خودرومعرفی خودرو چینی

معرفی انواع نسل های ام وی ام ۳۱۵

معرفی انواع نسل های ام وی ام ۳۱۵

طی سال‌های اخیر مونتاژ خودروهای چینی زیاد طولانی نبوده و هر خودرو نهایتا بعد از چند سال تولید آن متوقف می‌شود. کمتر پیش می‌آید که خودروهای چینی مدت زمان زیادی را بر روی خط تولید قرار بگیرند اما ام وی ام ۳۱۵ یکی از استثناءهای بازار بوده است. که توانسته از سال ۱۳۹۱ تا به حال بر روی خط تولید قرار بگیرد. هرچند که طی این سال‌ها MVM 315 تغییرات زیادی داشته است اما اصالت طراحی و فنی آن تا حدود زیادی حفظ شده و همین امر هم موجب تداوم فروش آن شده است. در این مقاله تصمیم گرفتیم تا یک مقایسه بین مدل‌ها و نسل‌های مختلف ام وی ام ۳۱۵ انجام دهیم.

بررسی ام وی ام ۳۱۵ نسل اول

سال ۱۳۹۱ بود که شاهد حضور یک خودروی جدید با طراحی جذاب بودیم. خودرویی چینی که شاید پیشینه کشور سازنده آن مورد انتقاد بود اما طراحی جذاب آن در بین خودروهای موجود باعث شده بود که فروش نسبتا خوبی را تجربه کند. اما قطعا فروش یک خودرو فقط به طراحی آن محدود نمی‌شود و در بخش‌های فنی هم باید حرف‌های برای گفتن داشته باشد که ام وی ام ۳۱۵ در این بخش هم نسبتا خوب عمل کرد.

بررسی ظاهری MVM 315 نسل اول

ام وی ام ۳۱۵ یک اتومبیل هاچبک است که طراحی زیبا و کاربردی آن باعث شده تا نظر خریداران را به خود جلب کند. چراغ‌های بزرگ و کشیده آن در کنار جلو پنجره باریک و کوچک آن جلب توجه می‌کند. شاید فکر کنید این طراحی همخوانی نداشته باشد اما اینطور نیست و این تفاوت‌ها باعث ایجاد زیبایی جالبی شده است. در نمای بغل این اتومبیل می‌توانید سیمای یک اتومبیل هاچبک که شبیه کراس اوورها هم هست را ببینید. خطوط تیز و شکسته از شاخصه‌های مهم در این بخش است. همچنین رینگ‌های آلومینیومی این خودرو در نمای بغل جلب توجه می‌کند. نمای عقب این اتومبیل هم با چراغ‌هایی یک تکه و مثلثی شکل طراحی شده است.

پلاک در این خودرو روی سپر قرار می‌گیرد و روی درب صندوق عقب فقط لوگو و نام خودرو قرار دارد. یک دیفیوزر باریک در پایین‌ترین بخش خودرو قرار گرفته است. نمای داخلی کابین بسیار زیبا و متفاوت طراحی شده است. یک نمایشگر کوچک در میانه داشبورد قرار دارد که اطراف آن دکمه‌های کنترلی واقع شده‌اند. کانال‌های سیستم تهویه و پیچ‌های ولوم آن هم زیر نمایشگر هستند. یک فرمان ساده به همراه کلاستر در این خودرو استفاده شده است. اما نکته جذاب آن وجود یک نمایشگر بسیار باریک و کشیده دیجیتالی بالای کلاستر است. دقیقا یک نمایشگر این شکلی روبروی صندلی شاگرد هم وجود دارد.

بررسی ابعاد و اندازه ام وی ام ۳۱۵

ابعاد این اتومبیل به ترتیب در طول، عرض و ارتفاع چیزی معادل ۴۱۳۹ در ۱۶۸۶در ۱۴۹۲ میلی‌متر است. همچنین وزن آن ۱۲۷۵ کیلوگرم است. این خودرو برای ۴ نفر سرنشین ظرفیت دارد. حجم باک در این خودرو ۵۰ لیتر است. رینگ‌های این خودرو ۱۵ اینچ و تایرهای آن ۱۸۵ میلی‌متر است.

بررسی فنی MVM 315

در این خودرو از یک پیشرانه ۱.۵ لیتری با ۴ سیلندر که دارای ۱۶ سوپاپ است استفاده می‌شود. این پیشرانه تنفس طبیعی به صورت خطی طراحی شده است. حداکثر قدرت تولید شده توسط این پیشرانه ۱۰۹ اسب بخار در ۵۷۵۰ دور در دقیقه است. همچنین گشتاور این موتور ۱۴۰ نیوتن‌متر در ۴۵۰۰ دور در دقیقه است. این پیشرانه می‌تواند به حداکثر سرعت ۱۶۰ کیلومتر در ساعت برسد. این پیشرانه در هر ۱۰۰ کیلومتر به صورت طبیعی ۶.۵ لیتر بنزین مصرف می‌کند. نوع جعبه دنده این خودرو دستی ۵ سرعته است. فرمان این خودرو هیدرولیک بوده که رانندگی با آن نسبتا نرم و راحت است. ترمزهای جلو در این خودرو دیسکی و ترمزهای عقب هم کاسه‌ای است.

امکانات و آپشن های ام وی ام ۳۱۵

این مدل از MVM 315 دارای آپشن‌های زیادی نیست اما از سیستم ترمز ضد قفل ABS بهره می‌برد. ایموبلایزر دیگر امکان به کار رفته در این خودرو است. برای ایمنی بیشتر سرنشینان از کیسه‌های هوا استفاده می‌شود.

بررسی MVM 315H

در سال ۱۳۹۳ بود که شرکت مدیران خودرو تصمیم گرفت تغییراتی در ام وی ام ۳۱۵ بدهد و یک فیس لیفت از آن را روانه بازار کند.

بررسی ظاهری ام وی ام ۳۱۵ اچ

تغییرات بیرونی این خودرو بیشتر در نمای جلویی بوده است جایی که چراغ‌ها کامل تغییر کرده و فرم منحنی با زاویه‌های تیز به خود گرفته است. جلو پنجره بخش پایینی که روی سپر قرار دارد هم کمی بزرگتر شده است. در نمای بغل ظاهر اتومبیل کمی اسپرت‌تر شده است. نوارهای مشکلی رنگی از سپر به دور گل‌گیر چرخ‌ها عبور کرده و به بخش عقبی اتومبیل رفته است. همچنین در نمای عقب هم جایی برای قرار گرفتن اگزوز در دیفیوزر تعبیه شده است.

طراحی داخلی کابین و به خصوص داشبورد هم به طور کلی تغییر کرده است. رنگ داشبورد و کابین از کرم به تیره تغییر کرده است. همچنین نمایشگر کوچک این خودرو به یک نمایشگر بزرگ تغییر کرده است. طراحی داشبورد عضلانی‌تر شده است. همچنین آن دو نوار نمایشگری که بالای کلاستر و روبرو صندلی شاگرد بود دیگر نیست.

بررسی ابعاد MVM 315 H

طول، عرض و ارتفاع این خودرو به ترتیب ۴۱۸۸ در ۱۶۸۶ در ۱۴۸۰ میلی‌متر است. همچنین فاصله دو محور در این خودرو ۲۵۲۷ میلی‌متر است. وزن این اتومبیل هم ۱۲۱۰ کیلوگرم است. سیر مشخصات در این اتومبیل با مدل قبلی تفاوت زیادی ندارد.

بررسی مشخصات فنی ام و ام ۳۱۵ اچ

همه مشخصات فنی این خودرو با مدل قبلی یکی است فقط حداکثر قدرت در این اتومبیل ۱۰۷ اسب بخار در ۶۰۰۰ دور در دقیقه و حداکثر سرعت آن هم ۱۷۰ کیلومتر در ساعت است.

بررسی امکانات و آپشن های MVM 315 H

این بخش هم با مدل قبلی زیاد فرق ندارد. از جمله تغییرات در این خودرو می‌توان به بیشتر شدن تعداد اسپیکرهای سیستم مالتی مدیا و اضافه شدن یک کنسول بین صندلی‌های جلو به عنوان استراحتگاه دست راست راننده اشاره کرد.

بررسی ام و ام ۳۱۵ پلاس

در نهایت سال ۱۳۹۹ بود که مدیران خودرو نسخه نهایی MVM 315+ را روانه بازار کرد. خودرویی که با مدل‌های قبلی خود تفاوت‌های بیشتری داشت.

بررسی ظاهری MVM 315+

نمای جلویی خودرو تا حدود دگرگون شده است. جلو پنجره فرمی مشبک به خود گرفته و بخش اصلی آن روی سپر واقع شده است. همچنین در نمای بغل دیگر آن نوار مشکی رنگ دیده نمی‌شود. طراحی در نمای عقب تغییر خاصی نداشته و فقط بر روی دیفیوزر طرح اگزوز فیک قرار گرفته است. اما نمای داخلی دگرگون شده و تریم داخلی کابین به دو رنگ تغییر یافته است. فرمان این خودرو دور چرم  به همراه دکمه‌های کنترلی در نظر گرفته شده است. همچنین کلاستر پشت فرمان دیجیتالی است.

بررسی ابعاد و اندازه ام وی ام ۳۱۵ پلاس

طول این خودرو ۴۲۱۳ میلی‌متر و عرض آن هم ۱۶۹۳ میلی‌متر است. ارتفاع این اتومبیل ۱۴۹۷ میلی‌متر و فاصله دو محور آن از یکدیگر هم ۲۵۲۷ میلی‌متر است. وزن ام وی ام پلاس هم ۱۲۸۵ کیلوگرم است. سایر مشخصات ابعادی خودرو با مدل‌های قبلی تفاوتی ندارد.

بررسی فنی MVM 315+

تغییری در موتور خودرو به وجود نیامده است و همان پیشرانه ۱.۵ لیتری با ۱۰۷ اسب بخار قدرت همچنان روی خودرو قرار گرفته است. اما مدیران خودرو برای این اتومبیل یک گیربکس اتوماتیک ۴ دنده را در نظر گرفته است. همچنین شتاب صفر تا ۱۰۰ این خودرو ۱۲.۵ ثانیه است. سایر مشخصات خودرو با مدل‌های قبلی تفاوتی ندارد.

بررسی آپشن و امکانات ام وی ام ۳۱۵ پلاس

سیستم کنترل فشار باد لاستیک ها TPMS برای ایمنی بیشتر اتومبیل در این خودرو در نظر گرفته شده است. همچنین فرمان برقی EPS باعث شده تا رانندگی با این خودرو راحت‌تر باشد. سیستم کنترل پایداری ESP برای کنترل‌پذیری بیشتر راننده در زمان رانندگی بر روی اتومبیل به کار می‌آید. سانروف دیگر امکان جدید در این اتومبیل است. همچنین چراغ‌های جلو اتوماتیک از دیگر امکانات جدید در این اتومبیل است.

 

مشخصات فنی انواع مدل های ام وی ام ۳۱۵

بطور کل خودرو ام وی ام ۳۱۵ در ۴ مدل روانه بازار شده است که از این ۴ مدل، یک مدل صندوق دار است و ۳ نسخه دیگر، هاچ بک می باشند و نام آنها عبارت است از؛

  1. ام وی ام ۳۱۵ ساده
  2. ام وی ام ۳۱۵ اسپرت اکسلنت
  3. ام وی ام ۳۱۵ اسپرت لاکچری
مشخصات فنی ساده اسپرت اکسلنت اسپرت لاکچری
سال های عرضه ۹۴ تا ۹۶ ۹۶ تا ۹۹ ۹۴ تا ۹۷
وزن (کیلوگرم) ۱۲۱۰ ۱۲۱۰ ۱۲۱۰
طول (mm) 4188 4188 4188
عرض (mm) 1686 1686 1686
ارتفاع (mm) 1480 1480 1480
پیشرانه ۴ سیلندر ۴ سیلندر ۴ سیلندر
حجم موتور (لیتر) ۱.۵ ۱.۵ ۱.۵
گشتاور (نیوتن متر) ۱۴۰ ۱۴۰ ۱۴۰
گیربکس ۵ دنده دستی ۵ دنده دستی ۵ دنده دستی
قدرت (اسب بخار) ۱۰۷ ۱۰۷ ۱۰۷
شتاب ۰ تا ۱۰۰ KM 11.8 11.8 11.8
سرعت (کیلومتر بر ساعت) ۱۷۰ ۱۷۰ ۱۷۰
مصرف ترکیبی در ۱۰۰ KM (لتیر) ۶.۳ ۶.۳ ۶.۳
حجم باک ۵۰ ۵۰ ۵۰
سنسور عقب دارد دارد دارد
ترمز ضد قفل ABS دارد دارد دارد
ترمز پارک برقی ندارد ندارد ندارد
چراغ مه شکن جلو دارد دارد دارد
چراغ مه شکن عقب دارد دارد دارد
نوع فرمان هیدرولیکی هیدرولیکی هیدرولیکی
تعداد ایربگ ۲ ۲ ۲
سیستم تهویه دستی دستی دستی

 

معرفی امکانات و آپشن های ام وی ام ۳۱۵ پلاس

از جمله مهمترین امکانات و تجهیزات ام وی ام ۳۱۵ اسپرت لاکچری فول آپشن‌ترین نسخه ام وی ام ۳۱۵ یعنی مدل اسپرت‌اکسلنت، می‌توان به کیسه هوا برای راننده و سرنشین کناری، ترمزهای جلو دیسکی و عقب کاسه‌ای مجهز به ABS و EBD، سیستم ضد سرقت ایموبلایزر، نمایشگر ۷ اینچی لمسی مجهز به رهیاب ماهواره‌ای و دوربین دنده عقب، کنترل سیستم صوتی از روی فرمان، سنسور دنده عقب، صندلی‎های چرمی، شیشه‌ها و آینه‌های برقی در لیست آپشن‌ها دیده میشوند که برای این رده قیمتی کافی به نظر میرسند. البته تیپ “اسپرت اکسلنت” با موارد تکمیلی نظیر سیستم پخش VIFA و روف‌رکهای روی سقف اشاره نمود.

 معایب ام وی ام ۳۱۵ پلاس

 

در ادامه نگاهی به معایب ام وی ام ۳۱۵ خواهیم داشت و دلایلی که شما را از خرید این خودرو منصرف می‌کند، برخواهیم شمرد. اگر مایل به شناخت بیشتر کاستی‌های ام وی ام ۳۱۵ هستید، در ادامه مطلب با ما همراه باشید. لازم به ذکر است که در این مطلب آخرین نسخه این خودرو موسوم به ام وی ام ۳۱۵ پلاس مورد بررسی قرار گرفته است.

  • کیفیت پایین کابین
  • بازار دست دوم نچندان خوب
  • گیربکس ناهماهنگ با پیشرانه
  • سیستم تهویه دستی
  • شتاب ضعیف
  • پیشرانه و شتاب ضعیف

ام وی ‌ام ۳۱۵ به نسبت ابعاد بدنه و سگمنتی که در آن قرار دارد، با ۱۲۱۰ کیلوگرم وزن، خودرویی سنگین محسوب می‌شود. به این موضوع موتور نسبتاً ضعیف و تنبل آن را اضافه کنید و خودرویی در اختیار خواهید داشت که از نظر شتاب گیری و کشش در سربالایی‌ها، خیلی عملکرد خوبی از خود نشان نمی‌دهد.

اگر ۲۰۶ تیپ ۵ را به عنوان یکی از رقبای مستقیم ام وی ‌ام ۳۱۵ در نظر بگیریم، در این بخش، ۲۰۶ با داشتن یک موتور ۴ سیلندر ۱۶ سوپاپ ۱.۶ لیتری با ۱۱۰ اسب بخار نیرو و ۱۴۷ نیوتن متر گشتاور و در عین حال، ۱۶۰ کیلوگرم وزن کم‌تر در مقایسه با ام وی ‌ام ۳۱۵، خودروی بسیار قوی‌تری است.

  • عملکرد بد گیربکس

همان طور که در بخش مشخصات فنی این خودرو ذکر کردیم، ام وی ‌ام ۳۱۵ به یک گیربکس ۵ دنده دستی مجهز شده که داد خیلی از مالکان این خودرو را درآورده است. گیربکس این خودرو را شاید بتوان یکی از پر سروصدا ترین گیربکس‌ها در این رده قیمتی معرفی کرد.

طبق گزارش مالکان ام وی ‌ام ۳۱۵، صدای زوزه گیربکس آن در دنده‌های ۲، ۳ و ۴ بسیار آزار دهنده هست و مشکل وقتی بدتر می‌شود که صدای گیربکس را به صداهای دیگر داخل کابین اضافه کنید.

  • ترمزهای کاسه ای عقب

یکی از معایب mvm 315 که بدون تغییر به نسخه پلاس انتقال یافته، ترمزهای کاسه‌ای عقب هستند که برای خودرویی در این رده قیمتی و با پسوند پلاس عجیب به نظر می‌رسند.

ترمزهای کاسه‌ای عقب از نسل اول ام وی ام ۳۱۵ تاکنون همراه این خودرو بوده‌اند و با وجود تغییر نسل و عرضه نسخه فیس‌لیفت، وضعیت آن‌ها تغییری نکرده است. استفاده از ترمزهای کاسه‌ای برای چرخ‌های عقب ام وی ام ۳۱۵ پلاس سبب شده تا این خودرو همچنان از نظر ایمنی در شرایط متوسطی قرار گیرد، حال آن‌که مدیران خودرو این محصول را با پسوند پلاس و به عنوان محصول جدید روانه بازار کرده است.

البته نباید از یاد برد که رقبای داخلی ام وی ام ۳۱۵ پلاس نیز از این نظر در وضعیت بهتری نیستند، با این حال برای خودرویی که در نتیجه همکاری با خودروساز خارجی توسعه یافته است، چنین موردی یک نقطه ضعف محسوب می‌شود و بایستی ام وی ام ۳۱۵ پلاس در سطحی بالاتر از رقبایش قرار گیرد.

نویسنده: نادر شاه نشین

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا