اخبارتاپخودرو

تست فنی کراس اور آرین پارس موتور/ لاماری در مارپیچ آزادی

لاماری ایما، کراس اوری از آرین پارس موتور است که از وقتی معرفی شده به دلایل مختلف از جمله نام این خودرو بسیار مورد توجه قرار گرفته است.

به گزارش عصر خدمات، لاماری ایما، کراس اوری از آرین پارس موتور است که از وقتی معرفی شده به دلایل مختلف از جمله نام این خودرو بسیار مورد توجه قرار گرفته است. هر چند هنوز بعضی نام این خودرو را نمی توانند خوب ادا کنند، اما دست آخر می گویند: ((همان شاسی سبز که خیلی تیز و خوشگل هست))! به این ترتیب حتی آنهایی که نام این خودرو را خوب به حافظه نسپرده اند، طراحی و رنگ این خودرو را خوب در ذهن دارند. شاید برای این مهم باید در حوزه برندینگ یک نمره ۲۰ به آرین موتوری ها داد. آنچه قرار است در این مطلب بخوانید، حاصل چند دور رانندگی با Lamari EAMA در پیست آزادی است.

لاماری ایما را قبلا معرفی کرده ایم و به همین دلیل قصد نداریم در این مطلب سیر تا پیاز این خودرو را بررسی کنیم و بیشتر به کیفیت سواری و رانندگی آن خواهیم پرداخت. به همین دلیل یک راست می رویم سر اصل مطلب که همان نکات فنی این خودرو است. هر چند زمانی که برای تست این خودرو در نظر گرفته شده بود، می توانست بهتر باشد تا لمس قابلیت های ایما هم بهتر صورت گیرد.

کراس اور جدید بازار چه در چنته دارد؟
لاماری ایما در واقع همان دانگ فنگ T5 EVO است. یک کراس اور خوش تراش که از نظر ظاهری آنقدر چذابیت دارد که احتمالا با دیدن این خودرو دست به دوربین می شوید. این خودرو توسط Henning Knoepfle یکی از بهترین طراحان دپاتمان طراحی دانگ فنگ شکل گرفته است. ادغام خطوط شرقی با حجم های اروپایی به خصوص در نمای کناری این خودرو یک شخصیت پردازی درست دارد که بر تن نقش اول فیلم آرین پارس موتور نشسته است.

موتور ۴ سیلندر توربوشارژ این خودرو با کد ۴A95TD شاخته می شود که ۱.۵ لیتر حجم دارد. پایه ریزی این موتور در سال ۲۰۰۴ انجام شده و در خلال سال های تولید همواره تکنولوژی های نوین را در خود جای داده است. در واقع موتور این خودرو توسط میتسوبیشی طراحی شده و حتی دایملر هم در بعضی از محصولات از آن استفاده کرده است. از جمله نکات برجسته در مورد موتور لاماری ایما، بلاک تمام آلومینیومی آن است که آلیاژی مقاوم در برابر سایش دارد و به همین دلیل عمر قطعات متحرک آن همچون رینگ ها و پیستون بالاست.

سرسیلندر این موتور نیز آلومینیومی است و از تکنولوژی زمان بندی متغیر سوپاپ میتسوبیشی با نام MIVEC برای سوپاپ های ورودی بهره می برد. در این موتور از تکنولوژی GDI هم استفاده شده و به همین دلیل با این که حجم موتور تنها ۱.۵ لیتر است، قدرت آن به ۱۹۷ اسب بخار و گشتاور به ۲۸۵ نیوتن متر می رسد. ضمنا لاماری ایما به گیربکس ۷ سرعته دو کلاچه اتوماتیک مجهز شده است. این گیربکس که ساخت برند آلمانی Getrag است و به صورت گسترده ای در محصولات مختلف گروه دانگ فنگ و دیگر خودروسازان اروپایی همچون آلفارموئو مورد استفاده قرار گرفت است.

نکته جالب توجه در خصوص این گیربکس این که به دلیل ساختار تَر یا Wet که دارد، می تواند گشتاورهایی به مراتب بیش از آنچه موتور لاماری ایما تولید می کند را تحمل کند. از این رو در بسیاری از خودروهای اسپرت در جهان از گیربکس های DCT استفاده می شود. این گیربکس ۷ سرعته عملکرد جالبی دارد که بسته به نوع رانندگی شما می توانید از آن لذت ببرید.

لاماری ایما در لحظه آغاز حرکت به دلیل این که دارای ضریاب کوتاه در دنده های ۱ و ۲ یا اصطلاحا Close retio است، شتاب خوبی دارد. در دنده ۳ به وضوح ضریب دنده بازتر است و به این خودرو اجازه سرعت گیری می دهد. اگر حالت رانندگی را روی اسپرت تنظیم کنید، تعویض دنده و عکس العمل موتور در خور توجه است. شاید تنها چیزی که جای خالی آن را حس می کنید، حالت تعویض دنده تیپ ترونیک در گیربکس است.

ضمن این که به دلیل محدود بودن ضرایب دنده های ۱ و ۲ تاخیر به بوست رسیدن توربوشارژ در موتور لاماری ایما آنقدرها احساس نمی شود. نکته جالب توجه در کالیبراسیون موتور و گیربکس، توجه سازنده به تعریف ضرایبی برای گیربکس است که خودرو در همه دورهای موتور شتاب ثانویه یک نواختی را تجربه کند. زیرا بازه تولید گشتاور موتور در دورهای ۱۵۰۰ تا ۴۰۰۰ هزار دور است.

عملکرد موتور و گیربکس
لاماری ایما در محور جلو از سیستم تعلیق مک فرسون استفاده می کند که از جمله مزایای آن باید به فرمانپذیری خوب خودرو اشاره کرد. در محور عقب هم این خودرو مجهز به اتصالات چند نقطه ای است که در حقیقت بیشترین کاربرد در خودروهای روز جهان را دارد. به این ترتیب لاماری ایما ابزارهای لازم برای یک رانندگی اسپرت را در اختیارمان قرار می دهد و تنها می ماند تجربه راندن با گوزن سبز آرین پارس موتور!

امکانات ایمنی
ایربگ سرنشینان جلو، جانبی و پرده ای، کمربند سه نقطه ای، اتصال صندلی به ایزو فیکس(ISOFIX)، ترمز پارک برقی EPS، سیستم توقف خودکار Auto Hold سیستم ترمز ضد قفل ABS ، سیستم الکترونیکی توزیع نیروی ترمزEBS، سیستم کنترل پایداری الکترونیکی ESC، سیستم کنترل حرکت خودرو در سرپایینی HDC ،سیستم حرکت خودرو در سربالاییHAC، سیستم منترل کشش خودروTCS، سیستم کمک ترمزHBA-BAS، سیستم پایش فشار بادتایرهاTPMS، سیستم ضد سرقت الکترونیکیImmobilizer، فرمان برقی ESP چند حالته

امکانات رفاهی
صندلی برقی راننده قابل تنظیم در ۶ جهت به همراه تنظیم گودی کمر، قابلیت تنظیم ارتفاع نور چراغ های جلو در سیستم مولتی مدیا،آینه های جانبی برقی به همراه چراغ خوشآمد گویی و گرمکن، صفحه نمایشگر لمسی ۱۰.۲۵ اینچی،فرمان چرمی دی کات،مجهزبه کلید های دسترسی به سیستم مولتی مدیا، دوربین دید عقب به همراه به همراه خطوط پویای راهنما در نمایشگر، تیغه های برفپاکن جلو به صورت ژله ای، دوربین ثبت وقایع رانندگی.
مجهز به خروجی برق ۱۲ ولت و ۵ ولت USB در ردیف جلو وعقب، انتخاب حالت رانندگی، استارت دکمه ای، سیستم ورود بدون کلید هوشمند، روشنایی خودکار چراغ های جلو، چراغ های روشنایی روز، پوشش چرمی صندلی ها، قابلیت تا شدن صندلی های عقب، مجهز به ۶ عدد بلندگو، تثبیت کننده سرعت خودروCruise control ، سیستم تهویه مطبوع اتوماتیک به صفحه لمسی برای تنظیم، دریچه تهویه مطبوع برای سرنشینان عقب، سیستم Power Windows ، سیستم ایمنی برخورد با مانع شیشه بالابر و سان روف، سان روف پانارامیک دوحالته به همراه پرده برقی، سنسور پارک عقب، کول باکس، مجهز به کنسول میانی ردیف جلو و عقب، قابلیت اتصال به WiFi.

به طور کلی تست خودروها به دو دسته تقسیم می شود. این تست ها یا مربوط به دوام (Durability test) یا تست های فنی تکنیکی (Technical test) که توسط متخصصین قبل از عرضه خودرو به بازار انجام می شود. کارشناسان بخشی از این تست ها را در پیست های اتومبیلرانی برگزار می کنند. از این رو تست لاماری ایما در پیست اتومبیلرانی برای آشنایی حداقلی با خودرو کار غیر کارشناسی به شمار نمی رود. البته شاید کافی نباشد، اما لازم است.

لاماری ایما در زمان شتاب گیری به خصوص در ۳ دنده اول ریتم بسیار خوبی دارد و به خصوص در دنده یک این شتاب جذاب است. فرمان پذیری خودرو در پیچ ها طوری است که دقیقا آن اتفاقی می افتد که شما خواسته اید. به این ترتیب اگر خودرو را بدون هیجان برانید، سیستم ESP تقریبا کاری به کار شما ندارد. اما کافی است با فرمانی تیز دماقه خودرو را به داخلی پیچ هدایت کنید. در این لحظه ESP وارد مدار می شود و همچون پدری که حوای پسراش را دارد، هوای ایما را کنترل می کند.

اگر قرار باشد لاماری ایما را اسپرت برانید، بهتر است حالت رانندگی را روی مود اسپرت قرار دهید. در این حالت عکس العمل های گیربکس، موتور و شاید فرمان بهتر می شود. ضمن این که به نظر می رسد ESP دخالت کمتری در رانندگی می کند. انگار سیستم پایداری کمی صبور تر شده است و به محض این که صبر این سیستم را لبریز کنید، با قدرت وارد مدار شده و اصطلاحا پدال گاز را قطع می کند! یعنی شما پدال گاز را می فشارید، اما موتور دور نمی گیرد. راهکاری که با عدم تزریق سوخت به صورت هوشمند رخ می دهد تا قدرت موتور کاهش یابد.

تنها حسرت ایما
خودرویی که در اختیار ما قرار گرفت، تقریبا بیش از ۱۰ دور در پیست رانده شده بود. از این رو ترمزها کاملا داغ بودند. اما نکته جالب توجه عملکرد عالی آنها بود. ضمن این که صندلی های لاماری ایما طوری طراحی شده است که در حرکت های ناگهانی خودرو به طرفین، بدن و شانه های راننده و سرنشین کناری را خوب حفظ می کند. ارگونومی و اصطلاحا پشت رُل این خودرو جذاب است. دید مناسب، طراحی جذاب و همه اینها باعث شده نمره خوبی به آن بدهید.

شاید تنها حسرت رانندگی با لاماری ایما در پیست آزادی تهران، عدم وجود سیستم تیپ ترونیک یا حالت تعویض دستی دنده بود که می توانست کمی لذت رانندگی با این خودرو در پیچ ها را بیشتر کند. البته با همه اینها نمی توانید از دست ESP فرار کنید، زیرا حتی اگر ان را خاموش کنید هم با اولین Bodyroll یا حرکت عرضی اتاق دوباره وارد مدار می شود و از یک سرعت مشخص به بعد هم عمل خواهد کرد. هر چند لذت راندن این خودرو بدون سیستم پایداری قطعه در پیست اتومبیلرانی بیشتر است، اما فراموش نکنیم خیابان ها و جاده ها پیست های اتومبیلرانی نیستند. پس بهتر است سیستم پایداری این خودرو هیمنقدر سختگیرباشد.

نمی توان لاماری ایما را زود قضاوت کرد. اما آنچه که در مورد این خودرو قطعیت دارد، طراحی زیبا و چشم نواز است. همچنین از نظر مشخصات فنی هم تقریبا چیز خاصی کم ندارد. لیست آپشن ها و امکانات این خودرو نیز که در انتهای مطلب قرار دارد، قابل قبول به نظر می رسید. لاماری ایما کار سختی برای رقابت با هموطنان ایرانیزه شده خود در بازار کشور دارد، اما به نظر می رسد حداقل در طراحی ظاهری گوی سبقت را از همه ربوده است.

عکس: علی غفاری

انتهای پیام/

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا