اخباراقتصاد کلانتاپ

پروژه‌های نهضت ملی مسکن چشم‌انتظار پرداخت تسهیلات ساخت از سوی بانک‌ها

طبق قانون، بانک‌ها باید سالانه ۲۰ درصد از تسهیلات خود را به ساخت مسکن اختصاص دهند اما همچنان در این خصوص کم‌کاری در برخی از بانک‌ها دیده می‌شود.

به گزارش عصر خدمات، پروژه نهضت ملی مسکن به عنوان یکی از مهم ترین پروژه های عمرانی کشور به شمار می رود که روند اجرای آن طی دو سال گذشته با توجه به وعده هایی که داده شده بود کمی با کندی روبرو شده است و بخش عمده ای از این کم کاری هم به دلیل عدم همکاری بانک ها در پرداخت تسهیلات ساخت مسکن است.

حدود ۲ سال از اجرای قانون جهش تولید مسکن و آغاز ساخت پروژه‌های نهضت ملی مسکن در کشور می‌گذرد. طبق آخرین آمار اعلام شده از سوی وزارت راه و شهرسازی تا کنون برای حدود ۱.۸ میلیون واحد مسکن طرح مذکور زمین تامین شده و ساخت بیش از ۱.۵ میلیون واحد در دست اجراست.

در سال اول اجرای طرح جهش تولید مسکن بانک ها باید ۳۶۰ هزار میلیارد تومان پرداخت می کردند که از این میزان مبلغ بسیار کمی پرداخت شده و در سال دوم جهش تولید مسکن بانک ها باید ۴۵۸ هزار میلیارد تومان از تسهیلات خود را به بخش مسکن و پروژه های نهضت ملی مسکن تخصیص می‌دادند. در سال اول و دوم اجرای قانون جهش تولید مسکن بانک‌ها و موسسات عامل نهضت ملی مسکن باید ۸۱۸هزار میلیارد تومان تسهیلات پرداخت می‌کردند.

عملکرد بانک ها در پرداخت تسهیلات ساخت مسکن

آخرین آمار در خصوص میزان تسهیلات پرداخت شده از سوی بانک ها به تازگی اعلام شده به طوری در این زمینه نوروزی سرپرست دفتر اقتصاد مسکن وزارت راه و شهرسازی گفت: بانک مسکن حدود ۷۵ درصد و بانک توسعه تجارت حدود ۱۰۰ درصد از تعهدات خود را در این زمینه انجام داده اند.

وی بیان کرد: بانک سپه حدود ۴۰ درصد از تعهدات خود را عمل کرده است. همچنین بانک ملت ۲۰ درصد، بانک ملی ۱۳ درصد، بانک تجارت ۱۳ درصد و بانک صادرات ۱۰ درصد تعهدات خود را انجام داده‌اند.

سرپرست دفتر اقتصاد مسکن وزارت راه و شهرسازی با بیان اینکه این بانک ها عملکرد ضعیفی داشتند افزود: عملکرد بانک نور و موسسه مالی اعتباری بانک خاورمیانه همچنین بانک سرمایه صفر بوده است.

او گفت: طبق قانون جهش تولید مسکن باید ۲۰ درصد از تسهیلات بانکی به حوزه مسکن پرداخت شود که بانک ها طی ۲سال گذشته در این بخش عملکرد ضعیفی داشته اند اما با دستور رئیس جمهور میزان همکاری بانک ها بهتر شده است.

یکی از بخش هایی که نقش مهمی در حوزه تامین مالی پروژه های نهضت ملی مسکن دارد، صندوق ملی مسکن است که از ابتدای شکل‌گیری صندوق تا به امروز رقمی که محقق شده ١٢ هزار و ٨۵٠ میلیارد تومان بوده و بیش از ۶ هزار میلیارد تومان هم هزینه شده‌است.

نقش صندوق ملی مسکن در پیشرفت پروژه‌های مسکن

در همین رابطه محمدرضا اسماعیلی رئیس صندوق ملی مسکن در خصوص منابع مالی پرداخت شده برای پروژه های نهضت ملی مسکن گفت: صندوق ملی مسکن در پیشرفت پروژه‌های مسکن، نقش بسیار موثری دارد و از ابتدای شکل گیری صندوق و تخصیص منابع از این محل ١۵٠ هزار واحد مسکونی تکمیل شده و با راه‌اندازی صندوق سرعت اجرای پروژه نهضت ملی افزایش یافته است.

با توجه به عقب ماندگی ها در حوزه مسکن به ویژه در بخش منابع مالی با دستور مقام معظم رهبری مقرر شد ۲میلیاد دلار منابع صندوق توسعه ملی به حوزه مسکن اختصاص یابد که در این زمینه هم رئیس صندوق ملی مسکن در پاسخ به باشگاه خبرنگاران گفت: براساس تصمیمات گرفته شده قرار بر این است که ٢ میلیارد دلار اخذ شده از صندوق توسعه ملی به صندوق ملی مسکن واریز شود اما از صندوق توسعه می‌خواهیم این موضوع را بهانه‌ای برای حل مسأله دیگر خود قرار ندهد.

رضایی عضو کمیسیون عمران مجلس هم در گفت وگو با باشگاه خبرنگاران جوان گفت: میزان همکاری بانک ها در پرداخت تسهیلات ساخت مسکن بسیار کم است و از ۱۰۰ درصد اعتباراتی که باید پرداخت می‌شد تنها ۲۰ درصد طی دو سال گذشته پرداخت شده است.

وی ادامه داد: طبق قانون در صورتی که بانک ها همکاری لازم را برای پرداخت تسهیلات ساخت مسکن نداشته باشند باید جریمه شوند و در صورت ادامه دادن این اقدام روسای بانک ها باید عزل شوند اما همچنان شاهد آن هستیم که حتی با وجود دستور رئیس جمهور برخی از بانک ها کم کاری می‌کنند که باید این موضوع رسیدگی شود.

همچنین فرشید ایلاتی کارشناس مسکن در گفت وگو با باشگاه خبرنگاران گفت: بازار مسکن در شرایط کنونی نیازمند تولید و عرضه مسکن و پرداخت تسهیلات ساخت به سازندگان درجهت افزایش انگیزه سازنده ها است بنابراین برنامه ریزی در این زمینه در جهت بهبود پرداخت تسهیلات ساخت نقش بسیار مهمی در اجرای پروژه‌های نهضت ملی مسکن دارد.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا