خودرومعرفی خودرو داخلی

معرفی انواع خانواده پژو 206

 

حضور پژو در ایران باز می‌گردد به سال‌های دور اما حضور گسترده این خودروسازی در بازار ایران از دهه 1370 خورشیدی شروع و در دهه 1380 به اوج خود رسید. محصولاتی همچون پژو 405 و پژو پرشیا با طراحی و مشخصات فنی بی‌نظیر نام پژو را در ایران بر سر زبان‌ها انداختند. در سال 1998 میلادی بود که شرکت پژو یکی از شاهکارهای تاریخی خود را رونمایی کرد. محصول جدیدی به نام پژو 206 که توانست سال‌های بعد در بازارهای جهانی خوش بدرخشد. این خودرو ششمین نسل از سری اتاق 2 شرکت پژو بود که توسط ژرارد والتر (GéRARD WALTR) طراحی شد.

خودرویی که علاوه بر طراحی بی‌نظیر و مشخصات فنی خوب در سطح ایمنی هم خوب عمل کرد و توانست 4 ستاره از 5 ستاره ایمنی یوروانکپ را به خود اختصاص دهد. از دیگر ویژگی‌های بی‌نظیر این اتومبیل اقتصادی بودن آن بود که باعث می‌شد اقشار مختلف جامعه با سطح مالی مختلف بتوانند آن را خریداری کنند. هرچند تولید این اتومبیل در فرانسه به پایان رسیده است اما همچنان در برخی کشورها تولید آن ادامه دارد. همچنین ساکنین اروپا می‌توانند مدل‌های کار کرده این خودرو را در بازار دست دوم خود خریداری کنند.

بررسی انواع محصولات پژو 206

پژو 206 یک محصول بسیار موفق در بازار ایران بود که در 6 تیپ مختلف به تولید رسید. فروش موفق این اتومبیل باعث شد تا شرکت ایرانخودرو در فکر عرضه این محصول به صورت صندوق‌دار بیفتد. محصولی که هرچند انتقاداتی از نظر طراحی داشت اما آن هم توانست با اقبال خوبی در بازار روبرو شود.

1. پژو 206 تیپ 1

تیپ 1 پژو 206 را می‌توان به عنوان مدل پایه و ساده‌ترین مدل این خودرو در نظر گرفت. اتومبیلی که از نظر ظاهری تفاوت زیادی با سایر تیپ‌ها نداشت اما از نظر آپشن در پایین‌ترین جایگاه در بین سایر مدل‌های پژو 206 قرار می‌گرفت. پژو 206 تیپ 1 از موتور TU3 استفاده می‌کرد که این موضوع باعث می‌شد قدرت این خودرو نسبت به سایر تیپ‌ها مانند تیپ 5 کمتر باشد. سیستم صوتی این خودرو در زمان عرضه هم قدیمی و نوار کاستی بود. همچنین فرمان این اتومبیل به صورت دو شاخه طراحی شده بود.

2. پژو 206 تیپ 2

206 تیپ 2 از مدل قبلی خود کمی بهتر عمل کرده بود. شکل ظاهری این خودرو کمی بهتر شده بود و توانست نظر خریداران را به خوب جلب کند. همچنین تغییراتی مانند تبدیل فرمان دو شاخه به فرمان سه شاخه دیگر تغییراتی بود که در این اتومبیل دیده می‌شد. بزرگتر شدن نمایشگر ساعت که بالای داشبورد قرار داشت و همچنین تبدیل سیستم صوتی از نوار کاست به CD از دیگر تغییرات در تیپ 2 نسبت به تیپ 1 بود. اضافه شدن چراغ اخطار نقص فنی دیگر ویژگی خوبی بود که باعث می‌شد راننده از بروز نقص فنی در خودرو با خبر شود.

3. پژو 206 تیپ 3

اولین تیپی که در آن از موتور TU5 استفاده شد همین تیپ 3 است. امکانات فنی این خودرو دقیقا همان امکانات اصلی پژو 206 است که بر روی تیپ 5 کار گذاشته شده است اما امکانات و شرایط رفاهی آن پژو 206 تیپ 2 است. این ترکیب به خریداران قابلیت انتخاب یک اتومبیل با پیشرانه قوی و امکانات رفاهی کم را می‌دهد، این مزیت باعث می‌شود قیمت خودرو کاهش یابد و علاقه‌مندان به خودروهای پر قدرت بتوانند محصول مورد نظر خود را خریداری کنند. شتاب بالا و چالاکی اتومبیل نسبت به تیپ‌های قبلی اولین موضوعی که نظر راننده را به خود جلب می‌کند.

4. پژو 206 تیپ 4

یکی از جذاب‌ترین تیپ‌های پژو 206 همین تیپ 4 است. قطعات و بخش‌های مختلف پژو 206 تیپ 4 به صورت آماده از فرانسه می‌آمد و ایرانخودرو آن‌ها را مونتاژ می‌کرد. به این خودروها SKD می‌گویند از همین رو در واقعیت می‌توان این تیپ را مانند خودروهای خارجی وارداتی دانست. پژو 206 تیپ 4 اولین مدل از این خودرو بود که با دنده اتوماتیک ارائه شد. همچنین پیشرانه این خودرو همان TU5 بود که از قدرت بالایی برخودار است. از جمله تفاوت‌های این تیپ با سایر تیپ‌های پژو 206 می‌توان به تنوع رنگ و همچنین تو دوزی‌های متفاوت آن اشاره کرد. اما از مشکلات این تیپ می‌توان به سیستم فنربندی اروپایی آن اشاره داشت که در برابر ناهمواری‌های داخل ایران مقاوم نبود. فنربندی در نظر گرفته شده برای جاده‌های ایران به مراتب عمل‌کرد بهتری داشت.

5. پژو 206 تیپ 5

بالأخره نوبت به پر طرفدارترین تیپ پژو 206 در ایران رسید. پژو 206 تیپ 5 با طراحی جذاب و استاندارد خود در همان نگاه اول توانایی جلب نظر خریداران را دارد. طراحی داخلی این خودرو هم جذاب و ساده صورت گرفته است. همچنین امکانات و آپشن‌های موجود در این تیپ از سایر تیپ‌های قبلی خود به مراتب بیشتر است. ترمزهای این خودرو به صورت چهار چرخ دیسکی ارائه شد. همچنین پنجره‌های عقب هم در این مدل همگی برقی هستند. سیستم صوتی آن بلندگوهایی در درب عقب هم دارد. سیستم تهویه اتوماتیک (HVAC) که یک نمایشگر روی داشبورد هم داشت از امکانت اضافه شده به این خودرو بود. در بخش فنی هم این اتومبیل از همان پیشرانه TU5 بهره می‌برد. گیربکس استفاده شده در این مدل 5 دنده دستی است که موجب می‌شود شتاب آن از مدل اتوماتیک بهتر باشد. همچنین مصرف سوخت پژو 206 تیپ 5 از تیپ 6 بهینه‌تر است.

6. پژو 206 تیپ 6

آخرین نسخه از پژو 206 هاچبک تیپ 6 است. همچنین تیپ 6 کامل‌ترین نسخه از 206 است که با یک گیربکس اتوماتیک 4 سرعته به بازار عرضه شده است. پژو 206 تیپ 6 گران قیمت‌ترین مدل از 206 هم هست که می‌توانید مدل‌های کار کرده آن را از بازار خریداری کنید. در این تیپ امکانات تیپ قبلی موجود است و پیشرانه آن هم همان TU5 است. لازم به ذکر است که پژو 206 تیپ 6 بعد از اعمال تحریم‌ها دیگر روی خط تولید نرفت و فقط مدل‌های کار کرده آن در بازار موجود است.

پژو 206 صندوق دار

بعد از موفقیت فروش پژو 206 در بازار ایران شرکت ایرانخودرو در سال 1386 تصمیم گرفت نسخه صندوق‌دار این اتومبیل را با مشارکت پژو فرانسه روی خط تولید خود ببرد. در این مدل هم انواع مختلی دیده می‌شود که به معرفی آن می پردازیم.

1. پژو 206 صندوق دار V1 و V2

این دو نسخه از پژو 206 صندوق‌دار از پیشرانه TU5 استفاده می‌کنند. امکانات رفاهی در این دو مدل بسیار کم است تا جایی که پنجره‌های عقب آن هم دستی در نظر گرفته شده است.

2. پژو 206 صندوق دار V6

این نسخه از پژو 206 صندوق‌دار با استفاده از پیشرانه TU3 ساخته شده که از قدرت پایینی برخوردار است. امکانات این خودرو هم کمی بهتر از نسخه قبلی است.

3. پژو 206 صندق‌دار V8

پر طرفدارترین نسخه پزو 206 صندوق‌دار که تا سال 1399 هم تولید آن ادامه داشت همین مدل است. در این نسخه از پیشرانه TU5 استفاده شده و امکانات رفاهی آن هم مشابه پژو 206 هاچبک تیپ 5 در نظر گرفت. هرچند که در سال 1398 امکاناتی مانند ترمز دیسکی و سنسور پارک عقب از این خودرو حذف شدند.

مشخصات فنی پژو 206

پژو 206 در مجموع از دو موتور TU5 و TU3 استفاده کرده است که در ادامه جدول مشخصات آن را ارائه خواهیم کرد.

نام پیشرانه

TU3

TU5

نوع موتور

خطی

خطی

حجم موتور

1360 سی‌سی

1587 سی‌سی

تعداد سیلندر

4

4

تعدا سوپاپ

8

16

حداکثر قدرت

75 اسب بخار در 5300 دور

110 اسب بخار در 5800 دور در دقیقه

حداکثر گشتاور

118 نیوتن متر در 3400 دور

142 نیوتن متر در 4000 دور در دقیقه

گیربکس

5 دنده دستی

5 دنده دستی/ 4 سرعته اتوماتیک

شتاب صفر تا 100 (S)

14.1

9.6

حداکثر سرعت

170 کیلومتر در ساعت

195 کیلومتر در ساعت

مصرف سوخت ترکیبی

6.4 لیتر در 100 کیلومتر

6.4 لیتر در 100 کیلومتر

 

نویسنده: نادر شاه نشین

 

 

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا