مقایسه موتور سیکلت مدل Satlis 170 cc و موتور سیکلت گلکسی مدل SF180
Satlis 170 cc یکی از مدلهای موتورسیکلتهای شهری است که به دلیل قیمت مناسب و مصرف سوخت پایین، محبوبیت زیادی پیدا کرده است.
به گزارش عصر خدمات، این موتورسیکلت توسط شرکت کبیر موتور تولید میشود و به عنوان یک گزینه مناسب برای رفت و آمدهای روزانه و مسافتهای کوتاه شناخته میشود. در آن طرف هم موتور سیکلت گلکسی SF180 یکی از محبوبترین گزینهها در بازار موتورسیکلتهای شهری است. این موتور با طراحی ساده و کاربردی، عملکرد قابل قبول و قیمت مناسب، توجه بسیاری از موتورسواران را به خود جلب کرده است. در این مقاله تصمیم گرفتیم تا به مقایسه موتور سیکلت مدل Satlis 170 cc و موتور سیکلت گلکسی مدل SF180 بپردازیم.
مقایسه طراحی ظاهری موتور سیکلت مدل Satlis 170 cc و موتور سیکلت گلکسی مدل SF180
Satlis 170 cc به عنوان یک موتورسیکلت شهری، طراحی ساده و کاربردی دارد. این طراحی به گونهای است که هم برای استفاده روزمره در شهر مناسب باشد و هم هزینههای تولید آن را کاهش دهد. خطوط ساده و بدون پیچیدگی، ظاهری تمیز و مدرن به این موتورسیکلت بخشیده است. ابعاد کوچک و جمع و جور، مانورپذیری بالایی را برای این موتورسیکلت فراهم کرده است. چراغهای جلو و عقب معمولا از نوع هالوژن یا LED هستند و نوردهی مناسبی دارند. نشانگرهای راهنما به صورت جداگانه در دو طرف قرار گرفتهاند. صفحه کیلومتر معمولا به صورت آنالوگ یا دیجیتال است و اطلاعات ضروری مانند سرعت، میزان سوخت و مسافت پیموده شده را نمایش میدهد. اکثر مدلهای Satlis 170 cc دارای زین تک نفره هستند، اما برخی مدلها نیز دارای زین دو نفره با فضای محدود برای سرنشین عقب هستند. زیر زین این موتورسیکلت فضایی برای قرار دادن وسایل کوچک مانند کلاه کاسکت یا ابزار تعمیرات وجود دارد. رینگها معمولا از جنس آلومینیوم یا آلیاژ سبک هستند و ظاهری اسپرت به موتورسیکلت میدهند.
طراحی ظاهر موتورسیکلت گلکسی مدل SF180
موتورسیکلت گلکسی مدل SF180 با طراحی مینیمال و خطوط ساده خود، ظاهری مدرن و جذاب دارد. این طراحی به گونهای است که هم جوانان و هم افراد با سلیقههای کلاسیکتر را جذب میکند. خطوط صاف و روان بدنه، به همراه چراغهای جلو و عقب LED که به صورت یکپارچه در بدنه جای گرفتهاند، ظاهری تمیز و مدرن به موتورسیکلت بخشیدهاند. SF180 با ابعاد جمع و جور خود، مناسب برای تردد در شهر و پارک کردن در فضاهای کوچک است. صندلی با طراحی ارگونومیک، راحتی سرنشین را در طول مسیرهای طولانی تضمین میکند. استفاده از پلاستیکهای باکیفیت و مقاوم در ساخت بدنه، به دوام و طول عمر موتورسیکلت کمک کرده است.
عناصر طراحی کلیدی که به زیبایی SF180 افزودهاند
- چراغهای LED: چراغهای جلو و عقب LED علاوه بر زیبایی، روشنایی بیشتری را نیز فراهم میکنند.
- نمایشگر دیجیتال: نمایشگر دیجیتال اطلاعات مهمی مانند سرعت، میزان سوخت و مسافت پیموده شده را به صورت واضح نشان میدهد.
- آینههای جانبی: آینههای جانبی با طراحی ارگونومیک، دید واضحی از پشت سر را به راننده میدهند.
- رینگهای آلومینیومی: رینگهای آلومینیومی سبک وزن و مقاوم، به زیبایی ظاهری موتورسیکلت افزودهاند.
مقایسه انجین موتور سیکلت مدل Satlis 170 cc و موتور سیکلت گلکسی مدل SF180
موتورسیکلت Satlis 170 cc، با طراحی ساده و کاربردی خود، به عنوان یکی از گزینههای محبوب برای رفت و آمدهای شهری شناخته میشود. اما چیزی که به این موتورسیکلت جان میبخشد، قلب تپنده آن یعنی موتور است. در این بخش، به بررسی دقیق مشخصات و عملکرد موتور این موتورسیکلت میپردازیم. این موتور سیکلت دارای قدرتی معادل ۱۰.۴۵ اسب بخار است.
مشخصات فنی موتور
- حجم موتور: ۱۷۰ سیسی
- نوع موتور: تک سیلندر، چهار زمانه، هوا خنک
- سیستم انتقال قدرت: CVT (انتقال پیوسته متغیر)
- سیستم سوخترسانی: کاربراتوری یا انژکتوری (بسته به مدل)
- سیستم جرقهزنی: الکترونیکی
عملکرد موتور
- قدرت و گشتاور: با توجه به حجم موتور ۱۷۰ سیسی، این موتور قدرت و گشتاوری مناسب برای استفاده در شهر ارائه میدهد. قدرت کافی برای شتابگیریهای معمولی و گشتاور مناسب برای حرکت در سربالاییها و حمل بار سبک را فراهم میکند.
- مصرف سوخت: یکی از ویژگیهای برجسته این موتور، مصرف سوخت پایین آن است. به لطف طراحی ساده و بهینه موتور، این موتورسیکلت مصرف سوختی در حدود ۲.۷ لیتر در هر ۱۰۰ کیلومتر دارد که این امر باعث کاهش هزینههای سوخت میشود.
- لرزش: به دلیل تک سیلندر بودن موتور، لرزشهایی در دورهای پایین و متوسط وجود دارد. اما این لرزشها در مقایسه با موتورسیکلتهای اسپرت بسیار کمتر است.
- صدای موتور: صدای موتور Satlis 170 cc به صورت کلی ملایم و آرام است و مزاحمتی برای راننده و اطرافیان ایجاد نمیکند.
مزایای موتور ۱۷۰ سیسی
- هزینه نگهداری پایین: به دلیل سادگی طراحی موتور، هزینههای تعمیر و نگهداری آن نسبت به موتورسیکلتهای با حجم موتور بالاتر کمتر است.
- دوام و پایداری: موتورهای تک سیلندر به دلیل سادگی ساختار، دوام و پایداری بالایی دارند.
- مناسب برای مبتدیان: این موتور برای افرادی که به تازگی موتورسواری را شروع کردهاند، بسیار مناسب است. زیرا قدرت و گشتاور قابل کنترل و عملکرد سادهای دارد.
معایب موتور ۱۷۰ سیسی
- شتاب پایین در سرعتهای بالا: در مقایسه با موتورسیکلتهای با حجم موتور بالاتر، شتاب این موتورسیکلت در سرعتهای بالا کمتر است.
- لرزش در دورهای پایین: همانطور که گفته شد، لرزشهای جزئی در دورهای پایین و متوسط وجود دارد.
موتورسیکلت گلکسی SF180
موتورسیکلت گلکسی SF180 با موتور تک سیلندر چهار زمانه خود، عملکردی قابل قبول و اقتصادی را ارائه میدهد. این موتور که با حجم ۱۶۹ سی سی طراحی شده، برای استفاده روزمره در شهر و مسافتهای کوتاه بسیار مناسب است.
مشخصات فنی موتور
- حجم موتور: ۱۶۹ سی سی
- نوع موتور: تک سیلندر، چهار زمانه، هوا خنک
- قدرت: ۱۲ اسب بخار
- سیستم سوخترسانی: انژکتور
ویژگیهای موتور
- طراحی ساده و قابل اطمینان: موتور SF180 با طراحی ساده و بدون پیچیدگی، از دوام بالایی برخوردار است.
- سیستم خنککننده هوا: این موتور از سیستم خنککننده هوا استفاده میکند که نگهداری از آن را آسانتر کرده است.
- سیستم سوخترسانی انژکتور: سیستم سوخترسانی انژکتور، مصرف سوخت را بهینه کرده و عملکرد موتور را بهبود بخشیده است.
- لرزش کم: به دلیل تعادل مناسب قطعات، موتور SF180 لرزش کمی دارد و سواری نرمی را فراهم میکند.
عملکرد موتور
- شتاب مناسب: موتور SF180 شتاب مناسبی برای حرکت در شهر دارد و به راحتی به سرعتهای مورد نیاز میرسد.
- مصرف سوخت اقتصادی: سیستم سوخترسانی انژکتور، مصرف سوخت را بهینه کرده و هزینههای نگهداری را کاهش میدهد.
- صدای موتور ملایم: صدای موتور SF180 نسبت به سایر موتورسیکلتها ملایمتر است و آلودگی صوتی کمتری ایجاد میکند.
نکات مهم
- قدرت موتور: قدرت ۱۲ اسب بخار این موتور برای استفاده شهری کافی است، اما برای سرعتهای بالا و سبقتگیریهای طولانی مدت ممکن است کمی کم باشد.
- نگهداری: نگهداری از موتور SF180 به دلیل طراحی ساده و قطعات قابل دسترس، آسان است.
مقایسه گیربکس و دنده موتور سیکلت مدل Satlis 170 cc و موتور سیکلت گلکسی مدل SF180
Satlis 170 cc به عنوان یک موتورسیکلت شهری، از سیستم انتقال قدرت CVT (انتقال پیوسته متغیر) استفاده میکند. این سیستم به جای دندههای ثابت، از یک تسمه و دو قرقره متغیر استفاده میکند که به صورت پیوسته نسبت دنده را تغییر میدهند. در سیستم CVT، یک تسمه فولادی بین دو قرقره متغیر قرار دارد. با تغییر قطر قرقرهها، نسبت دنده تغییر میکند. در دورهای پایین، قطر قرقرهها کوچکتر است و شتابگیری بیشتری را فراهم میکند. با افزایش سرعت، قطر قرقرهها بزرگتر میشود و به موتور اجازه میدهد تا در دورهای پایینتر به سرعتهای بالاتر دست یابد.
مزایای سیستم CVT در Satlis 170 cc
- رانندگی نرم و روان: یکی از بزرگترین مزایای سیستم CVT، رانندگی نرم و روان آن است. شتابگیری خطی و بدون تکانهای ناگهانی، تجربه رانندگی لذتبخشی را فراهم میکند.
- تغییر دنده خودکار: نیازی به تعویض دنده به صورت دستی نیست و موتورسیکلت به صورت خودکار نسبت دنده را با توجه به سرعت و گشتاور مورد نیاز تنظیم میکند.
- کاهش استرس راننده: در ترافیکهای سنگین، سیستم CVT به راننده اجازه میدهد تا بدون نگرانی از تعویض دنده، بر روی رانندگی تمرکز کند.
- مصرف سوخت کمتر: سیستم CVT به دلیل انتقال قدرت بهینه، باعث کاهش مصرف سوخت میشود.
تفاوت سیستم CVT با گیربکسهای معمولی
در گیربکسهای معمولی، دندهها به صورت گسسته تغییر میکنند و در هنگام تعویض دنده، شتاب موقتاً قطع میشود. اما در سیستم CVT، تغییر دنده به صورت پیوسته و بدون قطع شتاب صورت میگیرد.
خلاصه
Satlis 170 cc با استفاده از سیستم CVT، رانندگی راحت و بدون دردسری را برای کاربران فراهم میکند. این سیستم به دلیل مزایای فراوانی که دارد، در بسیاری از موتورسیکلتهای شهری و اسکوتری مورد استفاده قرار میگیرد.
گیربکس و دنده موتورسیکلت گلکسی مدل SF180
موتورسیکلت گلکسی SF180 هم از گیربکس اتوماتیک CVT (Continuous Variable Transmission) استفاده میکند. این نوع گیربکس به صورت پیوسته نسبت دنده را تغییر میدهد و نیازی به تعویض دنده به صورت دستی ندارد.
نکات مهم درباره گیربکس CVT در SF180
- سرعت حداکثر: اگرچه گیربکس CVT شتاب نرمی را فراهم میکند، اما ممکن است در سرعتهای بسیار بالا، شتابگیری کمی کندتر از موتورسیکلتهایی با گیربکس دستی باشد.
- نگهداری: گیربکس CVT نیازی به تعمیرات و نگهداری خاصی ندارد و به طور معمول بسیار بادوام است.
مقایسه سواری و هندلینگ موتور سیکلت مدل Satlis 170 cc و موتور سیکلت گلکسی مدل SF180
سواری ساتلیس ۱۷۰ سیسی به دلیل موتور تک سیلندر و سیستم CVT، نرم و روان است. لرزش موتور در دورهای پایین قابل حس است، اما به طور کلی سواری راحتی را ارائه میدهد. هندلینگ این موتورسیکلت به دلیل وزن سبک و ابعاد جمع و جور، بسیار خوب است و مانورپذیری بالایی دارد. برای استفاده در شهر و ترافیک مناسب است.
گلکسی SF180 به دلیل حجم موتور بیشتر و تنظیمات متفاوت، سواری اسپرتتری نسبت به ساتلیس دارد. شتابگیری بهتر و پاسخگویی سریعتر موتور، تجربه سواری پویاتری را ارائه میدهد. اما لرزش موتور در دورهای بالا ممکن است برای برخی افراد آزاردهنده باشد. هندلینگ SF180 نیز خوب است، اما به دلیل طراحی اسپرتتر، ممکن است کمی سفتتر از ساتلیس باشد. این موضوع باعث میشود که در پیچها احساس کنترل بیشتری داشته باشید، اما در مسیرهای ناهموار ممکن است کمی خستهکننده باشد.
نویسنده: نادر شاه نشین