مقایسه موتور سیکلت دایچی مدل JP150 و موتور سیکلت فیدل مدل III
دایچی، نامی که در سالهای اخیر به عنوان یکی از تولیدکنندگان مطرح موتورسیکلت در بازار ایران شناخته شده است. این شرکت با تمرکز بر تولید موتورسیکلتهای با کیفیت و قیمت مناسب، توانسته جایگاه قابل توجهی در میان علاقهمندان به این وسیله نقلیه پیدا کند.
به گزارش عصر خدمات، اس وای ام یا Sanyang Industry Co. یکی از بزرگترین تولیدکنندگان موتورسیکلت و اسکوتر در جهان است. این شرکت تایوانی با بیش از ۶۵ سال تجربه، محصولات متنوع و با کیفیتی را تولید میکند که در بیش از ۸۰ کشور جهان به فروش میرسند. حال ما تصمیم گرفتیم تا در این مقال به مقایسه موتور سیکلت دایچی مدل JP150 و موتور سیکلت فیدل مدل III محصولی از این دو شرکت که در بازار ما هم موجود هستند بپردازیم.
مقایسه طراحی ظاهری موتور سیکلت دایچی مدل JP150 و موتور سیکلت اس وای ام فیدل مدل III
موتورسیکلت دایچی JP150 با الهام از طراحی کلاسیک وسپا، ظاهری جذاب و چشمنواز دارد. این مدل با خطوط نرم و منحنیهای ملایم، حس زیبایی و ظرافت را به بیننده منتقل میکند. بدنه فلزی این موتورسیکلت، علاوه بر استحکام، به آن ظاهری کلاسیک و با دوام بخشیده است. طراحی JP150 ترکیبی از عناصر کلاسیک و مدرن است. چراغهای گرد جلو، زین دو نفره و سپر جلو، یادآور مدلهای کلاسیک وسپا هستند، در حالی که برخی جزئیات مانند چراغهای راهنما و کیلومترشمار، طراحی مدرنتری دارند. این موتورسیکلت در رنگهای متنوعی تولید میشود که به شما امکان میدهد متناسب با سلیقه خود، رنگ مورد علاقهتان را انتخاب کنید. طراحی جای پاها به گونهای است که راحتی راننده و سرنشین را در طول مسیرهای طولانی تضمین میکند. زیر زین JP150 فضایی برای قرار دادن وسایل کوچک وجود دارد که کاربردی بودن این موتورسیکلت را افزایش میدهد.
چرا JP150 محبوب است؟
- ظاهر جذاب: طراحی منحصر به فرد و چشمنواز این موتورسیکلت، آن را به انتخابی محبوب برای جوانان و افرادی که به دنبال ظاهری متفاوت هستند، تبدیل کرده است.
- راحت و کاربردی: JP150 علاوه بر ظاهر زیبا، سواری نرم و راحتی دارد و برای استفاده روزمره بسیار مناسب است.
- قیمت مناسب: قیمت مناسب این مدل نسبت به سایر موتورسیکلتهای همرده، یکی دیگر از دلایل محبوبیت آن است.
اس وای ام فیدل مدل III با طراحی کلاسیک و در عین حال مدرن خود، توانسته نظر بسیاری از علاقهمندان به موتورسیکلت را به خود جلب کند. این مدل با خطوط نرم و منحنیهای زیبا، ظاهری شیک و چشمنواز دارد. طراحی بدنه فیدل III برگرفته از اسکوترهای کلاسیک ایتالیایی است. چراغهای گرد جلو و عقب، زین دو نفره راحت و سپرهای جانبی، به این موتورسیکلت ظاهری نوستالژیک بخشیدهاند. خطوط نرم و منحنیهای بدنه، به فیدل III ظاهری روان و جذاب بخشیده است. این طراحی علاوه بر زیبایی، باعث میشود تا هوا به راحتی از اطراف موتور عبور کند و اصطکاک کاهش یابد. در کنار طراحی کلاسیک، فیدل III به یک صفحه نمایش دیجیتال مجهز شده است که اطلاعات مهمی مانند سرعت، میزان سوخت و کیلومتر شمار را در اختیار شما قرار میدهد. این صفحه نمایش با طراحی مدرن خود، تضاد زیبایی با طراحی کلاسیک بدنه ایجاد کرده است.
اس وای ام فیدل مدل III با ترکیب طراحی کلاسیک و مدرن، یک گزینه جذاب برای افرادی است که به دنبال یک اسکوتر زیبا و کاربردی هستند. این موتورسیکلت با طراحی ارگونومیک خود، راحتی رانندگی را برای شما فراهم میکند و در عین حال، با مصرف سوخت بهینه و هزینه نگهداری پایین، یک انتخاب اقتصادی نیز محسوب میشود.
مقایسه انجین موتور سیکلت دایچی مدل JP150 و موتور سیکلت اس وای ام فیدل مدل III
موتورسیکلت دایچی JP150 به عنوان یک اسکوتر شهری با طراحی کلاسیک و مدرن، از یک موتور تک سیلندر با حجم ۱۵۰ سیسی بهره میبرد. این موتور، قلب تپندهی این اسکوتر است و عملکرد و کارایی آن را به طور مستقیم تحت تاثیر قرار میدهد. انجین این محصول ۴ زمانه است و به وسیله هوا خنک میشود. همچنین سیستم سوخت رسانی دایچی مدل JP150 انژکتوری است. این انجین میتواند قدرتی معادل ۱۳.۴ کیلووات و گشتاوری معادل ۱۴ نیوتونمتر را تولید کند. انجین دایچی جیچی ۱۵۰ دارای ۲ سوپاپ و سیستم استارت آن به صورت برقی طراحی شده است.
ویژگیهای موتور
- طراحی ساده و بادوام: موتور دایچی JP150 با طراحی ساده و بدون پیچیدگی، از قطعات با کیفیت ساخته شده است که به افزایش طول عمر و کاهش هزینههای تعمیر و نگهداری کمک میکند.
- هوا خنک: سیستم خنککاری هوا خنک، موجب کاهش وزن موتور و افزایش قابلیت اطمینان آن میشود.
- انژکتور: سیستم سوخترسانی انژکتوری، باعث مصرف سوخت بهینه و کاهش آلایندگی میشود.
- قدرت مناسب برای استفاده شهری: قدرت ۱۰ کیلووات این موتور، برای استفاده در شهر و انجام کارهای روزمره کاملا کافی است.
- گشتاور مناسب: گشتاور ۱۴ نیوتن متر، شتاب اولیه خوبی به موتور میدهد و باعث میشود تا در ترافیک شهری به راحتی مانور دهید.
مزایای موتور دایچی JP150
- مصرف سوخت پایین: سیستم سوخترسانی انژکتوری و طراحی بهینه موتور، باعث مصرف سوخت پایین این اسکوتر میشود.
- تعمیرات آسان: به دلیل سادگی طراحی موتور، تعمیر و نگهداری آن آسان و کمهزینه است.
- دوام بالا: قطعات با کیفیت و طراحی ساده، باعث افزایش طول عمر موتور میشوند.
- قدرت مناسب برای استفاده شهری: این موتور برای استفاده در شهر و انجام کارهای روزمره کاملا مناسب است.
- قیمت مناسب: قیمت مناسب این موتور نسبت به سایر موتورسیکلتهای همرده، یکی از مزایای مهم آن است.
معایب موتور دایچی JP150
- قدرت کم برای سرعتهای بالا: این موتور برای سرعتهای بالا و مسافتهای طولانی مناسب نیست.
- لرزش در دورهای بالا: در دورهای بالا، موتور ممکن است مقداری لرزش داشته باشد.
- صدای موتور: صدای موتور در مقایسه با برخی از موتورسیکلتهای دیگر کمی بلندتر است.
فیدل III یکی از محبوبترین اسکوترهای بازار است که با طراحی کلاسیک و مشخصات فنی قابل قبول خود توانسته جایگاه ویژهای در میان علاقهمندان به موتورسیکلت به دست آورد. انجین این موتور سیکلت دارای یک سیلندر به همراه ۴ زمانه و ۴ سوپاپ است. حجم انجین موتور سیکلت فیدل ۳ چیزی معادل ۱۶۹ سیسی است که میتواند قدرت ۱۱.۸ اسب بخار و گشتاور ۱۲ نیوتونمتر را تولید کند. سیستم این محصول توسط هوا خنک میشود و سیستم سوخت رسانی آن هم انژکتوی است. این انجنین توانسته استاندارد آلایندگی یورو۴ را به دست آورد که با سوخت ایران هم سازگار است.
بررسی عملکرد موتور
موتور فیدل III با حجم ۱۶۹ سی سی، گشتاوری مناسب برای استفاده شهری و مسافرتهای کوتاهمدت ارائه میدهد. شتاب اولیه این موتور خوب بوده و برای سبقت گرفتن در ترافیک شهری کافی است. همچنین، مصرف سوخت این موتور نسبتا پایین بوده و در حدود ۲.۴ لیتر در هر ۱۰۰ کیلومتر است که برای یک موتورسیکلت شهری بسیار مناسب است. سیستم سوخترسانی انژکتوری، باعث عملکرد روان موتور و کاهش مصرف سوخت میشود. همچنین، این سیستم باعث میشود تا موتور در شرایط مختلف آب و هوایی به خوبی کار کند.
نقاط قوت موتور
- قدرت مناسب برای استفاده شهری: موتور فیدل III برای استفاده روزمره در شهر بسیار مناسب است و قدرت کافی برای حرکت در ترافیک و سربالاییها را دارد.
- مصرف سوخت پایین: مصرف سوخت پایین این موتور، یکی از مزایای مهم آن به شمار میرود.
- عملکرد روان و یکنواخت: سیستم سوخترسانی انژکتوری، باعث عملکرد روان و یکنواخت موتور میشود.
- دوام و طول عمر بالا: قطعات موتور فیدل III از کیفیت خوبی برخوردار هستند و طول عمر بالایی دارند.
نقاط ضعف موتور
- قدرت کم برای سرعتهای بالا: موتور فیدل III برای سرعتهای بالا طراحی نشده و در سرعتهای بالاتر، شتابگیری آن کاهش مییابد.
- لرزش در دورهای بالا: در دورهای بالای موتور، لرزشهایی احساس میشود که ممکن است برای برخی از افراد آزاردهنده باشد.
مقایسه گیربکس و دنده موتور سیکلت دایچی مدل JP150 و موتور سیکلت اس وای ام فیدل مدل III
موتورسیکلت دایچی JP150 دارای سیستم انتقال قدرت CVT (Continuous Variable Transmission) است. این بدان معناست که به جای دندههای ثابت، این موتورسیکلت از یک سیستم انتقال قدرت پیوسته استفاده میکند که به طور خودکار نسبت دنده را بر اساس سرعت و گشتاور مورد نیاز تغییر میدهد.
مزایای سیستم CVT در دایچی JP150
- شتاب نرم و یکنواخت: شتابگیری در این موتورسیکلت بسیار نرم و بدون لرزش است.
- رانندگی راحتتر در شهر: به دلیل عدم نیاز به تعویض دنده، رانندگی در ترافیک شهری بسیار راحتتر میشود.
- کاهش استرس راننده: راننده نیازی به تمرکز بر روی تعویض دنده ندارد و میتواند بیشتر روی مسیر تمرکز کند.
- کاهش استهلاک قطعات: به دلیل عدم وجود کلاچ و تعویض دندههای مکانیکی، استهلاک قطعات کمتر است.
تفاوت CVT با سیستمهای دندهای سنتی
در سیستمهای دندهای سنتی، دندهها به صورت پلهای تغییر میکنند و در هر دنده، نسبت دنده ثابت است. اما در سیستم CVT، نسبت دنده به صورت پیوسته تغییر میکند و این باعث میشود که موتورسیکلت بتواند با سرعتهای مختلف و در شرایط مختلف، گشتاور بهینه را تولید کند.
یکی از ویژگیهای اصلی اسکوترها مانند فیدل III، عدم وجود سیستم تعویض دنده است. این موتورسیکلتها از گیربکس اتوماتیک (CVT) استفاده میکنند. CVT مخفف Continuously Variable Transmission به معنای انتقال قدرت متغیر پیوسته است. موتور سیکلت دایچی مدل JP150 و موتور سیکلت اس وای ام فیدل مدل III در این بخش با یکدیگر تشابه دارند و عملکردشان قابل قبول است. در سیستم CVT، به جای دندههای ثابت، از دو قرقره مخروطی شکل استفاده میشود که با تغییر قطر موثر، نسبت دنده را به طور پیوسته تغییر میدهند. این سیستم باعث میشود که شتابگیری نرم و روان بوده و نیاز به تعویض دنده به صورت دستی از بین برود.
نویسنده: نادر شاه نشین