اخباربانک و بیمهتاپ

نصف شدن اضافه برداشت بانک‌ها/ تولد رمز ریال در شهریورماه

علی صالح آبادی، رئیس کل بانک مرکزی در بیست و نهمین همایش سالانه سیاست‌های پولی و ارزی، ضمن تسلیت حادثه دلخراش آبادان به درگذشتگان آن گفت: آخرین همایش در خرداد سال ۹۷ در حالی برگزار شد که امروز با موضوع ثبات مالی و کنترل ارز دوباره این همایش از سر گرفته می‌شود.

وی ادامه داد: همایش سیاست‌های پولی و ارزی جزو رویدادهای مهم کشور است که اصرار دارم تحت هر شرایطی این همایش سالانه برگزار شود.

رئیس کل بانک مرکزی گفت: عمر طولانی این همایش، مجالی شده برای صاجبنظران به طوری که کارشناسان حوزه پولی و مالی کشور دور هم جمع می‌شوند و در موضوعات پولی و بانکی تبادل نظر کنند.

وی ادامه داد: پنل‌های طراحی شده در همایش امسال نیز بسیار مناسب است و از نتایج آن برخوردار خواهیم شد.

صالح آبادی تصریح کرد: بانک مرکزی با توجه به وظایف قانونی که دارد مشخصاً درحوزه پولی و تورم و نقدینگی، کمیته‌هایی را طراحی کرده و جلسات آن مرتباً برگزار می‌شود به طوری که هم اکنون نیز در حوزه کنترل تورم، با همکاری ستاد اقتصادی دولت، در حال گفتگو هستیم و برنامه‌های خوبی تعریف شده است.

به گفته رئیس کل بانک مرکزی عوامل مؤثر بر تورم عملاً عوامل مؤثر بر هزینه است و با بخش‌های مختلف دولت باید مطرح کرد تا عواملی که بر بودجه دولت مؤثر است، در کنترل تورم تعریف و حل شود.

وی تصریح کرد: اصلاح رابطه دولت و بانک مرکزی و نظام بانکی و رابطه بانک مرکزی با بانک‌ها، مشتریان، سیاست‌های ارزی و پولی در این همایش مطرح می‌شود.

رئیس کل بانک مرکزی در این همایش از انتشار اوراق مشارکت ارزی در اینده ای نزدیک خبر داد و گفت: اصل و سود این اوراق به شکل ارزی خواهد بود و این ابزار برای افرادی که ارز در اختیار دارند اما امکان استفاده از آنرا ندارند می‌تواند با به کار انداختن آن در تولید، از منافع این ابزار استفاده کنند.

وی از تشکیل شورای ثبات مالی در بانک مرکزی سخن گفت و افزود: ارتقای سیاست‌های پولی در کشور در حالی دنبال می‌شود که توسعه عملیات بازار باز در بازار اوراق بدهی، توسعه ابزارهای مورد نیاز بازار پول، طراحی چارچوب‌های پایه پولی و غیره در دستور کار شورای ثبات مالی دنبال می‌شود.

وی ادامه داد: در حوزه سیاست‌های ارزی، بانک مرکزی فعالیت‌هایی با هدف ایجاد ثبات بازار ارز، دنبال می‌کند.همچنین عمق بخشی به بازار متشکل ارزی و سامانه نیما جزو برنامه بانک مرکزی است

صالح آبادی افزود: سال گذشته بیش از ۵۷ میلیارد دلار عرضه ارز در سامانه نیما برای تأمین کالاهای اساسی انجام شد که رشد قابل ملاحظه‌ای داشت.

رئیس کل بانک مرکزی گفت: در ۲ ماهه ابتدایی امسال بیش از ۷.۵ میلیارد دلار ارز از محل فروش نفت و میعانات گازی وصول شد که نسبت به دو ماهه پارسال که ۴.۵ میلیارد دلار بود از وصول ۶۷ درصدی این درآمدها حکایت دارد.

انتهای پیام/

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا