آریو سایپا بهتره یا دانگ فنگ اچ ۳۰ کراس؟

آریو سایپا بهتره یا دانگ فنگ اچ ۳۰ کراس؟
سایپا از سال ۱۳۹۳ شروع به تولید زوتی ۳۰۰ در سایت ساوه خود کرد و نام آن را آریو گذاشت. این خودرو در دو مدل دنده دستی و اتوماتیک تا سال ۱۳۹۹ به تولید رسید و روند قیمتی متفاوتی را طی این سالها تجربه کرد. در آن سو هم ایران خودرو با محصول پر فروش چینی خود یعنی دانگ فنگ اچ ۳۰ کراس توانست نظرات را به خود جلب کند. خودرویی که دانگ فنگ با همکاری پژو فرانسه و بر روی پلتفرم پژو ۳۰۸ ساخت در بازار نسبتا نتیجه خوبی را گرفت هرچند که در نهایت هر دو اتومبیل چینی هستند و متأسفانه خودروهای اقتصادی چینی از سابقه خوبی در بازار ما برخودار نیستند.
مقایسه ظاهری آریو ۳۰۰ و دانگ فنگ H30 کراس
تفاوت در این دو خودرو از همان نگاه اول مشخص میشود. اچ ۳۰ کراس یک هاچبک و آریو یک سدان است. هرچند که طراحی هر دو خودرو ساده و اقتصادی صورت گرفته است اما تفاوت آنها با سایر خودروهای داخلی میتواند نظرات را به خود جلب کند. آریو با چراغهایی کشیده و زاویههای تند و تیزی که دارد ما را به یاد تویوتا کمری نسل ششم میاندازد. جلو پنجره کوچک و کرومی رنگ آن هم این شباهت را افزایش داده است. چراغهای اچ ۳۰ کراس هم کشیده هستند اما عریض بودن آنها نمایی متفاوت به خودرو داده است. همچنین جلو پنجره این اتومبیل با طراحی متفاوت خود یک هماهنگی بین اجزای مختلف اچ ۳۰ کراس در طراحی ایجاد کرده است.
در نمای بغل به خوبی اختلاف طراحی این دو خودرو را میتوانید مشاهده کنید. بخش عقب در نمای بغل H30 کراس فرمی کشیده دارد و مانند خودروهای کوپه و اسپرت رو به پایین نیست. همین امر هم موجب شده تا این اتومبیل یک هاچبک نسبتا بزرگ و جادار باشد. اما در آن طرف آریو ۳۰۰ هم یک سدان متوسط است که در بخش عقب و جلوی آن در نمای بغل زیاد کشیدگی دیده نمیشود. اما خوب در بخش عقب فرمی رو به بالا دارد که باعث شده کمی از جذابیت اتومبیل در این نما کاسته شود. هر دو خودرو از رینگهای آلومینیومی بهره میبرند که برای اتومبیلهای اقتصادی یک مزیت به شمار میرود.
در نمای عقب طراحی اچ ۳۰ کراس کمی بهتر به نظر میرسد. فرم متفاوت جدید چراغهای عقب در این خودرو باعث شده تا نظرات به آن جلب شود. یک نیم بیضی بزرگ به علاوه یک نوار بالای آن که روی ستون عقب قرار گرفته است طراحی چراغها را در H30 کراس تکمیل کرده است. همچنین پلاک در این اتومبیل روی درب صندوق عقب قرار گرفته است. در پایین سپر هم یک دیفیوزر قرار دارد که در آن جایی برای اگزوز در نظر گرفته نشده است. در نمای عقب آریو ۳۰۰ هم چراغهایی بزرگ به فرم مربع را میبینید. پلاک اتومبیل روی درب صندوق عقب قرار گرفته است و در پایین سپر دیفیوزری دیده نمیشود اما درون سپر یک جایی برای اگزوز در نظر گرفته شده است.
در طراحی داخلی هر دو خودرو مانند یکدیگر عمل کردهاند. سعی شده طراحی اقتصادی این دو اتومبیل مدرن شکل بگیرد تا نظر خریداران به آن جلب شود. در هر دو اتومبیل یک نمایشگر در مرکز داشبورد دیده میشود که از آن میتوان برای مدیریت بخش مالتی مدیا استفاده کرد. همچنین کانالهای کولر در بالای این نمایشگر قرار گرفته است. زیر نمایشگر هر دو خودرو هم یک پنل از دکمهها برای مدیریت بخشهای مختلف قرار گرفته است. فرمان هر دو اتومبیل دور چرم به همراه دکمههای کنترلی طراحی شده تا علاوه بر زیبایی کاربردی هم باشد. کلاستر اچ ۳۰ کراس به صورت سکشن بندی و تفکیک شده طراحی شده اما کلاستر آریو یک پارچه است.
مقایسه ابعاد و اندازه دانگ فنگ H30 کراس و آریو ۳۰۰ سایپا
ابعاد و اندازه آریو سایپا بزرگتر از رقیب خود است و میتوانید برای سفرهای برون شهری از آن استفاده کنید. وجود فضای کافی در صندوق عقب و همچنین کابین باعث شده سرنشینان در آن راحت باشند. البته اچ ۳۰ کراس هم از ابعاد و اندازه کافی برخوردار است و برای مسافرتهای گزینه نسبتا خوبی است اما اتومبیلهای هاچبک به طور عموم مناسب برای فضاهای شهری است. ابعاد بزرگ آریو باعث میشود که کمی در پیدا کردن جای پارک در فضاهای شلوغ شهری با مشکل مواجه شوید اما باز هم یک گزینه مناسب برای افرادی است که به سدان متوسط علاقه دارند.
نام خودرو |
دانگ فنگ H30 کراس |
آریو ۳۰۰ سایپا |
نوع بدنه |
هاچبک |
سدان |
ابعاد بدنه |
۴۳۵۱ در ۱۷۶۰ در ۱۵۲۸ میلیمتر |
۴۵۶۵ در ۱۷۶۶ در ۱۴۸۶ میلیمتر |
فاصله بین دو محور |
۲۶۱۰ میلیمتر |
۲۷۰۰ میلیمتر |
تعداد سرنشین |
۴ الی ۵ نفر |
۴ الی ۵ نفر |
حجم صندوق عقب |
۴۱۷- ۱۱۳۷ لیتر با تا شدن صندلی |
۴۵۷ لیتر |
وزن |
۱۲۳۰ کیلوگرم |
۱۲۷۵ کیلوگرم |
حجم باک |
۵۱ لیتر |
۵۵ لیتر |
قطر رینگ |
۱۶ اینچ |
۱۵ اینچ |
قطر تایر |
۲۰۵ میلیمتر |
۱۹۵ میلیمتر |
مقایسه مشخصات فنی Dongfeng H30 Cross و سایپا آریو ۳۰۰
در بخش فنی هم این دو اتومبیل نزدیک به یکدیگر عمل کردهاند. در آریو ۳۰۰ از دو موتور ۱.۶ لیتر و ۱.۵ لیتر استفاده شده است که اولی ۱۱۲ اسب بخار و دومی ۱۰۳ اسب بخار قدرت دارد. مدل ۱.۵ لیتری با گیربکس دستی و مدل ۱.۶ لیتری با گیربکس اتوماتیک و دستی به بازار عرضه میشود. اما اچ ۳۰ کراس از یک موتور فرانسوی که برای ما خیلی آشنا است بهره میبرد. در این خودرو از پیشرانه TU5 که دارای حجمی معادل ۱.۶ لیتر و ۱۰۵ اسب بخار است استفاده میشود. همچنین گیربکس استفاده شده در این اتومبیل هم اتوماتیک است.
نام خودرو |
دانگ فنگ H30 کراس |
آریو ۳۰۰ سایپا |
نوع پیشرانه |
خطی |
خطی |
تنفس |
طبیعی |
طبیعی |
سوپاپ |
۱۶ |
۱۶ |
سیلندر |
۴ |
۴ |
حجم پیشرانه |
۱.۶ |
۱.۶ / ۱.۵ |
حداکثر توان |
۱۰۵ اسب بخار |
۱۱۲ و ۱۰۳ اسب بخار |
حداکثر گشتاور |
۱۴۲ نیوتونمتر |
۱۵۱ و ۱۴۱ نیوتونمتر |
شتاب صفر تا ۱۰۰ کیلومتر |
۱۲.۵ ثانیه |
۱۱.۵ و ۱۱.۸ |
حداکثر سرعت |
۱۸۰ کیلومتر در ساعت |
۱۷۰ کیلومتر در ساعت |
میزان مصرف سوخت ترکیبی |
۷.۰۴ لیتر |
۶.۷ لیتر |
جعبه دنده |
۴ سرعته اتوماتیک |
۴ سرعته اتوماتیک و ۵ دنده دستی |
محور محرک |
جلو |
جلو |
سیستم فرمان |
هیدرولیک |
هیدرولیک |
ستون فرمان تلسکوپی |
دارد |
ندارد |
سیستم تعلیق جلو و عقب |
مک فرسون و پیچشی مستقل |
مک فرسون و مستقل |
سیستم ترمز جلو و عقب |
دیسکی خنک شونده و دیسکی |
دیسکی |
مقایسه امکانات و آپشن های دانگ فنگ اچ ۳۰ کراس و سایپا آریو ۳۰۰
هر دو خودرو اقتصادی هستند اما میتوان در آنها امکانات جالبی دید. در ادامه به معرفی امکانات هر دو خودرو خواهیم پرداخت.
امکانات و آپشن های دانگ فنگ اچ ۳۰ کراس
- سیستم ترمز ضد قفل ABS
- سیستم تقسیم نیروی ترمز EBD
- کروز کنترل
- کیسه هوا
- سنسور پارک عقب
- کامپیوتر سفری
- دماسنج
- دوربین دنده عقب
- سانروف
- قفل صندلی کودک
- سیستم تهویهی خودکار
- دارای ۴ اسپیکر
- نمایشگر مرکزی
- مسیریابی
- بلوتوث
- برقراری تماس صوتی
- صندلی راننده با قابلیت تنظیم دستی در ۶ جهت
- صندلیهای عقب تاشو
- درگاه AUX ، USB و کارت SD
- قفل میکرو سوییچی دربها
امکانات و آپشنهای سایپا آریو ۳۰۰
- سیستم ترمز ضد قفل ABS
- ایموبلایزر
- کیسه هوا
- سنسور پارک عقب
- کامپیوتر سفری
- دوربین دنده عقب
- سانروف
- قفل صندلی کودک
- سیستم تهویهی خودکار
- صندلی چرم
- استراحتگاه مرکزی دست
- نمایشگر مرکزی
- مسیریابی
- بلوتوث
- خاموش شدن تاخیری چراغها جهت هدایت در تاریکی
- آینههای جانبی مجهز به چراغ راهنما
- تیغه برف پاککن منعطف
- چراغ عقب LED
- ریموت کنترل تاشو
- سیستم صوتی مجهز به رادیو و CD Player با قابلیت پخش MP3
- صندلی راننده قابل تنظیم در ۴ جهت
نویسنده: نادر شاه نشین