مقایسه ساینا اس و رانا پلاس

شرکت سایپا بعد از اینکه با ساینا فروش نسبتا موفقی را تجربه کرد تصمیم گرفت تا یک فیس لیفت از آن با نام ساینا اس را معرفی کند.
به گزارش عصر خدمات،خودرویی که از نظر فنی و پلتفرم تفاوتی با مدل قبلی نداشت اما از نظر طراحی تفاوتهای در آن دیده میشد. در آن طرف ایرانخودرو هم بعد از عرضه پژو 206 صندوقدار تصمیم گرفت برای بازار صادرات یک محصول با برند خود را داشته باشد که رانا را به بازار معرفی کرد. با آمدن موتور EC5 این شرکت تصمیم گرفت تا در نسخه اولیه رانا تجدید نظر کند و از موتور جدید یعنی EC5 به جای موتور معروف TU5 پژو استفاده کند. همین امر هم باعث افزایش فروش این محصول در بازار شد. در این مقاله تصمیم گرفتیم تا مقایسه ساینا اس و رانا پلاس بپزداریم.
مقایسه طراحی ظاهری ساینا اس و رانا پلاس
ساینا S به عنوان یکی از مدلهای محبوب سایپا، با طراحی ظاهری نسبتاً اسپرت و جوانپسند به بازار عرضه شده است. این خودرو در مقایسه با نسلهای قبلی ساینا، تغییرات قابل توجهی در ظاهر خود داشته است. در ادامه، به بررسی نماهای مختلف ساینا S میپردازیم:
نمای جلو
- جلوپنجره: جلوپنجره ساینا S نسبت به مدلهای قبلی بزرگتر و عریضتر شده است و طرحی مشبک دارد که به خودرو جلوهای اسپرتتر بخشیده است.
- چراغهای جلو: چراغهای جلو ساینا S با طرحی کشیده و تیز، هماهنگی خوبی با جلوپنجره ایجاد کردهاند. در برخی مدلها، از چراغهای LED نیز استفاده شده است.
- سپر جلو: سپر جلو ساینا S با طراحی اسپرت و وجود ورودیهای هوای بزرگ، به خودرو ظاهری قدرتمندتر بخشیده است.
نمای جانبی
- خطوط طراحی: خطوط طراحی بدنه ساینا S به گونهای است که به خودرو ظاهری دینامیک و اسپرت بخشیده است.
- آینههای جانبی: آینههای جانبی ساینا S با طراحی مدرن و امکان تنظیم برقی، دید مناسبی را برای راننده فراهم میکنند.
- رینگهای آلومینیومی: به طور عمده رینگهای ساینا اس فولادی است اما استفاده از رینگهای آلومینیومی در برخی مدلها، به خودرو ظاهری اسپرتتر بخشیده است.
نمای عقب
- چراغهای عقب: چراغهای عقب ساینا S با طراحی سه بعدی و استفاده از تکنولوژی LED، ظاهری جذاب و مدرن به خودرو بخشیده است.
- سپر عقب: سپر عقب ساینا S با طراحی ساده و وجود سنسور پارک، ایمنی خودرو را افزایش داده است.
طراحی رانا پلاس: تحولی در ظاهر
رانا پلاس با تغییرات چشمگیری در طراحی نسبت به نسل قبلی خود، رانا، به بازار آمده است. این تغییرات ظاهری، خودرو را به گزینه ای جذابتر و جوانپسندتر تبدیل کرده است. در ادامه به بررسی جزئیات طراحی رانا پلاس میپردازیم:
نمای جلو:
- چراغهای جلو: چراغهای جلو با طراحی کشیدهتر و خطوط تیزتر، به خودرو ظاهری مدرن و اسپرت بخشیده است.
- جلوپنجره: جلوپنجره با طرحی جدید و برجستهتر، هماهنگی بیشتری با چراغهای جلو ایجاد کرده و به خودرو هویت بصری قویتری بخشیده است.
- سپر: سپر جلو با طراحی اسپرتتر و ورودیهای هوای بزرگتر، به بهبود آیرودینامیک خودرو کمک کرده و ظاهری پویا به آن بخشیده است.
نمای جانبی:
- خطوط طراحی: خطوط طراحی بدنه روانتر و زیباتر شدهاند و به خودرو ظاهری کشیدهتر و اسپرتتر بخشیدهاند.
- آینههای جانبی: آینههای جانبی با طراحی جدید و امکان تنظیم برقی، علاوه بر بهبود دید راننده، به زیبایی خودرو نیز افزودهاند.
- دستگیرهها و زهها: دستگیرهها و زههای جانبی همرنگ بدنه شدهاند که به یکپارچگی طراحی خودرو کمک کرده است.
نمای عقب:
- چراغهای عقب: چراغهای عقب با طراحی جدید و کشیدهتر، هماهنگی بیشتری با چراغهای جلو ایجاد کرده و به خودرو ظاهری پهنتر بخشیدهاند.
- سپر: سپر عقب با طراحی اسپرتتر و خروجیهای اگزوز، به خودرو ظاهری قدرتمندتر بخشیده است.
طراحی داخلی کابین ساینا اس
ساینا اس با وجود اینکه یک خودرو اقتصادی محسوب میشود، تلاش شده است تا طراحی داخلی آن به روزتر و جذابتر از نسلهای قبلی باشد. البته، تغییرات اساسی در مقایسه با سایر محصولات سایپا در این خودرو دیده نمیشود، اما برخی بهبودها و تغییرات جزئی به چشم میخورد.
مهمترین ویژگیهای طراحی داخلی ساینا اس:
- داشبورد: داشبورد ساینا اس به طور کلی مشابه مدلهای SX و EX است و تغییرات عمدهای در آن صورت نگرفته است.
- غربیلک فرمان: یکی از تغییرات قابل توجه در ساینا اس، استفاده از غربیلک فرمان جدیدی است که طراحی آن شبیه به کوییک اتوماتیک بوده و ظاهری اسپرتتر و مدرنتر به خودرو بخشیده است.
- پنل کیلومترشمار: پنل کیلومترشمار ساینا اس نیز نسبت به مدلهای قبلی تغییر کرده و طراحی جدیدی دارد.
- صندلیها: صندلیهای ساینا اس نسبت به برخی از محصولات مشابه سایپا، جادارتر و راحتتر هستند.
- رودریها و کنسول وسط: طراحی رودریها و کنسول وسط ساینا اس نسبت به سایر محصولات این شرکت متفاوت است و ظاهری مدرنتر به خودرو بخشیده است.
- فضای داخلی: بهطور کلی فضای داخلی ساینا اس نسبت به برخی از محصولات مشابه سایپا مثل تیبا ۲ یا کوییک جادارتر است.
- مواد استفاده شده: مواد استفاده شده در داخل کابین ساینا اس عمدتاً از پلاستیک سخت است که البته کیفیت آن نسبت به برخی از رقبا پایینتر است.
نمای داخلی کابین رانا پلاس: تحولی در طراحی داخلی
رانا پلاس نه تنها در ظاهر بیرونی بلکه در طراحی داخلی نیز نسبت به نسل قبلی خود، رانا، تغییرات قابل توجهی داشته است. این تغییرات، فضایی مدرنتر و کاربردیتر را برای سرنشینان فراهم کرده است. در ادامه به بررسی جزئیات نمای داخلی کابین رانا پلاس میپردازیم:
داشبورد:
- طراحی مدرن: داشبورد با طراحی جدید و مهندسی شده، ظاهری مدرنتر و مرتبتر به کابین بخشیده است.
- مواد با کیفیتتر: استفاده از مواد با کیفیتتر در ساخت داشبورد، حس لوکستری را به کابین منتقل میکند.
- صفحه نمایش: در برخی مدلها، صفحه نمایش لمسی برای سیستم اطلاعات و سرگرمی در مرکز داشبورد تعبیه شده است که امکانات متنوعی را در اختیار راننده و سرنشینان قرار میدهد.
فرمان:
- طراحی اسپرت: فرمان با طراحی جدید و اسپرتتر، حس کنترل بهتری را به راننده منتقل میکند.
- کلیدهای کنترلی: وجود کلیدهای کنترلی روی فرمان، دسترسی آسان به برخی از امکانات خودرو را فراهم میکند.
صندلیها:
- طراحی ارگونومیک: صندلیها با طراحی ارگونومیکتر، راحتی بیشتری را برای سرنشینان فراهم میکنند.
- روکشهای باکیفیت: استفاده از روکشهای باکیفیتتر، ماندگاری و زیبایی صندلیها را افزایش داده است.
پنل پشت فرمان:
- طراحی جذاب: پنل پشت فرمان با طراحی جدید و رنگآمیزی جذاب، ظاهری اسپرتتر به کابین بخشیده است.
- صفحه نمایش دیجیتال: در برخی مدلها، صفحه نمایش دیجیتال بزرگتری در پنل پشت فرمان تعبیه شده است که اطلاعات مهمی مانند سرعت، دور موتور و میزان سوخت را به راننده نمایش میدهد.
مقایسه مشخصات فنی ساینا اس و رانا پلاس
در ساینا اس از همان موتور M15 استفاده شده است که دارای 4 سیلندر خطی به همراه 8 سوپاپ است. حجم این موتور 1.5 لیتر است و میتواند 87 اسب بخار (در مدلهای جدید 91 اسب بخار) قدرت تولید کند. گشتاور آن هم 130 تا 137 نیوتونمتر است. نوع گیربکس استفاده شده در ساینا اس دستی 5 سرعته (در برخی مدلها اتوماتیک CVT نیز موجود است) است. همچنین این خودرو دیفرانسیل جلو است. ترمزهای جلو دیسکی و عقب کاسهای هستند.
شاسی و بدنه
- نوع بدنه: سدان
- نوع شاسی: یکپارچه
- طول: 4209 میلیمتر
- عرض: 1667 میلیمتر
- ارتفاع: 1490 میلیمتر
- فاصله محوری: 2414 میلیمتر
- وزن: 1050 کیلوگرم
عملکرد
- شتاب صفر تا صد کیلومتر بر ساعت: حدود 12.8 ثانیه (در مدل دندهای)
- حداکثر سرعت: 175 کیلومتر بر ساعت
- مصرف سوخت ترکیبی: حدود 6.9 لیتر در صد کیلومتر (در مدل دندهای)
سایر مشخصات
- لاستیک: 175/65 R14
- زیربندی: مستقل جلو، نیمه مستقل عقب
- سیستم فرمان: هیدرولیک
- سیستم ترمز ضد قفل (ABS)
- سیستم توزیع الکترونیکی نیروی ترمز (EBD)
- کیسه هوا: راننده و سرنشین جلو
مزایای فنی ساینا اس
- مصرف سوخت مناسب
- تعمیر و نگهداری آسان
- قطعات یدکی به راحتی قابل دسترسی
- طراحی ظاهری نسبتاً اسپرت
معایب فنی ساینا اس
- قدرت موتور نسبت به برخی رقبا کمتر است
- عایقبندی صدا ضعیف است
- کیفیت سواری در سرعتهای بالا چندان مناسب نیست
ساینا اس به عنوان یک خودروی اقتصادی، مشخصات فنی قابل قبولی دارد و برای استفاده روزمره در شهر مناسب است. اما اگر به دنبال خودرویی با شتاب بالا، امکانات رفاهی بیشتر و کیفیت سواری بهتر هستید، بهتر است به سراغ گزینههای دیگر مانند رانا پلاس بروید.
مشخصات فنی رانا پلاس
رانا پلاس یکی از خودروهای محبوب بازار ایران است که با طراحی بهبود یافته و امکانات بیشتر نسبت به نسل قبلی خود، توانسته نظر بسیاری از خریداران را به خود جلب کند. در این خودرو از یک موتور بنزینی، چهار سیلندر خطی، ۱۶ سوپاپ استفاده شده که دارای حجمی معادل 1.6 لیتر است. این پیشرانه همان موتور معروف TU5 پژو است. البته در برخی از مدلهای جدید بعد از سال 1400 از موتور EC5 هم استفاده شده است. موتور TU5 دارای 105 اسب بخار قدرت و 142 نیوتونمتر گشتاور است اما موتور EC5 یا همان TU5 پلاس دارای 113 اسب بخار قدرت است. گیربکس این خودرو 5 دنده دستی یا 4 سرعته اتوماتیک است. البته در نسخههای جدید از اتوماتیک 6 سرعته هم استفاده میشود. ترمزهای جلو این خودرو دیسکی است و ترمزهای عقب کاسهای هستند. استاندار آلایندگی خودرو یورو 4 بوده که در نسخههای جدید به یورو 5 ارتقاع یافته است.
ابعاد و وزن:
- طول: 4350 میلیمتر
- عرض: 1690 میلیمتر
- ارتفاع: 1450 میلیمتر
- فاصله بین دو محور: 2510 میلیمتر
- وزن خالص: حدود 1100 کیلوگرم
مصرف سوخت:
- شهری: حدود 8.5 لیتر در هر 100 کیلومتر
- بیرون شهری: حدود 5.5 لیتر در هر 100 کیلومتر
- ترکیبی: حدود 7 لیتر در هر 100 کیلومتر
نویسنده: نادر شاه نشین