خودرومقایسه خودرو

مقایسه جک J4 و برلیانس H330

سدان‌های چینی بخش مهمی از بازار مونتاژ ایران را در اختیار خود گرفته‌اند، از همین رو شناخت آن‌ها اهمیت زیادی پیدا می‌کند. جک J4 و برلیانس H330 دوتا از سدان‌های زیبا و جذاب چینی موجود در بازار ایران است که توانسته‌اند نظر خریداران را به خود جلب کنند.

جک J4 یکی از سری محصولات جک است که توسط کرمان موتور در بازار ایران عرضه شده است. از آن طرف هم برلیانس H330 دیگر خودروی چینی است که توسط سایپا و پارس‌خودرو به بازار ایران عرضه شد. این خودرو از جهات زیادی به یکدیگر شبیه هستند از همین رو تصمیم داریم در ادامه مقایسه جک J4 و برلیانس H330 را انجام دهیم.

مقایسه ظاهری جک J4 و برلیانس H330

یکی از مشخصات خوب خودروهای چینی ظاهر زیبا و جذاب آن‌ها است که این موضوع را می‌توانید در این دو خودرو هم ببینید. جک J4 در نمای جلویی ما را یاد هیوندای سوناتای ۲۰۱۰ می‌اندازد. چراغ‌های جلوی این خودرو و جلو پنجره آن به شدت به سوناتا ۲۰۱۰ شباهت دارد.

چراغ‌های بزرگ منحنی شکل به همراه جلو پنجره بزرگ که به صورت افقی طراحی شده است. همچنین در این بخش می‌توانید چراغ‌های مه‌شکن را هم در زیر سپر ببینید. در نمای جلویی برلیانس H330 هم چراغ‌های عریض و هلالی شکل آن را می‌بینید که با جلو پنجره متفاوت و دو تکه آن هم‌خوانی دارد.

جلو پنجره این خودرو دو تکه بوده و طراحی آن هم به شکل عمودی صورت گرفته است. در پایین‌ترین بخش آن هم می‌توانید مه‌شکن‌ها را ببینید.

در نمای بغل هر دو خودرو می‌توانید رینگ‌های آلومینومی و جذاب را ببینید. طراحی کابین هر دو خودرو به شکلی عالی صورت گرفته و یک هماهنگی خاصی بین جلو و عقب آن در نمای بغل دیده می‌شود. هم برلیانس H330 و هم جک J4 در این بخش به خوبی عمل کرده‌اند.

منحنی‌ها و خطوط طراحی در پنجره و سقف اتومبیل هم نشان از طراحی خوب و کاربردی این دو خودرو دارد. در نمای عقب برلیانس H330 چراغ‌های متفاوت و عریض این خودرو به چشم می‌خورد که به صورت یک تکه طراحی شده‌اند.

درب صندوق عقب بزرگ است و بر روی آن پلاک خودرو نصب می‌شود. همچنین سپر به صورت یک تکه و بدون دیفیوزر در نظر گرفته شده است.

در نمای عقب جک J4 چراغ‌های بیضی شکل و دو تکه را می‌بینید که زیبایی بی‌نظیری دارد. درب صندوق عقب در این خودرو هم نسبتا بزرگ است و پلاک اتومبیل بر روی آن نصب می‌شود.

طراحی داخل کابین هر دو خودرو مدرن و زیبا طراحی شده است. در نمای داخلی کابین JAC J4 طراحی دو رنگ آن را می‌بینید که جذابیت خاصی دارد.

فرمان دور چرم این خودرو با دکمه‌های کنترلی همراه شده است تا علاوه بر زیبایی کاربردی هم باشد. در میانه داشبورد یک نمایشگر و در بالای آن کانال‌های کولر قرار دارد. زیر نمایشگر هم پنل کنترل سیستم صوتی و تصویری قرار گرفته است.

تریم داخلی برلیانس H330 به صورت سه رنگ طراحی شده است. رنگ مشکی به همراه قهوه‌ای و کرم به زیبایی در این کابین هماهنگ شده‌اند.

در وسط داشبورد این اتومبیل می‌توانید پنل مدیریت بخش‌های مختلف به علاوه سیستم صوتی را ببینید. همچنین کانال‌های کولر و پنل مدیریت سیستم تهویه هم در این بخش قرار دارند. فرمان این اتومبیل هم به صورت دور فرمان چرم به همراه دکمه‌های کنترلی طراحی شده است. روکش صندلی‌های کرم این خودرو به زیبایی طراحی و با سایر بخش‌های کابین هماهنگ شده است.

مقایسه ابعاد و اندازه جک J4 و برلیانس H330

هر دو خودرو سدان هستند و اندازه‌ای نزدیک به یکدیگر دارند. طول برلیانس H330 4510 میلی‌متر و عرض آن هم ۱۷۵۸ میلی‌متر است.

ارتفاع این اتومبیل هم ۱۴۶۰ میلی‌متر و فاصله دو محور آن از یکدیگر هم ۲۵۸۰ میلی‌متر          است. طول بدنه جک جی۴ چیزی معادل ۴۳۳۵ میلی‌متر و عرض آن هم ۱۷۲۵ میلی متر است.

این در حالی است که ارتفاع این خودرو ۱۵۰۵ میلی‌متر و فاصله دو محور آن از یکدیگر هم ۲۵۶۰ میلی‌متر است. در هر دو خودرو ۴ سرنشین می‌توانند سوار شوند و فضای کافی برای وسایل هم موجود است.

صندوق عقب جک J4 چیزی معادل ۵۵۰ لیتر و صندوق عقب برلیانس  H330 هم چیزی معادل ۴۶۰ لیتر است. برلیانس H330 وزنی معادل ۱۲۵۰ کیلوگرم و جک J4 وزنی معادل ۱۱۱۰ کیلوگرم دارد. این اختلاف وزن می‌تواند یک مزیت برای جک J4 به حساب آید.

باک بنزین برلیانس H330 چیزی معادل ۵۵ لیتر و باک بنزین J4 هم ۴۵ لیتر است. هر دو خودرو از رینگ‌های آلومینیومی ۱۵ اینچی استفاده می‌کنند.

مقایسه فنی جک J4 و برلیانس H330

برلیانس H330 در ابتدا با یک موتور ۱.۵ لیتری ۴ سیلندر که دارای ۱۶ سوپاپ است وارد بازار ایران شد. این موتور می‌توانست به حداکثر قدرت ۱۰۳ اسب بخار در ۵۸۰۰ دور در دقیقه برسد.

حداکثر سرعت این خودرو هم ۱۷۰ کیلومتر در ساعت بود. واضح است که با توجه به وزن این خودرو وجود چنین موتور ضعیفی لذت رانندگی را از خریدار خواهد گرفت. از همین رو بعد از مدتی شرکت عرضه کننده برلیانس H330 تصمیم به تغییر پیشرانه این خودرو گرفت و یک موتور ۱۶۵۳ سی‌سی با ۱۶ سوپاپ و ۴ سیلندر را بر روی این خودرو قرار داد که می‌تواند حداکثر قدرتی معادل ۱۱۴ اسب بخار در ۶۰۰۰ دور در دقیقه را تجربه کند.

همچنین حداکثر گشتاور این خودرو هم چیزی معادل ۱۵۴ نیوتن‌متر در ۴۰۰۰ دور در دقیقه است. این موتور می‌تواند خودرو را به حداکثر سرعت ۱۸۰ کیلومتر در ساعت برساند.

جک J4 هم مانند برلیانس H330 از یک موتور ۴ سیلندر ۱۶ سوپاپ با تنفس طبیعی بهره می‌برد. این موتور دارای حجمی معادل ۱.۵ لیتر است که می‌تواند حداکثر قدرتی معادل ۱۰۳ اسب بخار در ۶۰۰۰ دور در دقیقه را تولید کند. همچنین گشتاور این موتور ۱۴۶ نیوتن‌متر در ۴۵۰۰ دور در دقیقه است. حداکثر سرعت این خودرو ۱۸۰ کیلومتر در ساعت است.

میزان مصرف سوخت ترکیبی     جک جی۴ چیزی معادل ۶.۳ لیتر در هر ۱۰۰ کیلومتر  است. این میزان برای برلیانس H330 چیزی معادل ۶.۷ لیتر در هر ۱۰۰ کیلومتر است. سیستم فرمان هر دو خودرو برقی است که این ویژگی باعث می‌شود رانندگی با این خودرو لذت‌ بخش‌تر باشد.

سیستم ترمز جلوی برلیانس H330 دیسکی خنک شونده و ترمز جلوی جک J4 دیسکی است. ترمز عقب هر دو خودرو کاسه‌ای است که جا داشت در این بخش هم از ترمزهای دیسکی استفاده شود.

مقایسه آپشن ها و امکانات جک J4 و برلیانس H330

هر دو خودرو از سیستم ترمز ضد قفل ABS و سیستم تقسیم نیروی ترمز EBD بهره می‌برند. کروز کنترل فقط در جک جی۴ به کار رفته است.

ایموبلایزر را هر دو خودرو دارند اما سنسور فشار باد تایرها را فقط جک J4 دارد. ورود و خروج بدون کلید به همراه استارت بدون کلید در برلیانس H330 فقط دیده می‌شود. برای ایمنی بیشتر سرنشینان در این دو خودرو کیسه‌های هوا در نظر گرفته شده است که می‌تواند سرنشینان را در هنگام توقف‌های ناگهانی حفاظت کند.

فعال شدن خودکار چراغ‌ها را فقط در جک J4 و سنسور عقب پارک را در هر دو خودرو می‌توانید ببینید. کامپیوتر سفری و قفل صندلی کودک در هر دو خودرو به کار رفته است اما دوربین دنده عقب فقط در برلیانس H330 وجود دارد.

.

 

جک J4

برلیانس H330

حجم موتور

۱۴۹۹CC

1498CC

قدرت موتور

۱۰۳ اسب بخار در ۶۰۰۰ دور

۱۰۳ اسب بخار در ۵۸۰۰ دور

تعداد سیلندر/سوپاپ

۴ سیلندر ۱۶ سوپاپ

۴ سیلندر ۱۶ سوپاپ

جعبه دنده

CVT

4 سرعته خودکار

شتاب صفر تا صد(ثانیه)

۱۳.۵

ماکزیمم سرعت KM/H

180

170

مصرف سوخت ترکیبی لیتر

۵.۸

۶.۷

حجم باک

۴۵

۵۵

تجهیزات ایمنی و امنیتی

جلو دیسک و عقب کاسه ای، ABS و EBD-کیسه هوای راننده و سرنشین جلو-رادیو –

 

ترمزهای جلو و عقب دیسکی (در مدل دستی ترمز عقب کاسه ای است) – ABS – EBD کیسه هوای سرنشینان جلو

امکانات رفاهی

کنترل فشار باد لاستیکها TPMS، سنسور نور ، چراغهای جلو مجهز به سیستم مشایعت تا درب منزل، ایزوفیکس، کروز کنترل، آینههای جانبی برقی با گرمکن، روکش صندلی چرم، کنترل سیستم صوتی از روی فرمان- ورودیUSB و AUX – ۶ عدد بلندگو-

رینگ ۱۵ اینچی آلومینیومی– شیشههای بالابر برقی – تنظیم ارتفاع نور چراغ جلو – باز شدن خودکار قفل دربها هنگام تصادف

مدل اتوماتیک به علاوه امکانات بالا: سیستم تهویه مطبوع خودکار – سانروف – سنسور دنده عقب – بسته شدن پنجرهها با ریموت – قابلیت تنظیم صندلی راننده در ۸ جهت – آینههای جانبی برقی – چراغ مه شکن جلو – سیستم ورود بدون کلید و دکمه استارت – روکش چرمیغربیلک فرمان و دکمه تنظیم صدا- قابلیت پخش MP3 – ورودی USB – ۴ عدد بلندگو در مدل دستی و ۶ عدد بلندگو در مدل اتوماتیک

 

 

نویسنده: نادر شاه‌نشین

 

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا