اخبارخودرو

سریع ترین سدان مونتاژی بازار در پیست آزادی!

تست و برسی فونیکس آریزو 6 جی تی همراه با مشخصات فنی 

به گزارش عصرخدمات، فونیکس نشانی است که در حدود دو سال گذشته توانسته زیر چتر حمایتی مدیران خودرو به فعالیت بپردازد. این شرکت خودروهای لوکس را به بازار عرضه می کند. تازه ترین گام این نشان عرضه سدان جدیدی به نام آریزو ۶ جی تی است. خودرویی که رسما حضور خود در بازار را با برنامه تست و بررسی اعلام کرد. این خودرو در بازار چین و روسیه هم عرضه شده است و با رنگ و بوی اسپرت جوانان را مخاطب خود قرار می دهد. 

 Arrizo 6 GT سدان جدید فونیکس است که در بازار چین با نام آریزو ۵ جی تی و در بازار روسیه با نام آمودا ۵ جی تی عرضه شده است. این خودرو توسط خبرنگاران در پیست اتومبیلرانی آزادی مورد تست و بررسی خبرنگاران قرار گرفت. 

طراحی 

آریزو ۶ جی تی در نام خود هم سعی کرده تا به همه بگویید روح اسپرتی دارد. وقتی از نمای جلو به نگاه می کنیم با جلو پنجره ای بزرگ (X) شکل رو برو می شویم که بی شباهت به طرح های ژاپنی و به ویژه لکسوس نیست. چراغ های جلو به همراه چراغ های روشنایی روز هم این نکته را تشدید می کنند. 

در نسخه صادراتی آریزو ۶ جی تی سپر جلو در پایین چراغ های اصلی چراغ های مه شکن دایره ای شکل دارد و در زیر قاب پلاک رادارهای این خودرو قرار گرفته است. روی جلو پنجره این خودرو هم علامت GT را می بینیم. 

در نمای کناری این خودرو با نکته خاصی مواجه نیستیم و تفاوت خاصی با نسخه قبلی یعنی آریزو ۶ پرو وجود ندارد، اما رینگ های ۱۷ اینچی مشکی رنگ به همراه کالیپر های نارنجی رنگ این بخش از خودرو را جذاب کرده است و جا دارد. 

در نمای عقب این خودرو با چراغ بهم متصل که ترند این روز های صنعت خودرو جهان است وجود دارد. سپر عقب با دیفیوزر جدید اسپرت تر است و خروجی های دوتایی اگزوز در طرفین نیز جذاب هستند. البته متاسفانه این خروجی ها نقش دکور را بازی می کنند و منبع اگزوز اصلی زیر خودرو قرار دارد!

کابین

داخل کابین تم کلی قرمز مشکی متناسب با احوال این خودرو جدید فونیکس است. کلاستر یک پارچه با سیستم مالتی مدیا که و دو نمایشگر ۱۰.۲۵ اینچی بزرگ ترین بخش های نمای کابین در جلو هستند. فرمان دی کات که جز عناصر اصلی ماشین اسپرت محسوب می شود در این خودرو هم وجود دارد. البته پدال های تعویض دنده پشت فرمان نیز خود جذابیت خاصی دارند. 

 روی داشبورد این خودرو با طرحی گرافیکی نورپردازی جذابی وجود دارد. در کنسول وسطی این خودرو سلکتور گیربکس و فضایی برای قرار دادن وسایل به همراه خروجی های برق ،USB، شارژر وایرلس و جا لیوانی دیده می شود. صندلی های جلو با روکش های قرمز رنگ کیفیت مناسبی دارند و بدن را نیز به خوبی در خود نگه می دارند. البته صندلی های برند فونیکس در همه محصولات این برند با کیفیت ساخته می شوند و آریزو ۶GT هم اینچنین است. 

امکانات رفاهی و ایمنی 

در بخش ایمنی ۶ کیسه هوا برای سرنشنان در نظر گرفته شده است. این خودرو کنترل پایداری الکرونیکی و مجموعه ای از رادار ها که به اختصار به آن سیستم ADAS گفته می شود را دارد. این محموعه شامل: LDW،LKABSD،LCA،ACC،ICA،FCW،RCW،AEB،TJA،RCTA،IHC، DOW می شود. از دیگر آپشن های این خودرو می توان به کروز کنترل تطبیقی و سنسور نور، دوربین ثبت وقایع گرمکن صندلی های جلو به بازار عرضه خواهد شد. 

مشخصات فنی

در شروع این برسی اشاره شد با یکی از قوی ترین سدان های مونتازی بازار کشور روبرو هستیم. اما دلیل این عنوان موتور چهار سیلندر خطی ۱.۶ لیتری است که مجهز به توربو شارژر و پاشش مستقیم سوخت(TGDI) شده و قادر به تولید ۱۹۷ اسب بخار و ۲۹۰ نیوتن متر گشتاور است. این موتور را بر روی تیگو ۸ پرو و فونیکسFX هم در بازار دیده ایم. این موتور استاندارد آلایندگی یورو ۵ را اخذ کرده است.

گیربکس این سدان از نوع اتوماتیک ۷ سرعته دو کلاچه تر W-DCT است و نیروی تولید شده را به محور جلو منتقل می کند. این ترکیب را قبلا در دو کراس اور دیده ایم که نتایج مثبتی داشته است. حال چنین ترکیب فنی در یک سدان سگمنت C با سایز متوسط و وزن ۱۳۴۴ کیلوگرم روی کاغذ نشان از شرایط مثبت حرکتی دارد. 

تست رانندگی

یکی از بزرگ ترین اقدامات خودروسازان چین طی ۱۰ سال گذشته ارتقائ سطح فنی بخش های موتور و گیربکس محصولات است. این اقدام به رویکرد انتقال دانش فنی به خودروسازان چین و همکاری تحت لیسانس انجام شده است. چری یکی از اولین خودروسازان چینی است که به این سمت و سو حرکت کرد و از این رو همکاری این شرکت با کمپانی AVL اتریش به عنوان یکی از دارندگان دانش طراحی موتور بسیار جدی بوده است. 

به همین دلیل محصولات چری در سال های اخیر در بخش موتور توانسته کیفیت و بهره وری خوبی ارائه کند. چری آریزو ۶ GT هم از جمله سدان های این خودروساز به حساب می آید که با یک موتور قدرتمند به بازار عرضه می شود. این خودرو از یک موتور ۱.۶ لیتری ۴ سیلندر با کد SQRF4J16 بهره می برد. این موتور توربوشارژ به سیستم پاشش مستقیم سوخت یا GDI هم مجهز است و توسط شرکت ACTECO در چین ساخته می شود. این شرکت در حقیقت نقش موتورسازی در چری را بازی می کند و همانطور که اشاره شد با استانداردهای AVL کار طراحی و مهندی را دنبال می کند. 

بیایید قبل از توضیح در مورد تست فنی این خودرو کمی دقیق تر به مشخصات فنی آئن بپردازیم. این خودرو یم توان در دور ۵۵۰۰ موتور تا ۱۹۷ اسب بخار نیرو تولید کند. البته این بستگی به کیفیت سوختی که مصرف می کند هم دارد. ضمن این که گشتاور موتور از دور ۲ هزار تا ۴ هزار در دسترس راننده قرار دارد. 

نکته مهم این که گشتاور دقیقا در بازه ای از موتور تولید می شود که که اغلب خودرو در چنین دور موتوری رفت و آمد می کند. زیرا در تردد های شهری عموما دور موتور کم تر از ۳ هزار دور است و در نهایت هم فقط برای یک شتاب لحظه ای ممکن است دور موتور بالا برود. پس بازه تولید گشتاور بسیار نرمال است. ددر واقع باید گفت چری سعی کرده حالات اکونومی و اسپرت را همراه با کاهش مصرف سوخت و استهلاک در این خودرو ایجاد کند. 

این خودرو مجهز به گیربکس ۷ سرعته دوکلاچه تَر یا DCT است که شیفترهای پشت فرمان را هم به همراه دارد. این گیربکس ساخت کمپانی Getrag است و با کد ۷DCT300 شناخته می شود. این گیربکی در محصولات رنو، BMW و فورد هم مورد استفاده قرار گرفته است. در نتیجه با این اطلاعات قطعا باید آریزو ۶ خودروی پر هیجانی باشد. هیجانی که البته باید آن را در حد و اندازه یک سدان اندازه متوسط خانوادگی انتظار داشت. 

تست خودرو در پیست اتومبیلرانی قطعا نیازمند توانایی های فنی و ایمنی است که سعی کردیم تا حد امکان مورد توجه قرار گیرد. از این رو بعد از دو دور حرکت در پیست و آشنایی با شرایط و کیفیت ترمز و فرمان خودرو، سعی کردیم فشاری بیشتری را در رانندگی اعمال کنیم. اگر در حالت ایستا از خط استارت با آریزو ۶ جی تی حرکت کنید، کمی Lag توربوشارژ را حس خواهید کرد. 

این تاخیر مشترک در همه موتورهای توربوشارژ محصولات چینی وجود دارد. اما واقعیت اینجاست که این تاخیر از اغلب چینی های بازار کم تر است. موتور این خودرو در واقع همان موتوری است که در فونیکس تیگو ۸ پرو به کارگیری شده است و تنها تغییرات نرم افزاری را تجربه کرده تا با وزن و گیربکس آریزو جدید همخوانی داشته باشد. 

چری در خصوص شتاب ۰ تا ۱۰۰ این خودرو عدد ۶ ثانیه را اعلام کرده است که در ایران و با توجه به کیفیت سوخت و شرایط مختلف دور از دسترس است. اما به نظر می رسد، آریزو ۶ GT می تواند تایم صفر تا ۱۰۰ حدود ۷ ثانیه را در ایران ثبت کند. شتاب گیری خودرو از حدود دور موتور ۱۸۰۰ آغاز می شود. دوری که توربوشارژ وارد مداره بهره وری می شود و انتقال هوا با حجم مناسب به موتور را آغاز می کند. 

خودرو دارای سه حالت مختلف رانندگی است. حالت نرمال، اکونومی و اسپرت که البته تفاوت رانندگی در حالت اسپرت با دو وضعیت دیگر کاملا محصوص است. با تغییر حالات رانندگی رفتار فرمان نیز تغییر می کند و این موضوع را می توانید کاملا در پیست احساس کنید. یکی از جذابیت های رانندگی با این خودرو تعویض دنده سریع در گیربکس اتوماتیک ۷ سرعته دو کلاچه است. 

طوری که در زمان ترمزگیری قبل از پیچ ها و وقتی گیربکس در حالت D قرار دارد، دنده ها به سرعت معکوس می شوند و این به ثبات خودرو نیز کمک می کند. البته در زمان خروج از پیچ و بعد از عبور از نقطه Apexنیز دورگیری موتور به سرعت انجام می شود و لختی در این وضعیت محسوس نیست. 

این ویژگی مدیون هماهنگی دقیق سیستم ESP خودرو با شرایط لحظه ای است. به شکلی که حضور ESP را می توانید در پیچ ها احساس کنید، اما در صورتی که با سرعت و زاویه مناسب به پیچ وارد شوید، ESP دخالت اضافه در کار شما نمی کند و به این ترتیب گیربکس در دنده ای قرار می گیرد که در خروج از پیچ گشتاور کافی در اختیار راننده باشد. 

البته اگر با ESP خاموش در پیچ زدن مرتکب خطا شوید، دماقع خودرو دچار کم فرمانی یا Under Steer می شود. شای یکی از دلایل این موضوع هم لاستیک های فرسایش یافته ساخت داخل خودرویی تست در بود. ترمزهای خودرو قابل اتکا هستند و حتی بعد از ۷ دور پرفشار ممتد در پیست هم کیفیت مناسبی داشتند. 

با این همه ثبات و پایداری محور جلو نسبت به محور عقب بسیار بیشتر است و به ویژه این موضوع را با ESP خاموش می توان لمس کرد. یکی از نکات منفی آریزو ۶GT تاخیر معکوس کردن پدال های شیفت گیربکس پشت فرمان است. از این رو در یک رانندگی اسپرت استفاده از این پدال ها چندان لذت بخش نیست.

آریزو ۶ GTتوانست طی چند دور زمان گیری با بنزین معمولی و حرکت از حالت سکون به عدد ۱ دقیقه و ۱۲ ثانیه برای طی یک دور پیست آزادی دست پیدا کند و شتاب صفر تا صد حدود ۷.۵ ثانیه را ثبت کرد. هر چند بدون شک در صورت استفاده از سوخت باکیفیت و لاستیک هایی با چسبندگی مناسب این اعداد می توانست بهبود پیدا کند. 

در کلام آخر باید گفت هر بار که یک خودروی چینی جدید توسط خودروسازان وارد بازار ایران می شود و برای تست فنی در اختیار رسانه ها قرار می گیرد، پیشرفت خودروسازان کشور اژدها کاملا قابل لمس است. البته در صورت استفاده سازنده از سیستم تعلیق مولتی لینک در محور عقب به جای تورشن بیم حتما قابلیت های این خودرو افزایش می یافت. آریزو ۶ GT نیز از جمله سدان های جذابی است که احتمالا بدل به لیدر بازار سدان های اسپرت اندازه متوسط داخلی می شود. هر چند باید دید قیمت این خودرو رقابتی خواد بود یا خیر؟ 

انتهای پیام/

عکاس: علی غفاری

نوشته تحریریه عصر خدمات

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا