معرفی موتور سیکلت یاماها MX King
یاماها یکی از بزرگترین شرکتهای تولید کننده موتور سیکلت در ژاپن و دنیا است که محصولات آن نظر علاقهمندان به این وسیله نقلیه را جلب کرده است.
به گزارش عصر خدمات، یکی از موتور سیکلتهای عرضه شده توسط این غول ژاپنی MX King است که در سبک کاب طراحی شده است. دوست داران این موتور سیکلت نام آن را king of street یا همان پادشاه خیابان گذاشتهاند.
معرفی ظاهری موتور سیکلت یاماها MX King
همانطور که گفت شد این موتور سیکلت در سبک کاب طراحی شده است و توانایی بالایی در خیابانهای شهری دارد. طراحی کلی این محصول اسپرت است و خطوط طراحی در آن با ظرافت بالایی صورت گرفته است.
معرفی نمای جلویی موتور سیکلت یاماها MX King
- یک چراغ جلوی LED با طراحی استایل اسپرت و سه ردیف LED که نور قوی و متمرکزی را در هنگام رانندگی ارائه میدهد.
- یک شیلد باد با طراحی اسپرت و زاویهدار که به کاهش مقاومت هوا و بهبود عملکرد موتور کمک میکند.
- یک لوگوی یاماها با رنگ آبی و طلایی که بر روی شیلد باد قرار دارد و نشاندهنده برند و کیفیت این موتور سیکلت است.
- گلگیر جلو که روی چرخ جلویی قرار گرفته است و علاوه بر زیبایی باعث میشود در شرایط بد جوی آب و گل به سمت موتور سوار نپاشد.
معرفی نمای کناری موتور سیکلت یاماها MX King
- یک شاسی دلتا باکس با طراحی اسپرت و مقاوم که به انعطافپذیری و پایداری موتور سیکلت کمک میکند.
- یک فرمان قابل تنظیم با زاویههای مختلف که به راکب امکان تنظیم فرمان بر اساس سبک رانندگی و اندازه بدن را میدهد.
- یک دسته گاز الکترونیکی با سیستم Yamaha Chip Controlled Throttle (YCC-T) که باعث بهبود کنترل گاز و عملکرد موتور میشود.
- یک سوئیچ مد با دو حالت Sport و Eco که به راکب امکان تغییر حالت موتور بر اساس شرایط رانندگی را میدهد.
- یک سوئیچ هازارد که به راکب امکان روشن کردن چراغهای اضطراری در مواقع خطر را میدهد.
- یک آینه جانبی با طراحی اسپرت و زاویه دید بالا که به راکب امکان دیدن محیط پشت و کنار خود را میدهد.
- یک سیستم تعلیق جلو با فنرهای تلسکوپی و یک سیستم تعلیق عقب با فنر مونوشاک که به کاهش لرزش و افزایش راحتی و کنترل رانندگی کمک میکنند.
- یک دیفیوزر خروجی هوا با طراحی اسپرت و متمایز که به خنک کردن موتور و افزایش عملکرد آن کمک میکند.
- یک لوگوی یاماها با رنگ آبی و طلایی که بر روی شاسی قرار دارد و نشاندهنده برند و کیفیت این موتور سیکلت است.
معرفی نمای پشتی موتور سیکلت یاماها MX King
- یک چراغ عقب LED با طراحی اسپرت و مدرن که نور قوی و مشخصی را در هنگام رانندگی ارائه میدهد.
- یک پلاک خوان با طراحی زیبا و جذاب که شماره پلاک موتور سیکلت را به خوبی نمایش میدهد.
- یک دسته بار با طراحی ارگونومیک و مقاوم که به راکب امکان حمل بار و چمدان را میدهد.
- یک صندلی عقب با طراحی راحت و منحنی که به سرنشین عقب امکان نشستن با آسایش را میدهد.
- یک دستگیره عقب با طراحی اسپرت و ایمن که به سرنشین عقب امکان چسبیدن به موتور سیکلت را میدهد.
- یک سیستم ترمزگیری عقب با فنر تلسکوپی و دیسک هیدرولیکی که به کنترل و ایستایی موتور سیکلت کمک میکند.
معرفی کلاستر موتور سیکلت یاماها MX King
- یک سرعت سنج دیجیتالی با تکنولوژی جدید و صفحه نمایش ال سی دی که اطلاعات مهمی مانند سرعت، دور موتور، سطح سوخت، ساعت و دمای موتور را به راکب نشان میدهد.
- یک سوئیچ مد با دو حالت Sport و Eco که به راکب امکان تغییر حالت موتور بر اساس شرایط رانندگی را میدهد.
- یک سوئیچ هازارد که به راکب امکان روشن کردن چراغهای اضطراری در مواقع خطر را میدهد.
بررسی دکمه های رو فرمان موتور سیکلت یاماها MX King
- روشن و خاموش کردن موتور که با فشار دادن آن میتوان موتور را روشن یا خاموش کرد.
- استارت که با فشار دادن آن میتوان موتور را با استفاده از باطری راهاندازی کرد.
- هورن که با فشار دادن آن میتوان صدای بوق را ایجاد کرد.
- چراغ روزانه که با فشار دادن آن میتوان چراغ جلوی LED را روشن یا خاموش کرد.
- چراغ راهنما که با فشار دادن آن میتوان چراغهای راهنما را روشن یا خاموش کرد.
- چراغ اضطراری که با فشار دادن آن میتوان چراغهای اضطراری را روشن یا خاموش کرد.
- مد که با فشار دادن آن میتوان حالت موتور را بین Sport و Eco تغییر داد.
طراحی باک بنزین موتور سیکلت یاماها MX King
- باک بنزین موتور سیکلت یاماها MX King در بالای موتور قرار گرفته است و دارای ظرفیت ۴.۵ لیتر است که با یک بار پر کردن باک بنزین، میتوانید کیلومترها مسافت را طی کنید.
- باک بنزین این موتور سیکلت دارای طراحی اسپرت و زیبا است که با خطوط منحنی و رنگهای جذاب، ظاهر این محصول را متفاوت از بقیه، شاداب و جوانپسند میکند.
- باک بنزین این موتور سیکلت دارای لوگوی یاماها با رنگ آبی و طلایی است که بر روی باک بنزین قرار دارد و نشاندهنده برند و کیفیت این موتور سیکلت است.
- باک بنزین این موتور سیکلت دارای دستگیره است که به راکب امکان چسبیدن به موتور سیکلت را میدهد و به کنترل و تعادل رانندگی کمک میکند.
بررسی مشخصات فنی موتور سیکلت یاماها MX King
- انجین این موتور سیکلت از نوع ۴ زمانه، تک سیلندر، مایع خنک و سیستم سوپاپ SOHC است. این انجین با استفاده از سیستم تزریق سوخت EFI کار میکند.
- حجم انجین این موتور سیکلت ۱۵۰ سی سی است. این انجین قادر است توان ۱۱.۳ کیلووات و گشتاور ۱۴.۳ نیوتن متر را در حداکثر دور موتور ۸۵۰۰ دور بر دقیقه و ۷۵۰۰ دور بر دقیقه تولید کند.
- انجین این موتور سیکلت دارای سیستم ترانسمیشن ۵ دنده است. این سیستم با استفاده از سیستم کلاچ چند لایه و سیستم چرخ دنده مستقیم کار میکند.
- انجین این موتور سیکلت دارای سیستم روشن کردن الکتریکی است. این سیستم با استفاده از باطری ۱۲ ولت و دینام ۳ فاز کار میکند.
- انجین این موتور سیکلت دارای سیستم خنک کننده مایع است. این سیستم با استفاده از رادیاتور و فن کار میکند.
بررسی انژکتور موتور سیکلت یاماها MX King
انژکتور موتور سیکلت یاماها MX King یک سیستم تزریق سوخت EFI است که با استفاده از یک سنسور اکسیژن و یک میکروکنترلر کار میکند. این سیستم با اندازهگیری میزان اکسیژن در گازهای خروجی از موتور، میزان سوخت مورد نیاز برای احتراق را تنظیم میکند. این کار باعث میشود که مصرف سوخت کاهش یابد، آلایندگی کمتر شود و عملکرد موتور بهبود یابد. انژکتور موتور سیکلت یاماها MX King دارای سیستم ترمزگیری عقب دیسکی است که با استفاده از یک دیسک هیدرولیکی و یک کالیپر کار میکند. این سیستم با فشار دادن دسته ترمز، سیال هیدرولیکی را به کالیپر میفرستد و باعث میشود که کالیپر دیسک را فشار دهد و موتور را متوقف کند. این کار باعث میشود که ترمزگیری قویتر، ایمنتر و کنترلپذیرتر شود.
بررسی گیربکس موتور سیکلت یاماها MX King
با توجه به نتایج جستجوی وب، گیربکس موتور سیکلت یاماها MX King یک گیربکس ۵ دندهی ترتیبی است. این گیربکس با استفاده از یک اهرم دنده که زیر پای موتورسوار قرار دارد، کنترل میشود. موتورسوار باید برای تغییر دنده، ابتدا کلاچ را بگیرد و سپس اهرم دنده را به بالا یا پایین ببرد. دندههای این گیربکس به شکل زیر هستند:
- به پایین ۱
- به بالا ۲
- به بالا ۳
- به بالا ۴
- به بالا ۵
- خلاص به پایین
این گیربکس به موتورسوار امکان میدهد که با توجه به شرایط رانندگی، سرعت و شتاب موتور را تنظیم کند. این گیربکس همچنین باعث میشود که مصرف سوخت بهینه شود و عملکرد موتور بهبود یابد. این گیربکس برای موتورسوارانی مناسب است که دوست دارند کنترل بیشتری بر روی موتور داشته باشند و از رانندگی با موتور لذت ببرند.
بررسی ترمزهای موتور سیکلت یاماها MX King
- ترمزهای دیسکی که با استفاده از یک دیسک هیدرولیکی و یک کالیپر کار میکنند. این ترمزها با فشار دادن دسته ترمز یا پدال ترمز، سیال هیدرولیکی را به کالیپر میفرستند و باعث میشوند که کالیپر دیسک را فشار دهد و موتور را متوقف کند. این ترمزها باعث میشوند که ترمزگیری قویتر، ایمنتر و کنترلپذیرتر شود.
- ترمزهای جلو و عقب که به طور مجزا کنترل میشوند. ترمز جلو با فشار دادن دسته ترمز سمت راست و ترمز عقب با فشار دادن پدال ترمز سمت چپ کار میکنند. ترمز جلو بیشترین تأثیر را در توقف موتور دارد و ترمز عقب به تعادل و پایداری موتور کمک میکند.
نام موتور سیکلت |
یاماها MX King |
کلاس موتور سیکلت |
کاب |
حجم انجین |
۱۵۰ سیسی |
نوع انجین |
۴ زمانه، تک سیلندر، مایع خنک، سیستم سوپاپ SOHC |
سیستم سوخت رسانی |
انژکتور |
سیستم راه اندازی انجین |
استارتی – هندلی |
سیستم خنک کننده موتور |
مایع |
تعداد دنده |
۵ |
سیستم ترمزگیری جلو |
دیسکی |
سیستم ترمزگیری عقب |
دیسکی |
طول |
۱۹۸ سانتی متر |
عرض |
۶۸ سانتی متر |
ارتفاع |
۱۱۰ سانتی متر |
وزن |
۱۲۱ کیلوگرم |
فاصله زین تا زمین |
۷۹۵ میلیمتر |
فاصله از سطح زمین |
۱۵۵ میلیمتر |
ظرفیت باک بنزین |
۴.۵ لیتر |
حداکثر سرعت |
۱۰۳ کیلومتر بر ساعت |
حداکثر توان |
۱۱.۳ کیلووات در ۸۵۰۰ دور بر دقیقه |
حداکثر گشتاور |
۱۴.۳ نیوتن متر در ۷۵۰۰ دور بر دقیقه |
اندازه تایر جلو |
۸۰/۹۰-۱۷ |
اندازه تایر عقب |
۱۳۰/۷۰-۱۷ |
تعلیق جلو |
تلسکوپی |
تعلیق عقب |
تک کمک فنر مرکزی |
ترمز جلو و عقب |
دیسکی |
نویسنده: نادر شاه نشین