معرفی انواع خانواده رانا
طی چند دهه اخیر سیاست داخلی سازی خودروها در دستور کار شرکتهای تولید کننده اتومبیل قرار گرفته است. شاید بتوان ایرانخودرو را در رأس این شرکتها قرار داد. حضور خودروهایی مانند سمند و رانا با برند ایرانخودرو نتیجه این سیاستها است. بعد از تولید و فروش موفق پژو ۲۰۶ به صورت هاچبک و صندوقدار ایرانخودرو به این نتیجه رسید که مدلهای داخلی سازی شده این اتومبیل را هم روانه بازار کند. رانا محصول جدیدی بود که بر روی پلتفرم پژو ۲۰۶ صندوقدار تولید شد. اما خوب قطعات و بخشهای مختلف این اتومبیل دیگر فرانسوی نبودند و به طور عمده یا در داخل تولید یا از چین وارد میشدند.
ایرانخودرو قرار بود پژو ۲۰۶ صندوقدار را به بازارهای خارجی از جمله چین ارسال کند و این موضوع با برند پژو امکان پذیر نبود. از همین رو تصمیم گرفت تا محصول جدیدی را تولید کند که اجازه ورود به چنین بازارهایی را داشته باشد. یکی از جرقههای اصلی تولید رانا همین موضوع بود که در تولید قطعات خود چینیها هم مشارکت دارند. اخبار غیر رسمی از وجود رانا هاچبک هم به گوش میرسید که البته هیچگاه چنین محصولی وارد بازار نشد. از دیگر دلایل تولید رانا وجود تحریمها و تغییر و تحول قیمت ارز بود که باعث شد خودروسازها به فکر تغییر و جایگزین محصولات پژو در بازار شوند. در نهایت این خودرو در سال ۱۳۹۱ به بازار عرضه شد.
عرضه رانا EL در سال ۱۳۹۱
ایرانخودرو در ابتدا رانا EL را به عنوان یک محصول جدید و رقیب پژو ۲۰۶ صندوق دار روانه بازار کرد که البته در قیاس با آن موفق نبود. رانا ای ال از امکانات رفاهی کمی برخوردار بود و یک نسخه معمولی از این خودرو به شمار میرفت تا جایی که حتی شیشههای عقب آن دستی بودند. همچنین سایر امکانات این خودرو سیستم ترمز ABS و EBD برای چرخهای جلو بود. طراحی این اتومبیل در نمای جلو و عقب نسبتا بد نبود و اما در نمای بغل کاملا مشهود بود که این خودرو یک نمونه فیس لیفت شده از ۲۰۶ صندوقدار است.
در نمای جلویی چراغهای کشیده با زاویههای تند و تیز دیده میشود که نمایی خشن را به اتومبیل داده است. جلو پنجره مشبک و کوچک این خودرو فرمی ذوزنقهای به خود دارد. این طراحی برای جلو پنجره با چراغها و سایر بخشهای اتومبیل همخوانی دارد و نمای جلو را تکمیل کرده است. در زیر سپر هم بخش دیگری از جلو پنجره قرار گرفته است که دو طرف آن نور افکنهای اتومبیل واقع شدهاند. طراحی این اتومبیل در نما بغل هم ساده صورت گرفته است. بخش جلویی از نمای بغل کشیده به نظر میرسد و بخش عقب هم فرمی رو به بالا دارد. بر روی دربها یک نوار مشکی رنگ نصب شده است که باعث زیباتر شده نمای این خودرو میشود.
در نمای عقب چراغهای یک تکه را میبینیم که روی بدنه اتومبیل نصب شده است. درب صندوق عقب این خودرو یک تکه است و پلاک اتومبیل بر روی سپر قرار میگیرد. همچنین بر روی سپر این خودرو جایی برای اگزوز تعبیه نشده است.
طراحی داخلی این اتومبیل هم ساده صورت گرفته است. تریم داخلی به رنگ خاستری است. روکشهای صندلی پارچهای هستند و بهتر است که از یک روکش چرم برای آنها استفاده شود. بر روی داشبورد یک پنل از سیستم صوتی و سایر دکمهها قرار دارد برای مدریت بخشهای مختلف از جمله سیستم تهویه مورد استفاده قرار میگیرد. بالای اشبورد نمایشگر نشان دهنده ساعت قرار گرفته است. بر روی فرمان و روی داشبورد جلوی صندلی شاگرد ایربگها قرار گرفتهاند. فرمان این خودرو به صورت سه پر طراحی شده است. ور پس زمینه کلاستر و دکمههای روی داشبورد قرمز رنگ است که نمایی زیبا به کابین اتومبیل میدهد.
امکانات رانا EL
- توزیع نیرو ترمز
- ترمز ضدقفل
- چراغ مهشکن عقب
- چراغ جلو هالوژن
- چراغ بدرقه – بدون تنظیم دستی ارتفاع نور
- فرمان هیدرولیکی
- اسپیکرهای جلو در سیستم صوتی
- پشتیبانی از MP3
- دارای ایربگ برای صندلیهای جلو
- سیستم تهویه دستی
- آینه جانبی با تنظیم برقی
ورود رانا LX به بازار در سال ۱۳۹۲
خیلی زود شرکت ایرانخودرو متوجه شد که باید تغییراتی را در رانا به وجود آورد تا نظر خریداران را به خود جلب کند. در اولین قدم تریم داخلی را به رنگ مشکلی درآورد تا ظاهر کار زیبا و جذاب شود. در ادامه هم در بخش امکانات رفاهی تغییراتی را ایجاد کرد تا فشار منتقدان به این خودرو را کاهش دهد و خریداران را قانع کند که رانا در حد اتومبیلهای موجود در بازار است. طراحی این خودرو در بخشهای مختلف تغییر چندانی نداشت و همچنان استفاده از رینگهای فولادی به همراه قالپاق در این اتومبیل هم مشاهده میشد.
امکانات رانا LX
- سنسور عقب
- سیستم هشداردهنده با نمایشگر
- توزیع نیرو ترمز
- ترمز ضدقفل
- ترمز دیسکی عقب (سفارشی)
- چراغ مهشکن جلو
- چراغ مهشکن عقب
- هالوژن
- چراغ بدرقه – تنظیم دستی ارتفاع نور
- اسپیکرهای جلو و عقب در سیستم صوتی
- پشتیبانی از MP3
- دارای دو ایربگ در جلو
- سیستم تهویه دستی
- داشبورد جدید
- تریم مشکی
- ساعت دیجیتال
- آینه جانبی با تنظیم برقی
عرضه رانا پلاس در سال ۱۳۹۹
در سال ۱۳۹۸ بود که ایرانخودرو محصول جدیدی از خانواده رانا را معرفی کرد. اما عرضه این خودرو تا پاییز ۱۳۹۹ زمان برد. رانا پلاس تغییراتی در ظاهر خود داشت که باعث شده بود جلوه این خودرو کمی به روزتر شود. در نمای جلویی تغییر گرافیک داخلی چراغها را میدیدیم که باعث شده نمای جلویی اسپرتتر به نظر برسد. همچنین در نمای بغل نوارهای مشکی به رنگ اتومبیل درآمده بودند که باعث یک دست شدن نما از این دید شده بود. در نمای عقب هم مانند جلو تغییر گرافیک داخلی و طراحی چراغها مهمترین مورد جدید است. در نمای داخل کابین هم شاهد تغییراتی هستیم که باعث سهولت عملکرد رانندگی شده است. فرمان این خودرو با دور چرم و دکمههای کنترلی همراه شده است.
امکانات رفاهی رانا پلاس
- کروز کنترل
- سنسور عقب
- سیستم هشداردهنده با نمایشگر
- توزیع نیرو ترمز
- ترمز ضدقفل
- تبدیل ترمز عقب به کاسهای
- چراغ مهشکن جلو
- چراغ مهشکن عقب
- چراغ جلو هالوژنی
- چراغ بدرقه
- تنظیم دستی ارتفاع نور
- دکمههای کنترلی روی فرمان
- اسپیکرهای جلو و عقب – هندزفری
- قابلیت پشتیبانی از Bluetooth – MP3
- دو ایربگ برای سرنشینان جلو
- داشبورد جدید – تریم مشکی – ساعت دیجیتال
- آینه جانبی با تنظیم برقی با گرم کن
- آینه جانبی راهنمادار – دستگیره و زه همرنگ بدنه
عرضه رانا پلاس سقف شیشه ای در سال ۱۴۰۰
در نهایت رانا پلاس با سقف شیشهای چیزی شبیه به ۲۰۷ سقف شیشهای به بازار عرضه شد. این خودرو علاوه بر سقف شیشهای دارای فرمان برقی هم بود. اما مهمترین تغییر در این اتومبیل گیربکس آن بود که از ۵ دنده دستی به ۶ دنده دستی MT6 تغییر پیدا کرده است. همچنین موتور این خودرو پیشرانه TU5P است که مدل بهبود یافته TU5 است. این موتور به تکنولوژی CVVT یا همان زمانبندی متغیر سوپاپها مجهز شده است. از دیگر امکانات اضافه شده به این خودرو چراغ دی لایت و چراغ پوزیشن لایت است.
مشخصات فنی انواع محصولات رانا
ایرانخودرو برای رانا از یک مشخصات فنی استفاده کرده است. موتور TU5 پیشرانه اصلی همه محصولات خانواده رانا است. اما در مدل رانا پلاس سقف شیشهای از موتور TU5P استفاده شده است.
نام موتور |
TU5 |
TU5P |
حجم موتور |
۱.۶ لیتر |
۱.۶ لیتر |
سیلندر/ سوپاپ |
۴/۱۶ |
۴/۱۶ |
دنده |
۵ سرعته دستی |
۶ سرعته دستی |
قدرت |
۱۰۵ اسب بخار |
۱۱۳ اسب بخار |
گشتاور |
۱۴۲ نیوتنمتر |
۱۴۴ نیوتنمتر |
شتاب |
۱۲ ثانیه |
۱۲ ثانیه |
حداکثر سرعت |
۱۸۰ کیلومتر برساعت |
۱۹۰ کیلومتر برساعت |
مصرف ترکیبی |
۶.۸ لیتر در صد کیلومتر |
۶.۸ لیتر در صد کیلومتر |
نویسنده: نادر شاه نشین