خودرومعرفی خودرو چینی

معرفی جی ای سی آیون (GAC Aion) کراس اوور برقی وارداتی راسا موتور خاورمیانه

راسا موتور خاورمیانه با وارد کردن چند محصول از سوزوکی و همچنین گک ترامپچی در رسانه‌ها خبرساز شد. حالا این شرکت در اولین اقدام خود در بخش اتومبیل‌های برقی گک آیون را وارد کرده تا در آینده نزدیک به بازار عرضه کند.

به گزارش عصر خدمات، این محصول یکی دیگر از خودروهای شرکت جی اس سی چین است که راسا موتور محصولات بنزینی آن مانند گک GS3 را در سامانه فروش خودروهای وارداتی عرضه کرده است. حال این خودور با طراحی جدید و حال و هوای اتومبیل‌های برقی به بازار قرار است عرضه شود تا نیازهای بازار در این بخش را تأمین شود. هرچند که عرضه خودروهای برقی با انتقاداهایی روبه رو است اما شرکت‌ها در حال وارد کردن این خودروها هستند از همین رو تصمیم گرفتیم به معرفی جی ای سی آیون (GAC Aion) کراس اوور برقی وارداتی راسا موتور خاورمیانه بپردازیم.

معرفی طراحی ظاهری گک آیون

این خودرو یک کراس اوور جمع و جور است که برای مسافرت‌های درون شهری طراحی شده تا بتواند با استفاده از انرژی الکتریکی به حمل و نقل بخش خصوصی کمک کند. طراحی نسبتا مکعبی آن در همان نگاه اول جلب توجه می‌کند. استفاده از زاویه‌های تند و تیز در این خودرو به خوبی نمایان است. طراحی این خودرو به روز و مدرن صورت گرفته و از ترند روز طراحی خودروهای چینی هم پیروی می‌کند. سبک طراحی در این خودرو مانند خیلی از خودروهای برقی دیگر است از همین رو می‌توانید با دیدن آن حدس بزنید که با یک ماشین برقی طرف هستید.

معرفی نمای جلویی جی ای سی آیون (GAC Aion)

در نمای جلویی آیون چراغ‌های LED اتوماتیک، سپر یکپارچه و گریل بزرگ دیده می‌شوند. نمای جلو به علت نداشتن جلو پنجره به سبک خودروهای برقی یک تکه دیده می‌شود. همین موضوع باعث شده تا نمای جلویی یک دست و جذاب باشد. چراغ‌های جلو کشیده و با زاویه‌های تند و تیز طراحی شده و در بخش یک بخش از آن در بخش پایینی به سبک ترند روز طراحی خودروهای چینی امتداد پیدا کرده تا جلوه‌ای خشن به آن بدهد.

معرفی نمای کناری جی ای سی آیون (GAC Aion)

در این نما به خوبی طراحی باکسی و جعبه‌ای خودرو مشخص است. در این نما می‌توانید یک هماهنگی جذاب بین بخش‌های جلو عقب را مشاهده کنید که علاوه بر زیبایی کاربردی هم هست و موجب شده تا فضای داخل کابین مناسب باشد. در هر دو طرف نمای عقب می‌توانید درب درگاه شارژ خودرو را در بخش جویی خودرو ببینید. استفاده از منحنی‌های کم زاویه در بخش طراحی پنجره‌ها هماهنگی خوبی با طراحی کلی خودرو دارد. استفاده از رینگ‌های آلومینیومی در این اتومبیل باعث شده تا نمای کناری این خودرو به روز‌تر و جذاب‌تر از شود. دستگیره‌های این خودرو از نوع فشاری و مخفی است که درون بدنه پنهان می‌شوند و نمای کناری را یک دست می‌کند.

معرفی نمای عقبی جی ای سی آیون (GAC Aion)

چراغ‌های عقب این خودرو مانند خیلی از اتومبیل‌های دیگر این روزها دارای چراغ‌های LED به یکدیگر متصل است. اما این چراغ یک پارچه بسیار باریک است و تفاوت عرض آن در بخش‌های بیرونی نسبت به داخلی خیلی کم است. طراحی بخش عقب ساده شکل گرفته است تا نمایی یک دست داشته باشد. پلاک اتومبیل بر روی درب صندوق عقب نصب می‌شود. در پایین سپر هم یک دیفیوزر قرار گرفته است تا به تکمیل شده طراحی کمک کند. البته چون ماشین برقی است دیگر خروجی اگزوز را در طراحی عقب نداریم.

معرفی نمای داخل کابین جی ای سی آیون (GAC Aion)

طراحی نمای داخل کابین این خودرو به روز و مدرن است. درون کابین جی ای سی AION  یک صفحه نمایش ۱۴.۶ اینچی و کلاستر ۱۰.۲۵ اینچی LCD تعبیه شده است. طراحان سعی کرده‌اند با حداقل کردن دکمه‌های فیزیکی، کنترل امور را به صفحه نمایش چندمنظوره واگذار کنند. از امکانات کابین می توان به سیستم تهویه اتوماتیک، شارژر بی سیم، نورپردازی داخلی، پشتیبانی از فرمان های صوتی، تنظیم الکتریکی صندلی ها همراه با حافظه، سانروف الکتریکی پانورامیک و درب صندوق عقب الکتریکی اشاره کرد. زیر نمایشگر مرکزی کانال تهویه قرار دارد. تریم داخلی این خودرو دو رنگ در نظر گرفته شده تا یک هارمونی جذاب را درون کابین ایجاد کند.

معرفی کلاستر جی ای سی آیون (GAC Aion)

کلاستر جی ای سی آیون (GAC Aion) یک نمایشگر دیجیتال LCD 10.25 اینچی است که در داشبورد خودرو قرار دارد. این نمایشگر اطلاعات مربوط به سرعت، شارژ باتری، مسافت طی شده، مصرف انرژی، دما، ساعت و … را به راننده نشان می دهد. همچنین این نمایشگر قابلیت تغییر تم رنگی و نمایش تصاویر گرافیکی مختلف را دارد. کلاستر جی ای سی آیون با صفحه نمایش ۱۴.۶ اینچی که در مرکز داشبورد قرار دارد هماهنگی دارد و از طریق فرمان چند منظوره یا صدای راننده قابل کنترل است. این صفحه نمایش امکاناتی مانند ناوبری، موسیقی، تلفن، تنظیمات خودرو، سیستم کمک رانندگی و غیره را ارائه می دهد.

معرفی کنسول بین دو صندلی جلو جی ای سی آیون (GAC Aion)

کنسول بین دو صندلی جلو جی ای سی آیون یک فضای نگهداری دارد که می تواند به صورت برقی باز و بسته شود. در بالای کنسول، دو کاپ هولدر و یک شارژر بی سیم برای گوشی موبایل قرار دارد. در کنار کنسول، دستگیره های مخفی درب وجود دارند که با فشار دادن آنها، درب ها باز می شوند. همچنین در کنسول، دکمه های کنترل ترمز پارک برقی، اتوهلد، سیستم پارک اتوماتیک و درب صندوق هوشمند قرار گرفته‌اند.

بررسی مشخصات فنی جی ای سی آیون (GAC Aion)

موتور جی ای سی آیون یک موتور الکتریکی سنکرون دائمی است که با باتری لیتیوم-یونی تغذیه می شود. توان این موتور ۱۵۰ کیلووات (معادل ۱۸۰ اسب بخار) و گشتاور آن ۲۲۵ نیوتن متر است. این موتور همچنین از سیستم ترمز بازیافت انرژی برخوردار است که باعث افزایش بازدهی انرژی می شود. ابعاد این خودرو برابر با ۴۴۱۰ میلی‌متر در طول، ۱۸۷۰ میلی متر در عرض و ۱۶۴۵ میلی متر در ارتفاع است.

بررسی شارژ و باتری جی ای سی آیون (GAC Aion)

باتری جی ای سی آیون یک باتری لیتیوم-یونی است که در چندین ظرفیت مختلف تولید می شود. ظرفیت باتری تأثیر مستقیمی بر میزان مسافت طی شده با هر بار شارژ دارد. برای مثال، باتری با ظرفیت ۵۵.۵ کیلووات ساعت می‌تواند تا ۴۱۰ کیلومتر، باتری با ظرفیت ۶۳.۹۸ کیلووات ساعت می تواند تا ۵۰۰ کیلومتر و باتری با ظرفیت ۷۶.۸ کیلووات ساعت می‌تواند تا ۶۰۰ کیلومتر حرکت کند. شارژ باتری جی ای سی آیون نیز به روش شارژ سریع انجام می‌شود. این روش به معنی این است که باتری می‌تواند در مدت ۳۰ دقیقه از ۰ تا ۸۰ درصد شارژ شود. این مدت زمان برای یک خودروی برقی مناسب و قابل قبول است.

بررسی گیربکس و دیفرانسیل جی ای سی آیون (GAC Aion)

گیربکس جی ای سی آیون یک گیربکس تک سرعته سرعت است که با موتور الکتریکی هماهنگی دارد. استفاده در از گیربکس‌های تک سرعته در اتومبیل‌ای برقی موضوعی مرسوم است. این گیربکس قابلیت انتخاب حالت‌های رانندگی مختلف را دارد و باعث افزایش کارایی مصرف انرژی در این اتومبیل می‌شود. دیفرانسیل جی ای سی آیون یک دیفرانسیل الکترونیکی است که با کنترل پایداری الکترونیکی همکاری می کند و با توزیع نیروی موتور بین چرخ‌های جلو، عملکرد خودرو را در شرایط مختلف بهبود می بخشد.

بررسی سیستم تعلیق جی ای سی آیون (GAC Aion)

سیستم تعلیق جی ای سی آیون یک سیستم تعلیق مستقل چهار چرخ است که از نوع مکفرسون در جلو و نوع مالتی لینک در عقب استفاده می کند. این سیستم تعلیق باعث افزایش راحتی، پایداری و کنترل خودرو در شرایط مختلف جاده می شود. همچنین جی ای سی آیون از یک سیستم تعلیق الکترونیکی هوشمند به نام ESS (Electronic Suspension System) بهره می برد که قابلیت تنظیم سختی و نرمی تعلیق را بر اساس حالت‌های رانندگی مختلف دارد. این سیستم تعلیق الکترونیکی با کمک سنسورهای مختلف، وضعیت جاده، سرعت خودرو، حالت رانندگی و وزن سرنشینان را شناسایی می‌کند و به صورت خودکار تعلیق را تنظیم می‌کند.

بررسی سیستم ایمنی جی ای سی آیون (GAC Aion)

  • 10 کیسه هوا که در صورت برخورد، به سرعت باز شده و جلوی ضربه‌های شدید را می‌گیرند.
  • سیستم ترمز ضد قفل (ABS) که با جلوگیری از قفل شدن چرخ ها در هنگام ترمز، کنترل خودرو را حفظ می‌کند.
  • سیستم تقویت ترمز هیدرولیک (HBB) که با افزایش فشار ترمز، کاهش میزان فاصله توقف خودرو را می‌دهد.
  • سیستم کنترل پایداری (TCS) که با کاهش گشتاور موتور یا ترمز کردن چرخ هایی که دچار لغزش می‌شوند، جلوی از دست رفتن کنترل خودرو را می گیرد.
  • سامانه توزیع الکترونیکی نیروی ترمز (EBD) که با توزیع مناسب نیروی ترمز بین چرخ‌های جلو و عقب، کارایی ترمز را افزایش می دهد.
  • ترمز اضطراری اتوماتیک (AEB) که با استفاده از رادار و دوربین، میزان فاصله با خودروی جلویی را اندازه‌گیری می‌کند و در صورت نیاز، خودکار ترمز می‌کند.
  • هشدار برخورد از جلو (FCW) که با استفاده از رادار و دوربین، خطر برخورد با خودروی جلویی را شناسایی می‌کند و به راننده هشدار می‌دهد.
  • هشدار انحراف از خطوط (LDW) که با استفاده از دوربین، خطوط راه را شناسایی می‌کند و در صورت انحراف خودرو از خطوط، به راننده هشدار می‌دهد.
  • سیستم حفظ خطوط (LKA) که با استفاده از دوربین، خطوط راه را شناسایی می‌کند و در صورت انحراف خودرو از خطوط، با تنظیم فرمان، خودرو را به خطوط باز می‌گرداند.
  • سیستم کروز یک پارچه (ICA) که با استفاده از رادار و دوربین، سرعت و فاصله با خودروی جلویی را تنظیم می‌کند و در صورت نیاز، خودکار ترمز یا شتاب می‌دهد.
  • سیستم رانندگی در شرایط ترافیکی (TJA) که با استفاده از رادار و دوربین، خودرو را در شرایط ترافیکی پر رفت و آمد، با سرعت کمتر از ۶۰ کیلومتر در ساعت، هدایت می‌کند.
  • سیستم نظارت بر فشار باد تایرها (TPMS) که با استفاده از سنسورهایی در تایرها، میزان فشار باد آنها را اندازه‌گیری می‌کند و در صورت کمبود باد، به راننده هشدار می‌دهد.
  • دوربین دید ۳۶۰ درجه سوراند که با استفاده از چهار دوربین در جلو، عقب و آینه‌های کناری، تصویری از محیط اطراف خودرو را به راننده نشان می‌دهد.
  • سنسورها و چراغ های مه‌شکن عقب که با استفاده از سنسورهایی در عقب خودرو، میزان فاصله با مانع را اندازه‌گیری می‌کند و با صدا و نور، به راننده هشدار می‌دهد. چراغ‌های مه‌شکن عقب نیز با روشن شدن در شرایط دید کم، به خودروهای عقبی اطلاع می‌دهند.

 

نام خودرو

جی ای سی آیون (GAC Aion)

نوع موتور

الکتریکی سنکرون دائمی

توان موتور

۱۵۰ کیلووات (۱۸۰ اسب بخار)

گشتاور موتور

۲۲۵ نیوتن متر

نوع باتری

لیتیوم-یونی

ظرفیت باتری

۵۵.۵، ۶۳.۹۸ یا ۷۶.۸ کیلووات ساعت

مسافت طی شده با هر بار شارژ

۴۱۰، ۵۰۰ یا ۶۰۰ کیلومتر

زمان شارژ سریع

۳۰ دقیقه (از ۰ تا ۸۰ درصد)

نوع گیربکس

دو کلاچه تر (Wet DCT) با ۷ سرعت

نوع تعلیق

مستقل چهار چرخ (مکفرسون در جلو و مالتی لینک در عقب)

نوع ترمز

الکترونیکی با کنترل از طریق سیم

تعداد کیسه هوا

۱۰ عدد

نوع صفحه نمایش

۱۴.۶ اینچی لمسی و ۱۰.۲۵ اینچی LCD

امکانات راحتی و رفاهی

شارژر بی سیم، کنسول میانی، روشنایی مطبوع، سقف پانورامیک، صندلی‌های تبدیل به تخت خواب و غیره

امکانات ایمنی و رانندگی

سیستم ترمز ضد قفل، ترمز اضطراری اتوماتیک، هشدار برخورد از جلو، هشدار انحراف از خطوط، کمک رسان کروز یک پارچه، کمک رسان رانندگی در شرایط ترافیکی، دوربین دید ۳۶۰ درجه و غیره

 

نویسنده: نادر شاه نشین

برای خواندن اخبار خودرو و اخبار اقتصادی اینجا کلیک کنید.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا