تاپخودرویادداشت ها

بلاتکلیفی واردکنندگان خودرو ادامه دارد/ رئیس جمهور شخصا ورود کند

در حالی که یک سال از مصوبه واردات خودروهای نو به کشور گذشته است، هنوز تکلیف این خودروها که برخی در گمرک ایران، برخی در گمرک کشورهای دیگر وجود دارد و حتی بعضی وارکنندگان این خودروها را سفارش گذاری هم کرده اند، شفاف نیست. این در حالی است که بعضی از خودروها از گمرکات کشور ترخیص شده است و بعضی هم در حال ترخیص هستند.

یکی از این موارد خودروی چانگان گروه خودروسازی سایپا است که با وجود ترخیص از گمرک و حتی قیمت گذاری توسط شورای رقابت خبری از پلاک شدن آن ها و تردد در خیابان های کشور نیست. حتی زوتِ DL5 پارس خودرو هم که چندی پیش به صورت رسمی طی مراسمی معرفی شد هم بعد از ترخیص هنوز پایش به بازار باز نشده و این در شرایطی است که این شرکت اشتیاق کافی برای عرضه این خودرو را نشان داده است.

کوشا خودرو دیگر شرکت واردکننده که باید آن را اولین واردکننده بازار وارداتی ها نامید، بعد از یک سال هنوز نتوانسته خودروهای وارداتی را به بازار فروش برساند. خودروهایی که با برند KIA بدون شک می توانند در بین محصولات موجود دربازار کشور حرف های زیادی برای گفتن داشته باشند و حباب قیمت کاذب بسیاری از خودروهای وارداتی در گذشته را از بین ببرند.

جالب آن که کوشا خودرو به عنوان یک واردکننده بخش خصوصی حتی اقدام به تجهیز تعمیرگاه های خود در سطح کشور برای ارائه خدمات پس از فروش مناسب به خودروهای کیا نیز کرده است و با جذب نیروی انسانی و آموزش های لازم همچون دیگر واردکنندگان هزینه های هنگفتی را متقبل شده است.

با این وجود طی روز گذشته مصوبه واردات خودروهای کارکرده با عمر حداکثر پنج سال نیز از سوی رئیس جمهور ابلاغ شد که این موضوع نیز با توجه به گره های واردات خودرو نو با ابهامات فراوانی روبرو خواهد بود، چرا که تکلیف پلاک این خودروها مشخص نیست و هر یک از ارگان ها این موضوع را به ارگان دیگری پاسکاری می کنند، حال با ابلاغ مصوبه خودروهای دوست دوم گره این موضوع کورتر شده است.

پاسکاری پلاک خودروهای وارداتی در بدنه دولت
توپ پلاک خودروهای وارداتی نو در اخبار اخیر در زمین سازمان استاندارد افتاده بود که بعد از پیگیری از نمایندگان مجلس، رئیس سازمان استاندارد اعلام کرده این سازمان مشکلی برای صدور مجوز پلاک خودروهای وارداتی ندارد. به این ترتیب ابهامات مربوط به استانداردهای این خودروها رفع شد و رئیس سازمان ملی استانداردبه رسانه ها گفت این سازمان برای صدور مجوز پلاک این خودروها مشکلی ندارد.

موضوع عدم پلاک گذاری وارداتی ها و عدم ورود این خودروها به بازار طی یکسال گذشته بین سازمان های دولتی دست به دست می شود و هیچ یک مسئولیت این موضوع را گردن نمی گیرند. در حالی این موضوع از سوی رئیس جمهور ابلاغ شده و تمامی این سازمان ها زیر مجموعه دولت هستند. پس باید به طور حتم یکی از آنها مسولیت خودروهای مانده در گمرک کشور یا خریداری شده در سایر کشورها و خودروهای مانده در پارکینگ شرکت ها را برعهده بگیرد.

ابهامات پلاک خودروهای وارداتی بیشتر شد
با اعلام خبر واردات خودروهای دست دوم، در حالی که خودروهای نو هنوز منتظر پلاک هستند ابهامات بیشتری برای مردم رقم خواهد زد. با اما مشخصا با وعده و خبرهای گاه و بی گاه دیگر نمی توان اذهان عمومی را آرام کرد. چرا که گره واردات خودروهای نو هنوز باز نشده است و این اعتماد افکار عمومی به وعده های دولت را کم رنگ می کند. این امر شرکت های وارد کننده خودرو را با نگرانی روبرو کرده و سرمایه این شرکت ها به دلیل بلاتکلیفی خودروها سردرگم مانده، از طرفی خریداران این خودروها نیز نمی دانند تا چه زمانی باید وعده بپذیرند و منتظر عملی شدن قول های دولت برای پلاک خودروهای خارجی باشند.

بهانه های دولت برای عدم پلاک گذاری خودروهای وارداتی
در این میان تحریم ابزاری است، که همیشه دولت برای نرسیدن به اهداف خود از آن استفاده می کند، اما در این زمینه تحریم هیچ ارتباطی به موضوع واردات خودرو و پلاک نشدن آن طی بیش از یک سال اخیر ندارد، چون تمام این موضوع به دولت و بدنه آن از جمله گمرک، سازمان استاندارد، سازمان حمایت، شورای رقابت و … مربوط می شود که مسئولیت فعلی بین این ارگان ها در حال پاسکاری است.

به علاوه در دستور هشت ماده ای رئیس جمهور برای واردات خودرو به این موضوع اشاره شده که باید واردات خودروها تسریع شود، ولی در عمل این اتفاق نیفتاده و هیچ یک از سازمان های دولتی، نیز به طور شفاف مشکل را گردن نمی گیرند.

حال با توجه به ابلاغ مصوبه جدید از سوی دولت برای واردات خودروهای دست دوم، ابهام و سوالات مردم درباره زمان پلاک شدن خودروهای نو بیشتر خواهد شد. در این زمینه به نظر می رسد، دولت و زیر مجموعه های آن موظف هستند به جای ابلاغیه جدید ابتدا تکلیف گره های قبلی واردات خودرو را مشخص و سپس موضوع جدیدی را برای ارائه مطرح نماید.

بعضی از متخصصین صنعت خودرو عقیده دارند با توجه به فرسایشی شدن موضوع واردات خودرو و رسوب خودروهای وارد شده در گمرکات یا پارکینگ ها، بیم آن وجود دارد که با بی برنامگی این خودروها سرنوشتی چون آخرین محموله های وارداتی خودرو قبل از تحریم ها را پیدا کنند. ضمن این که نباید فراموش کرد، خواب بلند مدت خودروها می تواند از نظر فنی و ظاهری موجب آسیب به آنها شود که این امر هزینه های بعد از ترخیص خودروها را افزایش می دهد.

طبق شنیده ها روند فرسایشی واردات خودروهایی نو باعث شده برخی از وارد کنندگان خودروهای خود را که در گمرک است به کشورهای مبدع باز گردانند و یا سفارشات را کنسل کنند. با این روند تا پاییز نه تنها وعده دو میلیارد دلار خودرو وارداتی محقق نمی شود، و حتی شاید ۲ خودرو هم به دست مشتریان نرسد!

به نظر می رسد وقت آن رسیده که در دولت سیزدهم یک اتفاق نظر جمعی و عملی ایجاد شود تا خودروهای وارداتی هر چه سریع تر به دست خریداردان و بازار برسند. زیرا تاریخ مصرف ((خبر درمانی)) واردات ، برای تسکین بازار خودرو رو به اتمام است و این مهم شاید تورمی دیگر را به وجود بیاورد. شاید وقت آن باشد رئیس جمهور شخصا وارد این موضوع شده و یک بار برای همیشه دست اندازهای مسیر واردات را از راه سرمایه گذاران بردارد.

یادداشت: امید آورزمانی

برای خواندن اخبار خودرو و اخبار اقتصادی اینجا کلیک کنید.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا