تاپخودرویادداشت ها

سهم دولتی ها در نمایشگاه خودرو فقط دو محصول جدید/ پیام خصوصی به وزیر صمت

چهارمین نمایشگاه خودرو تهران پرده های دیگری از صنعت خودرو را به متخصصین و مسئولین نشان داد. پرده هایی که در ژانر کاملا مستند صنعت خودرو ایران قرار دارد.

چهارمین نمایشگاه خودرو تهران از ۲۶ تا ۳۰ اردیبهشت ماه در محل نمایشگاه های شهرآفتاب برگزار شد. این نمایشگاه طبق معمول مورد استقبال علاقه مندان قرار گرفت و برگزاری این رویداد نیز بهتر و منظم تر از سال های گذشته بود. اما این رویداد پرده های دیگری از صنعت خودرو را به متخصصین و مسئولین نشان داد. پرده هایی که در ژانر کاملا مستند صنعت خودرو ایران قرار دارد.

غایبین بزرگ

در نمایشگاه چهارم غایبان بزرگی وجود داشت. شاید مهمترین غایب وزیر صمت بود. کسی که راس هرم سیاست های صنعت خودرو است و چهارمین نمایشگاه این صنعت جای خالی او را سخت احساس کرد. غایب دیگری که حتی عدم حضور او در نمایشگاه بیش از وزیر صمت موجب توجه اهل فن شد، منوچهر منطقی است.

معاون صنایع حمل و نقل ساختمان سمیه که احتمالا مهمترین کار او در این معاونت پرداختن به امور تولید و برداشتن موانع از راه خودروسازان است. البته شاید این روزها منطقی در مسیر شفاف سازی سیستم فروش جامع غیر منطقی خودروسازان آنقدر درگیر است که فراموش کرده از ویترین صنعت خودرو بازدید کند!

در میان خودروسازان هم باید به غیبت گروه خودروسازی سایپا، مدیران خودرو، کرمان موتور، صنایع خودروسازی ایلیا و چند شرکت خصوصی دیگر اشاره کرد. هر چند با حضور خودروسازان غایب نمایشگاه می توانست رنگ و بوی بهتری هم داشته باشد، اما همین نمایشگاه برگزار شده هم درس های مهمی به مسئولین و سیاست گذاران حاضر و غایب صنعت کشور داد.

حاضرین به غایبین خبر دادند!

تحریم ها وارد سال چهارم شده است. دو خودروساز بزرگ کشور هنوز درگیر زیان های انباشته و خودروهای معوق و کف پارکینگ ها هستند. نهاده های تولید گران شده اند، ارتباطات بانکی بین المللی هنوز با مشکلات بسیاری برقرار می شود. هزینه های حمل قطعات به کشور بالا رفته است و برای خرید مواد اولیه و قطعات دیگر نمی توان اعتباری خرید کرد و باید همه مبلغ یا بیشتر آن را به طرف خارجی پرداخت کرد.
بگذارید روضه تولید در کشور را بیش از این باز نکنیم و سراغ گمرک و تصمیمات عجیب و غریب سیاست گذاران در این حوزه نرویم. اما چهارمین نمایشگاه صنعت خودرو یک پیام روشن را به همه مخابره کرد. پیامی که در آن می گوید: قطار صنعت ایران در ایستگاه نمایشگاه مسافرانی از بخش خصوص دارد. مسافرانیکه با همه روضه های سوزناک بالا، باز هم چراغ تولید را روشن نگه داشته است.

در نمایشگاه چهارم حدود ۲۲ محصول کاملا جدید و یا نسبتا نو توسط خودروسازان حاضر به نمایش درآمد. جالب آن که سهم خودروسازانی که بخش کوچک اما پر زور سهام آنها دولتی است، تنها دو خودرو بود! موضوعی که خود گویای بهره وری بالای بخش خصوصی با انبوه مشکلاتی است که پیش روی آنها قرار دارد.

سرعت عمل در گسترش محصول

خودروسازان بخش خصوصی به طور کلی به دلیل استفاده از فرمول هزینه- فایده همیشه چابک تر از دولتی ها بوده اند. از این رو بسیار از خودروهای معرفی شده در نمایشگاه چهارم در حقیقت نمونه های تولید مهندسی بودند که از خط تولید خودروسازان بخش خصوصی خارج شده اند. این در حالی است که پروسه انتخاب محصول تا تولید نمونه اولیه در خودروسازان دولتی در بهترین حالت بیش از ۲.۵ سال زمان نیاز دارد.

از نکات دیگر در خصوص عملکرد خودروسازان بخش خصوصی باید به مشکلات کم تر این شرکت ها در ایجاد ارتباطات بین المللی با شریکان خارجی و امور بانکی اشاره کرد. زیرا آن ها کم تر از خودروسازان دولتی در رصد تحریم ها قرار دارند و به همین دلیل می توانند، سریع تر و بهتر از این روابط را ایجاد کنند.

از طرفی شریکان خارجی نیز اشتیاق بیشتری در همکاری با خصوصی ها دارند. زیرا در شرکت های خصوصی با تغییر دولت ها و وزیر نوسان های مدیریتی ایجاد نمی شود و به همین دلیل استراتژی های همکاری نیز سلیقه ای نیست. موضوع مهمی که در تدوین برنامه های بلندمدت دو طرف را یاری می کند.

حل مشکلات بخش خصوصی وظیفه کیست؟

وزارت صمت در حدود ۹ ماهی که ساختمان این وزارت خانه را از متولیان دولت حسن روحانی تحویل گرفته است، به گواه فعالان این حوزه هیچ سنگی را از سر راه تولیدکنندگان خودرو در بخش خصوصی بر نداشته است. این در حالی است که ۹۰ درصد از محصولات جدید صنعت خودرو ایران توسط بخش خصوصی تولید می شود.

حذف ارز ترجیحی پرداخت عوارض گمرکی از سبد اختصاص ارز دولت که موجب افزایش هزینه های تولید است و راه اندازی سامانه فروش جامع خودرو از آخرین تصمیماتی است که بخش نامه های آن از دفترخانه ساختمان خیابان سمیه بیرون آمده. تصمیماتی که هنوز کسی نمی داند چقدر در اولویت قرار داشت. بسیاری از خصوصی سازان نیز از این موضوع گله دارند که مشاوره های آنها کمترین تاثیر را در تصمیمات کلان صنعت خودرو دارد.

این در حالی است که رهبر معظم انقلاب در دوران تحریم بارها از برداشتن موانع پیش روی راه تولید سخن گفته است و این موضوع باید دغدغه اصلی متولیان امر باشد. با این حال، حالا قطار این صنعت در ایستگاه چهارم نمایشگاه خودرو مسافرانی را سوار کرده که از بخش خصوصی آمده اند.

آنهایی که دل خوشند به لوکوموتیوران تا با تصمیمات کارشناسی و درست آنها را به ایستگاه تولید برساند. شاید وقت آن رسیده وزیر صمت و معاون با تجربه حمل و نقل او پای سخن تولیدکنندگان بخش خصوصی بنشینند و قبل از اجرای تصمیمات انچنینی از فعالان بخش خصوصی هم مشورت بگیرند.

یادداشت : امید آورزمانی

انتهای پیام/

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا