خودرومقایسه خودرو

کیا سونت محصول تازه وارد شده کوشا خودرو؟ | مقایسه ساینا با ساینا اس

 

سایپا طی سال‌های اخیر اقدام به تولید خودروهایی با برند و لوگوی خود کرده است. یکی از این خودروها ساینا است که در بازار بدون رقیب ایران توانسته بخش مهمی از فروش بازار را در دست بگیرد. سایپا بعد از فروش خوب ساینا تصمیم گرفت مدل S این خودرو را هم تولید کند. ساینا با ساینا اس تفاوت‌هایی دارد که باعث ایجاد یک اختلاف قیمت در این خودرو شده است. هر کدام از این دو خودرو می‌توانند سلیقه‌های مختلف را پوشش دهند. حال برای اینکه ساینا و ساینا اس را بیشتر بشناسید تصمیم گرفتیم در این مقاله اقدام به معرفی و مقایسه این دو خودرو بپردازیم.

مقایسه ظاهری ساینا با ساینا S

از ظاهر ساینا اس می‌توانید متوجه شوید که این خودرو فیس لیفتی از ساینا است. همچنین با دیدن ساینا معمولی متوجه قدیمی‌تر بودن آن نسبت به ساینا S می‌شوید. در نمای هر دو خودرو چراغ‌هایی کشیده که دارای زاویه و کناره‌ها تند و تیز است را می‌بینید. شکل و شمایل هر دو جلو پنجره تقریبا یکی است اما در ساینا طراحی به صورت خط‌های افقی صورت گرفته و در ساینا اس طراحی به صورت مشبک است. یکی از اصلی‌ترین تفاوت‌های نمای جلویی ساینا و ساینا اس مربوط به بخش پایینی سپر است. در ساینا معمولی سپر هم رنگ با بدنه است اما در ساینا اس یک بخش مشکلی رنگ در آن‌جا استفاده شده که ظاهر اتومبیل را جذاب‌تر کرده است.

نمای عقب هر دو خودرو تفاوت زیادی با یکدیگر ندارد. دماغه خودرو کشیده و نوک تیز به نظر می‌رسد در بخش عقب هم انحنای کمی به چشم می‌خورد. رینگ‌های این دو خودرو به طور عموم فولادی است و در اکثر آن‌ها از قالپاق فولادی پیچی استفاده شده است. البته در برخی از مدل‌ها به خصوص مدل‌های قدیمی ساینا از رینگ‌های آلومینیومی هم استفاده شده است. در نمای عقبی این دو خودرو تفاوت‌ها کمی بیشتر شده است. چراغ‌های عقب ساینا کشیده و صاف است که با زاویه‌های تیز در نظر گرفته شده است. این در حالی است که چراغ‌های ساینا اس کشیده و عضلانی طراحی شده‌اند. همچنین دیگر از زاویه‌های تند و تیز مانند ساینا EX خبری نیست.

همچنین در قسمت پایین سپر عقب ساینا اس یک دیفیوزر قرار داده شده است که چنین چیزی در ساینا EX دیده نمی‌شود. البته درون دیفیوزر ساینا اس جایی برای اگزوز تعبیه نشده است که با توجه به رده پایین بودن این دو خودرو قابل توجیه است. نمای داخلی این دو اتومبیل تغییرات زیادی نداشته و با دیدن آن متوجه خواهید شد که تقریبا یکی هستند. نمای داخلی و داشبورد کاملا تیره است. فقط بخش‌هایی از پنل داشبورد که روی آن دکمه‌های کنترلی و سیستم مالتی مدیا قرار گرفته است به رنگ نقره‌ای در آمده است. وسط داشبورد پنلی است که در بالاتریم بخش آن یک نمایشگر برای نشان دادن ساعت قرار دارد.

زیر این نمایشگر کانال کولرها قرار دارد. زیر کانال کولر یک ردیف دکمه قرار گرفته است. در زیر این دکمه‌ها سیستم مالتی مدیا و بعد از آن هم پنل مدیریت سیستم تهویه قرار گرفته است. فرمان هر دو خودرو ۳ پره است اما فرمان ساینا معمولی چیزی شبیه به پراید ساده در نظر گرفته است. فرمان ساینا اس مشکلی رنگ و با دور چرم در نظر گرفته شده است. از دیگر تغییرات داخلی تغییر کلاستر پشت فرمان است که در ساینا اس کمی جذاب‌تر طراحی شده است. طراحی دنده در هر دو خودرو تقریبا یکی است. جلوی صندلی شاگرد روی داشبورد در هر دو خودرو ایربگ قرار گرفته است که می‌توان جای قرارگیری آن را دید.

مقایسه ابعاد و اندازه ساینا EX و ساینا S

ابعاد و اندازه این دو خودرو دقیقا یکی است. طول ساینا یا ساینا اس چیزی معادل ۴۲۱۵ میلیمتر و عرض آن هم ۱۶۶۳ میلیمتر است. ارتفاع این خودرو ۱۴۸۴ میلیمتر و فاصله دو چرخ جلو با یکدیگر هم ۱۴۱۰ میلیمتر است. فاصله چرخ‌های عقب با یکدیگر ۱۴۱۰ میلی‌متر و فاصله دو محور جلو و عقب با یکدیگر ۲۴۱۰ میلیمتر است. حجم مخزن سوخت در این دو اتومبیل ۴۱ لیتر است. وزن خالص این دو خودرو ۱۰۵۰ کیلوگرم است. هر دو خودرو ظرفیت ۵ سرنشین را دارند. حجم صندوق عقب این هر دو خودرو ۳۷۰ لیتر است. قطر رینگ‌های به کار رفته در ساینا و ساینا اس ۱۴ اینچ است. همچنین قطر تایرهای هر دو خودرو ۱۸۵ میلی‌متر است.

 

مقایسه فنی ساینا و ساینا اس

پیشرانه به کار رفته در ساخت هر دو خودرو دقیقا یکی است. هر دو اتومبیل از موتور M15 سایپا که در شرکت مگا موتور تولید می‌شود استفاده می‌کند. این موتور دارای ۴ سیلندر و ۱۶ سوپاپ است. این موتور خطی توان تولید  ۸۷ اسب بخار در ۵۳۰۰ دور در دقیقه را دارد. حجم این پیشرانه ۱۵۰۳ سی‌سی است. حداکثر گشتاور پیشرانه M15 چیزی معادل ۱۲۸ نیوتن متر در ۴۰۰۰ دور در دقیقه است. تنفس این موتور طبیعی و استاندارد آلایندگی در ساینا یورو ۴ و ساینا اس یورو ۵ است. شتاب صفر تا ۱۰۰ کیلومتر این خودرو ۱۲.۸ ثانیه و حداکثر سرعت آن هم ۱۷۵ کیلومتر در ساعت است.

انتقال قدرت از موتور به چرخ‌ها در این خودرو به وسیله یک گیربکس ۵ سرعته دستی صورت می‌گیرد. محور محرک این اتومبیل جلو است. مصرف سوخت ترکیبی این موتور ۷ لیتر در هر ۱۰۰ کیلومتر است. فرمان هر دو خودرو هیدرولیک است. سیستم تعلیق جلو مک فرسون و سیستم تعلیق عقب میله‌ای پیچشی است. ترمزهای جلو در این خودروها دیسکی و ترمزهای عقب هم کاسه‌ای است. در این خودرو از سیستم ترمز ضد قفل ABS استفاده شده است.

مقایسه آپشن و امکانات ساینا و ساینا اس

اگر بخواهیم در مورد این خودرو واقع بین باشیم باید بگوییم عملا هیچ آپشن و امکان خاصی ندارند. دو خودروی پایین رده که بعد از بازنشسته شدن پراید به همراه تیبا جزء اتومبیل‌های اقتصادی بازار به حساب می‌آیند. اما هر دو خودرو از امکاناتی مانند کیسه هوا برای ایمنی بیشتر سرنشینان بهره می‌برند. همچنین وجود آینه‌های برقی به همراه سنسور پارک عقب از دیگر امکانات این دو خودرو است. مه‌شکن‌های جلو و عقب برای ایمنی بیشتر خودرو در شرایط بد جوی مورد استفاده قرار می‌گیرد. در ساینا اس از امکاناتی مانند کامپیوتر سفری، دی لایت و ایزوفیکس صندلی کودکان استفاده شده است.

برای مقایسه دقیق‌تر ساینا EX و ساینا s از نظر آپشن می‌توانید به سراغ جدول زیر بروید:

مدل خودرو

ساینا EX

ساینا s پایه

ساینا اس ۸۵ گانه

دی‌لایت

ندارد

دارد

دارد

کامپیوتر سفری

ندارد

دارد

دارد

ایزوفیکس صندلی

ندارد

دارد

دارد

نمایشگر تعویض دنده (GSI)

ندارد

دارد

دارد

غربیلک فرمان

معمولی

D کات با روکش چرمی

D کات با روکش چرمی

سنسور نور (اتولایت)

ندارد

ندارد

دارد

سنسور فشار باد لاستیک (TPMS)

ندارد

ندارد

دارد

نویسنده: نادر شاه نشین

 

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا