موتورسیکلت

مقایسه موتور سیکلت بنلی مدل TNT25N و بنلی مدل ۱۸۰S

شرکت ایتالیایی بنلی از سال‌ها پیش در این صنعت فعالیت داشته است و محصولات آن تقریبا در سرتاسر دنیا به فروش می‌رسد. کشور هند به عنوان یکی از بزرگترین مصرف کنندگان موتور سیکلت محصولات متنوعی از این شرکت را در کشور خود مونتاژ می‌کند. اما بازار ما هم از محصولات با کیفیت بنلی بی‌نصیب نمانده است و می‌توانید تولیدات مختلف این شرکت را در فروشگاه‌های موتور سیکلت خریداری کنید. در این مقاله تصمیم داریم تا به مقایسه موتور سیکلت بنلی مدل TNT25N و بنلی مدل ۱۸۰S بپردازیم.

مقایسه طراحی ظاهری موتور سیکلت بنلی مدل TNT25N و بنلی مدل ۱۸۰S

هر دو موتورسیکلت بنلی TNT25N و ۱۸۰S از خانواده‌ی موتورسیکلت‌های اسپرت نیمه برهنه (Naked Bike) هستند، اما تفاوت‌هایی در طراحی ظاهری آنها وجود دارد که به هر کدام شخصیت منحصربه‌فردی بخشیده است.TNT25N  با خطوط تیز و برجسته، مخزنی عضلانی و فریم فولادی محکم، ظاهری اسپرت و قدرتمند دارد. استفاده از چراغ‌های LED در جلو و عقب، به موتورسیکلت ظاهری مدرن و جذاب بخشیده و دید در شب را بهبود بخشیده است. نمایشگر دیجیتال کامل، اطلاعات مورد نیاز را به صورت واضح در اختیار راکب قرار می‌دهد. سیستم اگزوز اسپرت، صدای هیجان‌انگیزی تولید کرده و به ظاهر اسپرت موتورسیکلت اضافه می‌کند.

۱۸۰S ترکیبی از طراحی کلاسیک و اسپرت است. با خطوط نرم‌تر و ظاهری جمع‌وجورتر نسبت به TNT25N، جذابیت خاصی برای علاقه‌مندان به طراحی کلاسیک دارد. استفاده از چراغ‌های هالوژن در جلو و عقب، ظاهری ساده‌تر به موتورسیکلت بخشیده است. نمایشگر آنالوگ ساده، اطلاعات ضروری را به صورت آنالوگ در اختیار راکب قرار می‌دهد. سیستم اگزوز استاندارد، صدای ملایم‌تری نسبت به TNT25N تولید می‌کند.

ویژگی

بنلی TNT25N

بنلی ۱۸۰S

سبک طراحی

اسپرت و عضلانی

کلاسیک با المان‌های اسپرت

چراغ‌ها

LED

هالوژن

نمایشگر

دیجیتال

آنالوگ

سیستم اگزوز

اسپرت

استاندارد

 

اگر به دنبال طراحی اسپرت و مدرن هستید و به دنبال موتورسیکلتی با ظاهر قدرتمند هستید، TNT25N انتخاب مناسبی برای شما است. اگر طراحی کلاسیک با المان‌های اسپرت را ترجیح می‌دهید و به دنبال موتورسیکلتی با ظاهر ساده‌تر هستید، ۱۸۰S گزینه مناسبی برای شما است.

مقایسه انجین موتور سیکلت بنلی مدل TNT25N و بنلی مدل ۱۸۰S

موتور سیکلت بنلی مدل TNT25N  دارای حجمی معادل ۲۴۹ سی‌سی است. این موتور سیکلت از یک سیلندر بهره می‌برد و ۴ سوپاپ و ۴ زمانه هم دارد. در انجین این موتور سیکلت از سیستم خنک کننده مایع استفاده شده است. همچنین سیستم سوخت رسانی موتور سیکلت بنلی مدل TNT25N  از نوع انژکتور الکترونیکی است. قدرت نهایی تولید شده توسط این انجین هم ۲۴.۵ اسب بخار است. گشتاور آن هم ۲۱ نیوتون‌متر است.

ویژگی‌ها:

  • شتاب اولیه و حداکثر سرعت بالاتر به دلیل حجم موتور بیشتر
  • عملکرد بهتر در سرعت‌های بالا
  • مصرف سوخت نسبتاً بالاتر
  • لرزش کمتر موتور به دلیل سیستم خنک‌کننده مایع
  • فناوری مدرن‌تر و قابلیت اطمینان بیشتر به دلیل استفاده از انژکتور الکترونیکی

بنلی مدل ۱۸۰S هم دارای یک انجین با حجم ۱۷۵ سی‌سی است. انجین این موتور سیکلت تک سیلندر است و دارای ۴ زمانه و ۴ سوپاپ است. همچنین سیستم خنک کننده در این موتور سیکلت هوا است که در این بخش با رقیب خود تفاوت دارد. سیستم سوخت رسانی در بنلی مدل ۱۸۰S کاربراتوری است که باز هم در این بخش تفاوتی دیگر با رقیب خود دارد. قدرت تولید شده در این موتور سیکلت ۱۷ اسب بخار و گشتاور آن هم ۱۴.۵ نیوتون‌متر است.

ویژگی‌ها:

  • شتاب اولیه و حداکثر سرعت کمتر به دلیل حجم موتور کمتر
  • مصرف سوخت کمتر
  • هزینه نگهداری پایین‌تر
  • مناسب برای استفاده شهری و مسافت‌های کوتاه
  • فناوری قدیمی‌تر و حساسیت بیشتر به تنظیمات کاربراتور

مشخصه

بنلی TNT25N

بنلی ۱۸۰S

حجم موتور

۲۴۹ سی‌سی

۱۷۵ سی‌سی

سیستم خنک‌کننده

مایع

هوا

سیستم سوخت‌رسانی

انژکتور

کاربراتور

قدرت

۲۴.۵ اسب بخار

۱۷ اسب بخار

گشتاور

۲۱ نیوتن متر

۱۴.۵        نیوتن متر

 

اگر به دنبال موتورسیکلتی با شتاب بالا، سرعت بیشتر، فناوری مدرن‌تر و تجربه رانندگی اسپرت هستید، TNT25N انتخاب مناسبی است. اگر به دنبال موتورسیکلتی با مصرف سوخت پایین، هزینه نگهداری کمتر و مناسب برای استفاده شهری هستید، ۱۸۰S گزینه بهتری است. لازم به ذکر است که قیمت TNT25N به دلیل فناوری بالاتر و امکانات بیشتر، معمولاً بیشتر از ۱۸۰S است.

مقایسه گیربکس و دنده موتور سیکلت بنلی مدل TNT25N و بنلی مدل ۱۸۰S

همانند اکثر موتورسیکلت‌های اسپرت و شهری، TNT25N  از گیربکس دستی استفاده می‌کند. این نوع گیربکس به راننده اجازه می‌دهد تا دنده را به صورت دستی تغییر دهد و کنترل بیشتری بر روی موتور داشته باشد. این موتور سیکلت دارای ۶ دنده است که خروجی به بهتری نسبت به سایر رقبا را در اختیار موتور سوار می‌گذارد.   این موتورسیکلت از کلاچ مرطوب چند صفحه‌ای استفاده می‌کند. این نوع کلاچ در روغن موتور غوطه‌ور است و انتقال قدرت نرم‌تری را فراهم می‌کند.

راننده می‌تواند با توجه به شرایط جاده و سرعت دلخواه خود، دنده را به صورت دستی تغییر دهد و این یعنی کنترل‌پذیری بیشتر، همچنین با تعویض دنده در زمان مناسب، می‌توان شتاب اولیه و حداکثر سرعت را بهبود بخشید. با انتخاب دنده مناسب، می‌توان مصرف سوخت را کاهش داد. علاوه بر همه این‌ها تعویض دنده به صورت دستی، هیجان رانندگی را افزایش می‌دهد. گیربکس TNT25N به گونه‌ای طراحی شده است که تعویض دنده به صورت نرم و روان انجام شود. نسبت دنده‌ها به گونه‌ای انتخاب شده‌اند که بهترین عملکرد را در شرایط مختلف رانندگی ارائه دهند. قطعات گیربکس از مواد باکیفیت ساخته شده‌اند تا در برابر سایش و پارگی مقاوم باشند.

بنلی مدل ۱۸۰S دارای ۶ دنده مجزا است که به شما امکان می‌دهد در سرعت‌ها و شتاب‌های مختلف، بهترین عملکرد را از موتور بگیرید. تعویض دنده در بنلی ۱۸۰s  بسیار نرم و دقیق انجام می‌شود و هیچگونه گیر یا سختی در تعویض دنده احساس نخواهید کرد. گیربکس ۶ سرعته بنلی ۱۸۰s  به خوبی با موتور ۱۷۵ سی‌سی آن هماهنگ شده است و در هیچ دنده‌ای احساس کمبود قدرت یا دنده مرده شدن نخواهید داشت. قدرت موتور به صورت روان و بدون هیچگونه لرزشی به چرخ عقب منتقل می‌شود. با داشتن ۶ دنده، می‌توانید در دور موتور مناسب هر دنده، شتاب بهتری را تجربه کنید. با انتخاب دنده مناسب، می‌توانید مصرف سوخت موتورسیکلت را کاهش دهید. داشتن دنده‌های بیشتر به شما امکان می‌دهد کنترل بهتری بر سرعت و شتاب موتورسیکلت داشته باشید.  تعویض دنده نرم و دقیق، رانندگی با بنلی ۱۸۰s  را لذت‌بخش‌تر می‌کند. برای افزایش طول عمر گیربکس، همیشه در دور موتور مناسب دنده را تعویض کنید و از تعویض دنده در دور موتور بالا خودداری کنید. روغن‌کاری منظم گیربکس باعث افزایش طول عمر و عملکرد بهتر آن می‌شود. استفاده صحیح از کلاچ در هنگام تعویض دنده، باعث کاهش سایش قطعات گیربکس می‌شود.

مقایسه سواری و هندلینگ موتور سیکلت بنلی مدل TNT25N و بنلی مدل ۱۸۰S

TNT25N با موتور قدرتمندتر ۲۵۰ سی‌سی، شتابگیری بهتر و حداکثر سرعت بالاتری نسبت به ۱۸۰S دارد. این موتورسیکلت برای رانندگی اسپرت و پرشور طراحی شده است. سیستم تعلیق سفت‌تر و هندلینگ دقیق TNT25N، آن را برای پیچیدن‌های تند و سرعت‌های بالا مناسب‌تر می‌کند. به دلیل تمرکز بر عملکرد اسپرت، راحتی در مسافت‌های طولانی در TNT25N کمتر از ۱۸۰S است. ۱۸۰S با موتور ۱۷۵ سی‌سی، شتابگیری ملایم‌تر و سواری راحت‌تری را ارائه می‌دهد. این موتورسیکلت برای استفاده روزمره و مسافت‌های کوتاه تا متوسط مناسب‌تر است. هندلینگ ۱۸۰S نیز خوب است، اما به اندازه TNT25N اسپرت و دقیق نیست. تنظیمات نرم‌تر سیستم تعلیق، ۱۸۰S را برای مسافت‌های طولانی راحت‌تر می‌کند.

مقایسه سیستم ایمنی و ترمز موتور سیکلت بنلی مدل TNT25N و بنلی مدل ۱۸۰S

هر دو مدل از دیسک ترمز در جلو و عقب استفاده می‌کنند. دیسک ترمز جلو معمولاً قطر بزرگ‌تری نسبت به دیسک عقب دارد و وظیفه اصلی توقف موتورسیکلت را بر عهده دارد. نوع کالیپر ترمز و تعداد پیستون‌های آن می‌تواند بر قدرت ترمزگیری تأثیر بگذارد. معمولاً مدل‌های اسپرت‌تر مانند TNT25N از کالیپرهای با تعداد پیستون بیشتر و عملکرد بهتر استفاده می‌کنند. برخی مدل‌ها به سیستم ترمز ضد قفل (ABS) مجهز هستند که از قفل شدن چرخ‌ها در هنگام ترمزگیری شدید جلوگیری می‌کند و کنترل موتورسیکلت را بهبود می‌بخشد.

وجود یا نبود ABS و نوع آن می‌تواند تفاوت قابل توجهی در ایمنی ایجاد کند. معمولاً دیسک ترمز جلو در TNT25N به دلیل قدرت موتور بیشتر، قطر بزرگ‌تری دارد. TNT25N ممکن است از کالیپرهای با عملکرد بهتر و تعداد پیستون بیشتر استفاده کند. احتمال وجود سیستم ABS در TNT25N بیشتر است، زیرا این مدل به عنوان یک موتورسیکلت اسپرت‌تر طراحی شده است. تنظیمات اولیه ترمز در کارخانه ممکن است در این دو مدل متفاوت باشد.

 

 

 

مشخصه

بنلی TNT25N

بنلی ۱۸۰S

موتور

تک سیلندر، ۴ زمانه، ۴ سوپاپ، خنک‌شونده با هوا و روغن

تک سیلندر، ۴ زمانه، ۴ سوپاپ، خنک‌شونده با هوا و روغن

حجم موتور (سی‌سی)

۲۴۹

۱۷۵

قدرت (اسب بخار در دور بر دقیقه)

۲۵.۵ در ۹۲۵۰

۱۷.۵ در ۸۵۰۰

گشتاور (نیوتن‌متر در دور بر دقیقه)

۲۱.۲ در ۸۰۰۰

۱۴.۵ در ۷۰۰۰

سیستم سوخت‌رسانی

انژکتور الکترونیکی

کاربراتور

سیستم تعلیق جلو

تلسکوپی

تلسکوپی

سیستم تعلیق عقب

تک کمک فنر

تک کمک فنر

ترمز جلو

دیسک

دیسک

ترمز عقب

دیسک

دیسک

سیستم ABS

ممکن است در برخی مدل‌ها موجود باشد

معمولاً وجود ندارد

چرخ جلو

آلیاژی

آلیاژی

چرخ عقب

آلیاژی

آلیاژی

لاستیک جلو

۱۱۰/۷۰-۱۷

۱۱۰/۷۰-۱۷

لاستیک عقب

۱۴۰/۷۰-۱۷

۱۳۰/۷۰-۱۷

ظرفیت باک (لیتر)

۱۵

۱۳

وزن خشک (کیلوگرم)

حدود ۱۵۰

حدود ۱۳۵

ارتفاع زین (میلی‌متر)

حدود ۷۸۰

حدود ۷۷۰

طراحی

اسپرت

اسپرت شهری

قیمت

بالاتر

پایین‌تر

 

نویسنده: نادر شاه شین

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا