معرفی سایپا کوییک
سایپا یک محصول هاچبک به نام کوییک دارد که در بازار مورد توجه قرار گرفته است.
به گزارش عصر خدمات،این خودرو بر اساس همان پلتفرم ساینا و تیبا ساخته شده است و میتوان آن را هاچبک شده ساینا دانست. البته تفاوتهایی به خصوص در طراحی بخش عقب دارد که تصمیم داریم آنها را مورد بررسی قرار دهیم.
طراحی ظاهری سایپا کوییک
این خودرو ترکیبی از خطوط شکسته و تند و تیز است که بسیار ساده و اقتصادی طراحی شده است. در ظاهر این خودرو نمیتوانید یک اتومبیل لوکس یا حتی میان رده را مشاهده کنید اما نسبت به محصولات قبلی سایپا مانند تیبا شاید کمی بهتر باشد.
معرفی نمای جلویی کوییک
در نمای جلویی کوییک، جلوپنجره جدید با نوار کرومی عریض و لوگوی سایپا قرار دارد. چراغهای جلو نیز گرافیک جدیدی دارند که شبیه به چراغهای شفاف کوییک R هستند. در قسمت زیرین سپرها، دیلایتهای LED در کنار چراغهای مه شکن قرار گرفتهاند که به روشنایی و زیبایی خودرو کمک میکنند.
معرفی نمای کناری کوییک
در نمای کناری کوییک، خطوط کناری مستقیم و بدون انحنا هستند که به خودرو حس اسپرت و پویا بخشیدهاند. رکابهای کناری نیز با پوشش پلاستیکی تیره رنگ مجهز شدهاند که به مقاومت و زیبایی خودرو کمک میکنند. ریلهای سقفی نیز یکی از ویژگیهای کراساووری این خودرو هستند که به استفاده از باربند و بارگیر امکانپذیر میکنند. دستگیرههای دربها نیز آسان بازشو هستند که با فشار یک دکمه، دربها را باز میکنند.
معرفی نمای عقبی کوییک
نمای عقب کوییک یک نمای ساده و مدرن دارد که شباهتهایی با BMW X1 را نشان میدهد. چراغهای عقب دوقسمتی و طرح دیفیوزرمانند زیر سپر عقب، از جمله ویژگیهای ظاهری این خودرو هستند. پلاک خودرو هم از سپر به روی در صندوق انتقال یافته است. نوشته فارسی کوییک بر سمت راست صندوق عقب نصب شده و حجم صندوق بار ۲۲۵.۶ لیتر است.
معرفی نمای داخل کابین کوییک
در نمای داخلی کوییک، فرمان جدید به شکل D طراحی شده است که شبیه به فرمان کوییک R است. فرمان دارای غربیلکهایی است که کنترل صدا، بلوتوث و کروز کنترل را امکانپذیر میکنند. پنل کیلومترشمار نیز گرافیک جدیدی دارد که شامل نمایش دمای هوای بیرون، سنسور تعویض دنده و دیلایت چراغ بدرقه است. دسته دنده نیز طراحی جدیدی دارد که با رنگ نقرهای متمایز شده است. آمپر جدید نیز در وسط داشبورد قرار دارد که دارای مانیتور کوچکی است که اطلاعات مربوط به مصرف سوخت، سرعت، زمان و مسافت را نشان میدهد.
در بخش جلوی کوییک، دو کیسه هوای راننده و سرنشین جلو وجود دارد که به ایمنی خودرو کمک میکنند. سیستم تهویه مطبوع نیمه اتوماتیک است که دارای کنترل دما و سرعت فن است. ضبط جدید نیز دارای قابلیت پخش رادیو، CD، USB و بلوتوث است. دربهای جانبی دارای شیشه بالابر برقی جلو و عقب و آینه جانبی برقی هستند. هشدار دهنده دیداری و شنیداری بستن کمربند ایمنی نیز یکی از ویژگیهای داخلی کوییک است.
معرفی کلاستر کوییک
کلاستر یا پشت آمپر یکی از قسمتهای داخل کابین خودرو است که اطلاعات مهمی مانند سرعت، دور موتور، مصرف سوخت، سطح سوخت، دمای موتور و غیره را به راننده نشان میدهد. کلاستر کوییک در تیپهای مختلف این خودرو تغییراتی داشته است که در ادامه به آنها میپردازیم.
- کلاستر کوییک دندهای: این کلاستر شامل دو عدد آمپر مدور است که یکی نشانگر سرعت و دیگری نشانگر دور موتور است. بین این دو آمپر یک مانیتور کوچک قرار دارد که اطلاعاتی مانند سطح سوخت، دمای موتور، مسافت طی شده، زمان سفر و مصرف سوخت را نشان میدهد. این کلاستر طراحی ساده و کلاسیکی دارد و شبیه به کلاستر تیبا و ساینا است.
- کلاستر کوییک R: این کلاستر شامل دو عدد آمپر مدور است که یکی نشانگر سرعت و دیگری نشانگر دور موتور است. بین این دو آمپر یک مانیتور کوچک قرار دارد که اطلاعاتی مانند سطح سوخت، دمای موتور، مسافت طی شده، زمان سفر و مصرف سوخت را نشان میدهد. این کلاستر طراحی مدرنتری نسبت به کلاستر دندهای دارد و با رنگهای زرد و سفید به خودرو حس اسپرت میبخشد.
- کلاستر کوییک S: این کلاستر شامل دو عدد آمپر مدور است که یکی نشانگر سرعت و دیگری نشانگر دور موتور است. بین این دو آمپر یک مانیتور کوچک قرار دارد که اطلاعاتی مانند سطح سوخت، دمای موتور، مسافت طی شده، زمان سفر، مصرف سوخت و سنسور تعویض دنده را نشان میدهد. این کلاستر طراحی جدیدی نسبت به کلاستر R دارد و با رنگهای آبی و سفید به خودرو حس مدرن میبخشد.
بررسی مشخصات فنی کوییک
موتور کوییک همان موتور M15 بنزینی است که در تیبا و ساینا نیز استفاده میشود. این موتور دارای ۴ سیلندر و ۱۵۰۳ سیسی حجم است و میتواند ۸۷ اسب بخار قدرت و ۱۲۸ نیوتن متر گشتاور تولید کند. این موتور از نوع تنفس طبیعی است و دارای دریچه گاز برقی است. این موتور با گیربکس ۵ دنده دستی یا ۴ دنده اتوماتیک CVT هماهنگ است و قدرت را به چرخهای جلو منتقل میکند.
بررسی سیستم تعلیق کوییک
سیستم تعلیق کوییک همان سیستم تعلیق ساینا و تیبا است که بر اساس پلتفرم X200 طراحی شده است. این سیستم تعلیق از نوع مک فرسون در جلو و میله پیچی در عقب است که به خودرو قابلیت رفتار خوب در جادههای ناهموار و سرعتهای پایین را میدهد. اما در سرعتهای بالا و منعطفهای تند، این سیستم تعلیق عملکرد ضعیفی دارد و باعث میشود خودرو از کنترل خارج شود.
سیستم تعلیق کوییک یک سیستم تعلیق ساده و ارزان است که برای یک خودروی اقتصادی مناسب است. اما برای یک خودروی کراساوور یا هاچبک کراس که قرار است در شرایط مختلف رانندگی شود، این سیستم تعلیق کافی نیست و نیاز به بهبود و ارتقا دارد.
بررسی سیستم ترمز کوییک
سیستم ترمز کوییک از نوع دیسکی است که در چرخهای جلو و کاسهای که در چرخهای عقب استفاده میشود. این سیستم ترمز دارای سیستم ترمز ضد قفل (ABS) و سیستم توزیع نیروی ترمز الکترونیکی (EBD) است که به ایمنی و پایداری خودرو در هنگام ترمزگیری کمک میکنند. این سیستم ترمز از نظر عملکرد و کیفیت متوسط است و نیاز به نگهداری و تعویض منظم لنتها و روغن ترمز دارد.
بررسی امکانات ایمنی کوییک
امکانات ایمنی پایه کوییک شامل موارد زیر هستند:
- سیستم ترمز ضد قفل (ABS) که جلوگیری از چرخش چرخها در هنگام ترمزگیری ناگهانی میکند.
- سیستم توزیع نیروی ترمز الکترونیکی (EBD) که نیروی ترمز را بین چرخهای جلو و عقب توزیع میکند.
- کیسه هوای راننده و سرنشین جلو که در صورت برخورد با مانع، باز شده و جلوی آسیب به سر و صورت راننده و سرنشین جلو را میگیرند.
- سیستم قفل کودک دربهای عقب که جلوگیری از باز شدن دربهای عقب توسط کودکان را میکند.
- سیستم ایموبیلایزر که جلوگیری از راه اندازی خودرو توسط دزدان را میکند.
امکانات ایمنی اختیاری کوییک شامل موارد زیر هستند:
- سیستم کنترل پایداری (ESC) که جلوگیری از از دست رفتن کنترل خودرو در منعطفهای تند و لغزش چرخها را میکند.
- سیستم ترمز در مواقع اضطراری (EBA) که در صورت تشخیص ترمزگیری ناگهانی، نیروی ترمز را افزایش میدهد.
- سنسور باد تایرها (TPMS) که در صورت کاهش فشار باد تایرها، هشدار میدهد.
- سنسور دنده عقب و دوربین دنده عقب که به راننده در پارک کردن خودرو کمک میکنند.
- سامانه مالتی پلکس که اطلاعات مربوط به مصرف سوخت، سرعت، زمان و مسافت را نشان میدهد.
بررسی حداکثر سرعت، شتاب و مصرف سوخت کوییک
- حداکثر سرعت: ۱۶۰ کیلومتر بر ساعت
- شتاب صفر تا ۱۰۰: ۱۳ ثانیه
- مصرف سوخت ترکیبی: ۷.۲ لیتر در هر صد کیلومتر
بررسی انواع تیپ های کوییک
کوییک یک خودروی هاچبک کراس است که توسط شرکت سایپا تولید میشود. این خودرو در چندین تیپ مختلف عرضه شده است که هر کدام از آنها از امکانات و آپشنهای متفاوتی برخوردار هستند. برخی از انواع تیپهای کوییک عبارتند از:
- کوییک معمولی: نسخه پایه و اولیه کوییک است که دارای موتور ۱.۵ لیتری با قدرت ۸۷ اسب بخار و گیربکس ۵ دنده دستی است. این خودرو از نظر ظاهری دارای چراغهای جلو با طرح اسپرت، زه و طرح گرافیکی روی درهای جانبی و چراغهای عقب دو تکه است.
- کوییک R: نسخه دو رنگ کوییک معمولی است که برخی از بخشهای بدنه شامل سقف، قاب آینهها، قسمتهایی از سپرها و غیره به رنگ متمایز عمدتا قرمز در آمدهاند. درون کابین کوییک R نیز شاهد تغییر رنگ قابهای میانی داشبورد، بازویی رودریها و … هستیم.
- کوییک R پلاس: نسخه فول آپشن کوییک R است که درون کابین آن از فرمان دی-کات و سامانه مالتی مدیا با نمایشگر لمسی استفاده شده است. این خودرو همچنین دارای رینگ آلومینیومی جدید، شیشههای دودی پنجرههای عقب، لوگوی کوییک با طرح جدید، برچسب رکاب جدید با طرح +R و … است.
- کوییک اتوماتیک پلاس: نسخه اتوماتیک کوییک است که از گیربکس اتوماتیک CVT بهره میبرد. این خودرو دارای امکاناتی مانند فرمان دی-کات با دکمههای کنترل، تریم داخلی رنگی، ورود و استارت بدون کلید، مانیتور، دوربین عقب، فرمان برقی، کروز کنترل، دیلایت، چراغ مشایعت، اتولاک و … است.
- کوییک S: نسخه فیسلیفت کوییک است که تغییر طرح سپر جلو و همچنین جلوپنجره این خودرو را به همراه دارد. در نمای روبروی کوییک S با الهام از خط اشک مشکی رنگ یوزپلنگ ایرانی، نوارهای سیاه به سپر اضافه شده و طرح داخلی جلوپنجره نیز تغییر کرده است. این نسخه از کوییک دارای استانداردهای ۸۵ گانه است.
تیپ خودرو |
نوع گیربکس |
حجم موتور |
حداکثر قدرت |
حداکثر گشتاور |
مصرف سوخت |
حداکثر سرعت |
شتاب صفر تا ۱۰۰ |
کوییک معمولی |
۵ دنده دستی |
۱۵۰۳ سی سی |
۸۷ اسب بخار |
۱۲۸ نیوتن متر |
۹.۹ لیتر در ۱۰۰ کیلومتر |
۱۶۰ کیلومتر بر ساعت |
۱۳ ثانیه |
کوییک R |
5 دنده دستی |
۱۵۰۳ سی سی |
۸۷ اسب بخار |
۱۲۸ نیوتن متر |
۹.۹ لیتر در ۱۰۰ کیلومتر |
۱۶۰ کیلومتر بر ساعت |
۱۳ ثانیه |
کوییک R پلاس |
۵ دنده دستی |
۱۵۰۳ سی سی |
۸۷ اسب بخار |
۱۲۸ نیوتن متر |
۹.۹ لیتر در ۱۰۰ کیلومتر |
۱۶۰ کیلومتر بر ساعت |
۱۳ ثانیه |
کوییک اتوماتیک پلاس |
CVT |
1503 سی سی |
۸۷ اسب بخار |
۱۲۸ نیوتن متر |
۹.۹ لیتر در ۱۰۰ کیلومتر |
۱۶۰ کیلومتر بر ساعت |
۱۳ ثانیه |
کوییک S |
5 دنده دستی |
۱۵۰۳ سی سی |
۸۷ اسب بخار |
۱۲۸ نیوتن متر |
۹.۹ لیتر در ۱۰۰ کیلومتر |
۱۶۰ کیلومتر بر ساعت |
۱۳ ثانیه |
کوییک GX |
5 دنده دستی |
۱۵۰۳ سی سی |
۹۰ اسب بخار |
۱۳۷ نیوتن متر |
۹.۹ لیتر در ۱۰۰ کیلومتر |
۱۶۰ کیلومتر بر ساعت |
۱۳ ثانیه |
نویسنده: نادر شاه نشین