خودرویادداشت ها

هوای شهر آفتاب ابریست/ دست انداز شهرداری در مسیر خودروسازان

اگر قرار باشد مشکلات صنعت خودرو کشور را بررسی کنیم، باید این مشکلات را به دو دسته تقسیم کرد. دسته اول مشکلاتی هستند که مربوط به ظرفیت ها و دانش فنی در این حوزه می شود. اما دسته دوم مشکلاتی هستند که سازمان ها، ارگان ها، وزارت خانه ها و همه آنهایی که در تصمیمات کلان این صنعت نقش دارند برای جاده مخصوص ها به وجود می آورند.

بسیاری از انتقادها به ویژه در سال های اخیر متوجه اهالی جاده مخصوص شده است. به شکلی که افکار عمومی اغلب خودروسازان را مسئول بهره وری پایین و همه ناخوشایندی های این صنعت می دانند. اما واقعیت اینجاست که تصمیم سازان و هر سازمان و ارگانی که با بخشنامه و دستورالعمل برای جاده مخصوص ریل گذاری می کند، نقش مهمی در مشکلات صنعت خودرو دارد.
کافی است نگاهی به تصمیم های کلان چند سال اخیر برای این صنعت بیندازیم تا عمق فاجعه و مقصران اصلی و مافیا صنعت خودرو را بشناسیم. تصمیم هایی که همه برنامه ریزی های خودروسازان و حالا واردکنندگان را دچار چالش های بزرگ می کند. قیمت گذاری دستوری، عدم تخصیص ارز کافی و به موقع، دستورالعمل های مختلف در خصوص فروش و روش های آن همه و همه مواردی هستند که خودروسازان در آنها نقشی ندارند.
حجم تصمیمات غیر کارشناسی و هیجانی برای صنعت خودرو از سوی نهادها و سازمان های متخصص و غیر متخصص به اندازه ای زیاد است که هماهنگی میان آنها کار را بسیار سخت می کند. با این همه خودروسازان خصوصی و دولتی همراه با واردکنندگان توانسته اند محصولات جدید را آماده عرضه به بازار کنند، اما این بار یک دست انداز جدید هم بر سر راه آنها سبز شده است. دست اندازی به نام نمایشگاه خودروی تهران! نمایشگاهی که باید بستری برای عرضه محصولات جدید و ارتباط مستقیم با مخاطب باشد، حالا بدل به یک معادله با مجهولات بسیار شده است.
نکته جالب توجه در این خصوص این که برگزاری نمایشگاه خودرو دیگر نه ربطی به عدم هماهنگی وزارت صمت با سازمان ملی استاندارد دارد و نه با بخش نامه های تحکیمی سازمان حمایت و شورای رقابت دست و پنجه نرم می کند. این نمایشگاه که در شهر آفتاب تهران برای ۵ دوره برگزار شده است، روزگاری نه چندان دور آینه تمام نمای تولید کنندگان و واردکنندگان خودرو بود.
اما به نظر می رسد نابسامانی در مجموعه شهرداری تهران تا عوارضی اتوبان تهران قم هم رسیده و مجموعه نمایشگاهی شهر آفتاب در غروبی غریب فرو رفته است. این در شرایطی است که همه نمایشگاه های خودرو در جهان تنها به دلیل مسائلی چون همه گیری جهانی کرونا و یا جنگ به تاخیر افتاده اند. به طور مثال نمایشگاه خودروی فرانکفورت در تاریخ ۰۵ الی ۱۰ ستامبر ۲۰۲۳ مصادف با ۱۴ الی ۱۹ شهریور ۱۴۰۲ برگزار خواهد شد و اهالی صنعت و بازدیدکنندگان همواره از زمان برگزاری این نمایشگاه مطلع هستند.
اما شنیده ها حاکی از آن است که نمایشگاه خودروی تهران به دلیل تغییر در روش انتخاب برگزار کننده آن برگزار نمی شود! موضوعی پیش پا افتاده که برنامه های رونمایی و معرفی رسمی خودروهای جدید در کل صنعت خودرو را با چالش و تغییر رو به رو کرده است. به عبارتی در حالی که شهرآفتاب که قرار بود به جای مصلی در دل شهر و محل نمایشگاه بین المللی در ترافیک شمال تهران بار بازدید عمومی و ترافیکی را بر دوش بکشد، حالا با بی برنامگی و عدم نظارت کافی در مجموعه شهرداری تهران، خود دست اندازی برای صنعت خودرو شده است.
جالب آن که مدیران مجموعه شهر آفتاب نیز در سکوتی خبری تنها از طریق توئیت یا فضای مجازی گاهی چند جمله مبهم و شعارگونه در خصوص برگزاری این نمایشگاه مخابره می کنند، اما آنچه که مشخص است این که با این روش نمایشگاه خودروی تهران در حال افتادن از سکه و اعتبار است. سوال اساسی از مجموعه شهر آفتاب و علیرضا زاکانی شهردار انقلابی پایتخت شاید این باشد که آیا برگزاری نمایشگاهی که ۵ سال اعتبار دارد، اینقدر سخت است؟ چگونه در سال های گذشته که شعارانقلابی گری نیز در میان مسئولین شهرداری تهران کمتر به گوش می رسید، این نمایشگاه با حضور صنعتگران برگزار شده است و حالا مهمترین نمایشگاه صنعتی پایتخت در غروب شهر آفتاب گم شده است؟
به نظر می رسد با این شرایط باید عدم برگزاری نمایشگاه خودرو در پایتخت و عدم وجود بستر مناسب برای معرفی و رونمایی محصولات جدید را نیز به کوله بار مشکلات صنعت خودرو اضافه کنیم. مشکلاتی که بخش مهمی از آنها را دسته دوم یعنی ارگان ها و نهادهای بیرونی به وجود می آورند. حالا صنعتی که دست و پا زده تا محصولات جدید را به بازار معرفی کند، به دلیل بی برنامگی و عدم نظارت کافی شهرداری تهران بر مجموعه شهرآفتاب باید به دنبال شهری و نمایشگاهی برای خود بگردد. احتمالا هرگز کسی تصور نمی کرد یکی از مشکلات خودروسازان جایی نزدیک عوارضی تهران- قم باشد!

یادداشت: امید آورزمانی

برای خواندن اخبار خودرو و اخبار اقتصادی اینجا کلیک کنید.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا