اخبارخودرو

خطیبی به دنبال نمره عالی است/ متن جای حاشیه را گرفت

به گزارش عصر خدمات، صنعت خودرو در شرایط فعلی با چالش های مختلفی رو به روست که برای عبور از آنها نیاز به تدبیر، برنامه و البته زمان دارد. این چالش ها که عمدتا به دلیل بروز تحریم ها در حدود ۴ سال اخیر به وجود آمده است، روند حرکت این صنعت را که در دوره برجام در مسیری منطقی قرار داشت، کند و سخت کرده است.

 

اما سوال اینجاست که آیا این صنعت می تواند دوباره به پا خیزد؟ باید گفت بله، ولی نه بدون برنامه.

اگر بخواهیم چالش های پیش رو صنعت خودرو را بازگو کنیم، باید به خودروهای ناقص در کف پارکینگ های خودروسازان، افزایش کیفیت و تولید، کاهش بهای تمام شده و اصلاح ساختارهای داخلی و مالی اشاره کنیم.

محورهای مهمی که البته بدون برنامه مبتنی بر شرایط واقعی و به دور از شعار و درایت در ارتباط با زنجیره تامین بدل به چالش های بزرگ تری می شوند که در سال آینده بزرگ و بزرگ تر خواهند شد.
هر چند بی شک بازگشت ۵+۱ به توافق برجام می تواند بسیاری از مشکلات صنعت خودرو و به طور کلی اقتصاد کشور را مرتفع کند، اما در همین شرایط فعلی نیز با اصلاح امور می توان افزایش بهره وری را به دست آورد. افزایش کیفیت محصولات و تکمیل و عرضه خودروهای ناقص گفت از جمله همان محورهایی هستند که باید در اولویت های خودروسازان قرار بگیرند. البته تغییرات اخیر در سطح کلان مدیریت دو خودروساز کشور نیز نشان می دهد وزارت صمت با توجه به شرایط ویژه صنعت خودرو در کشور و تاثیر این صنعت بر اقتصاد ایران، سعی دارد خونی تازه به رگ‌های آن جاری کند تا این اولویت ها را در میدان عمل جامع بپوشد.

موضوعی که مهدی خطیبی مدیرعامل جدید ایران خودرو نیز در همان روز معارفه خود با تیز هوشی به سراغ آن رفت و از تکمیل خودروهای ناقص کف و کیفیت محصول گفت. زیرا او خوب می داند در بزرگ ترین خودروساز خاورمیانه کیفیت محصول، تکمیل خودروهای ناقص و ارتقای کیفیت خدمات پس از فروش است که باعث وفاداری مشتریان و افزایش سطح رضایت مندی آنها می شود. از طرفی بهبود این سه محور گام بلندی در بازآفرینی اعتماد به ایران خودرو و تنظیم بازار است.

خطیبی که در دوران حضور خود در صنعت خودرو نشان داده شعارهای تریبون پسند را بلد نیست، در همین روزهای ابتدایی نشستن در اتاق فرماندهی ایران خودرو تمرکز خود را در تکمیل و تجاری سازی خودروهای کف قرار داه است. به همین دلیل مهم‌ترین خبر روزهای اخیر این خودروساز تکمیل بیش از ۱۵ هزار خودرو ناقص و عرضه آنها به مشتریان است. البته این همه ماجرا نیست، زیرا آبی پوشان جاده مخصوص اعلام کرده اند در پایان هفته سوم بهمن ماه تولید آنها به ۴۲۵ هزار و ۴۴۶ دستگاه رسیده و ادامه این روند تا پایان سال به معنی تولید روزانه حدود ۲ هزار دستگاه خودرو است که عرضه در سه ماهه پایانی سال در این خودروساز را به ۱۶۰ هزار دستگاه خواهد رساند. این روند با توجه به این که موجب افزایش ورود سرمایه در گردش به ایران خودرو می شود، می تواند با تامین نظر زنجیره تامین افزایش کیفیت محصولات را نیز در پی داشته باشد.

هر چند اعداد و ارقام ذکر شده در بالا نوید روزهای بهتر را برای صنعت خودرو می دهد، اما نباید فراموش کرد، تولید و کیفیت دو عنصر به هم پیوسته ای هستند که موفقیت و رضایت مندی مشتریان را رقم می‌زنند. پس صرفا افزایش تولید اگر هدف باشد، مشکلات کیفی باقی خواهد ماند. اما آنطور که از کیلومتر ۱۴ جاده مخصوص خبر می رسد، مدیرعامل جدید ایران خودرو بخش های مهندسی و کیفیت را به خط کرده است تا در همکاری با ساپکو و قطعه سازان با به کارگیری فرآیندهای اصلاحی، کیفیت محصولات را ارتقا بدهند. البته در آمار روزهای گذشته حدود ۶ هزار دستگاه از خودروهای کف در یک روز تکمیل و تجاری سازی شده اند و در صورتی که این خودروساز با همین سرعت عمل پیش برود تا پایان سال تعداد خودروهای کف را به ۴۰ هزار دستگاه می‌رساند.

به طور کلی آنچه که از حال این روزهای ایران خودرو استنباط می شود، تزریق نگاه نو به بدنه این سازمان و تحرک دوباره این خودروساز است. به نظر خطیبی به دور از شعارهای پر طمطراق بیشتر تمرکز خود را روی عمل به قول هایش معطوف کرده است. قول هایی که از کیفیت محصول و تولید تا رضایت کارکنان این خودروساز را در بر می گیرد. او از زمان حضور در کیلومتر ۱۴ کم مصاحبه می کند و کمتر جلوی دوربین ها می آید. اندک زمان باقی مانده تا پایان سال برای او حکم امتحانی را دارد که خوب آغاز کرده است و بعید است که خطیبی تنها به نمره قبولی فکر کند، احتمالا او به نمره عالی می اندیشد.

انتهای پیام/

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا