اخبار اقتصادیخودرو

دستاوردهای سایپا در حوزه خدمات پس از فروش به رشد تولید داخلی کمک می کند

نشست هم اندیشی رییس کمیسیون صنایع مجلس با مدیرعامل گروه خودروسازی سایپا، مدیرعامل سایپایدک و دبیران انجمن قطعه سازی ایران، در سازمان خدمات پس از فروش سایپا برگزار شد.

به گزارش عصر خدمات،، عزت الله اکبری تالار پشتی، رییس کمیسیون صنایع مجلس شورای اسلامی در این نشست با اشاره به اهمیت رونق تولید داخلی در بهبود چرخه صنعت قطعه‌سازی کشور، گفت: در سال‌های اخیر مجلس شورای اسلامی توجه ویژه‌ای به حمایت از تولید داخلی و تسهیل قوانین مرتبط با این موضوع داشته که امیدواریم با همکاری و رایزنی با شبکه نظام بانکی کشور در جهت تزریق نقدینگی و ارائه تسهیلات لازم به خودروسازان جهت تقویت تکنولوژی و تجهیزات زنجیره تامین به منظور تولید قطعات با تکنولوژی‌ بالا، نتیجه آن را به زودی در رونق اقتصادی کشور شاهد باشیم.

او با اشاره به رویکرد گروه خودروسازی سایپا به داخلی‌سازی محصولات، گفت: این اقدام سایپا در خور قدردانی است که امیدواریم در فرآیند داخلی‌سازی، افزایش کیفیت تولیدات و استفاده از دانش روز صنعت خودروسازی هم مورد توجه قرار گیرد.

این نماینده مجلس با اشاره به گردش مالی بالای صنعت قطعه‌سازی، افزود: متاسفانه عده‌ای سودجو به خاطر منفعت طلبی خود، قطعات تقلبی و بی کیفیت تولید می‌کنند که باید با آنها به صورت جدی برخورد کرد که در این میان، وزارت صمت و سازمان تعزیرات حکومتی اقدامات مثبتی انجام داده‌اند. علاوه بر این، اقدامات مثبت سایپایدک در امر مبارزه با تولید و توزیع قطعات تقلبی و فرهنگ‌سازی استفاده از قطعه اصلی و راه‌اندازی سامانه تشخیص اصالت قطعه، باید مورد توجه قرار گیرد.

رییس کمیسیون صنایع مجلس گفت: وضعیت خدمات پس از فروش و عرضه قطعات یدکی در بازار نسبت به گذشته بهبود یافته است و امیداریم با تولید کیفی و کمی که خودروسازان در دستور کار خود دارند،‌ شاهد ارائه خدمات با کیفیت بیشتر به مشتریان باشیم. در واقع دستاوردهای سایپا در حوزه خدمات پس از فروش به رشد تولید داخلی کمک می کند.

در ادامه این نشست، مسوولان دبیران انجمن قطعه سازی ایران در سخنانی با اشاره به موانع دست و پاگیر دریافت تسهیلات بانکی، خواستار سهولت در تامین مواد اولیه صنعت قطعه سازی شدند.

مسوولان انجمن قطعه سازی ایران در سخنان خود، دشواری تامین سرمایه در گردش برای خرید مواد اولیه پتروشیمی و فولادی را موجب خارج شدن قیمت قطعات یدکی از حالت رقابتی برشمردند و خواستار همراهی نمایندگان مجلس برای حل چالش‌های موجود در این زمینه شدند.

در ادامه این نشست، محمدعلی تیموری مدیرعامل گروه خودروسازی سایپا در سخنانی با بیان اینکه کیفیت خدمات پس از فروش مهمترین اصل و رسالت سایپا به شمار می‌رود و در این راستا باید شبکه نمایندگی‌هایمان را تقویت کنیم، به روند توسعه محصولات سایپا در سال جاری اشاره کرد و گفت: در راستای دستورات رییس جمهور و پیرو سیاست‌های دولت، امسال و در سال آینده ۳ محصول جدید آریا، شاهین اتوماتیک و چانگان به سبد محصولات سایپا اضافه خواهد شد.

مدیرعامل گروه خودروسازی سایپا همچنین با انتقاد از سیاست قیمت گذاری دستوری خودرو، این فرآیند را موجب زیان انباشته خودروسازان در سال‌های گذشته دانست و یادآور شد: با اصلاح روش قیمت‌گذاری و با توجه به استراتژی‌های تعریف شده، امکان کاهش زیان انباشته عملیاتی خودروسازان وجود دارد.

او همچنین به برنامه‌های در نظر گرفته شده برای افزایش کیفیت خدمات پس از فروش سایپا اشاره کرد و گفت: خدمات پس از فروش با کیفیت و مناسب، یک مزیت رقابتی برای گروه خودروسازی سایپا به شمار می‌رود و خوشبختانه سایپایدک توانسته است با برنامه‌ریزی‌های مستمر و منسجم، این خواسته را محقق کند.

تیموری افزود: بهره‌وری در فرآیند تولید، به کاهش زیان عملیاتی منجر می‌شود که با کاهش هزینه‌های سربار و مدیریت صحیح زنجیره تامین و شرکت‌های اقماری، این کاهش زیان عملیاتی شده است.

بنابراین گزارش، مجتبی معظمی مدیرعامل سایپایدک نیز در سخنانی گفت: یکی از موارد مهم در تامین قطعات یدکی، ضرورت برخورداری از کیفیت مناسب و بالا است که به همین منظور، قطعات یدکی قبل از ورود به چرخه تامین و توزیع در شبکه نمایندگی‌ها، باید از استانداردهای فنی لازم گروه سایپا برخوردار باشند.

او با اشاره به دستاوردهای سایپایدک در سال‌های اخیر از جمله کسب رتبه یک در ارائه خدمات پس از فروش به خودروهای پارس خودرو و دریافت گواهینامه دانش بنیان نوآور، افزود: تمام این زحمات مرهون تلاش‌های شبکه خدمات پس از فروش و حمایت‌های مدیریت ارشد گروه خودروسازی سایپا است.

معظمی افزود: نهادینه شدن دانش سازمانی و بهره‌گیری از دانش روز در شبکه خدمات پس از فروش و دریافت گواهینامه دانش بنیان نوآور به عنوان اولین شرکت خدمات پس از فروش خودرو، بیانگر عزم این سازمان در افزایش کیفیت خدمات و قطعات و رشد رضایتمندی مشتریان است.

مدیرعامل سایپایدک، کاهش میزان شکایات از خدمات پس از فروش و کاهش زمان توقف خودرو در شبکه نمایندگی‌ها را نتیجه افزایش کیفیت خدمات و تامین به موقع قطعات یدکی دانست و ابراز امیدواری کرد با حمایت‌های مدیریت ارشد گروه سایپا، این روند رو به رشد ادامه یابد.

مدیرعامل سایپایدک ادامه داد: پذیرش خودروهای تحت پوشش گارانتی در شبکه خدمات پس از فروش سایپا در ۵ ماه نخست امسال، نسبت به متوسط میزان پذیرش در مدت مشابه در سال‌های ۱۳۹۷ تا ۱۴۰۲، با وجود افزایش تعداد خودروهای تحت پوشش گارانتی، به میزان ۳۵ درصد کاهش داشته است که این واقعیت، بیانگر افزایش کیفیت خودروهای تولیدی است.

او گفت: پذیرش خودروهای وارانتی در سال ۱۴۰۲ نسبت به سال گذشته ۲۴ درصد رشد داشته است. همچنین فروش قطعات یدکی در نیمه نخست امسال نسبت به سال گذشته با رشد ۱۱۴ درصدی مواجه شده است.

معظمی افزود: در خصوص مبارزه با تولید و توزیع قطعات تقلبی هم برای جلوگیری از فروش قطعات تقلبی در بازار، گشت‌های بازرسی استانی را فعال کردیم. این موضوع به طور جدی دنبال می‌شود و امیدواریم با کمک و یاری شبکه نمایندگی‌ها بتوانیم آن را مدیریت کنیم.

منبع: سایپا نیوز 

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا