خودرومقایسه خودرو

مقایسه ساندرو با دنا پلاس

نمی‌توان خودروهای تولید یا مونتاژ داخل را با سطح یک خودروهای خارجی مقایسه کرد اما در بین آن‌ها هستند اتومبیل‌هایی که نسبت به دیگری از استانداردهای بالاتری برخوردار هستند. شرکت رنو محصول پر طرفدارای به نام ساندرو را طی سال‌های اخیر به بازار عرضه کرد که کیفیت نسبتا خوب آن توانست نظر خریداران را به خود جلب کند.

حال تصمیم گرفتیم تا این خودرو را با دنا پلاس یکی دیگر از خوش فروش‌های بازار مقایسه کنیم تا خریداران بتوانند با آگاهی بیشتر بین آن‌ها انتخاب کنند.

مقایسه ظاهری ساندرو با دنا پلاس

ظاهر این دو خودرو با یکدیگر خیلی متفاوت است. ساندرو یک خودرو هاچبک است که بی‌شباهت به کراس اوورهای تو شهری نیست. در آن طرف، دنا پلاس یک سدان است. در نمای جلویی ساندرو چراغ‌هایی را می‌بینیم که به شکل بیضی و زاویه دار طراحی شده است.

زاویه‌ها در این چراغ تند و تیز است اما تغییر بزرگی در نمای کلی آن‌ها ایجاد نمی‌کند. جلو پنجره این خودرو با خطوط درست افقی طراحی شده است که شباهت زیادی به ال ۹۰ دیگر محوصل پر فروش رنو در بازار ایران دارد. در نمای جلویی دنا پلاس هم یک چراغ نسبتا کشیده با عرض بزرگ را می‌بینیم که با یک جلو پنجره مشبک همراه شده است. جلو پنجره به دو بخش تقسیم شده است که بخش کوچکتر آن بالا و بخش بزرگتر آن پایین روی سپر قرار گرفته است.

در نمای بغل ساندرو می‌توانید سیمای یک هاچبک کاملا اقتصادی را ببینید که در طراحی آن مورد خاصی دیده نمی‌شود و به سادگی صورت گرفته است. بخش جلویی در نمای بغل خیلی کشیده نیست و انحنای زیادی هم در بخش عقب در نمای بغل دیده نمی‌شود.

در نمای بغل دنا پلاس هم می‌توانید خطوط روی بدنه را ببینید که سعی شده سیمای یک اتومبیل رسمی را به نمایش بگذارد. هر دو اتومبیل دارای رینگ‌های آلومینیومی هستند که باعث زیباتر شدن نمای بغل آن‌ها شده است. نمای عقب دنا پلاس شبیه به بنز C200 طراحی شده است هر چند که ظرافت و زیبای آن را ندارد اما نسبت به سایر محصولات طراحی شده در داخل بهتر است. چراغ‌های مربعی شکل و یک دیفیوزر که جایی برای اگزوز ندارد سایر بخش‌های نمای عقب دنا پلاس را تشکیل می‌دهند.

 

در نمای عقب ساندور می‌توانید چراغ‌های کشیده این خودرو که ایستاده هستند را ببینید. بخش پایینی چراغ‌ها فرمی مثلثی شکل دارد.

در این خودرو دیفیوزر وجود ندارد اما در پایین سپر جایی برای اگزوز در نظر گرفته شده است. پلاک اتومبیل در دنا پلاس بر روی درب صندوق عقب قرار می‌گیرد اما در ساندرو پلاک در پایین‌ترین بخش سپر واقع شده است.

نمای داخلی هر دو خودرو سعی شده با منحنی‌های نرم طراحی شود تا زیبایی و جذابیت را به همراه داشته باشد. یک نمایشگر در میانه داشبورد دنا پلاس قرار گرفته است که برای مدیریت سیستم مدیا و سایر بخش‌ها به کار می‌رود. کنار این نمایشگر کانال‌های کولر و زیر آن هم پنل دکمه‌ها قرار گرفته است.

فرمان دنا پلاس دور چرم است و بر روی آن دکمه‌های کنترلی قرار گرفته است که علاوه بر نمای زیبا باعث شده تا راننده در استفاده از بعضی امکانات راحت‌تر باشد. در نمای داخلی ساندرو نمایشگر دیده نمی‌شود ولی روی داشبورد یک سری دکمه و پیچ‌های ولوم برای مدیریت و تنظیم بخش‌های مختلف در نظر گرفته شده است.

پنل داشبورد دو رنگ است که زیباتر شدن کابین کمک کرده است. فرمان در این خودرو ساده طراحی شده و خبری از دور فرمان چرم و دکمه‌های کنترلی نیست. روی داشبورد سمت صندلی شاگرد می‌توانید محفظه کیسه هوا و در زیر آن هم محفظه داشبورد را ببینید که برای قرار دادن وسایل مختلف به کار می‌رود.

مقایسه ابعاد و اندازه ساندرو با دنا پلاس

همانطور که نوع بدنه این دو خودرو با یکدیگر متفاوت است ابعاد و اندازه آن‌ها هم با یکدیگر تفاوت زیادی دارد. طول، عرض و ارتفاع دنا پلاس به ترتیب ۴۵۵۹ در ۱۷۲۰ در ۱۴۶۰ میلی‌متر است. همچنین فاصله دو محور در این اتومبیل ۲۶۷۱ میلی‌متر است. ابعاد ساندرو هم به ترتیب طول، عرض و ارتفاع ۴۰۲۰ در ۱۷۴۶ در ۱۵۳۴ میلی‌متر است. فاصله دو محور جلو و عقب در این اتومبیل ۲۵۸۸ میلی‌متر است. هر دو خودرو برای ۴ سرنشین ظرفیت دارند.

 

حجم صندوق عقب ساندرو ۳۲۰ لیتر و حجم صندوق عقب دنا پلاس هم ۵۰۰ لیتر است. وزن دنا پلاس چیزی معادل ۱۲۵۸ کیلوگرم و وزن ساندرو هم ۱۱۰۵ کیلوگرم است. باک بنزین دنا پلاس ۶۰ لیتر و باک بنزین ساندرو هم ۵۰ لیتر است. هر دو خودرو از رینگ‌های ۱۵ اینچی بهره می‌برند. قطر تایرهای دنا پلاس ۱۹۵ میلی‌متر و قطر تایرهای ساندرو هم ۱۸۵ میلی‌متر است.

مقایسه فنی ساندرو و دنا پلاس

رنو بر روی ساندرو موتور معروف خود به نام K4M را قرار داده است که حجمی معادل ۱.۶ لیتر دارد. این موتور خطی می‌تواند قدرتی معادل ۱۰۵ اسب بخار در ۵۷۵۰ دور بر دقیقه را تولید کند. همچنین گشتاور این موتور تنفس طبیعی هم ۱۴۰ نیوتن متر در ۳۷۵۰ دور بر دقیقه است.

این پیشرانه دارای ۴ سیلندر و ۱۶ سوپاپ است. ایرانخودرو هم بر روی دنا پلاس از موتور EF7 استفاده کرده است که حجمی معادل ۱۶۴۳ سی‌سی دارد. این موتور تنفس طبیعی می‌تواند قدرتی معادل ۱۱۵ اسب بخار در ۶۰۰۰ دور در دقیقه را تولید کند. همچنین این موتور خطی توان تولید ۱۵۷ نیوتن‌متر در ۴۵۰۰ دور در دقیقه را دارد. این پیشرانه هم دارای ۴ سیلندر و ۱۶ سوپاپ است.

هر دو خودرو دارای یک گیربکس ۵ سرعته دستی هستند که کار انتقال قدرت از موتور به چرخ‌ها را انجام می‌دهد. هرچند که ساندرو با دنده اتوماتیک هم عرضه می‌شود.

هر دو خودرو دیفرانسیل جلو هستند. شتاب صفر تا ۱۰۰ کیلومتر دنا پلاس ۱۳.۵ ثانیه و شتاب صفر تا ۱۰۰ ساندرو ۱۰.۵ ثانیه است.

حداکثر سرعت دنا پلاس ۱۸۹ کیلومتر در ساعت و حداکثر سرعت ساندرو هم ۱۷۵ کیلومتر در ساعت است. میزان مصرف سوخت دنا پلاس در هر ۱۰۰ کیلومتر ۷.۷۴ لیتر در ۱۰۰ کیلومتر است. این میزان برای ساندرو ۶.۷ لیتر در ۱۰۰ کیلومتر    است. فرمان هر دو خودرو هیدرولیکی است.

 مقایسه ساندرو با دنا پلاس

مدل خودرو

رنو ساندرو دنا پلاس
حجم موتور ۱۵۹۸ سی سی ۱۶۴۶ سی سی
حداکثر قدرت ۱۰۵ اسب بخار در ۵۷۵۰ دور در دقیقه ۱۱۳ اسب بخار در ۶۰۰۰ دور در دقیقه

 

حداکثر گشتاور

 

140 نیوتون متر در ۳۷۵۰ دور در دقیقه

 

 

155 نیوتون متردر ۴۵۰۰ دور در دقیقه

 

گیربکس ۴ دنده خودکار ۵ دنده دستی
مصرف سوخت (ترکیبی) ۸.۳ لیتر در هر ۱۰۰ کیلومتر

 

7.7 لیتر در هر ۱۰۰ کیلومتر

 

شتاب صفر تا ۱۰۰ ۱۱.۵ ثانیه ۱۳.۵ ثانیه

حداکثر سرعت

۱۷۰ کیلومتر بر ساعت

 

189 کیلومتر بر ساعت

 

مقایسه آپشن و امکانات رفاهی

تجهیزات رنو ساندرو دنا پلاس
چراغ چراغ مه شکن چراغ جلوی نئون و LED ، مه­شکن، چراغ روشنایی پایین فضای کابین

 

سیستمهای مولتی مدیا

کنترل سیستم صوتی زیر فرمان – سیستم صوتی (رادیو + سی دی (پخش فشرده)+USB+4 بلندگو) فرمان مجهز به کلیدهای کنترلی سیستم صوتی و هندزفری موبایل
صفحه نمایش ندارد دارای مانیتور مالتی مدیا تصویری لمسی با رهیاب GPS

 

آینه

آینه های جانبی همرنگ بدنه

آینه های جانبی برقی، راهنمادار و تاشونده اتوماتیک، آینه چراغ دار روی آفتابگیر سمت شاگرد
تهویه مطبوع سیستم تهویه مطبوع با کنترل دستی تنظیم اتوماتیک کانال تهویه برای سرنشینان عقب

 

شیشه

 

بالابر برقی

شیشه های سولار(ضد اشعه مضر UV خورشید)، شیشه بالابرهای جلو و عقب برقی
سیستم های هشدار دهنده

سیستم هشدار دهنده هوشمند مرکزی ورود غیر مجاز، دوربین دید عقب، هشداردهنده موانع عقب

 

سایر امکانات

رینگ ۱۵ اینچی آلومینیومی

 

سیستم ضد سرقت (ایموبیلایزر)، کروز کنترل،  سیستم پشتیبانی از رهیاب)- دسترسی به صندوق عقب از داخل، بازکن قفل در صندوق عقب از داخل، قطعات دکوراتیو طرح چوب، سیستم قطع سوخت خودکار و سیستم کنترل بخار بنزین

 

 مقایسه ایمنی، ساندرو مطمعن

 

همان‌طور که اشاره به برتری دنا نسبت به سایر خودروهای تولید ملی از نظر طراحی داخل کابین داشتیم در رابطه با ایمنی نیز می‌­توانیم دنا را بهتر از دیگر خودرو­ها بدانیم. شاید قوی‌ترین مورد در بحث ایمنی دنا ترمزهای آن باشد که جلو و عقب دیسکی است و به دو سیستم ABS و EBD مجهز می‌باشد.

در بخش ایمنی و همچنین امنیتی، از مهم‌ترین تجهیزات و امکانات دنا می‌توانیم به مواردی مانند کیسه هوای راننده و سرنشین، کمربند ایمنی جلو سه نقطه‌ای پیش کشنده با قابلیت تنظیم ارتفاع، سیستم هشداردهنده ورود غیرمجاز، قفل مرکزی با ریموت کنترل، ایموبلایزر، سیستم قطع سوخت در مواقع اضطراری و چند مورد دیگر اشاره کنیم. اما با وجود همه این موارد باز ساندرو خودرویی با امنیت بیشتر است.

در جدول پایین به صورت خلاصه برای شما نکات ایمنی و تجهیزات ایمنی هر دو خودرو را آورده­‌ایم. 

تجهیزات رنو ساندرو دنا پلاس
استاندارد امنیت EURONCAP4

کیسه هوا

دارای ۴ کیسه هوا (راننده – سرنشین جلو و جانبی) کیسه هوای راننده و سرنشین جلو

سیستم ترمز

ترمز های جلو دیسکی و عقب کاسه ای – ترمز ضدقفل ABS بهمراه توزیع الکترونیکی ترمز ترمز ضد قفل ABS و EBD –  ترمز جلو دیسکی خنک شونده – ترمز عقب دیسکی

 

 

مقایسه آپشن ها و امکانات ساندرو و دنا پلاس

می‌توان این دو خودرو به خصوص ساندرو را جزء اتومبیل‌های کم آپشن یا متوسط رو به پایین دانست. اما با این وجود هر دو خودرو در بخش ایمنی از سیستم ترمز ضد قفل ABS و کیسه‌های هوا بهره‌مند شده‌اند. کامپیوتر سفری و گرم کن آینه از دیگر امکانات این دو خودرو است.

نویسنده: نادر شاه نشین

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا