اخبار اقتصادیتاپخودرو

سرود فالش واردات در مجلس/ کدام خودرو 5 هزار دلاری بهتر از شاهین و تاراست؟

ما ایرانی ها متخصص ساختن کوه از کاه هستیم. فرقی هم نمی کند موضوع واردات خودرو باشد یا ورود بانوان به ورزشگاه یا حتی کنترل نرخ گوجه فرنگی. همیشه پیچیده ترین راه ها  برای حل ساده ترین مسائل انتخاب می شود.

برای درک بهتر این موضوع کافی است نگاهی به ماجرای واردات خودرو بیندازیم. موضوعی که با مهندسی رسانه ای بدل به یک مطالبه از زبان بعضی مسئولین کشور شده است. بعد از حدود 2 سال بعضی از افراد و جریان ها که از واردات خودرو منتفع می شوند، کاری کرده اند که سرود واردات را از بهارستان تا پاستور و از صمت تا راهور همه زمزمه می کنند. در این بین بعضی از تک خوان های این سرود به دلیل عدم برخورداری از دانش کافی فالش هم می خوانند.

خودرو وارداتی چند؟
یکی از اساسی ترین سوالات در موضوع واردات خودرو این سوال است، ((خودروهای وارداتی چه تاثیری در بازار خودرو، ایمنی در تصادفات و ایجاد رقابت و پیشرفت در صنعت خودرو دارند؟)) احتمالا پاسخ به این سوال می تواند، بسیاری از مسائل در این حوزه را روشن کند. سوال هایی که به نظر می رسد در بدنه مجلس، دولت، وزارت صمت و حتی پلیس راهور پاسخ شفافی برای آن وجود ندارد.

در چند ماه اخیر هر گاه سرود واردات بر لب بهارستان و پلیس راهور جاری شده است، از خودروهای ایمن و باکیفیت و ارزان گفته اند. در نتیجه در این نوشتار به سراغ یک خودرو ارزان، باکیفیت و ایمن از برندی معتبر رفته ایم. زیرا خودروهایی که تاتاموتورز و چند تولید کننده دیگر می سازند، از نظر قیمت ارزان تر هستند، اما در عمل نسبت به خودروهای تولید داخل برتری ندارند.

به عنوان مثال Mitsubishi Mirage را که یک خودرو شهری اقتصادی و ارزان در سراسر جهان است با قیمت حدود 16 هزار دلار ( 16 هزارو 125) در مدل سدان 2022 بررسی می کنیم. خودرویی که پلتفرم آن در سال 2012 طراحی شده است و یکی از دلایل قیمت ارزان آن پلتفرم قدیمی و تیراژ بالاست. این خودرو برای 4 نفر طراحی شده است و در ایران نیز در گذشته توسط آرین موتور وارد کشور می شد.

این خودرو در مدل 16 هزار دلاری مجهز به یک موتور 3 سیلندر 1.2 لیتری با 78 اسب بخار نیرو و گیربکس اتوماتیک CVT 5 دنده است. مصرف سوخت ترکیبی این خودرو حدود 4 لیتر در یکصد کیلومتر است و دونوع گارانتی 10 یا 5 ساله دارد. ضمنا کیفیت این خودرو نسبت به کیفیت خودروهای تولید داخل قطعا بالاتر است. تا اینجای کار احتمالا همه قبول دارند این انتخاب خوبی است. این خودرو استانداردهای ایمنی مختلف ایمنی از جمله 4 ستاره از Euro NCAP اروپا را روی شانه دارد. پس در بخش ایمنی هم از پلتفرم های داخلی بهتر است.

حالا بیایید چند نکته دیگر را بررسی کنیم. هزینه های واردات این خودرو به کشور چقدر است؟ اگر قیمت این خودرو را با نرخ ارز آزاد 25 هزار توان (ارزان تر از نرخ فعلی ارز) محاسبه کنیم، قیمت این خودرو 400 میلیون تومان می شود. با توجه به محاسبه نرخ ارز پایین تر از قیمت روز، تخفیفی که واردکننده روی سفارش تعداد بالا میراژ می گیرد نیز خود به خود محاسبه می شود.

حالا تصور کنید، یک واردکننده قرار است میراژهای وارداتی را از یک کشور عربی همسایه به مقصد یکی از بنادر جنوبی حمل کند. به طور متوسط بین 8 تا 10 درصد نیز باید بابت هزینه های حمل و بیمه این خودروها تا گمرک ایران باید به قیمت میراژها افزود. به این ترتیب میراژ ماجرای ما تا اینجای کار به قیمت 440 میلیون تومان رسیده است. البته این همه ماجرا نیست!

تعرفه های گمرکی فعلی برای واردات چنین خودرویی در بهترین حالت ممکن دست کم تا 80 درصد ارزش خودرو است. یعنی برای این خودرو باید حدود 12 هزار و 800 دلار طبق قوانین تعرفه های گمرکی را به صورت ارزی پرداخت کرد. به این ترتیب اگر مبنای نرخ ارز را باز هم پایین تر از نرخ واقعی با ارز 25 هزار تومان محاسبه کنیم، باید برای یک میستوبیشی میراژ تا 320 میلیون تومان دیگر حق گمرکی پرداخت کرد.

پس تا اینجای کار یک میراژ 760 میلیون تومانی با کیفیت، ایمن و روز جهان در اختیار داریم که تک خوان های سرود واردات از آن سخن می گویند. در این مرحله از هزینه های حمل به نمایندگی در تهران هم صرف نظر می کنیم. حتی هزینه های شماره گذاری را هم در نظر نمی گیریم. چند فاکتور دیگر که در فرآیند فروش موجب افزایش قیمت تمام شده می شود را نیز به فراموشی می سپاریم.

حالا تنها می ماند سود وارد کننده. به صورت متداول این حدود بین 8 تا 15 درصد است که به مولفه های مختلفی بستگی دارد. اما در این بخش هم دست کم 10 درصد سود وارد کننده را برای این خودرو محاسبه می کنیم. به این ترتیب باید 76 میلیون تومان سود واردکننده را به اضافه قیمت تمام شده خودرو کنیم. در نتیجه قیمت به 836 میلیون می رسد. 36 میلیون هم روی کاغذ به خوانندگان سورد واردات تخفیف می دهیم. دست آخر قیمت یکی از ارزان ترین و ساده ترین خودروهای جهان در ایران است به 800 میلیون تومان یعنی نزدیک قیمت کراس اورهایی چون فیدلیتی، لاماری ایما، SUV دایونY5 و … می رسد!

تاثیر واردات بر بازار خودرو چیست؟
سوال اساسی دیگر این است که واردات خودروهایی با قیمت تمام شده بیش از 600 میلیون تومان، چه تاثیری روی بازار خودرو داخلی دارد؟ پاسخ ساده است، کمترین تاثیر، زیرا واردکنندگان با توجه به این که باید قیمت خودرو اقتصادی را در بازه اقتصادی نگه دارند، به سراغ خودروهایی می روند که مدل پایه یا استاندارد باشد. به این ترتیب خودروهایی وارد کشور می شوند که از نظر امکانات رفاهی حرف خاصی برای گفتن ندارند.

این در حالی است که امروز مشتریان در بازار ایران با توجه به انبوه امکانات و آپشن های خودروهای چینی و تا اندازه ای ایرانی، دیگر خودرویی که شیشه بالابرهای آن دستی باشد را نمی پسندند. پس وارد کننده مجبور است به سراغ خودرویی برود که حرفی برای گفتن داشته باشد. این خودرو قطعا در بازه قیمتی بالاتری قرار می گیرد.

به این ترتیب باید از طرفداران واردات سوال کرد، خودروهای وارداتی با قیمت بیش از 800 میلیون تومان تا چه اندازه می توانند روی قیمت پژو 207 یا ساینا و دنا تاثیر بگذارند؟ ضمنا باید سوال کرد، آیا مشتریانی که خودرویی همچون دنا خریداری می کنند، توان خرید خودرویی با قیمت 800 میلیون تومان را دارند؟ همچنین با توجه به تورم حدود 40 درصدی اقتصاد ایران، خودروهای وارداتی نیز بستر جدیدی برای دلال ها تبدیل می شوند.

مجلس و پلیس کدام خودرو را می گوید؟
محمدباقر قالیباف رئیس مجلس شورای اسلامی دهم اردیبهشت ماه در جلسه علنی مجلس گفته بود: اینکه امروز قیمت تمام شده خودرویی مانند پراید، 200 میلیون تومان است در محاسبه‌ای با ارز معادل حدود 25 هزار تومان، خودروهایی با 5 هزار الی 5 هزار و 500 دلار با کیفیتی بسیار عالی وجود دارد که می‌تواند به کشور وارد شود.

این گفته رئیس مجلس که نشان از عدم اطلاعات کافی او در این حوزه دارد، نشان می دهد حتی مشاوران قالیباف هم اطلاعات درستی در اختیار او نمی گذارند. شاید بهتر باشد کسی به شهردار سابق تهران یاداوری کند، پراید حدود دو سال است که دیگر تولید نمی شود و در نتیجه قیمت تمام شده ای هم ندارد که به 200 میلیون تومان برسد. از طرفی باید از آقای فرمانده پرسید، خودروهای 5 هزار دلاریی که او از آنها به عنوان یک خودرو(( بسیار عالی )) یاد می کند، دقیقا در کدام کشور و توسط چه برندی تولید می شوند؟

اگر نگاهی به خودروهای محدوده کم تر از 10 هزار دلار در جهان بیندازیم، عمدتا به خودروهای چینی می رسیم. خودروهایی که از نظر اندازه و فضا در حد پلتفرم های داخلی چون شاهین، تارا، خانواده پژو حتی ساینا و کوییک نیستند. ضمن این که حتی بعضی از این خودروها به دلیل عرضه در بازارهای خاصی چون هند با حذف امکانات ایمنی و رفاهی بسیار ارزان به فروش می رسند. به طوری که به دلیل نداشتن ترمز ABS و ایربگ حتی در ایران نمی توانند، استانداردهای 85 گانه را پاس کنند.

ضمن این که خودروهای 5 هزار دلاری استانداردهای ایمنی در تصادف را نیز ندارند. از طرفی خودروهایی چون شاهین و تارا با انتقادهایی که به انها وارد است، استانداردهای E مارک اروپایی را پاس کرده اند. اما باید از رئیس مجلس و مشاوران او پرسید، کدام خودرو 5 هزار دلاری در جهان تولید می شود که علاوه بر فضای کافی برای 4 سرنشین، دو ایربگ، ترمز ABS+EBD، سامانه کنترل پایداریESP، فرمان برقی، شیشه بالابرهای برقی، آینه های برقی، نمایشگرمولتی مدیا و چندین و چند آپشن دیگر را به اضافه بیش از 400 لیتر صندوق بار به خریداران ارائه می دهد؟

از طرفی فراموش نکنیم، کشور در شرایط تحریمی قرار دارد و به همین دلیل واردات خودرو تنها می تواند از طریق چین اتفاق بی افتد. آن هم نه برندهای معروف و بزرگ جهانی. بلکه خودروهای ارزان قیمت چینی. ضمنا واردات قرار است در ازای صادرات قطعه یا خودرو باشد! به این ترتیب باید گفت سرودخوانان واردات خودرو هم فالش می خوانند و هم دانش خواندن نُت های موسیقی ( اقتصاد) را نمی دانند.

یادداشت: امید آورزمانی

انتهای پیام/

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا