خودرویادداشت ها

اطلاعیه وزارت صمت شفاف نیست/ آیا کره ای ها امکان ثبت سفارش دارند؟

وزارت خانه رضا فاطمی امین در دوران او لیست بلند بالایی از تصمیمات شکست خورده و نصفه نیمه دارد که شاید یکی از مهمترین های آن واردات خودرو باشد.

به گزارش عصر خدمات، موضوعی که بر تسریع آن همیشه اصرار شده و این در حالیست که موانع مختلف و فرآیندهای پیچیده باعث شده واردات خودرو به جای اتوبانی مسطح در جاده ایی خاکی قرار گیرد. از این رو طی چند ماه اخیر که موضوع واردات رنگ و بویی جدی تر به خود گرفته است و شرکت های واردکننده سفارش های خود را به ثبت رسانده اند، تازه ناهماهنگی های دستگاه های مختلف سر باز کرده است.
از عدم تخصیص به موقع و کافی ارز توسط بانک مرکزی به شرکت های واردکننده گرفته تا مشکلات دریافت مجوزهای سازمان ملی استاندارد همه و همه سنگ های پیش پای واردکنندگان خودرو است. این در حالیست که بدنه وزارت صمت و شخص وزیر سابق بارها گفته بودند در نیمه دوم سال ۱۴۰۱ حدود ۵۰ هزار دستگاه خودرو به کشور وارد می شود!
وعده جناب وزیر و معاونینش که محقق نشد هیچ، حالا حتی واردکنندگان باید با التماس ارز مورد نیاز را از آن ۲ میلیارد دلاری که پیش بینی شده بود دریافت کنند. هر چند طی ۱۰ روز گذشته به صورت قطره چکانی بانک مرکزی ارز را به واردکننندگان تخصیص داده است، اما این روند باید تسریع شود.
ولی شاهکار جدید وزارت صمت عدم ثبت سفارش خودروهای کره ای در سامانه است! طی هفته گذشته اخباری در رسانه ها منتشر شد که از عدم مجوز واردات و ثبت سفارش خودروهای کره ای خبر می داد. موضوعی که اگر حقیقت داشته باشد، تقریبا باید فاتحه نیمی از ظرفیت واردات خودرو را خواند. اما گویا ساکنین ساختمان خیابان سمیه این موضوع را رد کرده اند.
روز چهار شنبه خبری در خبرگزاری ایرنا با تیتر ((وزارت صمت:‌ فرایند واردات خودروهای کره‌ای در حال انجام است)) به نقل از وزارت صمت منتشر شد که هر قدر نگارنده محتوای این خبر را خواندم، بیش از گذشته در کار صمتی ها متحیر ماندم! زیرا از طرفی وزارت صمت گفته ممنوعیت واردات خودروهای کره ای صحت ندارد و این خودروها در حال ترخیص از گمرک و دریافت ارز هستند و از طرفی وارد کننده امکان ثبت سفارش جدید در سامانه واردات را ندارد!
اطلاعیه ای کوتاهی که وزارت صمت بدون توضیح خاصی منتشر کرده است، تقریبا هیچ اصلاعات دقیقی از فرآیند اختصاص ارز، ترخیص از گمرک و حتی ثبت سفارش های جدید نمی دهد. این در حالی است که حتی اگر ارزی هم به واردکنندگان اختصاص یافته باشد، باید در راستای ثبت سفارش انجام شود. پس سوالی اساسی اینجاست که وقتی امکان ثبت سفارش وجود ندارد، چگونه ارز به واردکنندگان داده می شود؟ جالب آن که یکی از واردکنندگان خودروهای کره ای عمده محصولات را با ارزی که خود از منشأی غیر از بانک مرکزی تامین کرده به گمرکات کشور رسانده است.
هر چند اطلاعیه وزارت صمت روز چهارشنبه هفته گذشته منتشر شده است، اما نقطه ابهام انگیز اینجاست که از اواسط بهمن سال گذشته امکان ثبت سفارش خودروهای کره ای برای واردکنندگان وجود ندارد. به این ترتیب با استناد به این اطلاعیه باید از وزارت خانه بی وزیر پرسید این اطلاعیه چرا بعد از رسانه ای شدن موضوع و گذشته حدود ۳ ماه از عدم امکان ثبتارش کره ای ها منتشر می شود؟
ادبیات این اطلاعیه نیز به گونه ای تنظیم شده که شک و شبه در ثبت سفارش دوباره واردات خودروهای کره ای را بیشتر می کند. زیرا این اطلاعیه به ثبت سفارش جدیدی اشاره ندارد در حالی که سفارش های قبلی واردکنندگان به گمرکات رسیده و فرآیند ترخیس و اختصاص ارز نیز به کندی در حال انجام است. اما محور اصلی مطالب منتشر شده در رسانه ها عدم امکان ثبت سفارشات جدید در سه ماه گذشته است. موضوعی که اطلاعیه وزارت صمت به آن اشاره ای ندارد.
شاید بهتر است وزارت صمت رسالت اطلاع رسانی به مردم و رسانه ها را به صورت شفاف در پیش بگیرد و دقیقا بگوید آیا امکان ثبت سفارش مجدد خودروهای کره ای برای واردکنندگان وجود دارد؟ یا واردات خودرو نیز مثل اغلب برنامه های این وزارت خانه از آغاز دولت سیزدهم قرار است نصفه و نیم و فرسایشی جلو برود؟ و در آخر این که شنیده می شود واردات خودروهای کره ای به دلیل مخالفت نهادهای بالا دستی قرار نیست ادامه پیدا کند. وزارت صمت می تواند با پاسخ روشن به این موضوع به شایعات پایان دهد.

یادداشت:امید آورزمانی 

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا