اخباربازار سرمایهتاپ

اَفت اندک شاخص بورس/ بازار خالی از فروشنده سنگین شد

طی هفته گذشته شاخص کل بورس با کاهش ۰.۳۸ درصدی در ارتفاع ۲ میلیون و ۱۷۳ هزار واحد ایستاد.

به گزارش عصر خدمات، طی هفته کاری گذشته، شاخص کل هم وزن با افزایش ۰.۶۴ درصدی در پله ۷۴۶ هزار و ۱۳۴ واحد قرار گرفت و شاخص کل فرابورس نیز با افزایش ۰.۰۱ درصدی در تراز ۲۷ هزار و ۹۹۷ واحدی ایستاد.

در این هفته کاری شاخص صنعت سایر معادن با افزایش ۱۰.۲۱ درصدی بیشترین رشد را در بین صنایع بورسی تجربه کرد و بعد از آن صنعت لاستیک با افزایش ۶.۱۵ درصدی در جایگاه دوم قرار گرفت. در این هفته صنعت محصولات چوبی نیز با کاهش ۱۵.۸۱ درصد بیشترین اُفت را بین صنایع بورسی تجربه کرد.

 در این هفته کاری یک روز ورود نقدینگی به بازار ثبت شد و چهار روز دیگر بازار شاهد خروج نقدینگی بود. به طوری که تنها روز شنبه ۱۱۲ میلیارد تومان ورود نقدینگی به بازار ثبت شد و یکشنبه ۴۵۲ میلیارد تومان، دوشنبه ۴۳۳ میلیارد تومان، سه شنبه ۳۵ میلیارد تومان، چهارشنبه ۱۲۳ میلیارد تومان خروج نقدینگی از بازار رقم خورد که در مجموع بازار ۹۳۱ میلیارد تومان خروج نقدینگی را در این هفته کاری شاهد بوده که بیشتر این خروج از ۵۰ سهم بزرگ ثبت شده است.

این هفته کاری شاهد کش و قوس ها بر سر عرضه خودرو در بورس کالا و اطلاعیه های شورای رقابت بودیم که در نهایت عرضه خودرو دیگنیتی در بورس کالا لغو شد. این هفته چهارشنبه هم بازار شاهد یک عرضه اولیه بود.

تابلوی معاملاتی آخرین هفته خرداد و بهار را با کم رمقی به پایان رساند تا نگاه‌ها و امید‌ها به تابستانی بهتر باشد. قطار مجامع سرعت می‌گیرد. این هفته نوبت بانکی‌ها بود که در غیاب آن‌ها از ارزش معاملات نیز کاسته شد. گروهی که معمولا تقسیم سود کمی دارند، اما افزایش سرمایه از مسیر سود انباشته‌ها و تجدید را در برنامه قرار داده اند.

 نیم نگاه بازار به تحولات بین المللی و امید به بهبود شرایط اقتصادی است که می‌تواند بهبود اوضاع شرکت‌ها را هم در پی داشته باشد. تعادل سهام بزرگ، بیشتر فرصتی برای سهام کوچک‌تر و بازیگر محور برای نوسان در کوتاه مدت را فراهم کرده است، سهم‌های بازار پایه هم عملکرد قابل قبولی داشتند، هرچند استفاده از این فرصت‌ها نیاز به مدیریت ریسک و سرمایه دارد. خبر‌هایی از حذف ارز ۲۸۵۰۰ تومانی در فروش محصولات پتروشیمی و صادراتی (نرخ حواله ۳۸ هزار تومانی و اسکناس ۴۱ هزار تومانی) باعث افزایش تقاضا در این بخش شد، هرچند باید منتظر شفاف سازی شرکت‌ها برای آگاهی از میزان تائیر آن بود.

 گزارش سالانه زیان ده خودرو و سایپا که باعث ایجاد فشار فروش بر بخشی از بازار شده بود در کدال نشست و باید پیگیر شرایط آتی این دو خودروساز بزرگ بود!

 دوباره در بازار خبر‌های زیادی از افزایش سرمایه شرکت‌ها به گوش می‌رسد، افزایش سرمایه از سود انباشته و تجدید ارزیابی همیشه مورد توجه اهالی بازار است. بعد از اُفت قیمت‌های اخیر بازار خالی از فروشنده سنگین شده است، در شرایط کنونی هرگونه اُفت دیگری منطقی به نظر نمی‌رسد و باید منتظر نوسان‌های رو به بالا و بهبود شرایط عمومی بازار باشیم.

برای خواندن اخبار بازار سرمایه و اخبار اقتصادی اینجا کلیک کنید.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا