اخباربازار سرمایهتاپ

کاهش ۱.۲۵ درصدی شاخص بورس/ گزارش مثبت صنایع ترمز ریزش شاخص را کشید

طی دومین هفته تیر ماه شاخص کل بورس با ریزش ۱.۲۵ درصدی به پله یک میلیون و ۵۱۳ هزار و ۷۱۷ واحدی رسید.

به گزارش خبرنگار عصر خدمات، شاخص کل هم وزن نیز با کاهش ۰.۱۹ درصدی به ارتفاع ۴۲۱ هزار و ۴۸۱ واحدی تنزل یافت و شاخص کل فرابورس نیز با کاهش ۱.۲۵ درصدی در ارتفاع ۲۰ هزار و ۴۱۱ واحد قرار گرفت.

طی ۵ روز معاملاتی هفته‌ای که گذشت، بحث کاهش نرخ دلار و اخبار‌ ضد و نقیضی که در خصوص توافق روانه بازار شد بر روی روند بازار تاثیرگذار بود که باعث شد به طور میانگین روزانه شاهد خروج پول حقیقی به میزان ۳۷۶ میلیارد تومان باشیم. به طور کلی در هفته گذشته حدود هزار و ۸۸۲ میلیارد تومان از بازار سرمایه توسط حقیقی‌ها خارج شد.

ارزش معاملات بازار نیز در هفته‌ای که گذشت حدود ۱۸ هزار و ۳۴۴ میلیارد تومان (به طور میانگین روزانه حدود ۳ هزار و ۶۶۸ میلیارد تومان) بود که این میزان ناچیز است. در صورتی که ارزش معاملات افزیش نیابد، همچنان در هفته آتی بازار بی‌رمقی را شاهد خواهیم بود. سرانه خرید و فروش هر شخص حقیقی نیز به ترتیب ۲۰ میلیون و ۱۰۰ هزار تومان و دیگری ۲۰ میلیون و ۱۴۰ تومان بود.

بازار با انتشار گزارش‌های فصلی و ماهانه مناسب از صنایع بزرگ مثل فلزات، پالایشی‌ها و شیمیایی‌ها، اجازه افت بیشتر پیدا نکرد. اما وضعیت مبهم تحولات بین‌المللی باعث شده، سرمایه‌گذاران در خرید سهام ریالی مثل خودرو و بانکی‌ها محتاط‌تر عمل کنند و منتظر نتیجه اتفاقات سیاسی که قرار است رخ دهد، باشند. به همین علت معاملات بازار سهام در هفته گذشته کم رمق بود و شاهد حجم پایینی از معاملات بودیم.

باید گفت تا زمانی که به بازار سرمایه پول تازه وارد نشود بازار در رکود خواهد ماند. البته خبر مثبتی نیز روانه بازار شد، خبر واریز هزار میلیارد تومان از صندوق توسعه ملی به صندوق تثبیت بازار سرمایه که تاثیر مثبتی بر روند بازار داشت.

انتهای پیام/

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا