معرفی انواع سایپا تیبا و ساینا
سایپا سالهای است که از پراید و نسخه ارتقاء یافته آن یعنی تیبا استفاده میکند. پلتفرم تیبا و ساینا یکی است و با نام X200 شناخته میشود.
به گزارش عصر خدمات،این پلتفرم یک نسخه بهینه شده از پلتفرم پراید است که دارای استحکام و ایمنی بیشتری است. پلتفرم X200 برای تولید خودروهای کوچک و اقتصادی مناسب است و از موتور و گیربکس ارتقا یافته پراید استفاده میکند. تیبا و ساینا تنها در طراحی ظاهری و برخی امکانات رفاهی با یکدیگر تفاوت دارند. در ادامه تصمیم داریم تا به معرفی انواع سایپا تیبا و ساینا بپردازیم.
معرفی طراحی تیبا
تیبا در دو مدل صندوقدار و هاچبک عرضه میشود که هر کدام از آنها و به ویژه در بخش عقب طراحی متفاوتی دارند. هرچند طراحی داخل کابین آنها یکسان است.
۱. طراحی نمای بیرونی تیبا صندوق دار
- نمای جلو: این نما دارای چراغهای مثلثی، جلوپنجره کوچک، سپر یکپارچه و خطوط منحنی روی گلگیرها است. این خطوط باعث افزایش خاصیت آیرودینامیکی و حالت تهاجمی تیبا میشوند.
- نمای عقب: این نما شبیه به مزدا ۳۲۳ است و دارای چراغهای عقب کوچک، صندوق عقب بلند، شیشه عقب کوچک و سپر دو رنگ است.
- نمای جانبی: این نما دارای خطوطی است که از سمت پایین بدنه به روی گلگیرها آمده و به سمت عقب خودرو رفته است. این خطوط باعث زیبایی و دینامیکی بیشتر تیبا میشوند.
۲. طراحی نمای بیرونی تیبا ۲ هاچبک
تیبا هاچبک نسخه کوتاه شده تیبا صندوقدار است که در سال ۱۳۹۲ به بازار معرفی شد. این خودرو از نظر طراحی نمای جلو هیچ تفاوتی با تیبای سدان ندارد و دقیقا از همان طراحی کسل کننده و ناموزون در ساخت تیبا هاچبک نیز استفاده شده است. نمای جانبی نیز به جز باریکتر شدن زه بغل، همه چیز به همان شکلی است که در تیبا معمولی وجود داشت. چرخهای کوچک تیبا ۲ در این نما بیشتر به چشم میآیند و تاثیر بسزایی در کاهش زیبایی ظاهری خودرو دارند. طراحی قسمت پشت تیبا ۲ نسبت به سایر بخشها مدرنتر بوده و جذابیت بیشتری را به نمایش میگذارد. شکل مناسب چراغها و سپر عقب از جمله نقاط قوت نمای پشت تیبا ۲ هاچبک به شمار میآیند.
۳. طراحی داخل کابین تیبا
داخل کابین تیبا بسیار ساده و یکنواخت است و از پلاستیک خشک و کیفیت پایین استفاده شده است. این خودرو از نظر امکانات رفاهی و آپشنها نیز چندان جذاب نیست و تنها دارای کیسه هوای راننده و سرنشین جلو، سیستم ضد سرقت، قفل مرکزی، آینه کناری تاشو، سیستم صوتی مجهز به رادیو و سیدیپلیر با قابلیت پخش MP3 و چند کلید اصلی دیگر است. طراحی داخل کابین تیبا شباهت زیادی به کابین پراید دارد و از خلاقیت و زیبایی کمی برخوردار است.
انواع تیپ های تیبا
تیبا یک خودروی سدان و هاچبک است که توسط شرکت سایپا در ایران تولید میشود. این خودرو در چهار تیپ مختلف SL، LX، SX و EX عرضه شده است که هر کدام از آنها از امکانات و آپشنهای متفاوتی برخوردار هستند. برخی از امکانات مشترک بین همه تیپهای تیبا عبارتند از:
- شیشه بالابر برقی جلو
- تهویه مطبوع دستی
- فرمان هیدرولیک
- مهشکن جلو و عقب
- رادیو پخش با پورت USB
- تنظیم ارتفاع چراغهای جلو از داخل کابین
- تنظیم ارتفاع صندلی راننده
- ترمز ABS
تفاوتهای بین تیپهای تیبا به شرح زیر است:
- تیپ SL: کمآپشنترین تیپ تیبا است که تنها تا سال ۱۳۹۲ تولید شد و آپشنهای آن، همین موارد نامبرده هستند.
- تیپ LX: علاوه بر آپشنهای تیپ SL به ایربگ راننده هم مجهز است. تیپ LX هم تنها تا سال ۱۳۹۵ تولید شد.
- تیپ SX: پرتعدادترین تیپ تیبا است که از ۱۳۸۹ تا ۱۴۰۱ تولید شد. تفاوت تیبا SX و LX تنها در بهرهمندی تیپ SX از ایربگ سرنشین جلو خلاصه میشود.
- تیپ EX: فولترین تیپ تیبا است که تا سال ۱۳۹۵ تولید شد. تفاوت تیبا SX و EX در بهرهمندی تیپ EX از شیشه بالابر برقی عقب، آینههای جانبی برقی و رینگ آلومینیومی ۱۴ اینچی خلاصه میشود.
معرفی طراحی ساینا
ساینا در دو مدل با طراحی مختلف در بازار موجود است. در ابتدا یک مدل از ساینا که طراحی بیرونی آن یک دست بود به بازار عرضه شد و در ادامه ساینا اس که میشد گفت یک فیس لیفت از مدل قبلی است به بازار آمد.
۱. طراحی بیرونی ساینا معمولی
این خودرو در اصل یک فیسلیفت از تیبا است اما طراحی بیرونی آن دارای تفاوتهایی با تیبا است که عبارتند از:
- چراغهای جلو با شکل مستطیلی و دارای دیلایت یا چراغ روشنایی روز
- سپر جلو با طراحی مدرنتر و دارای جلو پنجره جذاب
- زهکرومی بالای قاب پلاک عقب
- چراغهای عقب با شکل مثلثی و دارای الایدی
- سپر عقب با طراحی اسپرت و دارای دو عدد خروجی اگزوز
۲. طراحی داخل کابین ساینا معمولی
داخل کابین ساینا معمولی بسیار شبیه به تیبا است و از پلاستیکهای سخت و کیفیت پایین تشکیل شده است. داشبورد این خودرو از نظر طراحی ساده و یکنواخت است و دارای یک صفحه نمایش کوچک برای نشان دادن اطلاعات مربوط به سیستم صوتی و تهویه مطبوع است. سیستم صوتی ساینا معمولی دارای رادیو، سیدیپلیر و پورت USB است و کیفیت صدای آن متوسط است. سیستم تهویه مطبوع دستی است و دارای چهار دریچه هوا در قسمت جلو و دو دریچه هوا در قسمت عقب است. کنسول مرکزی ساینا معمولی دارای یک فضای خالی برای نگهداری اشیاء کوچک است و دارای یک فندک است. فرمان ساینا معمولی هیدرولیک است و دارای چهار کلید برای کنترل سیستم صوتی و تنظیم ارتفاع چراغهای جلو است. صندلیهای ساینا معمولی از جنس پارچه هستند و دارای تنظیم ارتفاع برای صندلی راننده هستند. فضای عقب ساینا معمولی برای سه نفر مناسب است. همچنین صندوق عقب این خودرو دارای حجم ۳۷۰ لیتری است و دارای یک روکش فرش است.
۳. طراحی بیرونی ساینا اس
ساینا S یک خودروی سدان کوچک است که توسط شرکت سایپا در ایران تولید میشود. این خودرو نسخه فیسلیفت شده ساینا است که در سال ۹۹ به بازار آمد. ساینا S از نظر طراحی بیرونی، تغییراتی در گرافیک چراغهای جلو و عقب، جلوپنجره، سپرها و دیلایتها داشته است. این تغییرات باعث شده است که ظاهر این خودرو مدرنتر و جذابتر از ساینا معمولی به نظر برسد.
- نمای جلوی ساینا اس : جلوپنجره جدید با نوار کرومی عریض و لوگوی سایپا قرار دارد. چراغهای جلو نیز گرافیک جدیدی دارند که شبیه به چراغهای شفاف کوییک هستند. در قسمت زیرین سپرها، دیلایتهای LED در کنار چراغهای مه شکن قرار گرفتهاند که به روشنایی و زیبایی خودرو کمک میکنند.
- در نمای عقب ساینا اس : کاسه چراغهای جدید به صورت متمایز و انحصاری برای این خودرو طراحی شدهاند. این چراغها شکل مستطیلی دارند و با نوار کرومی به هم متصل شدهاند. در قسمت پایین سپرها، یک خروجی اگزوز وجود دارد که به ظاهر اسپرت خودرو افزودهاند.
- در نمای جانبی ساینا اس : تفاوت خاصی با ساینا معمولی وجود ندارد. این خودرو رینگهای ۱۴ اینچی دارد که با تایرهای ۱۸۵/۶۰ مجهز شدهاند. دربهای جانبی دارای دستگیرههای کرومی هستند که با جلو پنجره هماهنگی دارند.
۴. طراحی داخل کابین ساینا اس
داخل کابین ساینا اس فرمان جدید به شکل D طراحی شده است که شبیه به فرمان کوییک اتوماتیک است. فرمان دارای غربیلکهایی است که کنترل صدا، بلوتوث و کروز کنترل را امکانپذیر میکنند. پنل کیلومترشمار نیز گرافیک جدیدی دارد که شامل نمایش دمای هوای بیرون، سنسور تعویض دنده و دیلایت چراغ بدرقه است. دسته دنده نیز طراحی جدیدی دارد که با رنگ نقرهای متمایز شده است. آمپر جدید نیز در وسط داشبورد قرار دارد که دارای مانیتور کوچکی است که اطلاعات مربوط به مصرف سوخت، سرعت، زمان و مسافت را نشان میدهد.
در بخش جلویی دو کیسه هوای راننده و سرنشین جلو وجود دارد که به ایمنی خودرو کمک میکنند. سیستم تهویه مطبوع نیمه اتوماتیک است که دارای کنترل دما و سرعت فن است. ضبط جدید نیز دارای قابلیت پخش رادیو، CD، USB و بلوتوث است. دربهای جانبی دارای شیشه بالابر برقی جلو و عقب و آینه جانبی برقی هستند. هشدار دهنده دیداری و شنیداری بستن کمربند ایمنی نیز یکی از ویژگیهای داخلی ساینا S است.
انواع تیپ های ساینا
ساینا معمولی در چهار تیپ SX، EX، اتوماتیک و پلاس (آپشنال) عرضه شده است. تیپ SX تیپ کمآپشن است که آپشنهای یکسانی با تیبا دارد. تیپ EX تیپ فولآپشن است که آپشنهای بیشتری نسبت به تیبا و SX دارد. تیپ اتوماتیک تیپی است که از گیربکس CVT بهره میبرد و آپشنهایی مانند کیلس استارتر، کروز کنترل و فرمان برقی دارد. تیپ پلاس (آپشنال) تیپی است که آپشنهای ظاهری مانند رینگ آلومینیومی، برچسب مشکی ستون B و رکاب جانبی دارد.
ساینا اس در پنج تیپ پایه، آپشنال، آپشنال ۸۵ گانه، اتوماتیک و دوگانه سوز عرضه شده است. تیپ پایه تیپ نیمه فول است که آپشنهایی مانند فرمان D کات، پنل کیلومترشمار جدید، آمپر جدید، دیلایت LED و سنسور TPMS دارد. تیپ آپشنال تیپ فول است که آپشنهایی مانند کیلس استارتر، کروز کنترل، غربیلک فرمان، تهویه مطبوع نیمه اتوماتیک و رینگ آلومینیومی دارد. تیپ آپشنال ۸۵ گانه تیپی است که آپشنهایی مانند صندلیهای چرمی، سنسور پارک عقب، مانیتور بزرگ و مولتیمدیا دارد. تیپ اتوماتیک تیپی است که از گیربکس CVT بهره میبرد و آپشنهایی مانند دستگیره دربهای آسانبازشو دارد. تیپ دوگانه سوز تیپی است که میتواند با بنزین یا گاز سوخت کند.
بررسی مشخصات فنی تیبا و ساینا
این دو خودرو از نظر موتور، گیربکس، قدرت، گشتاور، شتاب و سرعت نهایی تفاوت چندانی ندارند و هر دو به موتور ۴ سیلندر ۱.۵ لیتری با ۸۷ اسببخار قدرت و گیربکس ۵ دنده دستی مجهز شدهاند. مصرف سوخت ترکیبی تیبا ۶.۹ لیتر در صد کیلومتر و ساینا ۷ لیتر در صد کیلومتر است. پیشرانه به کار رفته در ساخت این دو خودرو با نام M15 شناخته میشود.
نام خودرو |
تیبا |
ساینا |
موتور |
۴ سیلندر خطی-M15-دریچه گاز برقی |
۴ سیلندر خطی-M15-دریچه گاز برقی |
حجم موتور |
۱۵۰۳ سیسی |
۱۵۰۳ سیسی |
حداکثر قدرت |
۸۷ اسببخار در ۵۳۰۰ دور در دقیقه |
۸۷ اسببخار در ۵۳۰۰ دور در دقیقه |
حداکثر گشتاور |
۱۳۵ نیوتنمتر در ۴۰۰۰ دور در دقیقه |
۱۳۵ نیوتنمتر در ۴۰۰۰ دور در دقیقه |
گیربکس |
۵ دنده دستی یا CVT |
۵ دنده دستی یا CVT |
شتاب صفر تا صد |
۱۲.۵ ثانیه |
۱۲.۵ ثانیه |
سرعت نهایی |
۱۶۵ کیلومتر در ساعت |
۱۶۵ کیلومتر در ساعت |
مصرف سوخت ترکیبی |
۶.۹ لیتر در صد کیلومتر |
۷ لیتر در صد کیلومتر |
ظرفیت باک |
۴۵ لیتر |
۴۵ لیتر |
طول |
۴۲۰۰ میلیمتر |
۴۲۲۵ میلیمتر |
عرض |
۱۶۷۰ میلیمتر |
۱۶۷۰ میلیمتر |
ارتفاع |
۱۵۱۰ میلیمتر |
۱۵۱۰ میلیمتر |
فاصله محورها |
۲۴۶۲ میلیمتر |
۲۴۶۲ میلیمتر |
فاصله از زمین |
۱۵۰ میلیمتر |
۱۵۰ میلیمتر |
وزن خالص |
۹۵۰ کیلوگرم |
۹۵۰ کیلوگرم |
وزن کل |
۱۴۰۰ کیلوگرم |
۱۴۰۰ کیلوگرم |
ظرفیت صندوق عقب |
۳۷۰ لیتر |
۳۷۲.۵ لیتر |
ظرفیت سرنشین |
۵ نفر |
۵ نفر |
نویسنده: نادر شاه نشین