اخبارخودرو

نگاه ویژه سایپا به صادرات خودرو/ طی سه سال ۴۰۰ هزار خودروی تجاری و سواری صادر می‎شود

مدیرعامل گروه خودروسازی سایپا با تاکید بر اینکه مدیریت شرکت‌های زیرمجموعه گروه سایپا به مدیران عامل آنها واگذار می‌شود،‌گفت: سایپا تراز اول شدن شرکت‌های سازنده قطعات خودرو را با جدیت دنبال می‌کند.

به گزارش عصر خدمات،  محمدعلی تیموری، در نشست با قطعه‌سازان شرکت‌های سازه‌گستر و مگاموتور با اشاره به اینکه سایپا در ۲۰ ماه اخیر نگاه ویژه‌ای به صادرات داشته است،‌اظهارداشت: ضرورت دارد که حداقل سالانه بیش از ۱۰۰ هزار خودرو صادر شود؛ بر این اساس طی قراردادی بنا شده به مدت سه سال ۴۰۰ هزار خودروی تجاری (سایپا ۱۵۱ و وانت نیسان) و خودروهای سواری (کوییک، ساینا و شاهین) به کشورهای هدف صادراتی، ارسال شود.

او افزود: مدیریت شرکت‌های زیرمجموعه گروه سایپا به مدیران عامل شرکت‌ها واگذار شده و بر همین اساس مدیریت شرکت بن رو بعد از تسویه کامل بدهی‌ها در اختیار مدیرعامل آن شرکت قرار می‌گیرد و قرار است این مجموعه خودرو برقی تولید کند. همچنین شرکت‌های پارس خودرو، سایپا سیتروئن، زامیاد و سایپادیزل با نشان‌واره خود می‌توانند محصولات جدید را به بازار عرضه کنند.

تیموری تصریح کرد: در گروه سایپا موضوع تراز اول شدن شرکت‌های سازنده با جدیت دنبال می‌شود؛‌بدین جهت در حوزه قطعه‌سازان پرس، حدود ۱۰۰ شرکت را زیر نظر سایپاپرس به صورت تراز اول شدن، راه‌اندازی کردیم که در تعامل با شرکت سازه گستر هستند.در حوزه موتور و قوای محرکه، شرکت مگاموتور و در حوزه تعلیق فرمان و همچنین رنگ و مواد شیمیایی هم شرکت سازه‌گستر موظف شدند که با همکاری شرکت‌های فعال برای تراز اول شدن اقدام کنند.

افزایش ۶۳ درصدی فروش سازه‌گستر

مهرداد معلمان، مدیرعامل شرکت سازه‌گستر نیز در این نشست تخصصی گزارشی از اقدامات انجام شده در حوزه تامین قطعات ارائه داد و گفت: در حوزه فروش قطعات در سال ۱۴۰۱ نسبت به سال ۱۴۰۰ حدود ۵۵ درصد رشد حاصل شده و در ۵ ماه سال ۱۴۰۲ نسبت به مدت مشابه سال گذشته بیش از ۶۳ درصد رشد فروش داشته‌ایم.

او افزود: میزان قطعات به شرکت سایپایدک در سال ۱۴۰۱ نسبت به سال گذشته رشد ۱۵۷ درصدی به دست آمده و در ۵ ماهه ابتدای سال جاری در قیاس با مدت مشابه سال گذشته رشد ۱۳۵ درصدی ثبت شده است.

مدیرعامل شرکت سازه‌گستر گفت: میزان افت توقف خط تولید در سال ۱۴۰۱ نسبت به سال ۱۴۰۰ بیش از ۵۹ درصد کاهش یافته و در شاخص یاد شده طی ۵ ماهه سال جاری نسبت به مدت مشابه سال گذشته ۴۹ درصد با کاهش روبرو بودیم؛‌با همت زنجیره تامین و قطعه‌سازان گروه، خودروهای ناقص نداریم و این در حالی است که در سال ۱۴۰۰ بیش از ۷۶ هزار خودرو ناقص در پارکینگ‌ها وجود داشت.

او افزود: در حوزه شاخص C100 (این شاخص نشان دهنده شمار قطعاتی است که در سه ماهه اول در ۱۰۰ خودرو تعویض شده است)‌ هم اعداد بهبود یافته به گونه‌ای که در وانت نیسان این عدد ۱۴، سایپا ۱۵۱ این عدد ۱۵ و در مورد خودروی کوییک شاخص C100 به ۳۱ و شاهین به ۴۱ رسیده است.

همکاری مگاموتور با ۳۰۰ قطعه‌ساز

در ادامه این نشست تخصصی در حاشیه نمایشگاه بین المللی خودرو مشهد،‌کیومرث محقق ناصری، مدیرعامل شرکت مگاموتور به ارائه گزارشی از عملکرد این شرکت پرداخت و گفت: ما با ۳۰۰ شرکت قطعه‌ساز در حال همکاری هستیم.از ۱.۵ سال گذشته تاکید بر روی تولید و تامین به موقع قطعات بوده است. در شرکت مگاموتور۴۰ درصد قطعات قوای محرکه به صورت تک‌سازنده بوده لذا با دعوت و شروع به همکاری مجدد با سایر قطعه‌سازان، به سمت خارج شدن از تک سازنده هستیم.

او با تاکید بر اینکه طی ۵ ماهه سال جاری در قیاس با مدت مشابه سال گذشته ۲۰ درصد رشد تولید داشته‌ایم،‌تصریح کرد:مهمترین پروژه مگاموتور،تولید موتور ME16 است؛‌به دلیل وجود مشابهت قطعات در کشور امکان دستیابی به ۸۴ درصد داخلی‌سازی در این موتور مهیا است و لذا از زنجیره تامین دعوت می‌شود که در این حوزه به شرکت مگاموتور کمک کنند.

گفتنی است، همزمان با برگزاری نمایشگاه بین المللی خودرو مشهد، نشست تخصصی با قطعه‌سازان شرکت‌های سازه‌گستر و مگاموتور با حضور مدیرعامل گروه خودروسازی سایپا، اعضای هیات مدیره، مدیران عامل شرکت های مگاموتور و سازه ‌گستر، جمعی از مدیران ارشد گروه و قطعه‌سازان استان های خراسان رضوی، شمالی و جنوبی برگزار شد.

منبع: سایپا نیوز

برای خواندن اخبار خودرو و اخبار اقتصادی اینجا کلیک کنید.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا