرت می‌بخشد.

 

ویژگی‌های بارز طراحی ونوسیا V-Online DDi:

  • طراحی اسپرت و جوان‌پسند: خطوط تیز و زاویه‌دار، رینگ‌های اسپرت و سپرهای طراحی شده با دقت، به خودرو ظاهری اسپرت و جوان‌پسند بخشیده است.
  • هارمونی رنگ‌ها: ترکیب رنگ‌های بدنه و رینگ‌ها، به خودرو ظاهری جذاب و هماهنگ بخشیده است.
  • جذابیت بصری: طراحی کلی خودرو، بسیار جذاب و چشم‌نواز است و به راحتی در میان خودروهای دیگر خودنمایی می‌کند.

تفاوت‌های نسخه هیبریدی با بنزینی:

اگرچه نسخه هیبریدی و بنزینی ونوسیا V-Online از نظر ابعاد و اندازه مشابه هستند، اما تفاوت‌های جزئی در طراحی وجود دارد. این تفاوت‌ها عمدتاً در قسمت جلوپنجره، هواکش‌های روی گلگیر جلو و سپر عقب دیده می‌شود. نسخه هیبریدی با طراحی آیرودینامیکی‌تر، ضریب درگ کمتری دارد.

طراحی داخلی کابین ونوسیا V-Online DDi

کابین ونوسیا V-Online DDi با طراحی مدرن و مینیمالیستی خود، فضایی آرام و لوکس را برای سرنشینان فراهم می‌کند. در ادامه به برخی از ویژگی‌های برجسته طراحی داخلی این خودرو می‌پردازیم:

  • داشبورد مینیمالیستی: داشبورد با خطوط ساده و استفاده از مواد باکیفیت، ظاهری مدرن و مرتب دارد.
  • نمایشگر بزرگ لمسی: نمایشگر لمسی مرکزی با ابعاد بزرگ، تمامی اطلاعات مورد نیاز راننده و سرنشینان را در اختیار قرار می‌دهد و امکان دسترسی آسان به تنظیمات مختلف خودرو را فراهم می‌کند.
  • روکش صندلی‌های باکیفیت: صندلی‌ها با روکش چرم یا پارچه باکیفیت، علاوه بر زیبایی، راحتی سرنشینان را در سفرهای طولانی تضمین می‌کنند.
  • نورپردازی محیطی: نورپردازی محیطی با رنگ‌های متنوع، به کابین خودرو جلوه‌ای خاص و دلنشین بخشیده است.
  • فضای جادار: کابین خودرو فضای جاداری را برای سرنشینان و بار فراهم می‌کند و امکان قرارگیری اشیاء مختلف را به راحتی فراهم می‌سازد.
  • امکانات رفاهی: ونوسیا V-Online DDi به امکانات رفاهی متنوعی مانند سیستم تهویه مطبوع اتوماتیک، سقف پانوراما، سیستم صوتی پیشرفته و… مجهز است که راحتی سرنشینان را افزایش می‌دهد.

ویژگی‌های برجسته طراحی داخلی:

  • طراحی مدرن و مینیمالیستی: استفاده از خطوط ساده و مواد باکیفیت، به کابین خودرو ظاهری مدرن و مرتب بخشیده است.
  • تکنولوژی محور: نمایشگر بزرگ لمسی و امکانات متصل به آن، به خودرو حس آینده‌نگری می‌بخشد.
  • راحتی و آسایش: صندلی‌های راحت، فضای جادار و امکانات رفاهی متنوع، راحتی سرنشینان را در اولویت قرار داده است.
  • جذابیت بصری: نورپردازی محیطی و استفاده از مواد باکیفیت، به کابین خودرو ظاهری جذاب و دلنشین بخشیده است.

تفاوت‌های نسخه هیبریدی با بنزینی:

در نسخه هیبریدی، برخی از جزئیات طراحی داخلی مانند نوع روکش صندلی‌ها، رنگ نورپردازی محیطی و طرح برخی دکمه‌ها ممکن است متفاوت باشد.

بررسی مشخصات فنی VENUCIA V-ONLINE DDi

ونوسیا V-Online DDi یک خودروی کراس‌اوور هیبریدی است که با ترکیبی از موتور بنزینی و الکتریکی، عملکرد قدرتمند و مصرف سوخت بهینه‌ای را ارائه می‌دهد. مهمترین ویژگی فنی این خودرو پیمایش ۱۱۰۰ کیلومتری بدون وقفه با پر کردن باک بنزین و شارژ کامل برقی آن است. ویژگی خوبی که می‌تواند در کشوری مانند ایران برای مسافت‌های طولانی بسیار کاربردی باشد. در ادامه به بررسی دقیق مشخصات فنی VENUCIA V-ONLINE DDi می‌پردازیم:

موتور بنزینی:

نوع: ۴ سیلندر خطی، توربوشارژ

حجم: ۱.۵ لیتر

قدرت: ۱۶۰ اسب بخار

گشتاور: ۲۳۰ نیوتن متر

موتور الکتریکی:

قدرت: ۲۰۰ اسب بخار

گشتاور: ۳۲۰ نیوتن متر

باتری:

  • نوع: لیتیوم-یون
  • ظرفیت: ۱۸.۴ کیلووات ساعت که در حالت عادی نیاز به ۵.۵ ساعت برای شارژ شدن دارد
  • برد در حالت تمام الکتریکی: حدود ۱۱۰۰ کیلومتر (در سیکل NEDC)

سیستم انتقال قدرت

  • نوع: گیربکس یکپارچه الکتریکی (e-CVT)
  • محور محرک: جلو

شاسی و سیستم تعلیق

  • سیستم تعلیق جلو: مک‌فرسون
  • سیستم تعلیق عقب: چند اتصالی مستقل

ابعاد و وزن

  • طول: ۴۶۰۷ میلی‌متر
  • عرض: ۱۹۱۷ میلی‌متر
  • ارتفاع: ۱۶۲۴ میلی‌متر
  • فاصله بین دو محور: ۲۷۰۰ میلی‌متر
  • وزن: حدود ۱۷۰۰ کیلوگرم

عملکرد

  • شتاب صفر تا صد کیلومتر بر ساعت: کمتر از ۸.۲ ثانیه
  • حداکثر سرعت: ۱۷۰ کیلومتر بر ساعت
  • مصرف سوخت ترکیبی: حدود ۴.۴ لیتر در هر ۱۰۰ کیلومتر (در حالت هیبریدی)

بررسی عملکرد گیربکس و دیفرانسیل VENUCIA V-ONLINE DDi

ونوسیا V-Online DDi به عنوان یک خودروی هیبرید، از سیستم انتقال قدرت پیچیده‌تری نسبت به خودروهای بنزینی معمولی بهره می‌برد. در این خودرو، گیربکس و دیفرانسیل نقش مهمی در انتقال قدرت از موتور به چرخ‌ها و همچنین مدیریت عملکرد هیبریدی خودرو ایفا می‌کنند.

گیربکس

  • نوع گیربکس: ونوسیا V-Online DDi از گیربکس یکپارچه الکتریکی (e-CVT) استفاده می‌کند. این نوع گیربکس در خودروهای هیبریدی بسیار رایج است و نسبت به گیربکس‌های اتوماتیک سنتی، عملکرد روان‌تر و بهینه‌تری دارد.
  • نحوه عملکرد: گیربکس e-CVT به جای دنده‌های فیزیکی از یک سیستم پیچیده چرخ دنده‌ها و تسمه‌ها استفاده می‌کند تا قدرت را به صورت پیوسته بین موتور بنزینی و الکتریکی و چرخ‌ها توزیع کند. این امر باعث می‌شود که خودرو شتاب نرم و خطی داشته باشد.

مزایای گیربکس e-CVT:

  • شتاب نرم و یکنواخت
  • کاهش لرزش و صدای موتور
  • افزایش بازده انرژی
  • کاهش مصرف سوخت

دیفرانسیل

  • نوع دیفرانسیل: ونوسیا V-Online DDi معمولاً از دیفرانسیل جلو استفاده می‌کند. این بدان معنی است که نیروی محرکه تنها به چرخ‌های جلو منتقل می‌شود.
  • نحوه عملکرد: دیفرانسیل وظیفه توزیع قدرت بین دو چرخ جلو را به صورت متناسب بر عهده دارد. در هنگام پیچیدن، دیفرانسیل باعث می‌شود که چرخ داخلی با سرعت کمتری نسبت به چرخ خارجی بچرخد.

مزایای دیفرانسیل جلو:

  • ساختار ساده‌تر و هزینه کمتر
  • فضای بیشتری برای کابین و بار
  • کشش مناسب در شرایط عادی

تعامل گیربکس و دیفرانسیل در سیستم هیبریدی

در خودروهای هیبریدی مانند ونوسیا V-Online DDi، گیربکس و دیفرانسیل به همراه موتور بنزینی، موتور الکتریکی و باتری، یک سیستم یکپارچه را تشکیل می‌دهند. این سیستم به صورت هوشمندانه بین موتور بنزینی و الکتریکی سوئیچ می‌کند تا بهترین عملکرد را در شرایط مختلف رانندگی ارائه دهد.

  • شروع حرکت و شتاب‌گیری: در هنگام شروع حرکت و شتاب‌گیری، موتور الکتریکی به تنهایی یا به همراه موتور بنزینی کار می‌کند تا شتاب اولیه قوی و بی‌صدایی را فراهم کند.
  • سرعت‌های متوسط: در سرعت‌های متوسط، معمولاً موتور بنزینی به عنوان منبع اصلی قدرت عمل می‌کند و موتور الکتریکی به عنوان کمک‌کننده عمل می‌کند.
  • کاهش سرعت و توقف: در هنگام کاهش سرعت و توقف، موتور الکتریکی به عنوان ژنراتور عمل کرده و انرژی جنبشی خودرو را به انرژی الکتریکی تبدیل می‌کند و آن را در باتری ذخیره می‌کند.

مزایای سیستم هیبریدی ونوسیا V-Online DDi

  • مصرف سوخت بسیار پایین: به لطف ترکیب موتور بنزینی و الکتریکی، مصرف سوخت این خودرو به طور قابل توجهی کاهش می‌یابد.
  • آلودگی کمتر: انتشار آلاینده‌های مضر در مقایسه با خودروهای بنزینی معمولی بسیار کمتر است.
  • شتاب اولیه قوی: موتور الکتریکی شتاب اولیه بسیار قوی را فراهم می‌کند.
  • رانندگی نرم و بی‌صدا: گیربکس e-CVT به همراه موتور الکتریکی، رانندگی نرم و بی‌صدایی را ارائه می‌دهد.

بررسی امکانات ایمنی و رفاهی VENUCIA V-ONLINE DDi

ونوسیا V-Online DDi به عنوان یک کراس‌اور مدرن و هیبریدی، علاوه بر مشخصات فنی قدرتمند، به امکانات ایمنی و رفاهی متنوعی نیز مجهز شده است تا تجربه رانندگی لذت‌بخش و ایمن را برای سرنشینان فراهم کند.

سیستم‌های ترمز:

  • ABS (سیستم ضد قفل ترمز): از قفل شدن چرخ‌ها در هنگام ترمزگیری شدید جلوگیری می‌کند.
  • EBD (توزیع الکترونیکی نیروی ترمز): نیروی ترمز را بین چرخ‌های جلو و عقب به صورت متناسب توزیع می‌کند.
  • BA (کمک ترمز): در مواقع اضطراری، نیروی ترمز را افزایش می‌دهد.

سیستم‌های کنترل پایداری:

  • ESC (کنترل پایداری الکترونیکی): به حفظ کنترل خودرو در شرایط لغزنده کمک می‌کند.
  • TCS (کنترل کشش): از لغزش چرخ‌ها در هنگام شتاب‌گیری جلوگیری می‌کند.

کیسه‌های هوا:

  • راننده و سرنشین جلو
  • جانبی
  • پرده‌ای

سیستم‌های کمک راننده:

  • کروز کنترل تطبیقی: به طور خودکار سرعت خودرو را با توجه به خودرو جلویی تنظیم می‌کند.
  • ترمز اضطراری خودکار: در صورت تشخیص خطر برخورد، به صورت خودکار ترمز می‌گیرد.
  • هشدار خروج از خط: در صورت انحراف خودرو از خطوط جاده، راننده را آگاه می‌کند.
  • تشخیص نقاط کور: وجود خودرو در نقاط کور را به راننده اطلاع می‌دهد.
  • دوربین ۳۶۰ درجه: نمای کاملی از اطراف خودرو را به راننده ارائه می‌دهد.
  • سنسور پارک جلو و عقب: به هنگام پارک کردن به راننده کمک می‌کند.
  • سیستم هشدار خواب‌آلودگی راننده
  • سیستم رصد باد تایر

امکانات ایمنی دیگر:

  • سیستم کمکی شروع حرکت در سربالایی
  • سیستم ورود و استارت بدون کلید
  • قفل مرکزی
  • ایموبیلایزر

کابین:

  • داشبورد مدرن و مینیمالیستی
  • نمایشگر لمسی مرکزی با قابلیت پشتیبانی از اپل کارپلی و اندروید اتوسیستم صوتی پیشرفته با چندین بلندگو
  • سقف پانوراما
  • نورپردازی محیطی
  • روکش چرمی صندلی‌ها

صندلی‌ها:

  • صندلی‌های برقی با تنظیمات متنوع
  • گرمکن و سردکن صندلی راننده

سیستم تهویه:

  • تهویه مطبوع اتوماتیک
  • دریچه‌های تهویه هوای عقب

امکانات دیگر:

  • شارژر وایرلس
  • سیستم ناوبری
  • بلوتوث
  • USB
  • آینه‌های جانبی برقی با گرمکن
  • برف پاک کن عقب
  • سنسور باران

 

نویسنده: نادر شاه نشین

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا