تاثیر منفی سیگنال بانک مرکزی بر قیمت مسکن/ افزایش کاذب قیمت ها

رییس اتحادیه مشاوران املاک گفت:خریدارانی که منتظر کاهش قیمت بودند با گزارش اخیر بانک مرکزی این سیگنال را دریافت کردند که قیمت مسکن رو به افزایش است بنابراین با هر بودجهای به سمت بازار مسکن حرکت خواهند کرد.
مصطفی قلی خسروی رییس اتحادیه مشاوران املاک در خصوص گزارش بانک مرکزی درباره تحلیل بازار مسکن در اسفند سال گذشته اظهار کرد: افزایش ۶.۲ درصدی در اسفند سال گذشته ظرف ۱۸ ماه گذشته بیسابقه بوده و طی یک سال و نیم گذشته ما در هیچ ماهی افزایش قیمت ۶.۲ درصدی را تجربه نکرده بودیم.
وی در ادامه افزود: اگر بخواهیم عوامل مؤثر بر این افزایش قیمت در اسفند سال گذشته را شناسایی کنیم باید بگوییم این همان فنر فشرده شده قیمتها در بهمنماه است که دیدیم افزایش قیمت به زیر نیم درصد رسید. برخی کارشناسان اعلام کردند تورم بازار مسکن مهار شده و قیمت به سمت کاهشی حرکت کرده است.
رییس اتحادیه مشاوران املاک تاکید کرد:درحالیکه در اسفند خیلی زود این فنر آزاد و به رشد بالای ۶ درصد قیمتها انجامید که اصلی ترین دلیل آن هم تورم حاکم بر فضای تولید مسکن است.
خسروی با اشاره به کاهش معاملات بازار مسکن گفت: نکته مهم بعدی کاهش تعداد معاملات است، یعنی در اصل همان رکود تورمی که انتظار داشتیم در اسفندماه مجدداً نمود پیدا کرد و نسبت به ماه قبل ۲۰ درصد تعداد معاملات کمتر شده است. وقتی بازار در اسفند ماه چنین افزایش قیمتی را تجربه میکند ولو اینکه این افزایش قیمت مربوط به چند منطقه خاص در تهران باشد، قطعاً طی چند ماه آینده به دلیل افزایش انتظارات تورمی، شاهد افزایش تعداد معاملات خواهیم بود.
وی یادآور شد:خریدارانی که منتظر کاهش قیمت بودند با گزارش اخیر بانک مرکزی این سیگنال را دریافت کردند که قیمت مسکن رو به افزایش است بنابراین با هر بودجهای به سمت بازار مسکن حرکت خواهند کرد.
رییس اتحادیه مشاوران املاک تصریح کرد: اگرچه این افزایش متوسط ماهانه قیمت مسکن بهواسطه چند منطقه خاص مانند مناطق ۱، ۳ یا ۵ ایجاد شده، اما مردم تنها همین عدد رشد قیمت یا متوسط کل تهران (۳۵ میلیون تومان در هر متر) را میبینند و این گزارشها تنها اثری که دارد ایجاد تورم انتظاری و افزایش قیمت مسکن در ماههای آینده است؛ از آنجایی هم که پروژه ساخت و ساز در پایتخت وجود ندارد و کمبود مسکن نوساز مصرفی داریم، ممکن است سرمایهها (عمدتاً سرمایههای خرد) به سمت وعدهها و تبلیغات پیشخرید مسکن و از دست دادن سرمایههایشان در بسیاری از پروژههای واهی و غیر واقعی که با مبالغ کم اقدام به تبلیغات پیش فروش میکنند، است.
انتهای پیام/