خودرومقایسه خودرو

آریو بخریم یا اچ سی کراس؟

آریو بخریم یا اچ سی کراس؟ | مقایسه اچ سی کراس با آریو

مقایسه خودروهای سدان و هاچبک هم می‌تواند از جذابیت‌های خاصی برخوردار باشد. با ورود خودروهای چینی به بازار ایران انتخاب این خودروها به دلیل شناخت کمتر خریداران تبدیل به یک چالش شده است. از همین رو با یک مقایسه می‌توان انتخاب بهتری را انجام داد. آریو و H30 کراس دو اتومبیلی هستند که طی سال‌های گذشته وارد بازار ایران شده‌اند که ظاهر زیبا و جذاب آن‌ها توانست تا حدودی نظر خریداران را به خود جلب کند. از همین رو در این مقاله تصمیم گرفتیم یک مقایسه بین این دو خودرو انجام دهیم تا انتخاب بین اچ سی کراس یا آریو راحت‌تر شود.

مقایسه ظاهری آریو و اچ سی کراس؟

H30 کراس محصول شرکت دانگ فنگ است که برای اولین بار در سال ۱۳۹۵ توسط ایرانخودرو در داخل کشور مونتاژ شد. این خودرو که با همکاری پژو فرانسه طراحی و بر روی پلتفرم پژو ۳۰۸ ساخته شد. در نمای جلویی این خودرو می‌توانید جلو پنجره مشبک را ببینید که دو خط نقره‌ای رنگ مشبک به صورت افقی روی آن قرار گرفته است. همچنین چراغ‌ کشیده و عریض آن با زاویه‌های تیز و شکسته به خوبی با طراحی این خودرو همسو شده‌ است.

 

در نمای بغل این خودرو می‌توانید خطوط منحنی شکسته در طراحی پنجره‌ها و صندوق عقب را به خوبی ببینید که زیبایی فرم هاچبک این اتومبیل را جذاب‌تر کرده است. به غیر از این وجود رینگ‌های آلومینیومی با طراحی زیبا دیگر ویژگی این اتومبیل چینی است.

نمای پشت این خودرو با چراغ‌های متفاوت جلوه‌ای خاص به خود گرفته است. یک چراغ به شکل مثلث منحنی که از بالای آن یک چراغ نواری تا نزدیکی سقف رفته چراغ عقب را تشکیل می‌دهد. این چراغ فقط روی بدنه است و روی درب صندوق عقب چراغی نیست. پلاک اتومبیل بر روی درب صندوق عقب نصب می‌شود. طراحی داخل کابین H30 کراس نسبت به بدنه و ظاهر آن به مراتب بهتر بوده است و می‌تواند نمره خوبی را دریافت کند.

در وسط داشبورد یک نمایشگر می‌بینید که با استفاده از آن می‌توان سیستم صوتی و تصویری را مدیریت کرد. فرمان دور چرم این خودرو با دکمه‌های کنترلی همراه شده است که راحتی در رانندگی و سهولت مدیریت بخش‌های مختلف را به دنبال دارد.

آریو محصولی از شرکت زوتی چین است که در ایران هم با برند زوتی و هم با برند سایپا تولید شده است. در نمای جلویی این خودرو چراغ‌های کشیده و خشن آن را می‌بینید که یادآور چراغ‌های جلوی تویوتا کمری نسل ششم است که در بازار ایران هم بسیار پر طرفدار بود. جلو پنجره باریک این خودرو دارای دو خط افقی است که بر روی آن لوگوی اتومبیل قرار گرفته است. در نمای بغل طراحی ساده و کشیده یک سدان را مشاهده می‌کنید که جا داشت بخش عقب کمی بهتر طراحی شود. در این نما می‌توانید رینگ‌های آلومینیومی این خودرو را ببینید که نقطه قوت طراحی خودرو در نمای بغل است.

در نمای عقب چراغ‌های متفاوت جذاب این خودرو را می‌بینید که به صورت یک تکه بر روی بدنه قرار گرفته است. چراغ‌های به فرم چهار ضعلی که زاویه‌های منحنی آن باعث جذاب‌تر شدن این بخش شده است. پلاک اتومبیل هم بر روی درب صندوق عقب قرار می‌گیرد. در نمای داخل کابین می‌توانید تریم یک رنگ و مشکی این اتومبیل را ببینید که بسیار چشم نواز است. در میانه داشبورد این خودرو یک نمایشگر نسبتا کوچک قرار گرفته که با استفاده از آن می‌توان بخش‌های مختلف سیستم صوتی مدیریت کرد. فرمان آریو درو چرم است و بر روی آن دکمه‌های کنترلی قرار گرفته است.

مقایسه ابعاد و اندازه آریو و H30 کراس

از نمای ظاهری این دو خودرو می‌توان متوجه شد که ابعاد و اندازه‌های این دو خودرو با یکدیگر تفاوت دارد. طول H30 کراس ۴۳۵۱ میلی‌متر و عرض آن هم ۱۷۶۰ میلی‌متر است. ارتفاع این اتومبیل ۱۵۲۸ میلی‌متر و فاصله دو محور با یکدیگر ۲۶۱۰ میلی‌متر است. در مقابل آریو دارای طولی معادل ۴۵۶۵ میلی‌متر و عرضی معادل ۱۷۶۶ میلی‌متر است.

 

ارتفاع آریو چیزی معادل ۱۴۸۶ میلی‌متر و فاصله دو محور این خودرو هم ۲۷۰۰ میلی‌متر        است. هر دو خودرو برای ۴ سرنشین ظرفیت دارند. ظرفیت صندوق عقب اچ سی کراس ۴۱۷ لیتر و ظرفیت صندوق عقب آریو هم ۵۰۰ لیتر است که نشان دهنده ابعاد بزرگتر فضای بار این اتومبیل است.

ظرفیت باک بنزین این اتومبیل اچ سی کراس ۵۱ لیتر ظرفیت باک بنزین آریو هم ۵۵ لیتر است. آریو دارای رینگ‌های ۱۵ اینچی است. همچنین تایرهای این اتومبیل دارای عرضی معادل ۱۹۵ میلی‌متر است. رینگ‌های H30 کراس قطری ۱۶ اینچی دارند. عرض تایرهای این اتومبیل هم ۲۰۵ میلی‌متر است. وزن اچ سی کراس چیزی معادل ۱۲۳۰ کیلوگرم و وزن آریو هم چیزی معادل ۱۲۷۵ کیلوگرم است. با وجود متفاوت بودن ابعاد، اما وزن این دو خودرو به یکدیگر نزدیک است.

مقایسه مشخصات فنی آریو و H30 کراس

موتور H30 کراس دارای حجمی معادل ۱.۶ لیتر است و می‌تواند قدرتی معادل ۱۰۵ اسب بخار در ۵۷۵۰ دور در دقیقه را تولید کند. این پیشرانه خطی می‌تواند گشتاوری معادل ۱۴۲ نیوتن‌متر در ۴۰۰۰ دور در دقیقه است. گفتنی است که این موتور تنفس طبیعی دارای ۴ سیلندر و ۱۶ سوپاپ است. موتور خطی آریو هم توان تولید قدرتی معادل ۱۱۲ اسب بخار در ۶۰۰۰ دور در دقیقه را دارد. این پیشرانه تنفس طبیعی گشتاوری معادل ۱۵۱ نیوتن‌متر در ۴۰۰۰ دور در دقیقه است. موتور آریو دارای ۴ سیلندر و ۱۶ سوپاپ است. زمان رسیدن به سرعت ۱۰۰ کیلومتر بر ساعت در اچ سی کراس ۱۲.۵ ثانیه    است. همچنین حداکثر سرعت این خودرو ۱۸۳ کیلومتر در ساعت است.

 شتاب صفر تا ۱۰۰ آریو ۱۱.۵ ثانیه مدل دستی و ۱۴.۵ ثانیه مدل اتوماتیک است. حداکثر سرعت این خودرو هم ۱۸۵ کیلومتر در ساعت است. میزان مصرف سوخت ترکیبی H30 کراس ۷.۰۴ لیتر در ۱۰۰ کیلومتر و میزان مصرف سوخت ترکیبی آریو ۶.۵۴ لیتر در ۱۰۰ کیلومتر است. آریو در دو مدل اتوماتیک و دستی تولید می‌شود. دنده اچ سی کراس هم اتوماتیک است. محور محرک هر دو خودرو جلو است. فرمان هر دو خودرو هیدرولیک است و H30 کراس دارای ستون فرمان تلسکوپی        است. ترمزهای جلو و عقب هر دو خودرو دیسکی است.

کد کلاس(های) خودرو ۷۲۳۰۱ و ۷۲۳۰۳ و ۷۲۳۰۴  
نوع موتور TU5  
حجم موتور (cc) 1.6 لیتر  
حداکثر توان موتور (hp) 105اسب بخار در ۵۷۵۰ دور در دقیقه  
حداکثر گشتاور (Nm) 142 نیوتن متر در ۴۰۰۰ دور در دقیقه  
تعداد سوپاپ ۱۶  
نوع سوخت سازگار بنزین  
سیستم انژکتوری پاشش چند نقطه ای  
حداکثر سرعت (km/h) 183  
شتاب صفر تا ۱۰۰ (ثانیه) ۱۲.۵  
سیستم انتقال قدرت گیربکس اتوماتیک، دیفرانسیل جلو  
مصرف سوخت ترکیبی (Lit/100 km) 7.04  
طول خودرو (mm) 4351  
عرض خودرو(mm) 1760  
ارتفاع خودرو (mm) 1528  
فاصله بین دو محور چرخهای عقب و جلو (mm) 2610  
  وزن خودرو بدون سرنشین با مخزن سوخت پر و بدون تجهیزات اضافی (kg) 1230  
گنجایش مخزن سوخت (Lit) 51  
حجم فضای صندوق عقب (Lit) 417- حجم فضای صندوق عقب (لیتر ) با صندلی های تا شده عقب: ۱۱۳۷  
   

 

مقایسه آپشن و امکانات آریو و H30 کراس

سطح هر دو خودرو در این بخش معمولی است و نباید انتظاری که در خودروهای چینی لوکس دارید را از این دو خودرو هم داشته باشید. سطح امکانات ایمنی و رفاهی این دو اتومبیل در حد سایر خودروهای داخل است. شرکت‌های سازنده آریو و H30 کراس برای ایمنی بیشتر سیستم ترمز ضد قفل ABS را برای این خودروها در نظر گرفته است. همچنین قفل صندلی کودک در هر دو خودرو موجود است. سیستم تهویه‌ی خودکار از دیگر امکاناتی است که در هر دو خودرو به کار رفته است.

کد کلاس(های) خودرو ۷۲۳۰۱ و ۷۲۳۰۳ و ۷۲۳۰۴  
ترمز ترمز جلو دیسکی با سیستم خنک شونده، ترمز عقب دیسکی توپر، سیستم ترمز ضد قفل با سیستم توزیع الکترونیکی نیرو(ABS+EBD)  
کیسه هوای ایمنی راننده، سرنشین جلو و جانبی (۴عدد)  
فرمان هیدرولیکی، با قابلیت تنظیم در ۴ حالت و مجهز به کلید های کنترلی سیستم صوتی و بلوتوث (MFC )  
سیستم تهویه اتوماتیک  
سیستم صوتی صفحه نمایشی لمسی ۶.۵ اینچی با قابلیت پخش فایل های تصویری و دارای پورت AUX ،USB و GPS، کارت SD و بلوتوث، ۴عدد بلندگو و ۲عدد تیوتر  
چراغها چراغ های عقب LED دار و چراغ های جلو LED کریستالی، چراغ های مه شکن جلو و عقب  
آینه‌ها آینه های جانبی برقی، گرمکن دار دارای راهنما  
شیشه ها شیشه بالابر های جلو و عقب برقی  
تزئینات صندلی پارچه ای ۲ رنگ، روکش چرمی غربیلک فرمان، تزئینات طرح متال، قطعات تزیینی دور بدنه، آیینه های جانبی و سپرهای هم رنگ بدنه  
تجهیزات ایمنی سیستم ضد سرقت (ایموبیلایزر) ، قفل میکرو سوییچی درب ها، سنسور دنده عقب، چراغ مه شکن جلو و عقب و دوربین دید عقب، ایزوفیکس  
رینگ و لاستیک “۷۲۳۰۱ و ۷۲۳۰۳: رینگ اسپرت آلومینیومی۱۶ ۲۰۵/۵۰R و ۷۲۳۰۴: رینگ فولادی”  
صندلی صندلی راننده با قابلیت تنظیم دستی در ۶ جهت، صندلی های عقب تاشو  
سایر تجهیزات جا عینکی، اسپویلرعقب، کامپیوتر سفری، چراغ مطالعه جلو و عقب، سان روف برقی

 

نویسنده: نادر شاه‌نشین

 

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا