معرفی انواع پژو ۲۰۷
پژو ۲۰۷ بر روی پلتفرم پژو ۲۰۶ محصولی که در سال ۱۹۹۸ به بازارهای جهانی معرفی شد ساخته شده است. پژو ۲۰۶ در سال ۱۳۸۰ به بازار ایران آمد و با اقبال بسیار خوبی در بخش فروش روبرو شد.
به گزارش عصر خدمات،در سال ۲۰۰۶ بود که پژو محصول ۲۰۷ (منظور همان پژو ۲۰۶ پلاس است) را با عنوان یک فیس لیفت از پژو ۲۰۶ معرفی کرد. اما در ایران برای اولین بار سال ۱۳۸۹ بود که در خیابانها ۲۰۷ دیده شد.
معرفی ظاهری پژو ۲۰۷
فرم تخم مرغی این خودرو میراثی است که پژو ۲۰۶ برای آن به جا گذاشته است. این طراحی آیرودینامیک و جذاب باعث شده است که طرفداران بسیاری را پیدا کند. این خودرو طراحی هاچبک دارد و فضای صندوق عقب آن زیاد بزرگ نیست. نمای این خودرو از کنار بسیار زیبا و جذاب است و یک هماهنگی خوبی در بخشهای جلو و عقب آن دیده میشود.
معرفی نمای بیرونی پژو ۲۰۷
طراحی بیرونی ۲۰۷ تنها در نمای روبرو با ۲۰۶ تفاوت دارد. در این نما، چراغهای جلو، سپرها و کاپوت جلو طراحی جدیدی دارند که ظاهری اسپرتتر و جوانپسندتر به خودرو بخشیدهاند. چراغهای جلو کشیدهتر و بیضیتر شدهاند و دیلایتهای LED به آنها اضافه شدهاند. سپر جلو نیز بازشوهای بزرگتری برای هواکش دارد و مهشکنهای مستطیلی در آن قرار گرفتهاند. کاپوت جلو نیز خطوط بیشتری دارد که باعث ایجاد حجم و حس خشنتر میشوند. در نمای جانبی و عقب، تفاوت چندانی با ۲۰۶ وجود ندارد. تنها چراغهای عقب نئونی و قاب قرمز رنگ مهشکنهای جلو در برخی از مدلها میتوانند متمایز کننده باشند.
معرفی نمای داخل کابین پژو ۲۰۷
نمای داخلی پژو ۲۰۷ ایران خودرو به نسبت پژو ۲۰۶ با تغییرات اساسی همراه بوده است. داشبورد و غربیلک فرمان جدید، صفحه نمایش لمسی و پنل پشت فرمان جدید از جمله تغییراتی هستند که پژو ۲۰۷ به خود گرفته است.
داشبورد پژو ۲۰۷ دارای طراحی ساده و کاربردی است که دارای دو کنسول مرکزی و دو کنسول جانبی است. کنسول مرکزی بالایی دارای صفحه نمایش لمسی ۷ اینچی است که از طریق آن میتوان به سیستم مالتیمدیا، دوربین دنده عقب، بلوتوث، رادیو و USB دسترسی داشت. کنسول مرکزی پایینی دارای کلیدهای کنترل دمای کابین، کلیدهای کنترل صدای سیستم صوتی و کلیدهای کنترل چراغها و سیگنالها است. کنسول جانبی راننده دارای کلیدهای کنترل شیشههای جلو و عقب، کلیدهای کنترل قفل درها و کلیدهای کنترل آینههای برقی است. کنسول جانبی سرنشین دارای کلیدهای کنترل شیشههای جلو و عقب است.
پنل پشت فرمان پژو ۲۰۷ دارای دو کمپیوتر روی دو سمت فرمان است که از طریق آنها میتوان به اطلاعات مربوط به سرعت، دور موتور، میزان سوخت، مسافت طی شده، مصرف سوخت و زمان رانندگی دسترسی داشت. همچنین پنل پشت فرمان دارای چراغهای نشانگر مختلفی است که وضعیت خودرو را نشان میدهند.
فرمان پژو ۲۰۷ دارای طراحی اسپرت و چهار پره است که دارای غربیلکهای کنترل دندهها در مدل اتوماتیک و کلیدهای کنترل سیستم صوتی و تلفن همراه در مدلهای مجهز به بلوتوث است. فرمان پژو ۲۰۷ برقی است و میتوان آن را به صورت تلسکوپی تنظیم کرد.
صندلیهای پژو ۲۰۷ دارای طراحی راحت و ارگونومیک هستند که دارای پشتیهای بلند و حمایتهای جانبی هستند. صندلی راننده دارای تنظیم ارتفاع و صندلی سرنشین دارای تنظیم عمق است. صندلیهای عقب دارای قابلیت تاشو بوده و میتوانند فضای باری را افزایش دهند.
سقف شیشهای پژو ۲۰۷ یکی از ویژگیهای منحصر به فرد این خودرو است که نسبت به سانروف از ابعاد بزرگتری برخوردار است که استفاده از چشم انداز خارج از خودرو را لذت بخش نموده و علاوه بر این به جذابیتهای ظاهری این خودرو میافزاید. سقف شیشهای این خودرو ثابت بوده و پوشش کشویی آن در مواقع لزوم مانع از تابش نور خورشید به داخل کابین میگردد.
بررسی پیشرانه پژو ۲۰۷
پژو ۲۰۷ یک خودروی هاچ بک کوچک شهری است که با دو نوع موتور TU3 و TU5 تولید میشود. موتور TU3 یک موتور ۴ سیلندر ۸ سوپاپ با حجم ۱۳۶۰ سیسی و توان ۷۵ اسب بخار است که در سال ۱۴۰۲ به خط تولید ایران خودرو اضافه شد. موتور TU5 یک موتور ۴ سیلندر ۱۶ سوپاپ با حجم ۱۵۸۷ سیسی و توان ۱۱۰ اسب بخار است که از سال ۱۳۸۹ تا کنون در تیپهای مختلف پژو ۲۰۷ استفاده شده است. هر دو موتور دارای سیستم تزریق سوخت چند نقطهای و سیستم خنک کننده آبی هستند.
موتور TU5P یا EC5 یک موتور ۱۶ سوپاپ و ۴ سیلندر با حجم ۱۵۹۸ سی سی است که از سیستم زمان بندی متغیر سوپاپ ها یا CVVT بهره میبرد. این موتور میتواند حداکثر قدرت ۱۱۵ اسب بخار و حداکثر گشتاور ۱۵۰ نیوتن متر را تولید کند. این موتور نسخه ارتقایافته موتور TU5 است که در محصولات ایران خودرو مانند رانا پلاس، تارا و پژو ۲۰۷ MC استفاده میشود. این موتور با گیربکس ۶ دنده اتوماتیک تیپ ترونیک هماهنگی دارد۶. این موتور به دلیل تنفس بهتر در دورهای بالا، عملکرد خوبی از نظر گشتاور و توان دارد.
موتور TU3 کم حجم ترین و کم مصرف ترین موتور ایران خودرو به شمار میرود و با وجود حجم پایین، راندمان مطلوبی دارد. موتور TU5 نیز یک موتور پرقدرت و پرشتاب است که با دندههای دستی ۵ سرعته و اتوماتیک ۶ سرعته هماهنگی دارد. هر دو موتور از استانداردهای ایمنی الزامی را دریافت کردهاند.
بررسی سیستم تعلیق پژو ۲۰۷
سیستم تعلیق پژو ۲۰۷ از نوع مک فرسون در جلو و تورشن بیم در عقب است که همان سیستم تعلیق پژو ۲۰۶ را دنبال میکند. این سیستم تعلیق باعث میشود که خودرو در سرعتهای پایین و روی جادههای صاف رانندگی راحت و لذتبخشی داشته باشد.
بررسی سیستم ترمز پژو ۲۰۷
سیستم ترمز پژو ۲۰۷ شامل ترمز جلو و عقب دیسکی، سیستم ترمز ضد قفل (ABS)، سیستم توزیع نیروی ترمز الکترونیکی (EBD) و سیستم کمک به ترمز اضطراری (EBA) است. این سیستمها با هم کار میکنند تا در هنگام ترمز گیری، خودرو را کنترل کرده و جلوی لغزش چرخها را بگیرند. همچنین پژو ۲۰۷ از سال ۱۴۰۲ به بعد، مجهز به سیستم کنترل پایداری (ESC) شده است که باعث افزایش ایمنی و کاهش خطر برخورد خودرو میشود.
معرفی انواع تیپ های پژو ۲۰۷
تیپها و کدهای مختلفی از پژو ۲۰۷ روانه شده است که عمده وجه تمایز این تیپها دنده دستی یا اتوماتیک آن است.
۱. پژو ۲۰۷i با دنده دستی
- پژو ۲۰۷i هاچ بک پانورامیک با کد ۶۰۰۰۴ که دارای سقف شیشهای، چراغ روشنایی روز، نمایشگر لمسی، بلوتوث، پخش DVD، سنسور و دوربین عقب، رهیاب ماهوارهای و راهنمای روی آینهها است.
- پژو ۲۰۷i هاچ بک با کد ۶۰۰۲۰ که دارای سقف فلزی، چراغ روشنایی روز، نمایشگر لمسی، بلوتوث، پخش DVD، سنسور و دوربین عقب، رهیاب ماهوارهای و راهنمای روی آینهها است.
- پژو ۲۰۷ با کد ۱۰۹ و ۱۰۴ که از ترمزهای عقب کاسهای برخودارند رینگهای آنها هم فولادی است اما از سقف شیشهای برخوردارند.
۲. پژو ۲۰۷i با دنده اتوماتیک
پژو ۲۰۷ اتوماتیک یک خودروی هاچ بک کوچک شهری است که با موتور TU5P 4 سیلندر ۱۶ سوپاپ با حجم ۱۵۸۷ سیسی و توان ۱۱۰ اسب بخار تولید میشود. این خودرو دارای دنده اتوماتیک ۶ سرعته تیپ ترونیک است که میتواند به صورت دستی یا اتوماتیک کار کند۱. انواع کد تیپ های پژو ۲۰۷ اتوماتیک به شرح زیر هستند:
- کد تیپ ۶۰۰۲۰: این تیپ دارای فرمان کمکی برقی، ترمز دیسکی عقب، سقف فلزی، مانیتور ۷ اینچی، دوربین دنده عقب، کروز کنترل، سیستم کنترل پایداری ESC و سیستم تعلیق و فرمان اسپرت است.
- کد تیپ ۶۰۰۲۱: این تیپ دارای فرمان کمکی برقی، ترمز دیسکی عقب، سقف پانوراما با سایه بان دستی، مانیتور ۷ اینچی، دوربین دنده عقب، کروز کنترل، سیستم کنترل پایداری ESC و سیستم تعلیق و فرمان اسپرت است.
- کد تیپ ۶۰۰۲۲: این تیپ دارای فرمان هیدرولیک، ترمز کاسه ای عقب، سقف فلزی، مانیتور ۷ اینچی، دوربین دنده عقب، کروز کنترل، سیستم کنترل پایداری ESC و سیستم تعلیق و فرمان اسپرت است.
- پژو ۲۰۷ MC با کد ۶۰۱۰۴: یک خودروی هاچبک دو رنگ است که از سال ۱۴۰۰ توسط ایرانخودرو تولید میشود. این مدل از پژو ۲۰۷i فرق دارد و دارای موتور TU5P با قدرت ۱۱۳ اسببخار و گیربکس اتوماتیک ۶ سرعته است. این خودرو دارای ترمزهای چهارچرخ دیسکی، کیسههای هوای راننده و سرنشین، فرمان برقی، کروز کنترل و رینگهای آلومینیومی است. رنگآمیزی دو رنگ این خودرو شامل سفید و قرمز یا مشکی و قرمز است که برخی قطعات بدنه و کابین را شامل میشود.
۳. پژو ۲۰۷i با موتور TU3
پژو ۲۰۷ iبا موتور TU3 یک نسخه ضعیفتر از پژو ۲۰۷i با موتور TU5 است که از سال ۱۴۰۲ توسط ایرانخودرو عرضه شده است. این خودرو دارای موتور ۱.۴ لیتری و ۸ سوپاپ است که ۷۵ اسب بخار قدرت و ۱۱۸ نیوتن متر گشتاور تولید میکند. این خودرو از نظر امکانات با تیپ ۵ از پژو ۲۰۷ iمشابه است، با این تفاوت که رینگهای فولادی دارد و داشبورد پژو ۲۰۷i را حفظ کرده است.
تیپ |
کد کلاس |
نوع موتور |
قدرت (اسب بخار) |
گیربکس |
آپشنها |
رنگها |
پژو ۲۰۷i دنده دستی |
۶۰۰۲۰ |
TU3 |
75 |
5 سرعته دنده دستی |
کیسه هوا، فرمان برقی، رینگ فولادی، کروز کنترل |
سفید، مشکی، نقره ای، قرمز |
پژو ۲۰۷i دنده دستی سقف شیشه ای |
۶۰۰۲۱ |
TU3 |
75 |
5 سرعته دنده دستی |
کیسه هوا، فرمان برقی، رینگ آلومینیومی، کروز کنترل، سقف شیشه ای |
سفید، مشکی، نقره ای، قرمز |
پژو ۲۰۷i دنده دستی MC |
60022 |
TU5 |
113 |
5 سرعته دنده دستی |
کیسه هوا، فرمان برقی، رینگ آلومینیومی، کروز کنترل، سقف شیشه ای، داشبورد جدید |
سفید، مشکی، نقره ای، قرمز |
پژو ۲۰۷i اتوماتیک |
۶۰۰۲۳ |
TU5 |
113 |
6 سرعته اتوماتیک |
کیسه هوا، فرمان برقی، رینگ آلومینیومی، کروز کنترل، سقف شیشه ای، داشبورد جدید |
سفید، مشکی، نقره ای، قرمز |
پژو ۲۰۷i اتوماتیک MC |
60104 |
TU5P |
113 |
6 سرعته اتوماتیک |
کیسه هوا، فرمان برقی، رینگ آلومینیومی، کروز کنترل، سقف شیشه ای، داشبورد جدید، رنگ دو رنگ |
سفید و قرمز، مشکی و قرمز |
نویسنده: نادر شاه نشین