مقایسه موتور سیکلت پیشرو مدل ۱۵۰ و موتور سیکلت فیدل مدل III
موتورسیکلت پیشرو مدل ۱۵۰ یکی از گزینههای محبوب در بازار موتورسیکلتهای شهری و مسافرتهای کوتاه است. این موتور با طراحی ساده و مشخصات فنی مناسب، توانسته جایگاه خود را در میان موتورسواران ایرانی پیدا کند.
در طرفی دیگر موتورسیکلت فیدل مدل III یکی از محبوبترین اسکوترهای موجود در بازار ایران قرار دارد که به دلیل طراحی زیبا، مصرف سوخت پایین و سواری نرم، مورد توجه بسیاری از موتورسواران قرار گرفته است. حال با توجه به محبوبیت و کارایی این دو محوصل که از قیمت مناسبی هم برخوردار هستند تصمیم گرفتیم در این مقاله به مقایسه موتور سیکلت پیشرو مدل ۱۵۰ و موتور سیکلت فیدل مدل III بپردازیم.
مقایسه طراحی ظاهری موتور سیکلت پیشرو مدل ۱۵۰ و موتور سیکلت فیدل مدل III
موتورسیکلت پیشرو مدل ۱۵۰ به عنوان یکی از موتورسیکلتهای محبوب در بازار ایران، طراحی ساده اما کاربردی دارد. شاسی این موتور سیکلت معمولاً از جنس فولاد ساخته میشود و طراحی سادهای دارد. شاسی پیشرو به گونهای طراحی شده است که استحکام لازم برای حمل سرنشین و بار را داشته باشد. طراحی بدنه پیشرو الهام گرفته از مدلهای کلاسیک است و خطوط ساده و صاف در آن به چشم میخورد. جنس بدنه معمولاً از پلاستیک با کیفیت متوسط ساخته میشود. زین موتورسیکلت پیشرو برای دو نفر طراحی شده و دارای راحتی نسبی است. برخی مدلها دارای زین قابل تنظیم هستند.
چراغهای جلو و عقب معمولاً از نوع هالوژن هستند و نوردهی مناسبی دارند. چراغهای راهنما در جلو و عقب موتورسیکلت تعبیه شدهاند. آینههای بغل به صورت استاندارد بر روی موتورسیکلت نصب شدهاند. دستگیرههای موتورسیکلت معمولاً از جنس پلاستیک یا لاستیک ساخته شده و دارای روکش ضد لغزش هستند. پدالهای ترمز و تعویض دنده به صورت استاندارد بر روی موتورسیکلت تعبیه شدهاند.
مزایای طراحی
- سادگی و راحتی استفاده: طراحی ساده و بدون پیچیدگی پیشرو باعث شده تا استفاده از آن برای افراد مبتدی نیز آسان باشد.
- پایداری خوب: شاسی و سیستم تعلیق پیشرو به گونهای طراحی شدهاند که پایداری مناسبی را در سرعتهای پایین و متوسط فراهم کنند.
- مصرف سوخت پایین: موتور تک سیلندر و سیستم انتقال قدرت ساده باعث شده تا مصرف سوخت پیشرو نسبتاً پایین باشد.
معایب طراحی
- کیفیت ساخت متوسط: برخی از قطعات پیشرو ممکن است کیفیت ساخت متوسطی داشته باشند که در طول زمان ممکن است نیاز به تعویض داشته باشند.
- لرزش موتور: موتور تک سیلندر پیشرو در دورهای بالا ممکن است لرزش قابل توجهی داشته باشد.
- طراحی قدیمی: طراحی بدنه پیشرو نسبت به برخی مدلهای جدیدتر سادهتر و قدیمیتر به نظر میرسد.
فیدل مدل III با طراحی مدرن و اسپرت خود، توانسته است نظر بسیاری از علاقهمندان به موتورسیکلت را به خود جلب کند. خطوط بدنه فیدل III به صورت روان و هماهنگ طراحی شدهاند که به موتورسیکلت ظاهری یکپارچه و جذاب بخشیده است. استفاده از چراغهای LED در جلو و عقب، علاوه بر افزایش روشنایی، به موتورسیکلت ظاهری مدرن و اسپرت بخشیده است. سپر جلو با طراحی ساده و کاربردی، از موتورسیکلت در برابر ضربههای جزئی محافظت میکند. آینههای جانبی با طراحی ارگونومیک، دید مناسبی را برای راننده فراهم میکنند. صندلی راحت و نرم، سواری طولانیمدت را لذتبخشتر میکند. گرافیک بدنه، به موتورسیکلت ظاهری اسپرتتر و جذابتر بخشیده است. نمایشگر دیجیتال، اطلاعات مهمی مانند سرعت، دور موتور، میزان سوخت و… را در اختیار راننده قرار میدهد.
نکات مثبت در طراحی
- طراحی مدرن و اسپرت: طراحی فیدل III به روز و جذاب است.
- استفاده از مواد باکیفیت: در ساخت این موتورسیکلت از مواد باکیفیت استفاده شده است.
- توجه به جزئیات: به جزئیات طراحی در فیدل III توجه ویژهای شده است.
مقایسه پیشرانه موتور سیکلت پیشرو مدل ۱۵۰ و موتور سیکلت فیدل مدل III
پیشرانه موتورسیکلت پیشرو مدل ۱۵۰ به عنوان یکی از محبوبترین موتورسیکلتهای شهری در ایران، نقش بسیار مهمی در عملکرد و کارایی این وسیله نقلیه ایفا میکند. این پیشرانه با طراحی ساده و بادوام، توانسته است نظر بسیاری از موتورسواران را به خود جلب کند. این موتور سیکلت از یک انجین تک سیلندر چهار زمانه استفاده میکند که به وسیله هوا خنک میشود. سیستم سوخت رسانی در پیشرو مدل ۱۵۰ بسته مدل آن میتواند کاربراتوری یا انژکتوری باشد. قدرت تولید شده توسط این موتور سیکلت ۱۳.۴ اسب بخار و گشتاور آن هم ۱۴ نیوتونمتر است.
مزایای پیشرانه پیشرو ۱۵۰
- سادگی و هزینه نگهداری پایین: طراحی ساده این پیشرانه باعث میشود تعمیر و نگهداری آن آسانتر و کمهزینهتر باشد.
- مصرف سوخت اقتصادی: موتورهای تک سیلندر معمولاً مصرف سوخت کمتری نسبت به موتورهای چند سیلندر دارند.
- قدرت مناسب برای استفاده شهری: قدرت این موتور برای تردد در شهر و انجام کارهای روزمره کافی است.
- دوام بالا: با توجه به طراحی ساده و استفاده از قطعات با کیفیت، این موتورها از دوام بالایی برخوردار هستند.
معایب پیشرانه پیشرو ۱۵۰:
- لرزش در دورهای بالا: به دلیل تک سیلندر بودن، موتور در دورهای بالا ممکن است لرزش بیشتری داشته باشد.
- شتاب پایین در سرعتهای بالا: شتاب این موتور در مقایسه با موتورسیکلتهای اسپرت پایینتر است.
- صدای موتور: صدای موتور نسبت به موتورسیکلتهای با حجم موتور بالاتر بلندتر است.
پیشرانه قلب تپنده هر موتورسیکلتی است و فیدل مدل III نیز از این قاعده مستثنی نیست. این موتورسیکلت به یک پیشرانه تک سیلندر، چهار زمانه و چهار سوپاپ مجهز شده است که عملکرد قابل قبولی را ارائه میدهد. حجم پیشرانه این موتور سیکلت ۱۷۰ سیسی است که میتواند ۱۱.۸ اسب بخار در دور موتور ۷۵۰۰ دور در دقیقه قدرت و همچنین گشتاوری معادل ۱۲ نیوتنمتر در دور موتور ۵۵۰۰ دور در دقیقه را تولید کند. همچنین سیستم سوخت رسانی این موتور سیکلت انژکتوری است.
مزایای پیشرانه فیدل III
- مصرف سوخت پایین: سیستم سوخترسانی انژکتوری باعث کاهش مصرف سوخت میشود.
- لرزش کم: تعادل مناسب قطعات متحرک باعث کاهش لرزش موتور میشود.
- آلودگی کمتر: سیستم سوخترسانی انژکتوری باعث کاهش آلایندگی میشود.
- قدرت مناسب برای استفاده شهری: قدرت ۱۱.۸ اسب بخاری برای استفاده روزمره در شهر کافی است.
نکات قابل توجه
- قدرت موتور: اگر به دنبال شتابگیری سریع و سرعت بالا هستید، این موتورسیکلت ممکن است انتظارات شما را برآورده نکند.
- سرویسهای دورهای: برای حفظ کارایی موتور، باید سرویسهای دورهای را به موقع انجام دهید.
مقایسه گیربکس و دنده موتور سیکلت پیشرو مدل ۱۵۰ و موتور سیکلت فیدل مدل III
موتورسیکلت پیشرو ۱۵۰ به طور معمول از گیربکس دستی ۴ سرعته استفاده میکند. این نوع گیربکس به موتورسوار اجازه میدهد تا با توجه به شرایط رانندگی، دنده مناسب را انتخاب کند. هر چند که در برخی از مدلها همی میتوانید گیربکس اتوماتیک را مشاهده کنید. فیدل مدل III به عنوان یک اسکوتر شهری، از نوع خاصی گیربکس استفاده میکند که به آن گیربکس CVT (Continuously Variable Transmission) میگویند. این نوع گیربکس، برخلاف گیربکسهای دندهای که در موتورسیکلتهای اسپرت یا سنگینتر یافت میشود، از مجموعه دندههای ثابت استفاده نمیکند. در عوض، از دو قرقره متغیر استفاده میکند که با تغییر قطر موثر خود، نسبت دنده را به طور پیوسته تغییر میدهند.
مقایسه سیستم ترمز موتور سیکلت پیشرو مدل ۱۵۰ و موتور سیکلت فیدل مدل III
به طور معمول، موتورسیکلت پیشرو مدل ۱۵۰ به ترمز دیسکی در هر دو چرخ جلو و عقب مجهز است. ترمز دیسکی به دلیل کارایی بالا و توانایی ایجاد نیروی ترمز بیشتر نسبت به ترمز کاسهای، انتخاب مناسبی برای موتورسیکلتهای امروزی است. هنگامی که راننده اهرم ترمز را فشار میدهد، نیرویی به ماهیچه ترمز وارد میشود. ماهیچه ترمز، سیال ترمز را در لولهها به سمت کالیپر ترمز هدایت میکند. این فشار، لنتهای ترمز را به دیسک فشار داده و باعث ایجاد اصطکاک و کاهش سرعت میشود.
اجزای اصلی سیستم ترمز
- دیسک ترمز: صفحهای فلزی است که بر روی چرخ نصب میشود و با اصطکاک با لنت ترمز، باعث کاهش سرعت میشود.
- لنت ترمز: قطعهای از جنس مواد اصطکاکی است که با دیسک ترمز تماس پیدا کرده و نیروی ترمز را ایجاد میکند.
- کالیپر ترمز: قطعهای است که لنتهای ترمز را به دیسک فشار میدهد.
- ماهیچه ترمز: نیروی لازم برای فشردن لنتها بر روی دیسک را تامین میکند.
- لولههای ترمز: سیال ترمز را از مخزن ترمز به کالیپر ترمز منتقل میکنند.
- مخزن ترمز: حاوی سیال ترمز است که فشار را در سیستم ترمز منتقل میکند.
فیدل مدل III به طور معمول از سیستم ترمز دیسکی در هر دو چرخ جلو و عقب استفاده میکند. این نوع سیستم ترمز به دلیل کارایی بهتر و قدرت توقف بیشتر، نسبت به ترمزهای کاسهای قدیمیتر، محبوبیت بیشتری دارد.
مزایای ترمز دیسکی
- قدرت توقف بیشتر: دیسکهای ترمز به دلیل سطح تماس بیشتر با لنتها، نیروی ترمز بیشتری تولید میکنند و در نتیجه، موتورسیکلت سریعتر متوقف میشود.
- عملکرد بهتر در شرایط آب و هوایی مختلف: دیسکهای ترمز کمتر تحت تأثیر آب و آلودگی قرار میگیرند و در نتیجه، عملکرد ترمز در شرایط بارانی یا گلآلود بهتر است.
- پایداری بیشتر: ترمز دیسکی باعث میشود موتورسیکلت در هنگام ترمزگیری پایدارتر باشد و از لغزش چرخها جلوگیری کند.
نکته مهم: اگرچه اکثر مدلهای فیدل III از ترمز دیسکی استفاده میکنند، اما برای اطمینان کامل از نوع ترمز دقیقاً مدل خود، بهتر است به دفترچه راهنمای موتورسیکلت مراجعه کنید یا با نمایندگی فروش فیدل تماس بگیرید.
برخی مدلهای فیدل III ممکن است به سیستم ترمز ضد قفل (ABS) مجهز باشند. این سیستم از قفل شدن چرخها در هنگام ترمزگیری شدید جلوگیری کرده و کنترل موتورسیکلت را در شرایط اضطراری افزایش میدهد.
نویسنده: نادر شاه نشین