اخبارخودرو

۳۵ درصد رشد در تولید و فروش بهمن موتور/ لزوم توسعه و افزایش کیفیت استانداردها

نشست خبری گروه خودروسازی بهمن با موضوع دستاوردهای این خودروساز در سال ١۴٠١ برگزار شد.

به گزارش خبرنگار عصر خدمات،در این نشست محمد ضرابیان مدیرعامل بهمن موتور با اشاره به افزایش تولید گفت: نسبت به سال ١۴٠٠ بهمن موتور در حوزه تولید و فروش تا ٣۵ درصد رشد را تجربه کرده است. در مجموع سبد فروش بهمن در سال آینده دو محصول جدید فیدلیتی پرستیژ و SUV جدید را خواهیم داشت.

او افزود: در ارزیابی های صورت گرفته رتبه اول در فروش و رضایتمندی از خدمات نیز توانستیم در رده بهترین ها باشیم و در حوزه ساخت داخل نیز فیدلیتی به عنوان محور ساخت داخل در سال بعد به بیش از ۴٠ درصد خواهیم رسید.

او تصریح کرد: در سال بعد روزانه ١٠٠ دستگاه فیدلیتی تولید می کنیم و در مجموع تا ۵٧ هزار دستگاه برای سال بعد برنامه تولید داریم. همچنین برای سال آتی در بخش واردات یا CBU قصد داریم بین ١٢ تا ١۵ هزار دستگاه واردات داشته باشیم.

همچنین علی پورابراهیم عضو هئیت مدیره بهمن موتور در خصوص توسعه زیرساخت های این شرکت گفت: فقط در دو حوزه بهمن موتور و بهمن دیزل فعالیت های زیادی شده است. سایت تولیدی بهمن موتور ٣٠هکتار است و ظرفیت ۶٠ هزاردستگاهی دارد. اما زمینی برای احداث بهمن موتور ٢ به مساحت ١٣٠ هکتار خریداری شده است که در ۵ سال آینده بتوانیم تا ٢۶٠ هزار دستگاه ظرفیت تولید داشته باشیم.

او ادامه داد: تک سنتر یا مرکز تحقیقات بهمن موتور مجوزهای لازم را دریافت کرده و ٧۵٠٠ متر فضای مهندسی به مجموعه اضافه می شود تا زیرساخت های طراحی پلنفرم اختصاصی ما ایجاد شود.

او تصریح کرد: مرکز تست سنتر برای مشتریان نیز در حال احداث است که مشتریان می توانند از نزدیک محصولات را لمس و تست کنند. ضمنا فضایی نزدیک به مجموعه بهمن در جاده مخصوص در نظر گرفته ایم که اختصاص به خودروهای وارداتی دارد و استانداردهای خاصی خواهد داشت.

پور ابراهیم اضافه کرد: خطوط بدنه نیز گسترش یافته است و در سال بعد به طور مثال بدنه فیدلیتی با این ظرفیت ها به طور کامل در ایران تولید می شود.

او در خصوص بهمن دیزل نیز گفت: این شرکت قبل از خصوصی سازی ٨ هکتار مساحت داشت اما امروز ٣٢ هکتار مساحت دارد. در خصوص کشنده ام پاور ما توانسته ایم مجهز ترین خط تولید کشور را برای این خودرو ایجاد کنیم. حتی یک مجموعه خدمات پس از فروش مستقل برای خودروهای تجاری در نظر گرفته ایم که تا سال ١۴٠٣ کل خدمات به این مرکز انتقال می یابد که مجهز ترین و به روز ترین در ایران خواهد بود.

حسین خضری مدیرعامل بهمن دیزل نیز در خصوص خودروهای تجاری این گروه خودروسازی گفت: به رغم همه تحریم ها و سختی ها بهمن دیزل توانست به بیش از ۵ هزار و ٣٠٠ دستگاه تولید خودروهای تجاری سنگین و نیمه سنگین دست پیدا کند که بیش از ١٢٠ درصد رشد نسبت به سال گذشته دارد. موضوع مهم در این حوزه خروج بهمن دیزل از وضعیت تک محصولی بود.

او ادامه داد: در سال جاری با تولید و عرضه کامیونت های ام پاور توانستیم شرایط خوبی را تجربه کنیم و به عنوان پیش رو در این بخش استانداردها را پاس کردیم.

وی تصریح کرد: کامیون BD300 نیز محصولی جدید است که در جایگزینی خودروهای فروسوده می تواند بسیار تاثیر بخش باشد. از طرفی فعالیت ها به گونه ای بوده است که پرسنل از ۶٠٠نفر به ٢ هزار نفر رسیده و با توجه به نیاز بازار در سال بعد ۶٠ درصد افزایش تولید خواهیم داشت.

ابراهیم افشار مدیر کسب و کار گروه بهمن نیز با اشاره به توسعه محصول برای سال بعد گفت: در بخش وانت فعالیت هایی داشتیم که بتوانیم یک وانت کامیونت ٣.۵ تن با برند فورس تولید کنیم که نیاز بازار را پاسخ دهد.

او تصریح کرد: به طور کلی ٣ محصول جدید خواهیم داشت برای سال بعد که در رده کامیون و کامیونت های سبک قرار می گیرد. همچنین دو کشنده جدید با قدرت ۵۶٠ اسب بخار خواهیم داشت که هدف ما رقابت با خودروسازان اروپایی است.

او افزود: اتوبوس درون شهری ١٢ متری ما در شرکت اِسنا در سال جاری تا ١٢٠ دستگاه فروش داشت و برنامه ساخت اتوبوس های ٩ و ١٨ متری در شرکت اِسنا با توجه به نیاز بازار در جریان است.

در ادامه این نشست خبری پارسا نوری معاون مهندسی بهمن موتور در خصوص فعالیت های مهندسی این شرکت گفت: در بخش سواری بعد توقف تولید مزدا ٣ خودروی ریسپکت را عرضه کردیم و در سال بعد تا ١٠ دستگاه تولید خواهیم داشت. در مورد خودروی فیدلیتی هم استفاده از پلتفرم این خودرو برای تولید محصولات دیگر در برنامه هست.ضمن این که فیدلیتی پرستیژ به عنوان یک اس یو وی در سال بعد خواهد آمد.

او ادامه داد: خودروی XB1 هم در سال بعد به خانواده فیلیتی اضافه می شود که در سال ٢٠٢٣ طراحی شده است. دیگنیتی پرستیژ هم توانست جای خالی خودرویی در این سگمنت را با توجه به توانمندی های خود پر کند.

نوری ادامه داد: بهمن موتور در تلاش است روی دو خانواده فیلیتی و دیگنیتی خودروی هیبرید هم داشته باشد.

در بخش خودروهای سبک نیز وانت کارا توانسته با توسعه و افزایش کیفیت استانداردها را کسب کند. ضمنا یک خودروی کاپرا تک کابین نیز خواهیم داشت.

او در خصوص پیکاپ G9 نیز افزود: این خودرو تنها یک پیکاپ نیست و با توجه به توانمندی های خود می تواند بخشی از بازار SUV را نیز پوشش دهد.تولید این خودرو در سه ماهه اول سال بعد در بهمن دیزل آغاز می شود.

ضرابیان مدیرعامل شرکت بهمن موتور در پاسخ به سوال خبرنگار عصر خدمات در خصوص عدم حضور این شرکت در سامانه جامع فروش گفت: قانون بالاتر از همه چیز است و در قانون حمایت از مصرف کنندگان و تولیدکنندگان روش های فروش صراحتا آمده است. پس ما در این سامانه حضور داریم سخن گوی وزارت صمت اطلاعات اشتباه داده اند. هماهنگی ها با مجموعه وزارت صمت انجام شده و امیدواریم مصرف کنندگان سود ببرند. واقعیت اینجاست که ما ضمن احترام به قوانین سعی داریم در طرح ها طوری حضور پیدا کنیم که مشتری ضرر نکند.

ضرابیان در خصوص ساخت داخل محصولات نیز گفت: این موضوع باید تحت سیاست های تعرفه ای تدوین می شود. ما محصول محوری فیدلیتی را داریم که قصد داریم به ۴٠ درصد برسیم اما باید تیراژ به حدی برسد که سازنده داخلی انگیزه سرمایه گذاری در این خصوص را داشته باشد. بنابراین باید بگویم سیاست ۴٠ درصد ساخت داخل قطعا تاثیر می گذارد در تولید بخش خصوصی اما در تولید دو خودروساز بزرگ شرایط متفاوت است.

همچنین او در خصوص الزام عرضه محصول در بورس کالا که از قانون فروش خودرو حذف شده است گفت: ما اعتقاد داریم برای این که عرضه به گونه ای باشد که مصرف کننده سود ببرد، بورس هم یک روش است. اما سامانه یک پارچه و مباحث دیگر کمی شفاف نیستند از این رو سعی داریم روش های دیگر را هم بررسی کنیم و کمی برای این موضوع نیاز به زمان داریم.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا