اخبارخودرو

معرفی اشکودا اسکالا SKODA SCALA مدل ۲۰۲۳

اشکودا اسکالا یک خودروی هاچ‌بک خانوادگی است که از سال ۲۰۱۹ تولید می‌شود. این خودرو بر پایه پلتفرم MQB-A0  شرکت فولکس واگن ساخته شده است.

به گزارش عصر خدمات، اشکودا اسکالا در بازار ایران در تیر ماه ۱۴۰۲ توسط شرکت پارس ساتر هوشمند معرفی شد و در همان مراسم رونمایی توانست نظرات را به سمت خود جلب کند. در لاین آپ اشکودا حد فاصل میان فابیا و اکتاویا استیشن واگن قرار دارد و طراحی آن به سبک خودروهای اروپایی زیبا و جذاب صورت گرفته است.

معرفی طراحی ظاهری اشکودا اسکالا SKODA SCALA مدل ۲۰۲۳

طراحی کلی اتومبیل‌های اشکودا ساده صورت می‌گیرد و از یک زبان طراحی پیروی می‌کنند. این محصولات طراحی جذابی دارند که می‌تواند نظر خریداران در ایران را به خود جلب کند. خطوط طراحی در این خودرو ترکیبی از منحنی‌های نرم و شکسته است که زیبایی خاصی به آن داده است.

معرفی نمای جلویی اشکودا اسکالا SKODA SCALA مدل ۲۰۲۳

نمای جلویی اشکودا اسکالا SKODA SCALA یک طراحی مدرن و جذاب دارد که نشان‌دهنده زبان طراحی جدید این برند اهل جمهوری چک است. این خودرو دارای چراغ‌های LED است که با فرمان هوشمند تنظیم می‌شوند. جلو پنجره اشکودا اسکالا SKODA SCALA بزرگ و مستطیلی است که با لوگوی برند تزئین شده است. بادگیر جلویی این خودرو از ۶.۵ اینچ تا ۹.۲ اینچ متغیر است. این خودرو همچنین دارای سپر جلویی پهن و اسپویلر جلویی کوچک است که به ظاهر اسپرت آن کمک می‌کند.

معرفی نمای کناری اشکودا اسکالا SKODA SCALA مدل ۲۰۲۳

نمای کناری اشکودا اسکالا SKODA SCALA یک طراحی شیک و مینیمالیستی دارد که با خطوط زیبا و متناسب خودرو را جذاب و متمایز می‌کند. این خودرو دارای درهای بزرگ و پنجره‌های بلند است که به راحتی ورود و خروج سرنشینان را ممکن می‌سازد. آینه‌های جانبی اشکودا اسکالا SKODA SCALA برقی و تاشونده هستند و دارای چراغ‌های روشنایی و راهنما هستند. این خودرو همچنین دارای رینگ‌های آلومینیومی است که در اندازه‌های ۱۶ تا ۱۸ اینچ عرضه می‌شوند. اشکودا اسکالا SKODA SCALA با رنگ‌های مختلفی از جمله سفید، مشکی، نقره‌ای، آبی، قرمز و خاکستری در دسترس است.

معرفی نمای عقبی اشکودا اسکالا SKODA SCALA مدل ۲۰۲۳

نمای عقبی اشکودا اسکالا SKODA SCALA یک طراحی شیک و مدرن دارد که با خطوط تیز و متقارن خودرو را زیبا و هماهنگ می‌کند. این خودرو دارای چراغ‌های LED است که با فرمان هوشمند تنظیم می‌شوند و به صورت افقی در دو طرف صندوق عقب قرار دارند. لوگوی برند اشکودا نیز در مرکز صندوق عقب به چشم می‌خورد. سپر عقب این خودرو پهن و مقاوم است و دارای دو خروجی اگزوز است که به ظاهر اسپرت آن اضافه می‌کنند. این خودرو همچنین دارای دوربین عقب و سنسور پارک است که به رانندگی آسان‌تر کمک می‌کنند.

معرفی نمای داخلی اشکودا اسکالا SKODA SCALA مدل ۲۰۲۳

نمای داخلی اشکودا اسکالا SKODA SCALA یک طراحی جدید و مدرن دارد که با استفاده از تکنولوژی‌های پیشرفته و مواد باکیفیت خودرو را زیبا و راحت می‌کند. این خودرو دارای صفحه نمایش لمسی ۹.۲ اینچی است که در بالای داشبورد قرار دارد و به عنوان سیستم مولتی مدیا عمل می‌کند. این صفحه نمایش از اندروید اتوماتیک و اپل کارپلی پشتیبانی می‌کند و امکان اتصال بی‌سیم گوشی هوشمند را فراهم می‌کند.

فضای داخلی اشکودا اسکالا SKODA SCALA با رنگ‌های متنوعی از جمله سفید، مشکی، نقره‌ای، آبی، قرمز و خاکستری در دسترس است. البته در مدلی که پارس ساتر رونمایی کرد تریم داخلی تیره و مشکی رنگ بود. تریم‌های داخلی با رنگ‌های متضاد و نورپردازی انتزاعی زیبایی خاصی به خودرو می‌بخشند. صندلی‌های این خودرو بسیار راحت و قابل تنظیم هستند و از سیستم گرمایشی و تهویه‌ای برخوردارند. فضای داخلی این خودرو بسیار وسیع و جادار است و ظرفیت صندوق عقب آن ۴۶۷ لیتر است.

معرفی کلاستر اشکودا اسکالا SKODA SCALA مدل ۲۰۲۳

کلاستر اشکودا اسکالا SKODA SCALA یک صفحه نمایش دیجیتال ۱۰.۲۵ اینچی است که به جای نشانگرهای سنتی پشت فرمان قرار گرفته و اطلاعات مختلفی را به راننده نشان می‌دهد. این کلاستر قابلیت تنظیم و شخصی‌سازی دارد و می‌تواند نقشه، سرعت، دما، سوخت، رادیو و غیره را نمایش دهد. این کلاستر با صفحه نمایش لمسی ۹.۲ اینچی که در بالای داشبورد قرار دارد و به عنوان سیستم مولتی مدیا عمل می‌کند، هماهنگ است. این صفحه نمایش از اندروید اتوماتیک و اپل کارپلی پشتیبانی می‌کند و امکان اتصال بی‌سیم گوشی هوشمند را فراهم می‌کند.

معرفی کنسول بین دو صندلی جلو اشکودا اسکالا SKODA SCALA مدل ۲۰۲۳

کنسول بین دو صندلی جلو اشکودا اسکالا شامل دسته دنده الکترونیکی، ترمز پارک برقی، دکمه استارت و خاموش کردن موتور، دکمه انتخاب حالت رانندگی، دکمه کنترل دمای صندوق عقب، دکمه باز و بسته کردن سانروف و دکمه کنترل تهویه مطبوع است. همچنین در کنسول یک فضای نگهداری با قابلیت شارژ وایرلس گوشی موبایل وجود دارد. کنسول بین دو صندلی جلو از مواد با کیفیت و بافت چرمی ساخته شده و با رنگ داشبورد هماهنگ است.

بررسی مشخصات فنی اشکودا اسکالا SKODA SCALA مدل ۲۰۲۳

اشکودا اسکالا یک خودروی هاچ بک است که از پیشرانه‌های بنزینی توربوشارژ بهره می‌برد. این خودرو با دو نوع موتور عرضه شده است:

  • ۵ لیتری چهار سیلندر با قدرت ۱۴۸ اسب بخار و گشتاور ۲۵۰ نیوتن متر. این موتور با گیربکس ۷ سرعته دو کلاچه DSG همراه است و شتاب صفر تا ۱۰۰ کیلومتر در ساعت را در ۸.۲ ثانیه انجام می‌دهد.
  • ۱ لیتری سه سیلندر با قدرت ۱۱۳ اسب بخار و گشتاور ۲۰۰ نیوتن متر. این موتور با گیربکس ۶ سرعته دستی یا ۷ سرعته دو کلاچه DSG قابل انتخاب است و شتاب صفر تا ۱۰۰ کیلومتر در ساعت را در ۹.۸ ثانیه انجام می‌دهد.

هر دو موتور از استاندارد آلایندگی یورو ۶ پیروی می‌کنند و مصرف سوخت متوسط آن‌ها ۵ لیتر در هر صد کیلومتر است. البته پیش بینی می‌شود موتوری که دارای حجم ۱ لیتر باشد در بازار ایران عرضه شود.

بررسی گیربکس اشکودا اسکالا SKODA SCALA مدل ۲۰۲۳

اشکودا اسکالا دارای دو نوع گیربکس است: گیربکس ۶ سرعته دستی و گیربکس ۷ سرعته دو کلاچه DSG. گیربکس دستی با موتور ۱ لیتری سه سیلندر توربو هماهنگ است و گیربکس DSG با موتور ۱.۵ لیتری چهار سیلندر توربو سازگار است. گیربکس DSG یک گیربکس اتوماتیک است که با استفاده از دو کلاچ، عملیات تغییر دنده را سریع و روان انجام می‌دهد. گیربکس DSG همچنین دارای حالت اسپرت است که با فشار دادن دکمه S  فعال می‌شود و باعث افزایش شتاب و کاهش مصرف سوخت می‌شود. گیربکس DSG از سیستم کنترل کشش، کنترل پایداری و ترمز ضدقفل پشتیبانی می‌کند. گیربکس دستی نیز یک گیربکس ساده و کارآمد است که با استفاده از دسته دنده و کلاچ، امکان تغییر دنده را به راننده می‌دهد. گیربکس دستی نیز از سیستم‌های کنترل کشش، کنترل پایداری و ترمز ضدقفل پشتیبانی می‌کند.

بررسی دیفرانسیل اشکودا اسکالا SKODA SCALA مدل ۲۰۲۳

دیفرانسیل یا دیفرانسیل جلو یک قطعه مکانیکی است که نیروی موتور را به چرخ‌های جلو منتقل می‌کند و امکان چرخش چرخ‌ها با سرعت‌های مختلف را فراهم می‌کند. دیفرانسیل جلو اشکودا اسکالا از نوع معمولی یا مکانیکی است که با استفاده از دنده‌ها و شفت‌ها کار می‌کند. این دیفرانسیل دارای یک دنده اصلی و یک دنده کناری است که با هم تشکیل یک مجموعه دنده می‌دهند. دنده اصلی به شفت خروجی موتور متصل است و دنده کناری به شفت‌های چرخ‌های جلو متصل است. وقتی موتور کار می‌کند، دنده اصلی دنده کناری را می‌چرخاند و نیروی موتور را به چرخ‌ها منتقل می‌کند. اگر چرخ‌ها با سرعت‌های مختلف چرخش داشته باشند، دنده کناری نیز با سرعت‌های مختلف چرخش خواهد داشت و این امکان را به چرخ‌ها می‌دهد که بدون ایجاد تنش یا لغزش چرخش کنند.

بررسی سیستم تعلیق اشکودا اسکالا SKODA SCALA مدل ۲۰۲۳

سیستم تعلیق اشکودا اسکالا از نوع مستقل است که در محور جلو از سیستم تعلیق مک‌فرسون و در محور عقب از سیستم تعلیق مولتی لینک استفاده می‌کند. این سیستم تعلیق باعث افزایش راحتی، کنترل و پایداری خودرو در شرایط مختلف رانندگی می‌شود. سیستم تعلیق مک فرسون یک سیستم تعلیق ساده و مقرون به صرفه است که از یک میله محوری، یک فنر و یک مهارگر تشکیل شده است. این سیستم تعلیق امکان چرخش مستقل چرخ‌های جلو را فراهم می‌کند و باعث کاهش انتقال نیروی ناشی از ناهمواری‌های جاده به بدنه خودرو می‌شود. سیستم تعلیق مولتی لینک یک سیستم تعلیق پیشرفته است که از چندین میله محوری، فنر و مهارگر تشکیل شده است. این سیستم تعلیق امکان چرخش مستقل چرخ‌های عقب را فراهم می‌کند و باعث افزایش کنترل و پایداری خودرو در منعطف‌ها و سرعت‌های بالا می‌شود.

بررسی سیستم ایمنی اشکودا اسکالا SKODA SCALA مدل ۲۰۲۳

این خودرو دارای ۶ ایربگ، کنترل پایداری الکترونیکی، ترمز ضد قفل، توزیع نیروی ترمز و سنسور عقب است. همچنین این خودرو در تست‌های تصادف موسسه یورو انکپ، موفق به کسب هر ۵ ستاره ایمنی ممکن شده است. این نشان دهنده این است که این خودرو دارای سطح بالایی از ایمنی برای سرنشینان و رانندگان است.

بررسی سیستم ترمز اشکودا اسکالا SKODA SCALA مدل ۲۰۲۳

سیستم ترمز اشکودا اسکالا SKODA SCALA مدل ۲۰۲۳ شامل ترمزهای دیسکی در هر چهار چرخ است که به سیستم‌هایی نظیر ABS (ترمز ضد قفل)، EBD (توزیع نیروی ترمز) و BA (ترمز کمکی) مجهز شده‌اند. این سیستم‌ها کمک می‌کنند تا خودرو در شرایط اضطراری و لغزنده، کنترل و پایداری بیشتری داشته باشد و مانع از قفل شدن چرخ‌ها و از دست رفتن جهت‌گیری شود. علاوه بر این، اشکودا اسکالا دارای ترمز پارک برقی است که با فشار دادن یک دکمه، خودرو را در جایگاه ثابت نگه می‌دارد.

نام خودرو

اشکودا اسکالا SKODA SCALA مدل ۲۰۲۳

 نوع موتور

خطی بنزینی

حجم موتور

۱ لیتر

سیلندر / سوپاپ

۳ / ۱۲

تنفس موتور

توربو

قدرت

۱۱۳ اسب بخار

گشتاور

۲۰۰ نیوتن.متر

گیربکس

۷ سرعته اتوماتیک دوکلاچ

محور محرک

دیفرانسیل جلو

شتاب

۹.۸ ثانیه

سرعت

۲۰۰ کیلومتر بر ساعت

مصرف سوخت

۶ لیتر در ۱۰۰ کیلومتر

استاندارد آلایندگی

یورو ۶

فرمان

برقی

بدنه

هاچبک کوچک

نوع رینگ

آلومینیومی

طول

۴۳۶۲ میلیمتر

عرض

۱۷۹۳ میلیمتر

ارتفاع

۱۴۷۱ میلیمتر

فاصله محورها

۲۶۴۹ میلیمتر

وزن خالص

۱۲۴۰ کیلوگرم

تعداد سرنشین

۵ نفر

ظرفیت صندوق عقب

۴۶۷ لیتر

حجم مخزن سوخت

۵۰ لیتر

قطر رینگ

۱۶ تا ۱۸ اینچ

 

امکانات و آپشن های اشکودا اسکالا SKODA SCALA مدل ۲۰۲۳

  • کروز کنترل
  • کنترل کشش
  • کنترل پایداری
  • سنسور عقب
  • ترمز ضد قفل
  • توزیع نیروی ترمز
  • ترمز پارک برقی
  • اتولایت
  • چراغ روز
  • دکمه‌های کنترلی فرمان
  • نمایشگر اطلاعات و سرگرمی
  • ناوبری
  • کیسه هوا
  • ورود بدون کلید
  • استارت بدون کلید
  • تهویه اتوماتیک
  • آینه بغل برقی
  • گرم‌کن آینه بغل

 

نویسنده: نادر شاه نشین

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا