خودرومعرفی خودروهای روز دنیا

میتسوبیشی ASX با آرین موتور به بازار می آید

این روزها شاهد حضور خودروهای وارداتی زیادی در بنادر کشور هستیم که هر کدام از آن‌ها توسط شرکتی وارد خواهند شد. یکی از خودروهایی که در نمایشگاه خودرو شیراز در سال ۱۴۰۳ از آن رونمایی شد میتسوبیشی ASX است.

به گزارش عصر خدمات، این خودرو در غرفه آرین موتور به نمایش درآمد تا خبر ورود ASX به بازار ما قوت بگیرد. این اتومبیل یک کراس اوور اقتصادی و کامپکت است که می‌تواند نظرات را در بازار ما به خود جلب کند. از همین رو در این مقاله تصمیم گرفتیم به معرفی میتسوبیشی ASX نسل اول بپردازیم.

معرفی طراحی ظاهری میتسوبیشی ASX

میتسوبیشی ASX نسل اول، خودرویی بود که با طراحی نسبتا ساده و بدون جلب توجه زیاد، به بازار عرضه شد. این طراحی را می‌توان متوسط رو به بالا توصیف کرد که در فیس‌لیفت‌های بعدی بهبود یافت.

نمای جلو

  • چراغ‌ها: چراغ‌های جلو طراحی کشیده‌ای داشتند که چهره خودرو را کمی تهاجمی می‌کرد. در نسخه‌های فیس‌لیفت، دو نوار کرومی از زیر چراغ‌ها تا کنار مه شکن‌ها کشیده شده بود که ظاهری جذاب‌تر به خودرو بخشیده بود.
  • کاپوت: چهار خط روی کاپوت طراحی شده بود که ظاهر عضلانی‌تری به خودرو می‌داد.
  • سپر: سپر جلو طراحی ساده‌ای داشت و در نسخه‌های مختلف فیس‌لیفت، تغییرات جزئی در آن اعمال شده بود.

نمای جانبی

  • خطوط طراحی: خطوط طراحی بدنه ساده و روان بود.
  • رینگ‌ها: رینگ‌های ۱۷ اینچی طراحی مناسبی داشتند و با بدنه هماهنگی خوبی برقرار می‌کردند.
  • دستگیره‌ها: دستگیره‌ها در سطوح مختلف قرار داشتند و یک خط ممتد شیب‌دار از آن‌ها عبور می‌کرد.
  • برجستگی‌ها: برجستگی‌های منفی در پایین درب‌ها و بالای قسمت مشکی رنگ پلاستیکی دیده می‌شد.

نمای عقب

  • چراغ‌ها: چراغ‌های عقب طراحی دو تکه‌ای داشتند و شباهت‌هایی به چراغ‌های جلو نشان می‌دادند. این چراغ‌ها توسط یک نوار کرومی به هم متصل شده بودند.
  • سپر: سپر عقب طراحی ساده‌ای داشت و یک دیفیوزر با یک خروجی اگزوز و دو شبرنگ قرمز در اطراف آن قرار داشت.
  • بال عقب: برخی مدل‌ها به بال عقب مجهز بودند که به ظاهر اسپرت‌تر خودرو کمک می‌کرد.

نمای داخلی کابین میتسوبیشی ASX نسل اول

نمای داخلی میتسوبیشی ASX نسل اول، به طور کلی طراحی ساده و کاربردی دارد. گرچه در برخی قسمت‌ها از پلاستیک‌های سخت استفاده شده است، اما کیفیت ساخت کلی خودرو قابل قبول است.

داشبورد و کنسول مرکزی

  • داشبورد: داشبورد طراحی نسبتا ساده‌ای دارد و با خطوط افقی به دو بخش تقسیم شده است. بخش بالایی عمدتا از پلاستیک نرم و بخش پایینی از پلاستیک سخت ساخته شده است.
  • کنسول مرکزی: کنسول مرکزی کمی به سمت راننده متمایل شده است و دسترسی به کلیدها و دکمه‌ها را آسان‌تر کرده است. سیستم صوتی و سیستم تهویه مطبوع در بخش مرکزی کنسول قرار دارند.
  • صفحه نمایش: در برخی مدل‌ها، صفحه نمایش لمسی کوچکی برای سیستم اطلاعات سرگرمی تعبیه شده است.

فرمان

  • فرمان: فرمان طراحی ساده‌ای دارد و روکش چرمی آن حس خوبی به راننده می‌دهد. دکمه‌های کنترل سیستم صوتی و کروز کنترل روی فرمان قرار دارند.
  • ستون فرمان: ستون فرمان قابل تنظیم در ارتفاع است.

صندلی‌ها

  • صندلی‌ها: صندلی‌های جلو طراحی ارگونومیکی دارند و راحتی نسبی را فراهم می‌کنند. در برخی مدل‌ها، صندلی‌های جلو دارای تنظیمات برقی هستند.
  • صندلی‌های عقب: فضای صندلی‌های عقب برای دو سرنشین بزرگسال مناسب است. صندلی‌های عقب قابلیت تا شدن را دارند که فضای بار را افزایش می‌دهد.

کیفیت مواد و مونتاژ

  • کیفیت مواد: همانطور که گفته شد، در برخی قسمت‌ها از پلاستیک‌های سخت استفاده شده است که کیفیت کلی کابین را کمی پایین می‌آورد. اما به طور کلی، کیفیت ساخت خودرو قابل قبول است.
  • مونتاژ: مونتاژ قطعات به خوبی انجام شده است و قطعات به طور محکم در جای خود قرار دارند.

بررسی مشخصات فنی میتسوبیشی ASX

میتسوبیشی ASX نسل اول عمدتاً با یک موتور بنزینی ۲ لیتری چهار سیلندر تنفس طبیعی عرضه می‌شد. این موتور با کد ۴B11 شناخته می‌شود و مشخصات فنی زیر را دارد:

  • حجم موتور: ۱۹۹۸ سی‌سی
  • قدرت: ۱۴۸ اسب بخار در ۶۰۰۰ دور در دقیقه
  • گشتاور: ۱۹۷ نیوتن‌متر در ۴۲۰۰ دور در دقیقه

ویژگی‌های موتور ۴B11

  • طراحی ساده و قابل اطمینان: این موتور به دلیل طراحی ساده و استفاده از قطعات باکیفیت، از نظر فنی بسیار قابل اعتماد بوده و هزینه‌های نگهداری آن نسبتا پایین است.
  • مصرف سوخت مناسب: با توجه به حجم موتور و قدرت آن، مصرف سوخت این خودرو در حالت ترکیبی حدود ۸.۴ لیتر در هر ۱۰۰ کیلومتر است که برای یک کراس‌اور جمع و جور، مصرف سوخت مناسبی محسوب می‌شود.
  • شتاب مناسب: این موتور شتاب اولیه خوبی را به خودرو می‌دهد و برای رانندگی شهری و جاده‌ای مناسب است.
  • تنفس طبیعی: این موتور از نوع تنفس طبیعی است و به توربوشارژر مجهز نیست. در نتیجه، دوام و طول عمر بیشتری نسبت به موتورهای توربوشارژ دارد.

نقاط قوت موتور

  • دوام و طول عمر بالا
  • هزینه نگهداری پایین
  • مصرف سوخت مناسب
  • شتاب اولیه خوب

نقاط ضعف موتور

  • قدرت نسبتاً کم در دورهای پایین
  • احساس کمی از کندی در شتاب‌گیری‌های پرشتاب

موتور ۲ لیتری میتسوبیشی ASX نسل اول، یک موتور قابل اعتماد و کم‌دردسر است که برای استفاده روزمره و رانندگی شهری بسیار مناسب است. اگر به دنبال خودرویی با شتاب بسیار بالا و قدرت زیاد هستید، ممکن است این موتور انتخاب مناسبی نباشد. اما اگر به دنبال خودرویی با مصرف سوخت مناسب، هزینه نگهداری پایین و دوام بالا هستید، میتسوبیشی ASX با موتور ۲ لیتری می‌تواند گزینه خوبی برای شما باشد.

بررسی گیربکس و دیفرانسیل میتسوبیشی ASX

میتسوبیشی ASX به گیربکس CVT (Continuously Variable Transmission) مجهز است. این نوع گیربکس به دلیل تغییر پیوسته نسبت دنده، شتاب نرم‌تر و مصرف سوخت بهینه‌تری را ارائه می‌دهد.

مزایای گیربکس CVT:

  • شتاب‌گیری نرم و یکنواخت
  • کاهش لرزش و صدای موتور
  • مصرف سوخت بهینه
  • تعویض دنده‌های نرم و بدون ضربه

معایب گیربکس CVT:

  • احساس عدم ارتباط مستقیم راننده با خودرو در برخی شرایط
  • ممکن است در شتاب‌گیری‌های شدید کمی تأخیر داشته باشد

دیفرانسیل میتسوبیشی ASX

  • نوع دیفرانسیل: معمولاً ASX به صورت دیفرانسیل جلو عرضه می‌شود، اما برخی مدل‌ها نیز به سیستم دو دیفرانسیل مجهز هستند.
  • دیفرانسیل جلو: در شرایط عادی، نیروی موتور به چرخ‌های جلو منتقل می‌شود که باعث کاهش مصرف سوخت و افزایش پایداری در جاده‌های خشک می‌شود.
  • سیستم دو دیفرانسیل: در شرایط لغزنده یا آفرود، سیستم دو دیفرانسیل به طور خودکار یا دستی فعال می‌شود تا قدرت به هر چهار چرخ منتقل شود و چسبندگی و کشش خودرو افزایش یابد.

نکات مهم در مورد گیربکس و دیفرانسیل ASX

  • نگهداری: برای حفظ عملکرد بهینه گیربکس و دیفرانسیل، تعویض روغن به موقع، بررسی منظم سطح روغن و اجتناب از رانندگی‌های تهاجمی بسیار مهم است.

مشکلات رایج:

  • لرزش یا ضربه هنگام تعویض دنده
  • کاهش شتاب
  • صدای غیرعادی از گیربکس یا دیفرانسیل
  • لغزش چرخ‌ها در هنگام شتاب‌گیری یا دور زدن

علل بروز مشکلات:

  • فرسودگی قطعات داخلی گیربکس یا دیفرانسیل
  • کمبود یا آلودگی روغن
  • تنظیم نبودن سیستم تعلیق
  • وجود مشکل در سیستم کنترل کشش

امکانات رفاهی و ایمنی میتسوبیشی ASX

میتسوبیشی ASX به عنوان یک کراس‌اور جمع و جور، ترکیبی از طراحی جذاب، عملکرد قابل قبول و امکانات متنوع را ارائه می‌دهد. در این بخش، به بررسی دقیق‌تر امکانات رفاهی و ایمنی این خودرو می‌پردازیم:

امکانات رفاهی

  • کابین راحت و کاربردی: طراحی داخلی ASX به گونه‌ای است که فضایی راحت و کاربردی را برای سرنشینان فراهم می‌کند. مواد باکیفیت به کار رفته در داشبورد و صندلی‌ها، حس خوبی را به راننده و سرنشینان منتقل می‌کند.
  • سیستم صوتی پیشرفته: اکثر مدل‌های ASX به سیستم صوتی با کیفیت مجهز هستند که شامل چندین بلندگو، قابلیت پخش فایل‌های صوتی مختلف و امکان اتصال دستگاه‌های هوشمند از طریق بلوتوث یا USB می‌شود.
  • کنترل آب و هوای خودکار: سیستم کنترل آب و هوای خودکار به شما امکان می‌دهد دمای داخل کابین را به دلخواه تنظیم کرده و از یک سفر راحت و دلپذیر لذت ببرید.
  • سقف پانوراما: برخی مدل‌ها به سقف پانوراما مجهز هستند که نور طبیعی بیشتری را به داخل کابین وارد کرده و حس آزادی بیشتری را ایجاد می‌کند.
  • صندلی‌های راحت و تنظیم‌شونده: صندلی‌های جلو معمولاً دارای تنظیمات برقی یا دستی هستند و به شما امکان می‌دهند موقعیت نشستن خود را به بهترین شکل تنظیم کنید.
  • سایر امکانات: بسته به مدل و تیپ خودرو، امکانات دیگری مانند گرمکن صندلی‌های جلو، سنسور پارک، دوربین عقب، کروز کنترل و… نیز ممکن است در ASX وجود داشته باشد.

امکانات ایمنی

  • ایربگ‌های متعدد: ASX به تعداد مناسبی ایربگ برای سرنشینان جلو و عقب مجهز است تا در صورت بروز حادثه، از سرنشینان محافظت کند.
  • سیستم ترمز ضد قفل (ABS): این سیستم به جلوگیری از قفل شدن چرخ‌ها در هنگام ترمزگیری ناگهانی کمک می‌کند و کنترل خودرو را در شرایط اضطراری افزایش می‌دهد.
  • سیستم کنترل پایداری الکترونیکی (ESP): این سیستم به حفظ پایداری خودرو در پیچ‌ها و سطوح لغزنده کمک می‌کند.
  • سیستم کنترل کشش (TCS): این سیستم از چرخیدن چرخ‌ها در هنگام شتاب‌گیری روی سطوح لغزنده جلوگیری می‌کند.
  • کمربند ایمنی پیش‌کشنده: کمربندهای ایمنی پیش‌کشنده در صورت بروز تصادف به سرعت سفت می‌شوند تا از پرتاب شدن سرنشینان به جلو جلوگیری کنند.
  • سایر امکانات: بسته به مدل و تیپ خودرو، امکانات ایمنی دیگری مانند سیستم هشدار برخورد جلو، سیستم حفظ حرکت در خطوط، دوربین ۳۶۰ درجه و… نیز ممکن است در ASX وجود داشته باشد.

سواری و هندلینگ میتسوبیشی ASX

میتسوبیشی ASX به عنوان یک کراس‌اور جمع‌وجور، سواری نرم و راحتی را به سرنشینان ارائه می‌دهد. تنظیمات سیستم تعلیق به گونه‌ای است که ناهمواری‌های جاده را به خوبی جذب کرده و از انتقال لرزش‌های زیاد به کابین جلوگیری می‌کند. این ویژگی، ASX را به خودرویی مناسب برای استفاده روزمره در شهر و جاده‌های بین شهری تبدیل کرده است.

ویژگی‌های سواری ASX:

  • سواری نرم و راحت: سیستم تعلیق به خوبی از پس جذب ناهمواری‌های جاده بر می‌آید.
  • پایداری خوب: ASX در سرعت‌های بالا پایداری خوبی دارد و احساس امنیت را به راننده منتقل می‌کند.
  • روانی حرکت: گیربکس CVT به نرمی دنده‌ها را تعویض می‌کند و حرکت خودرو را روان و یکنواخت می‌کند.
  • ارتفاع مناسب از سطح زمین: ارتفاع مناسب ASX از سطح زمین، عبور از دست‌اندازها و سرعت‌گیرها را آسان‌تر می‌کند.

هندلینگ و فرمان‌پذیری:

  • فرمان‌پذیری دقیق: فرمان ASX فرمان‌پذیری دقیقی دارد و به راننده امکان می‌دهد خودرو را به خوبی کنترل کند.
  • هندلینگ قابل قبول: هندلینگ ASX در پیچ‌ها قابل قبول است، اما در مقایسه با برخی خودروهای اسپرت، کمی نرم‌تر است.
  • سیستم‌های ایمنی: وجود سیستم‌های ایمنی مانند کنترل پایداری الکترونیکی (ESP) و کنترل کشش (TCS) به بهبود هندلینگ خودرو در شرایط مختلف کمک می‌کند.

نویسنده: نادر شاه نشین

برای خواندن اخبار خودرو و اخبار اقتصادی اینجا کلیک کنید.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا