اخبارتاپصنعت و تجارت

بیش از ۷ میلیون قبض مشمول دریافت پاداش خوش مصرفی شدند

سخنگوی صنعت برق گفت: حدود ۷ میلیون و ۳۵۰ هزار قبض مشمول پاداش شدند به طوری که برخی مشترکان خانگی قبض رایگان و برخی‌ها بستانکار دریافت کردند.

به گزارش عصر خدمات،  «مصطفی رجبی مشهدی» درباره تاثیرگذاری بسیار خوب اجرای طرح مدیریت مصرف برق در بخش خانگی ادامه داد: ۳۵ درصد از مشترکان خانگی مشمول دریافت پاداش مدیریت مصرف برق شدند که در قبض ها درج شد.

وی افزود: تاکنون و ابتدای طرح مدیریت مصرف ۲۱ میلیون قبض برق صادر شده است.

سخنگوی صنعت برق در باره نحوه مدیریت مصرف برق صنایع کشور خاطرنشان کرد: اگر صنایع کشور را به سه گروه تقسیم کنیم، ۹۲ درصد از صنایع به لحاظ تعدادی صنایع کوچک و کارگاه‌های صنعتی مثل چوب بری‌ها، ریخته‌گری‌ها و کارگاه‌های شیشه‌گری و غیره هستند که هیچ محدودیتی در مصرف برق ندارند.

رجبی مشهدی گفت: بخش دیگر صنایع، متوسط هستند که در شهرک‌های صنعتی واقع هستند و نیم روز در هفته مشمول طرح مدیریت مصرف می‌شوند که با یک جابجایی کاری می توانند تولید خود را جبران کنند.

وی ادامه داد: ۳۰۰ واحد صنعتی بزرگ که مشمول طرح مدیریت مصرف شده اند.

سخنگوی صنعت برق خاطرنشان کرد:مصرف برق صنایع حدود ۲۰ درصد افزایش یافته است، خبر خوش اینکه از ۲۰ خرداد که اجرای طرح مدیریت مصرف صنایع آغاز شد، نسبت به مدت مشابه سال گذشته ما ۲۰ درصد انرژی بیشتری به صنایع تحویل داده ایم و این رکورد بسیار خوبی است.

رجبی مشهدی گفت: بخش فولادی ۲۹ درصد، بخش سیمانی‌ ۱۳ درصد و برای سایر فلزات کشور حدود ۱۴ درصد انرژی بیشتری تحویل دادیم.

وی در پاسخ به اینکه تأمین انرژی بیشتر صنایع نسبت به سال گذشته چگونه محقق شده است، ادامه داد: بخشی از آن مربوط به جابجایی بار آنها در ساعت‌های اوج مصرف می شود، یعنی از تجهیزات برقی پرمصرف خود نظیر آسیاب ها در صنعت سیمان در ساعت اوج استفاده نشده و به ساعت نیمه شب که محدودیتی وجود ندارد و آزادانه می‌توانند برق مصرف کنند منتقل شده است.
سخنگوی صنعت برق با اشاره به دستور وزیر نیرو خاطرنشان کرد: روز گذشته وزیر نیرو به شرکت‌های برق منطقه‌ای تکلیف کردند که اگر مصرف برق صنایع، خارج از دیماند قراردادی آنها بود، مجاز باشند از مصرف آزادانه برق در نیمه شب بهره مند شوند و بدون اعمال هیچ جریمه‌ای پرداخت کنند.

وی افزود: بنابراین از ساعت ۲۴ تا ۸ صبح هیچ محدودیتی وجود ندارد و برای سایر ساعت‌ها نیز متناسب با فعالیت صنعت مورد نظر و با هاهنگی وزارت صمت برنامه مدون وجود دارد تا بتواند زنجیره تولید را به طور کامل طی کند.

سخنگوی صنعت برق گفت: امیداست که امسال بتوانیم در سال رشد تولید، با همکاری همه هموطنان عزیز و ادامه مشارکت خوبی که در طرح مدیریت مصرف برق داشته اند، انرژی بیشتری به صنایع تحویل دهیم.

رجبی مشهدی در خصوص ظرفیت منصوبه نیروگاه‌های کشور گفت: ظرفیت منصوبه نیروگاه‌های حرارتی و تجدید پذیر کشور ۹۱ هزار مگاوات است که حدود ۱۲ هزار مگاوات از این ظرفیت مربوط به نیروگاه‌های برقابی، هزار مگاوات نیروگاه اتمی، بیش از هزار مگاوات نیروگاه تجدید پذیر و باقی آن نیروگاه‌های حرارتی شامل واحدهای سیکل ترکیبی، گازی و بخار هستند.

وی خاطرنشان کرد: با وجود اینکه وزارت نیرو در دولت سیزدهم توجه خاصی به توسعه نیروگاه‌های تجدید پذیر دارد، وزیر نیرو در برنامه تقدیمی خود به مجلس یک هدف بلند پروازانه یعنی حدود ۱۰ هزار مگاوات احداث نیروگاه تجدید پذیر و ۲۵ هزار مگاوات نیروگاه حرارتی در نظر گرفته اند.

رجبی مشهدی گفت: نکته مهم اینکه این ۲۵ هزار مگاوات، نیروگاه‌های سیکل ترکیبی با راندمان بالا هستند و برنامه ما این است که نیروگاه‌های سیکل ترکیبی پربازده را جایگزین نیروگاه‌های کم بازده کنیم تا به مصرف گاز اضافه نشود.

سخنگوی صنعت برق در خصوص توسعه نیروگاههای تجدید پذیر گفت: برای توسعه تجدید پذیرها یک توافقنامه چهار جانبه را با صنایع، شرکت های برق منطقه ای و نماینده وزارت صمت و شرکت مدیریت شبکه برق ایران امضا کردیم که در آن گفته شده اگر صنایع ۱۰۰ مگاوات نیروگاه وارد مدار کنند، ۱۳۰ درصد از برنامه مدیریت مصرف معاف می‌شوند یا در تابلوی سبز پیش بینی کردیم که کسانی که برق خود را از تابلوی سبز خریداری کنند، هیچ محدودیتی در تامین برق نداشته باشند و تا سقف میزان که از تابلوی خریداری کردند، برق دریافت کنند.

رجبی مشهدی افزود: یکی از ویژگی نیروگاه های خورشیدی این است که می‌توانند حداکثر تولید خود را در ساعت اوج مصرف برق داشته باشند.

وی ادامه داد: کسانی که در این حوزه سرمایه‌گذاری می‌کنند، به تامین بار پیک شبکه نیز کمک می‌کنند و تضمین می‌کنیم که یک و سه دهم برابر ظرفیتی که در این حوزه سرمایه‌گذاری می‌کنند، از محدودیت‌های مدیریت مصرف تابستان معاف ‌شوند و این کمک را در زمستان نیز خواهند داشت.

برای خواندن اخبار بازار سرمایه و اخبار اقتصادی اینجا کلیک کنید.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا